TEST του Σπιτιού

Ζητείται από το παιδί να ζωγραφίσει ένα σπίτι ή το δικό του σπίτι. Η απεικόνιση του σπιτιού εντάσσεται συνήθως σε δύο τύπους:

1.   το Λογοκρατικό, στον οποίο επικρατεί η ακρίβεια κι η αυστηρότητα της μορφής, χωρίς την ύπαρξη του περίγυρου κόσμου και

2.   τον Αισθητηριακό, όπου το σπίτι τοποθετείται μέσα σ΄ ένα περίγυρο

που σφύζει  από  ζωή:  ο ήλιος  λάμπει, τα  πουλιά πετούν, υπάρχουν δέντρα, λουλούδια, δρόμοι, λίμνη ή ποτάμι και   καμιά φορά άλλα σπίτια.

Το σπίτι συχνά ζωγραφίζεται με ανθρωπομορφικές αναλογίες: Η τριγωνική στέγη που μοιάζει με σκούφια, το τζάκι με τον καπνό με πίπα, τα δύο παράθυρα με μάτια κι η πόρτα με στόμα. Συμβαίνει όμως και το αντίθετο σε παιδιά ιδίως προσχολικής ηλικίας που ζωγραφίζουν το ανθρώπινο σώμα με τη μορφή του πιο πάνω σπιτιού: τρίγωνο επάνω με κεφάλι και χέρια, τετράγωνο κάτω με πόδια.

Η προβολική αξία του ΤEST επισημαίνεται και στα παρακάτω σημεία:

Ø Ο πλατύς κι ευθύς δρόμος που οδηγεί στο σπίτι, εκφράζει την επικοινωνία του παιδιού με τον έξω κόσμο.

Ø  Ο   ελικοειδής   και   μακρύς   δρόμος   ή   ο   δρόμος   που   οδηγεί   σε

αμπαρωμένες πόρτες, φανερώνει δυσκολία στην επικοινωνία.

Ø  Ο καπνός του τζακιού που έχει δεξιά κατεύθυνση φανερώνει αισιόδοξο

άτομο. Όταν ο καπνός σκιάζει τον ήλιο ή καταβαίνει προς τα κάτω, δείχνει άτομο με μελαγχολικές τάσεις.

Ø Τα ανοιχτά   παράθυρα με γλάστρες και κουρτίνες φανερώνουν χαρούμενη διάθεση κι ευτυχισμένη ζωή.

Ø  Ο ήλιος πάνω αριστερά, τα δέντρα, τα πουλιά κι  ο γαλάζιος ουρανός

φανερώνουν την ειρηνική, χαρούμενη κι αισιόδοξη ζωή που ζει το παιδί.

Ø  Παιδιά που αρνούνται να ζωγραφίσουν το σπίτι τους, έχουν συνήθως προβλήματα στην οικογένειά τους (διαζύγιο, αρρώστια, θάνατος κά.).

Ø  Σε περίπτωση διαζευγμένων γονέων το παιδί μπορεί να ζωγραφίσει

δύο διαφορετικά σπίτια.

Ø  Τα αχνογραμμένα ή τα σβησμένα πρόσωπα είναι συνήθως πρόσωπα

που απουσιάζουν ή πρόσωπα που θέλει να ξεχάσει το παιδί.

Ø  Τα παιδιά των πόλεων ζωγραφίζουν το σπίτι τους σε μια πολυκατοικία που αρκετές φορές είναι ανθρωπομορφική με τα μπαλκόνια ως χέρια.

Ø Όταν ζητούμε από το παιδί να ζωγραφίσει απλά ένα σπίτι, αυτό σχεδιάζει προβάλλοντας το δικό του σπίτι. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να πάρει αρκετές πληροφορίες για τη ζωή του παιδιού υποβάλλοντάς του ερωτήσεις όπως: Ποιοι κατοικούν σ΄ αυτό το σπίτι; Τι λένε οι γείτονες γι΄ αυτούς; Είναι καλοί ή κακοί; Τι λέει η οικογένεια για τους γείτονες;

Θέλουν να παίζουν τα παιδιά της οικογένειας με τα γειτονόπουλα; Ποιος φωνάζει μέσα σ΄ αυτό το σπίτι; κτλ.

Ø  Τα φοβισμένα και καταπιεσμένα παιδιά ζωγραφίζουν συνήθως σπίτια με πόρτες και παράθυρα ερμητικά κλειστά ή φράκτες γύρω- γύρω και τον ήλιο να μισοφαίνεται στην άκρη του χαρτιού.

Ø  Η απουσία της γραμμής στήριξης του σπιτιού στο έδαφος, φανερώνει

την ανασφάλεια του παιδιού και την αβεβαιότητά του για το μέλλον.

Η προβολική αξία των χρωμάτων

Εκτός από τα κυρίως σχέδια, προβολική αξία έχουν και τα χρώματα σε όλα τα ιχνογραφήματα το παιδιού. Εξετάζεται πάντα το επικρατέστερο χρώμα σε κάθε ζωγραφιά:

ü  Το    κόκκινο    χρώμα    υποδηλώνει    αυθορμησία,    ενστικτώδεις παρορμήσεις, επιθυμία για δράση.

ü  Το πορτοκαλί δείχνει εξωστρέφεια, προβολή του εγώ, γαλήνη κι

υπερτίμηση του εαυτού

ü  Το κίτρινο φανερώνει ψυχρό δυναμισμό και φιλοδοξία.

ü  Το πράσινο φανερώνει κοινωνικότητα, ευαισθησία  κι ανάγκη για επικοινωνία.

ü  Το  γαλάζιο  χαρακτηρίζει  την  ανάπτυξη  της  λογικής  και  του αυτοελέγχου.

ü  Το καφέ υποδηλώνει ψυχική αντίσταση κι ισχυρογνωμοσύνη.

ü  Το μοβ φανερώνει συναισθηματικές διαταραχές.

ü  Το  μαύρο  είναι  το  χρώμα  των  νευρωτικών  και  καταθλιπτικών ατόμων.

ü  Το γκρίζο σημαίνει δυσπιστία, εχεμύθεια κι απώθηση.

ü  Το λευκό σημαίνει τάσεις φυγής κι εκρηκτικές αντιδράσεις.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *