Ελληνιστική και Ρωμαϊκή ζωγραφική

Ως ελληνιστική περίοδος θεωρούνται οι τρεις περίπου αιώνες που μεσολάβησαν από το θάνατο του Μ. Αλεξάνδρου (323 π.Χ.-τέλος του 4ου αιώνα) μέχρι το 31 π.Χ., οπότε το τελευταίο από τα ελληνιστικά βασίλεια, η Αίγυπτος, απορροφήθηκε από το ρωμαϊκό κράτος.

Οι κατακτήσεις του Μ. Αλεξάνδρου βοήθησαν στην εξάπλωση του ελληνικού πνεύματος στην Αίγυπτο και στις ασιατικές χώρες όπου ιδρύονται αξιόλογα πνευματικά κέντρα.

Μεγάλοι χορηγοί οι μακεδόνες βασιλιάδες της ελληνιστικής εποχής, οι οποίοι επιθυμούν μέσω των έργων τέχνης να προβάλουν την ηγεμονική εξουσία τους και έτσι είναι δύσκολο να διαπιστωθεί για την ελληνιστική τέχνη σε ποιο βαθμό τα κίνητρα ήταν πολιτικά και σε ποιο βαθμό καθαρά αισθητικά, εφόσον στην εξέλιξη της τέχνης έπαιξαν ρόλο και μη καλλιτεχνικοί παράγοντες.

Σε συγγραφείς της εποχής οφείλεται η ιδέα του “κλασικού” έργου, με το νόημα πως μετά από ένα κορυφαίο σημείο εξέλιξης δεν μπορεί παρά να ακολουθεί η παρακμή. Έτσι ίσως εξηγείται η συντηρητική “κλασικίζουσα” τεχνοτροπία και τάση της Ελληνιστικής τέχνης, που μιμείται δηλαδή την τεχνοτροπία του 5ου και του 4ου αιώνα προσφέροντας και πάλι αριστουργήματα με το αισθησιακό πολλές φορές πλάσιμο του μαρμάρου.

 

     
         
 

Η τοιχογραφία του κυνηγιού στον τάφο του Φιλίππου (αναπαράσταση). Στην τοιχογραφία του κυνηγιού στον τάφο του Φιλίππου βλέπουμε πρώτη φορά αναπαράσταση της φύσης, ενώ μέχρι τότε η εστίαση ήταν στον άνθρωπο.

 

Τοιχογραφία με θέμα την αρπαγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα, στον Μακεδονικό τάφο της Βεργίνας.

 
         
   

 
         
 

Κυνήγι ελαφιού. Ελληνιστικό ψηφιδωτό δαπέδων που βρέθηκε στην Πέλλα της Μακεδονίας

 

Μακεδονικός Τάφος Μεγάλης Τούμπας ΙΙΙ. Ανάμεσα στα δύο γυμνά δέντρα, στη μέση ακριβώς της τοιχογραφίας υπάρχει η μορφή ενός ιππέα, που κυριαρχεί σε όλη τη σύνθεση. Έρχεται ορμητικά από αριστερά και με υψωμένο το δόρυ του κατευθύνεται προς το λιοντάρι, που βρίσκεται δεξιά

 
         
   

 
         
 

Πολύφημος και Γαλάτεια 

Ρωμαϊκή τοιχογραφία από την Αίθουσα της Μυθολογίας Αυτοκρατορική Βίλλα στο Boscotrecase στον κόλπο της Νάπολης τέλος του 1ου αιώνα πχ

 

Περσέας και Ανδρομέδα

Από την Αίθουσα της Μυθολογίας Αυτοκρατορική Βίλλα στο Boscotrecase τέλος του 1ου αιώνα πχ