Χαράλαμπος .Σπ. Λυκούδης - ΜαθηματικόςΜαθηματικό Στέκι…Κατασκευαστής Σελίδας: Χαρ. Λυκούδης
Διαμαρτύρονται συχνά μαθητές λέγοντας:
"Γιατί πρέπει να μαθαίνουμε Μαθηματικά στο Γυμνάσιο και το Λύκειο;" και "Που θα μας χρησιμεύσουν;"
Μια τετριμμένη μα συνάμα όχι ικανοποιητική (θα την έλεγα κουραστική) απάντηση που τους δίνετε είναι η ακόλουθη:
Μα γιατί τα Μαθηματικά τα συναντάμε παντού σε κάθε μας δραστηριότητα.
Η πλειοψηφία όμως των μαθητών πιστεύει ότι για την καθημερινότητα τους, αρκεί η γνώση των τεσσάρων πράξεων της αριθμητικής.
Η πραγματικότητα όμως είναι εκ διαμέτρου αντίθετη και όπως έγραψε ο Κινέζος Φιλόσοφος Λάο Τσε:
"Για να φανταστούμε τη χρησιμότητα των Μαθηματικών στην ζωή μας, αρκεί να φανταστούμε τη ζωή μας χωρίς Μαθηματικά."
Για του λόγου το αληθές θέτω μερικά απλά ερωτήματα:
Αν για την καθημερινότητα μας αρκούσαν οι τέσσερις πράξεις της Αριθμητικής τότε:
Θα υπήρχαν οι νέες τεχνολογίες;
Θα μπορούσαμε να προβλέψουμε τις καιρικές συνθήκες ενός τόπου;
Θα υπήρχε αξονικός τομογράφος;
Θα μπορούσε να κατασκευαστεί η γέφυρα Ρίου - Αντιρίου;
Θα μπορούσαμε μετά απο μια καταστροφική πλημμύρα ή ένα ισοπεδοτικό σεισμό να προσδιορίσουμε τα όρια ενός οικοπέδου;
Σε όλα τα παραπάνω ερωτήματα η απάντηση είναι "Όχι".
Γίνεται πλέον φανερό ότι πίσω από oτιδήποτε επηρεάζει την ζωή μας βρίσκονται τα Μαθηματικά.
Έτσι μαθαίνω Μαθηματικά σημαίνει:
Μαθαίνω τον κόσμο μέσα στο οποίο ζώ και εξελίσσομαι θετικά ή αρνητικά.
Γίνομαι άνθρωπος με αξίες. Γιατί:
Τα Μαθηματικά διακρίνονται για την "αυστηρότητα" τους. Επομένως μαθαίνοντας Μαθηματικά μαθαίνουμε να λειτουργούμε με κανόνες και:
Επειδή τα Μαθηματικά είναι η επιστήμη που δεν εμπιστεύεται κανέναν αλλά για κάθε τι ζητά απόδειξη, μαθαίνοντας Μαθηματικά συνηθίζουμε να ζητάμε απόδειξη για καθετί που μας αφορά και ταυτόχρονα είμαστε σε θέση να ελέγχουμε την ορθότητα της. Λειτουργούμε δηλαδή ορθολογικά.