Δημοσιεύσεις
Προγραμματισμός Απριλίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Uncategorised
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 09 Απριλίου 2014 22:12
- Γράφτηκε από τον/την Στουππή Τσαμπίκα
- Εμφανίσεις: 179
Το πρόγραμμα του Απριλίου έχει ως εξής:
3ο Δημοτικό Σχολείο Ρόδου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Uncategorised
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 09 Απριλίου 2014 20:13
- Γράφτηκε από τον/την Στουππή Τσαμπίκα
- Εμφανίσεις: 184
Το 3ο Δημοτικό Σχολείο Ρόδου βρίσκεται στην οδό Κων/νου Παλαιολόγου 4.
Βλέπε χάρτη:
Βρισκόμαστε εδώ (2)
1ο άρθρο: "Οι κατ' οίκον εργασίες"
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Uncategorised
- Δημοσιεύτηκε στις Σάββατο, 08 Φεβρουαρίου 2014 12:18
- Γράφτηκε από τον/την Στουππή Τσαμπίκα
- Εμφανίσεις: 130
Με τον όρο «κατ? οίκον εργασίες» ονομάζουμε τις εργασίες εκείνες οι οποίες ανατίθενται από το δάσκαλο στους μαθητές για το σπίτι. Οι «κατ? οίκον εργασίες» αποτελούν ένα από τα σοβαρά ζητήματα στο χώρο του σχολείου που πάντα είναι επίκαιρο και δύσκολα μπορεί να απαντηθεί. Οι εργασίες του μαθητή στο σπίτι πολλές φορές δημιουργούν προβλήματα και ανησυχίες εξ αιτίας της ποσότητας, της ποιότητας ή ακόμη και εκδήλωση παραπόνων από την πλευρά των γονέων. Οι σχολικές εργασίες των μαθητών στο σπίτι είναι μια μακρά παράδοση του εκπαιδευτικού μας συστήματος και μια πραγματικότητα την οποία δεν μπορούμε να αγνοήσομε.
Έρευνες στον ελληνικό χώρο έχουν αναδείξει διάφορες τάσεις και απόψεις σχετικές με τις «κατ? οίκον εργασίες».
Η έρευνα του Δ. Χατζηδήμου[1]αναφέρει ότι:
α)Εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς σε μεγάλα ποσοστά έχουν θετική στάση σχετικά με την ανάθεση εργασιών στο σπίτι.
β)Οι γονείς προτιμούν τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι αναθέτουν αρκετές εργασίες για το σπίτι.
γ)Σε σχέση με την ανάθεση εργασιών σε περίοδο διακοπών ή τα Σαββατοκύριακα παρατηρείται μια διαφοροποίηση απόψεων.
δ)Οι γονείς των μαθητών των μικρών τάξεων υποστηρίζουν περισσότερο τις «κατ? οίκον εργασίες».
ε)Οι γονείς των μαθητών των ιδιωτικών σχολείων είναι απαιτητικοί σε σχέση με τους γονείς των δημοσίων σχολείων όσον αφορά την ανάθεση εργασιών στο σπίτι.
Ανάλογα με τους στόχους που επιδιώκουν, μπορούν να ταξινομηθούν σε διάφορες κατηγορίες.
· Εργασίες που αποσκοπούν στην εμπέδωση γνώσεων, εμπειριών, δεξιοτήτων καθώς και στην εξάσκηση των μαθητών για την καλύτερη εφαρμογή τους.
· Εργασίες που αποσκοπούν στην επανάληψη και καλύτερη εκμάθηση όσων έχουν διδαχτεί στο σχολείο.
· Εργασίες που αποσκοπούν στην επέκταση γνώσεων, δεξιοτήτων οι οποίες έχουν διδαχτεί στο σχολείο.
Κατά καιρούς έχουν ακουστεί διάφοροι προβληματισμοί και έχουν διατυπωθεί πολλές απόψεις για τις σχολικές εργασίες, με τα παρακάτω βασικά ερωτήματα:
1. Είναι απαραίτητο να ανατίθενται σχολικές εργασίες στο σπίτι;
2. Τι έκταση πρέπει να έχουν οι σχολικές εργασίες;
3. Τι είδους εργασίες πρέπει να ανατίθενται;
4. Είναι σωστό να ανατίθενται οι ίδιες εργασίες σε όλα τα παιδιά;
5. Πρέπει να είναι ενημερωμένοι οι γονείς για τις σχολικές εργασίες των παιδιών τους;
6. Πρέπει να βοηθούν τα παιδιά τους στην εκτέλεση των σχολικών εργασιών τους;
7. Πρέπει να ελέγχουν και να αξιολογούν τις σχολικές εργασίες των παιδιών τους;
8. Τι πρέπει να κάνουν, όταν τα παιδιά τους δυσκολεύονται ή αδυνατούν να εκτελέσουν τις σχολικές τους εργασίες;
9. Βαθμολογούνται ή όχι από τον εκπαιδευτικό οι σχολικές εργασίες;
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΟΥΝ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ
Οι γονείς πρέπει να είναι ενημερωμένοι για ό,τι έχει σχέση με τις σχολικές εργασίες των παιδιών τους. Είναι γενική η αρχή ότι όσο καλύτερα ξέρουν κάτι που τους αφορά τόσο περισσότερο το κατανοούν, το προσεγγίζουν και ενδιαφέρονται γι' αυτό. Η ενημέρωση είναι, βέβαια, δουλειά και ευθύνη των εκπαιδευτικών. Ωστόσο, αν για οποιονδήποτε λόγο αυτή παραλείπεται, οι γονείς μπορούν και πρέπει, στα πλαίσια της συνεργασίας τους με το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς, διακριτικά να τη ζητούν. Οι εργασίες που έχουν να κάμουν οι μαθητές, μερικές φορές, δεν είναι ισόρροπες με τις δυνατότητές τους. Είναι γνωστό, ότι σε όλους τους μαθητές δίδονται οι ίδιες εργασίες αν και ξέρουμε ότι, λόγω των ατομικών διαφορών, όλοι οι μαθητές μιας τάξης δεν έχουν τις ίδιες ικανότητες και δεξιότητες. Οι μαθητές, ιδίως στις μικρές τάξεις, δεν έχουν μάθει ακόμη καλά τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθούν για την επιτυχή εκτέλεση των σχολικών εργασιών στο σπίτι. Πολλοί μαθητές στο δημοτικό σχολείο δεν έχουν ακόμη την ωριμότητα που απαιτείται, για να οργανώνουν αποτελεσματικά την εργασία τους στο σπίτι και δεν έχουν ακόμη αναπτύξει, σε ικανοποιητικό βαθμό, τις δεξιότητες αυτονομίας και αυτοελέγχου. Συνεπώς, η πλειονότητα των μαθητών στις μικρές ηλικίες χρειάζεται την παρουσία και τη βοήθεια των ενηλίκων. Πρέπει να διευκρινιστεί όμως, ότι:
· Πρέπει να δίδεται στο παιδί τόση βοήθεια όση χρειάζεται κάθε φορά και με κατάλληλο τρόπο και καθώς προχωρεί η ηλικία, η βοήθεια των γονέων σταδιακά περιορίζεται μέχρις ότου ο μαθητής γίνει εντελώς αυτόνομος και ανεξάρτητος, οπότε παύει να υπάρχει ανάγκη.
· Ως γενική αρχή μπορεί να διατυπωθεί η άποψη ότι σε όλες τις τάξεις του δημοτικού σχολείου είναι καλό να παρακολουθείται διακριτικά η εκτέλεση των σχολικών εργασιών και να ξέρει ο μαθητής ότι κάποιος ενήλικας είναι διαθέσιμος, για να του δώσει βοήθεια χρειαστεί.
· Αρμόδιος και υπεύθυνος για τον έλεγχο και την αξιολόγηση των σχολικών εργασιών των παιδιών είναι ο εκπαιδευτικός. Ο ρόλος των γονέων πρέπει να περιορίζεται στον έλεγχο μόνο της εκτέλεσης ή μη των εργασιών και στην υποστήριξη την οποία μπορεί να δώσουν στα παιδιά τους, όταν χρειάζεται.
ΟΡΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΑΤ? ΟΙΚΟΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
Μερικά ερωτήματα, τα οποία ίσως βοηθούν τους γονείς να πραγματοποιούν τον έλεγχο αυτό είναι τα ακόλουθα:
· Είναι κατάλληλες οι συνθήκες εργασίας του παιδιού στο σπίτι;
· Έχει το δικό του χώρο, καλά οργανωμένο και ευχάριστο;
· Είναι καλές οι ενδοοικογενειακές σχέσεις; Υπάρχει καλό οικογενειακό, ήρεμο κλίμα;
· Δίνουμε στο παιδί τη βοήθεια που χρειάζεται, με το σωστό τρόπο;
· Ενθαρρύνεται και το επιβραβεύεται όταν πετυχαίνει όπως και όσο πρέπει;
ΟΙ ΟΔΗΓΙΕΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΑΝΑΦΕΡΟΥΝ:
Σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας[2] προκύπτει ότι τα διδακτικά βιβλία δεν μπορεί να αντικατασταθούν από άλλα βοηθήματα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αποκλείονται διδακτικές πρωτοβουλίες, οι οποίες πρέπει να κινούνται στη φιλοσοφία, τις αρχές, τα περιεχόμενα και τις μεθοδολογικές υποδείξεις και προδιαγραφές των ισχυόντων Αναλυτικών Προγραμμάτων.
· Πρέπει να αποφεύγεται η αναπαραγωγή σε φωτοαντίγραφα ασκήσεων από βοηθήματα που κυκλοφορούν στην ελεύθερη αγορά και η διανομή τους στους μαθητές.
· Οι εργασίες να είναι συμβατές με το πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων και των διδακτικών βιβλίων, που λειτουργούν συμπληρωματικά προς αυτά και τις οποίες εκπονεί ο ίδιος ο εκπαιδευτικός, μπορεί να δίνονται στους μαθητές, πάντα με μέτρο και χωρίς υπερβολές.
· Οι εργασίες για το σπίτι πρέπει να έχουν προετοιμαστεί από το δάσκαλο με βάση τη δυσκολία και τη διάρκεια τους.
· Οι εργασίες δεν πρέπει να περιέχουν δυσκολίες άλλες εκτός από ό,τι συγκεκριμένο προβλέπεται κάθε φορά να ελεγχθεί.
· Πρέπει να δίνονται έπειτα από συζήτηση με τους μαθητές, ώστε να διευκρινίζονται οι δυσκολίες τους.
· Για το γλωσσικό μάθημα ισχύουν οι Οδηγίες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου οι οποίες αναφέρονται στην εγκύκλιο Φ. 12/428/85241/Γ1/18-8-2003 με θέμα: «κατ? οίκον εργασίες».
· Η ορθογραφία υπαγορεύεται στους μαθητές από τον εκπαιδευτικό γι? αυτό δεν είναι σκόπιμο να την αποστηθίζουν τα παιδιά στο σπίτι τους.
· Στα Μαθηματικά οφείλουμε να είμαστε ιδιαίτερα φειδωλοί με τις «κατ? οίκον» εργασίες που αναθέτουμε στους μαθητές. Ενδείκνυται όμως σε περιπτώσεις που εξυπηρετούν ειδικούς στόχους, όπως ανακεφαλαιώσεις ενοτήτων ή εμπέδωση και επέκταση της ύλης.
· Οι εργασίες οι οποίες θα ανατίθενται στους μαθητές να απαιτούν την ελάχιστη εξωτερική βοήθεια για να ολοκληρωθούν, να μην είναι χρονοβόρες και να είναι σύμφωνες με τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών.
· Σε περίπτωση που οι μαθητές εκπονούν στην τάξη τους Σχέδια Εργασίας (project) είναι απαραίτητο να ενθαρρύνεται η «κατ? οίκον» ομαδική εργασία.
· Για τη Μελέτη του Περιβάλλοντος μπορούν να ανατεθούν εργασίες μόνο κατά την ανακεφαλαίωση των ενοτήτων με στόχο την οργάνωση των όσων έμαθαν (σχεδιασμός πινάκων, εννοιολογικών χαρτών με τις βασικές έννοιες της ενότητας).
· Σε καμιά περίπτωση στις «κατ? οίκον» εργασίες δεν περιλαμβάνεται η απομνημόνευση κειμένων ούτε η αντιγραφή πρόσθετων πληροφοριών από βιβλία και εγκυκλοπαίδειες, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορούν να αντρέχουν σε πηγές για να ερευνήσουν κάποια θέματα και να τα αποδώσουν γραπτά με δημιουργικό συνθετικό τρόπο.
· Στην περίπτωση εργασιών και ασκήσεων που περιέχονται στα βιβλία να μην απαιτείται αντιγραφή των εκφωνήσεων τους στο τετράδιο.
· Να μη δίνονται εργασίες τεχνικής φύσεως (χάρτες, κατασκευές, κτλ.), αν προηγουμένως ο δάσκαλος δεν έχει δείξει στους μαθητές πως γίνονται και δεν έχουν ασκηθεί μέσα στην τάξη.
· Να μη δίνονται εργασίες με μορφή τιμωρίας.
Το θέμα των εργασιών στο σπίτι εξακολουθεί να είναι πάντα επίκαιρο και πρέπει να αντιμετωπίζεται με ιδιαίτερη παιδαγωγική ευαισθησία και με βάση τις αρχές της διδακτικής δεοντολογίας και το δικαίωμα του γονέα να βοηθήσει και του μαθητή να βοηθηθεί.
ΕΝΙΑΙΟ ΑΝΑΜΟΡΦΩΜΕΝΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ -
ΚΑΙ
ΕΡΓΑΣΙΕΣ
· Ο εξορθολογισμός των γραπτών εργασιών είναι επιβεβλημένος ιδιαίτερα, στην περίπτωση των σχολείων με ΕΑΕΠ (Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα), στα οποία αρκετοί μαθητές παρακολουθούν το πρωινό και το ολοήμερο πρόγραμμα.
· Είναι βασικό να μην υπονομεύεται η φιλοσοφία του νέου σχολείου από την κατάχρηση των «κατ? οίκον εργασιών».
Στον εξορθολογισμό των εργασιών στο σπίτι συμβάλλουν:
· Ο σωστός προγραμματισμός
· Η κατάλληλη προετοιμασία
· Η συνεργασία των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας
· Η συστηματική ενημέρωση των γονιών
· Η συνεργασία με το Σχολικό Σύμβουλο
[1] Χατζηδήμου, Δημ., (2001): Οι κατ? οίκον εργασίες των μαθητών. Μια ερευνητική προσέγγιση, Αφοί Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη.
[2]α)Εγκύκλιος Φ. 12/428/85241/Γ1/18-8-2003 με θέμα: «κατ? οίκον εργασίες», β)Απόσπασμα της αρ. 9/2005 πράξης του τμήματος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου με θέμα: «Οδηγίες για τη χρήση των διδακτικών βιβλίων και τις «κατ? οίκον εργασίες» των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου»:γ) Ν. 1566/85, αρθρ. 1, παρ. 2.
Πηγή: Αρχοντούλα Διακογεωργίου - Σχολική Σύμβουλος
3η δημοσίευση: Ρομποτική στο 3ο Δ.Σ. Ρόδου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Uncategorised
- Δημοσιεύτηκε στις Σάββατο, 08 Φεβρουαρίου 2014 10:52
- Γράφτηκε από τον/την Στουππή Τσαμπίκα
- Εμφανίσεις: 155
Ρομποτική στην εκπαίδευση
Στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Ρόδου λειτουργεί για μια ακόμη σχολική χρονιά Όμιλος Ρομποτικής και προσεχώς θα αναφερθούμε στα οφέλη της Ρομποτικής στην εκπαίδευση καθώς και στα αποτελέσματα αυτής της εκπαίδευσης για την τρέχουσα χρονιά.