Ύλη ΑΥΤΟΜΑΤΙΣΜΟΙ & ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ

 

 

Μάθημα: Αυτοματισμοί και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου
Πρόγραμμα Σπουδών
Α. Θεωρία
Ενότητα 1: Εισαγωγή στους Π.Λ.Ε. (PLC)
Περιεχόμενο Στόχοι Δραστηριότητες
? Εισαγωγή.
? Πλεονεκτήματα ΠΛΕ
? Δομή?βασικά μέρη ΠΛΕ
? Τύποι ΠΛΕ
? Αρχή λειτουργίας ΠΛΕ.
? Γλώσσες προγραμματισμού
(LADDER,STL,CSF)
? Συσκευές προγραμματι?
σμού
(8 ώρες)
? να αναγνωρίζουν τις μονάδες που
συνθέτουν ένα Π.Λ.Ε.
? να αναγνωρίζουν τις επαφές σύνδε?
σης και τον τρόπο σύνδεσης των ει?
σόδων και των εξόδων ενός Π.Λ.Ε.
? να αναγνωρίζουν τις επαφές σύν?
δεσης του τροφοδοτικού και της
τροφοδοσίας του Π.Λ.Ε.
? να αναφέρουν τα πλεονεκτήματα
της χρήσης των ΠΛΕ στους αυτο?
ματισμούς
? να αναφέρουν τους τύπους ΠΛΕ
που κυκλοφορούν
? να περιγράφουν τον κύκλο λει?
τουργίας του Π.Λ.Ε.
? να αναφέρουν τις γλώσσες προ?
γραμματισμού ΠΛΕ και τα βασικά
χαρακτηριστικά τους
? να αναφέρουν τα μέσα προγραμ?
ματισμού των ΠΛΕ
? Επίδειξη των μονάδων που απο?
τελούν ένα Π.Λ.Ε.
? Προδιαγραφές και τυποποίηση
κάθε μονάδας σύμφωνα με τα
τεχνικά φυλλάδια κατασκευαστή,
αντιστοίχιση τεχνικών χαρακτη?
ριστικών μονάδας με εκείνα των
τεχνικών φυλλαδίων.
ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ) 16831
Ενότητα 2: Προγραμματισμός σε γλώσσα λίστας εντολών.
Περιεχόμενο Στόχοι Δραστηριότητες
? Συνδιαστικοί και ακολουθιακοί
αυτοματισμοί
? Προγραμματιστικά χαρακτηριστι?
κά και ονοματολογία των στοι?
χείων ενός Π.Λ.Ε.
? Ειδικές συναρτήσεις Π.Λ.Ε.
? Γλώσσα λίστας εντολών.
? Εντολές. Βασικοί κανόνες. Χρήση
σωρού.
? Παραδείγματα
(16 ώρες)
? να αναφέρουν τη διαφορά μεταξύ
συνδιαστικού και ακολουθιακού αυ?
τοματισμού
? να αναφέρουν την ονοματολογία
των στοιχείων ενός Π.Λ.Ε.
? να αναφέρουν τις βασικές εντολές
και τη λειτουργία τους
? να αντιστοιχούν ένα κύκλω?
μα κλασσικού αυτοματισμού σε
γλώσσα λίστας εντολών
? να κάνουν χρήση του σωρού σε
πολύπλοκες συνδεσμολογίες
? Να δοθούν για προγραμμα?
τισμό απλοί αυτοματισμοί
Ενότητα 3: Προγραμματισμός απλών εφαρμογών σε γλώσσα LADDER
Περιεχόμενο Στόχοι Δραστηριότητες
? Γενικά.
? Σύμβολα γλώσσας LADDER
? Δομή προγράμματος
? Παραδείγματα ανάπτυξης προ?
γράμματος σε γλώσσα LADDER.
? Περιορισμοί
(6 ώρες)
? να σχεδιάζουν τις βασικά σύμβολα
της γλώσσας LADDER και να ανα?
φέρουν τη λειτουργία τους
? να αντιστοιχούν ένα κύκλω?
μα κλασσικού αυτοματισμού σε
γλώσσα LADDER
? να προγραμματίζουν σε γλώσσα
LADDER
? Να δοθούν για προγραμμα?
τισμό απλοί αυτοματισμοί
Ενότητα 4: Προγραμματισμός απλών εφαρμογών σε γλώσσα λογικών γραφικών
Περιεχόμενο Στόχοι Δραστηριότητες
? Σύμβολα γλώσσας λογικών γρα?
φικών
Παραδείγματα ανάπτυξης προ?
γράμματος σε γλώσσα λογικών
γραφικών
(6 ώρες)
? να σχεδιάζουν τις βασικά σύμβο?
λα της γλώσσας λογικών γραφικών
και να αναφέρουν τη λειτουργία
τους
? να αντιστοιχούν ένα κύκλω?
μα κλασσικού αυτοματισμού σε
γλώσσα λογικών γραφικών
να προγραμματίζουν σε γλώσσα
λογικών γραφικών
? Να δοθούν για προγραμμα?
τισμό απλοί αυτοματισμοί
Ενότητα 5: Προγραμματισμός ακολουθιακών κυκλωμάτων αυτοματισμού
Περιεχόμενο Στόχοι Δραστηριότητες
?1 Ηλεκτρομηχανική μνήμη
?2 Εντολές S (SΕΤ) και R (RESET)
?3 Κύκλωμα αυτοσυγκράτησης
στις 3 γλώσσες με 2 τρόπους
(2 ώρες)
? να προγραμματίζουν με S?R flip
flop στις 3 γλώσσες
? Να δοθούν για προγραμμα?
τισμό με S?R flip flop απλοί
αυτοματισμοί
Ενότητα 6: Προγραμματισμός χρονικών λειτουργιών
Περιεχόμενο Στόχοι Δραστηριότητες
? Παραδείγματα προγραμμάτων
με χρονικές λειτουργίες στις 3
γλώσσες
(10 ώρες)
? να προγραμματίζουν στις 3 γλώσ?
σες: λειτουργίες delay on, delay off,
retentive delay on, παλμοσειράς
? Να δοθούν ασκήσεις
16832 ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ)
Ενότητα 7: α) Σημαντικές δυνατότητες Π.Λ.Ε.
β) Προγραμματισμός Π.Λ.Ε. σε εφαρμογές λειτουργίας ηλεκτροκινητήρων
Περιεχόμενο Στόχοι Δραστηριότητες
? Σημαντικές δυνατότητες Π.Λ.Ε.
? Προγραμματισμός Π.Λ.Ε. σε 3
γλώσσες απευθείας εκκίνησης
τριφασικού Η/Κ βραχυκυκλωμέ?
νου δρομέα
(2 ώρες)
? να αναφέρουν τις σημαντικές δυ?
νατότητες που έχουν οι Π.Λ.Ε.
? να προγραμματίζουν στις 3 γλώσ?
σες, απλές εφαρμογές λειτουργίας
ηλεκτροκινητήρων
? Να προγραμματίζουν Π.Λ.Ε.
σε απλές εφαρμογές λει?
τουργίας ηλεκτροκινητήρων
Β. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Άσκηση 1: Αναγνώριση στοιχείων Προγραμματιζόμενων Λογικών Ελεγκτών (PLC)
Περιεχόμενο Στόχοι Δραστηριότητες
?1 Δομικά στοιχεία ΠΛΕ (PLC)
? Κεντρική μονάδα επεξεργασίας
Π.Λ.Ε.
? Μονάδες εισόδων Π.Λ.Ε.
? Μονάδες εξόδων Π.Λ.Ε.
? Τροφοδοτικό Π.Λ.Ε.
(4 ώρες)
? να αναγνωρίζουν τις μονάδες που
συνθέτουν ένα Π.Λ.Ε.
? να αναγνωρίζουν τις επαφές σύν?
δεσης και τον τρόπο σύνδεσης
των εισόδων και των εξόδων ενός
Π.Λ.Ε.
? να αναγνωρίζουν τις επαφές σύν?
δεσης του τροφοδοτικού και της
τροφοδοσίας του Π.Λ.Ε.
? να αναφέρουν τα πλεονεκτήματα
της χρήσης των ΠΛΕ στους αυτο?
ματισμούς
? να αναφέρουν τους τύπους ΠΛΕ
που κυκλοφορούν
? να περιγράφουν τον κύκλο λει?
τουργίας του Π.Λ.Ε.
? να αναφέρουν τις γλώσσες προ?
γραμματισμού ΠΛΕ και τα βασικά
χαρακτηριστικά τους
? να αναφέρουν τα μέσα προγραμ?
ματισμού των ΠΛΕ
? Συμπλήρωση από τους μα?
θητές ?φύλλου εργασίας? με
τα τεχνικά χαρακτηριστικά
κάθε μονάδας.
? Σχολιασμός των τεχνικών
χαρακτηριστικών κάθε μο?
νάδας.
Άσκηση 2: Παρουσίαση λογισμικού, επικοινωνία Π.Λ.Ε. με Ηλεκτρονικό Υπολογιστή.
Περιεχόμενο Στόχοι Δραστηριότητες
? Καλώδιο επικοινωνίας Π.Λ.Ε. και
Υπολογιστή.
? Θύρα επικοινωνίας.
? Εγκατάσταση λογισμικού.
? Εκκίνηση Υπολογιστή.
? Παρουσίαση χαρακτηριστικών
προγράμματος.
( 8 ώρες)
? να αναγνωρίζουν τα χαρακτηρι?
στικά του καλωδίου επικοινωνίας
Π.Λ.Ε. και υπολογιστή.
? να αναγνωρίζουν τη θύρα επι?
κοινωνίας του υπολογιστή στην
οποία πρέπει να συνδεθεί το κα?
λώδιο επικοινωνίας.
? εγκαθιστούν το λογισμικό πακέτο
στο σκληρό δίσκο του υπολογι?
στή.
? ανοίγουν τον υπολογιστή και να
εκκινούν το πρόγραμμα ελέγχου
και προγραμματισμού του Π.Λ.Ε.
? αναφέρουν σε ποια πεδία υπάρ?
χει κάθε ενέργεια που αφορά τον
προγραμματισμό και τον έλεγχο
του προγράμματος.
? Τοποθέτηση καλωδίου σύν?
δεσης Π.Λ.Ε. και υπολογι?
στή.
? Εγκατάσταση λογισμικού
στο σκληρό δίσκο του υπο?
λογιστή.
? Εκκίνηση του προγράμμα?
τος ελέγχου του Π.Λ.Ε.
? Άνοιγμα κάθε πεδίου και
εξήγηση της λειτουργίας
που πραγματοποιείται.
? Ανάθεση εργασίας στους
μαθητές για να βρίσκουν
συγκεκριμένες λειτουργίες
στα πεδία του προγράμμα?
τος.
ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ) 16833
Άσκηση 3: Συνδέσεις Εξωτερικών Στοιχείων Εισόδους και Εξόδους του Π.Λ.Ε.
Περιεχόμενο Στόχοι Δραστηριότητες
? Συνδεσμολογία μπουτόν, δια?
κοπτών, θερμικών, αισθητηρίων
στις εισόδους του Π.Λ.Ε.
? Συνδεσμολογία πηνίων, ρελέ,
ενδεικτικών λυχνιών, ηχητικών
σημάνσεων, καταναλώσεων μι?
κρής ισχύος στις εξόδους του
Π.Λ.Ε., ανάλογα με την κατα?
σκευή της εξόδου (τραντζίστορ,
ρελέ, οπτικοηλεκτρονικά στοι?
χεία).
( 4 ώρες)
? να αναγνωρίζουν τις επαφές στις
οποίες θα συνδεθεί το καλώδιο
τροφοδοσίας με ηλεκτρική ενέρ?
γεια του Π.Λ.Ε.
? να αναγνωρίζουν στη μονάδα ει?
σόδων τις επαφές στις οποίες
θα συνδεθούν τα όργανα ελέγ?
χου.
? να αναγνωρίζουν τις επαφές του
τροφοδοτικού στις οποίες θα
συνδεθεί το καλώδιο τροφοδοσί?
ας της μονάδας εισόδων.
? να αναγνωρίζουν τις επαφές στις
οποίες θα συνδεθεί το καλώδιο
τροφοδοσίας της μονάδας εξό?
δων ανάλογα με την τάση τρο?
φοδοσίας των πηνίων των ρελέ,
των ενδεικτικών λυχνιών και των
ηχητικών σημάνσεων.
? Αναγνώριση των χαρακτηρι?
στικών των εισόδων από τα
τεχνικά φυλλάδια του Π.Λ.Ε.
? Αναγνώριση των χαρακτηρι?
στικών των εξόδων από τα
τεχνικά φυλλάδια του Π.Λ.Ε.
Προσδιορισμός της μορφής
των εξόδων του συγκεκριμέ?
νου Π.Λ.Ε. (τραντζίστορ, ρελέ,
οπτικοηλεκτρονικά στοιχεία).
? Σύνδεση μπουτόν (start, stop,
επαφής ελέγχου θερμικού, τερ?
ματικού διακόπτη) στη μονάδα
εισόδων του Π.Λ.Ε., σύμφωνα με
το σχέδιο του κατασκευαστή.
? Σύνδεση (πηνίων, ενδεικτικών
λυχνιών, ηχητικών σημάνσεων)
στη μονάδα εξόδων του Π.Λ.Ε.,
σύμφωνα με το σχέδιο του
κατασκευαστή.
? Σχεδίαση από τους μαθητές
του σχηματικό διάγραμμα
(block) των εισόδων και εξό?
δων σημειώνοντας την ονο?
μασία καθεμιάς.
Άσκηση 4: Αυτόματη εκκίνηση και αλλαγή φοράς περιστροφής Ασύγχρονου Τριφασικού
Κινητήρα Βραχυκυκλωμένου Δρομέα
Περιεχόμενο Στόχοι Δραστηριότητες
?2 Αυτόματη εκκίνηση και αλλαγή
φοράς περιστροφής ασύγχρο?
νου τριφασικού κινητήρα βρα?
χυκυκλωμένου δρομέα ελεγχό?
μενου από Π.Λ.Ε.
?3 Μανδάλωση
( 8 ώρες)
? επιλέγουν τα κατάλληλα όργανα
και υλικά για την αυτόματη εκκί?
νηση και αναστροφή ενός ασύγ?
χρονου τριφασικού κινητήρα
βραχυκυκλωμένου δρομέα ελεγ?
χόμενου από Π.Λ.Ε.
? συνδεσμολογούν το κύριο κύ?
κλωμα τροφοδοσίας.
? να συνδέουν τα μπουτόν και την
επαφή 95?98 του θερμικού στις
εισό δους του Π.Λ.Ε.
? συνδέουν τα πηνία των ρελέ
ισχύος και τις φωτεινές ενδείξεις
στις εξόδους του Π.Λ.Ε.
? γράφουν πρόγραμμα στον υπο?
λογιστή για τον έλεγχο του κινη?
τήρα σε όλες τις Γλώσσες Προ?
γραμματισμού.
? μεταφέρουν τα δεδομένα του
προγράμματος από τον υπολογι?
στή στον Π.Λ.Ε.
? διαχειρίζονται το πρόγραμμα
προσομοίωσης του κυκλώμα?
τος αυτοματισμού και να παρα?
κολουθούν σε κατάσταση status
την εξέλιξη της διαδικασίας.
? Επιλογή αναγκαίων οργάνων
και υλικών.
? Κατασκευή κυρίου κυκλώμα?
τος, σύμφωνα με το σχέδιο
του φύλλου έργου.
? Σύνδεση των μπουτόν και
της επαφής 95?98 του θερμι?
κού στις εισόδους του Π.Λ.Ε.
σύμφωνα με το σχέδιο του
φύλλου έργου.
? Σύνδεση των πηνίων των ρελέ
ισχύος και των ενδεικτικών
λαμπτήρων στις εξόδους του
Π.Λ.Ε., σύμφωνα με το σχέδιο
του ?φύλλου έργου?.
? Γραφή του προγράμματος
ελέγχου στον υπολογιστή.
? Μεταφορά δεδομένων από
τον υπολογιστή στον Π.Λ.Ε.
? Έλεγχος λειτουργίας του κυ?
κλώματος μέσω της διαδικα?
σίας της προσομοίωσης.
? Θέση σε λειτουργία του κυ?
κλώματος ελέγχου.
? Παρακολούθηση στον υπο?
λογιστή της λειτουργίας του
κυκλώματος.
? Δημιουργία βλάβης και παρα?
κολούθηση στον υπολογιστή
της εξέλιξης αυτής.
16834 ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ)
Άσκηση 5: Αυτόματη εκκίνηση Κινητήρα Συνεχούς Ρεύματος.
Περιεχόμενο Στόχοι Δραστηριότητες
?1 Αυτόματη εκκίνηση κινητήρα
συνεχούς ρεύματος με τρεις
βαθμίδες αντιστάσεων, ελεγ?
χόμενου από Π.Λ.Ε.
(8 ώρες)
? να επιλέγουν τα κατάλληλα όρ?
γανα και υλικά για την εκκίνηση
του κινητήρα συνεχούς ρεύμα?
τος ελεγχόμενου από ?Προγραμ?
ματιζόμενο Λογικό Ελεγκτή?.
? να επιλέγουν τα κατάλληλα όρ?
γανα και υλικά για την συνδε?
σμολογία του κυρίου κυκλώμα?
τος τροφοδοσίας.
? να συνδέουν τα μπουτόν και την
επαφή 95?98 του θερμικού στις
εισόδους του Π.Λ.Ε.
? να συνδέουν τα πηνία των ρελέ
ισχύος και τις φωτεινές ενδεί?
ξεις στις εξόδους του Π.Λ.Ε.
? να γράφουν πρόγραμμα στον
υπολογιστή για τον έλεγχο του
κινητήρα σε όλες τις Γλώσσες
Προγραμματισμού.
? να μεταφέρουν τα δεδομέ?
να του προγράμματος από τον
υπολογιστή στον Π.Λ.Ε.
να διαχειρίζονται το πρόγραμμα
προσομοίωσης του κυκλώματος αυ?
τοματισμού και να παρακολουθούν
σε κατάσταση status την εξέλιξη
της διαδικασίας.
? Επιλογή αναγκαίων οργάνων και
υλικών.
? Κατασκευή κυρίου κυκλώματος,
σύμφωνα με το σχέδιο του ?φύλ?
λου έργου?.
? Σύνδεση των μπουτόν και της επα?
φής 95?98 του θερμικού στις ει?
σόδους του Π.Λ.Ε. σύμφωνα με το
σχέδιο του φύλλου έργου.
? Σύνδεση των πηνίων των ρελέ
ισχύος και των ενδεικτικών λα?
μπτήρων στις εξόδους του Π.Λ.Ε.
σύμφωνα με το σχέδιο του φύλ?
λου έργου.
? Γραφή του προγράμματος ελέγ?
χου στον υπολογιστή.
? Μεταφορά δεδομένων από τον
υπολογιστή στον Π.Λ.Ε.
? Έλεγχος λειτουργίας του κυκλώ?
ματος μέσω της διαδικασίας της
προσομοίωσης.
? Θέση σε λειτουργία του κυκλώ?
ματος ελέγχου.
? Παρακολούθηση στον υπολογιστή
της λειτουργίας του κυκλώματος.
? Δημιουργία βλάβης και παρακο?
λούθηση στον υπολογιστή της
εξέλιξης αυτής.
Άσκηση 6: Έλεγχος φοράς περιστροφής Κινητήρα Συνεχούς Ρεύματος και φρενάρισμα.
Περιεχόμενο Στόχοι Δραστηριότητες
?2 Αλλαγή φοράς περιστροφής
και φρενάρισμα κινητήρα
συνεχούς ρεύματος ελεγχό?
μενου από Π.Λ.Ε.
(8 ώρες)
? επιλέγουν τα κατάλληλα όργανα
και υλικά για την αλλαγή φοράς
περιστροφής και το φρενάρισμα
κινητήρα συνεχούς ρεύματος
ελεγχόμενου από Π.Λ.Ε.
? επιλέγουν τα κατάλληλα όργανα
και υλικά για τη συνδεσμολογία
του κυρίου κυκλώματος τροφο?
δοσίας.
? συνδέουν τα μπουτόν και την
επαφή 95?98 του θερμικού στις
εισόδους του Π.Λ.Ε.
? συνδέουν τα πηνία των ρελέ
ισχύος και τις φωτεινές ενδεί?
ξεις στις εξόδους του Π.Λ.Ε.
? γράφουν πρόγραμμα στον υπο?
λογιστή για τον έλεγχο του κι?
νητήρα σε όλες τις Γλώσσες
Προγραμματισμού.
? μεταφέρουν τα δεδομένα του
προγράμματος από τον υπολο?
γιστή στον Π.Λ.Ε.
? διαχειρίζονται το πρόγραμμα
προσομοίωσης του κυκλώμα?
τος αυτοματισμού και να παρα?
κολουθούν σε κατάσταση status
την εξέλιξη της διαδικασίας.
? Επιλογή αναγκαίων οργάνων και
υλικών.
? Κατασκευή κυρίου κυκλώματος
σύμφωνα με το σχέδιο του φύλ?
λου έργου.
? Σύνδεση των μπουτόν και της
επαφής 95?98 του θερμικού στις
εισόδους του Π.Λ.Ε. σύμφωνα με
το σχέδιο του φύλλου έργου.
? Σύνδεση των πηνίων των ρελέ
ισχύος και των ενδεικτικών λα?
μπτήρων στις εξόδους του Π.Λ.Ε.,
σύμφωνα με το σχέδιο του φύλ?
λου έργου.
? Γραφή του προγράμματος ελέγ?
χου στον υπολογιστή.
? Μεταφορά δεδομένων από τον
υπολογιστή στον Π.Λ.Ε.
? Έλεγχος λειτουργίας του κυκλώ?
ματος μέσω της διαδικασίας της
προσομοίωσης.
? Θέση σε λειτουργία του κυκλώ?
ματος ελέγχου.
? Παρακολούθηση στον υπολογιστή
της λειτουργίας του κυκλώματος.
Δημιουργία βλάβης και παρακολού?
θηση στον υπολογιστή της εξέλιξης
αυτής.
ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ) 16835
Άσκηση 7: Έλεγχος χώρου στάθμευσης. Χρήση Μετρητών ? Συγκριτών
Περιεχόμενο Στόχοι Δραστηριότητες
?3 Έλεγχος αριθμού αυτοκινή?
των σε χώρο στάθμευσης με
?Προγραμματιζόμενο Λογικό
Ελεγκτή?.
Μέτρηση αυτοκινήτων στην
είσοδο, μέτρηση αυτοκι?
νήτων στην έξοδο, σύγκρι?
ση αριθμού αυτοκινήτων με
προκαθορισμένες τιμές. Σή?
μανση περιεχομένου με εν?
δεικτικές λυχνίες.
(12 ώρες)
?1 να επιλέγουν τα κατάλληλα όργα?
να και υλικά για τον έλεγχο του
αριθμού των αυτοκινήτων σε χώρο
στάθμευσης, ελεγχόμενου από ?Προ?
γραμματιζόμενο Λογικό Ελεγκτή?.
? να επιλέγουν τα κατάλληλα όργα?
να και υλικά για τη συνδεσμολο?
γία του κυρίου κυκλώματος τρο?
φοδοσίας.
? να συνδέουν τα μπουτόν και την
επαφή 95?98 του θερμικού στις ει?
σόδους του Π.Λ.Ε.
? να συνδέουν τα πηνία των ρελέ
ισχύος και τις φωτεινές ενδείξεις
στις εξόδους του Π.Λ.Ε.
? να γράφουν πρόγραμμα στον
υπολογιστή με χρήση μετρη?
τών, συγκριτών για τον έλεγ?
χο του αριθμού των αυτοκινήτων
σε χώρο στάθμευσης σε όλες τις
Γλώσσες Προγραμματισμού.
? να μεταφέρουν τα δεδομένα του
προγράμματος από τον υπολογι?
στή στον Π.Λ.Ε.
να διαχειρίζονται το πρόγραμμα προ?
σομοίωσης του κυκλώματος αυτο?
ματισμού και να παρακολουθούν σε
κατάσταση status την εξέλιξη της δια?
δικασίας.
? Επιλογή αναγκαίων οργάνων
και υλικών.
? Κατασκευή κυρίου κυκλώμα?
τος, σύμφωνα με το σχέδιο
του ?φύλλου έργου?.
? Σύνδεση των φωτοκύττα?
ρων και της επαφής 95?98 του
θερμικού στις εισόδους του
Π.Λ.Ε., σύμφωνα με το σχέδιο
του φύλλου έργου.
? Σύνδεση των πηνίων των ρελέ
ισχύος και των ενδεικτικών
λαμπτήρων στις εξόδους του
Π.Λ.Ε. σύμφωνα με το σχέδιο
του φύλλου έργου.
? Γραφή του προγράμματος
ελέγχου στον υπολογιστή.
? Μεταφορά δεδομένων από
τον υπολογιστή στον Π.Λ.Ε.
? Έλεγχος λειτουργίας του κυ?
κλώματος μέσω της διαδικα?
σίας της προσομοίωσης.
? Θέση σε λειτουργία του κυ?
κλώματος ελέγχου.
? Παρακολούθηση στον υπολο?
γιστή της λειτουργίας του κυ?
κλώματος.
? Δημιουργία βλάβης και παρα?
κολούθηση στον υπολογιστή
της εξέλιξης αυτής.
Άσκηση 8: Προγραμματισμός χρονικών σε συνδιασμό με συγκριτές.
Περιεχόμενο Στόχοι Δραστηριότητες
?1 Δημιουργία παλμογεννήτριας
σε Π.Λ.Ε.
Έλεγχος δύο λαμπτήρων,
άναμμα ? σβήσιμο σε συγκε?
κριμένους χρόνους με χρήση
ενός χρονικού και διαβάσμα?
τος της εξόδου σε μορφή byte
ή word.
(8 ώρες)
? να επιλέγουν τα κατάλληλα όρ?
γανα και υλικά για τη δημιουρ?
γία παλμογεννήτριας με χρήση
ενός χρονικού σε Π.Λ.Ε.
? επιλέγουν τα κατάλληλα όργανα
και υλικά για τη συνδεσμολογία
του κυρίου κυκλώματος τροφο?
δοσίας.
? συνδέουν τα μπουτόν στις εισό?
δους του Π.Λ.Ε.
? συνδέουν τα πηνία των ρελέ
ισχύος και τις φωτεινές ενδεί?
ξεις στις εξόδους του Π.Λ.Ε.
? να γράφουν πρόγραμμα στον
υπολογιστή με χρήση χρονικού
και έξοδο byte για τη δημιουρ?
γία παλμογεννήτριας σε όλες
τις Γλώσσες Προγραμματισμού.
? να μεταφέρουν τα δεδομένα του
προγράμματος από τον υπολο?
γιστή στον Π.Λ.Ε.
? να διαχειρίζονται το πρόγραμ?
μα προσομοίωσης του κυκλώμα?
τος αυτοματισμού και να παρα?
κολουθούν σε κατάσταση status
την εξέλιξη της διαδικασίας.
? Επιλογή αναγκαίων οργάνων και
υλικών.
? Κατασκευή κυρίου κυκλώμα?
τος σύμφωνα με το σχέδιο του
?φύλλου έργου?.
? Σύνδεση των μπουτόν στις εισό?
δους του Π.Λ.Ε. σύμφωνα με το
σχέδιο του ?φύλλου έργου?.
? Σύνδεση των πηνίων των ρελέ
ισχύος και των ενδεικτικών λα?
μπτήρων στις εξόδους του
Π.Λ.Ε. σύμφωνα με το σχέδιο
του φύλλου έργου.
? Γραφή του προγράμματος ελέγ?
χου στον υπολογιστή.
? Μεταφορά δεδομένων από τον
υπολογιστή στον Π.Λ.Ε.
? Έλεγχος λειτουργίας του κυ?
κλώματος μέσω της διαδικασίας
της προσομοίωσης.
? Θέση σε λειτουργία του κυκλώ?
ματος ελέγχου.
? Παρακολούθηση στον υπολογιστή
της λειτουργίας του κυκλώματος.
? Δημιουργία βλάβης και παρακο?
λούθηση στον υπολογιστή της
εξέλιξης αυτής.
16836 ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ)
Άσκηση 9: Προγραμματισμός μετρητών με έξοδο bit, byte, word και χρήση αθροιστών ? συγκριτών.
Περιεχόμενο Στόχοι Δραστηριότητες
?2 Έλεγχος αυτοκινήτων σε
χώρο στάθμευσης με δύο
ισόδους και δύο εξόδους.
Μέτρηση αυτοκινήτων σε
κάθε είσοδο και άθροιση.
Μέτρηση αυτοκινήτων σε
κάθε έξοδο και άθροιση. Σύ?
γκριση αριθμού αυτοκινήτων
με προκαθορισμένες τιμές.
Σήμανση περιεχομένου με
ενδεικτικές λυχνίες.
(8 ώρες)
? να επιλέγουν τα κατάλληλα όργανα
και υλικά για τον έλεγχο του αριθ?
μού των αυτοκινήτων σε χώρο στάθ?
μευσης, ελεγχόμενου από Π.Λ.Ε.
? να επιλέγουν τα κατάλληλα όρ?
γανα και υλικά για την συνδε?
σμολογία του κυρίου κυκλώμα?
τος τροφοδοσίας.
? να συνδέουν τα μπουτόν και την
επαφή 95?98 του θερμικού στις
εισόδους του Π.Λ.Ε.
? να συνδέουν τα πηνία των ρελέ
ισχύος και τις φωτεινές ενδείξεις
στις εξόδους του Π.Λ.Ε.
? να γράφουν πρόγραμμα στον
υπολογιστή με χρήση μετρητών,
αθροιστών, συγκριτών για τον
έλεγχο του αριθμού των αυτοκινή?
των σε χώρο στάθμευσης σε όλες
τις Γλώσσες Προγραμματισμού.
? να μεταφέρουν τα δεδομένα του
προγράμματος από τον υπολογι?
στή στον Π.Λ.Ε.
? να διαχειρίζονται το πρόγραμμα
προσομοίωσης του κυκλώματος
αυτοματισμού και να παρακολου?
θούν σε κατάσταση status την
εξέλιξη της διαδικασίας.
? Επιλογή αναγκαίων οργάνων και
υλικών.
? Κατασκευή κυρίου κυκλώματος
σύμφωνα με το σχέδιο του φύλ?
λου έργου.
? Σύνδεση των φωτοδιακοπτών και
της επαφής 95?98 του θερμικού
στις εισόδους του Π.Λ.Ε. σύμφωνα
με το σχέδιο του ?φύλλου έργου?.
? Σύνδεση των πηνίων των ρελέ
ισχύος και ενδεικτικών λαμπτή?
ρων στις εξόδους του Π.Λ.Ε. σύμ?
φωνα με το σχέδιο του φύλλου
έργου.
? Γραφή του προγράμματος ελέγ?
χου στον υπολογιστή.
? Μεταφορά δεδομένων από τον
υπολογιστή στον Π.Λ.Ε.
? Έλεγχος λειτουργίας του κυκλώ?
ματος μέσω της διαδικασίας της
προσομοίωσης.
? Θέση σε λειτουργία του κυκλώ?
ματος ελέγχου.
? Παρακολούθηση στον υπολογιστή
της λειτουργίας του κυκλώματος.
? Δημιουργία βλάβης και παρακο?
λούθηση στον υπολογιστή της
εξέλιξης αυτής.
Άσκηση 10: Εκκίνηση και Αναστροφή Ασύγχρονου Τριφασικού Κινητήρα
Βραχυκυκλωμένου Δρομέα με Αστέρα ? Τρίγωνο.
Περιεχόμενο Στόχοι Δραστηριότητες
?3 Αυτόματη εκκίνηση και αλλα?
γή φοράς περιστροφής ασύγ?
χρονου τριφασικού κινητήρα
βραχυκυκλωμένου δρομέα με
συνδεσμολογία αστέρα ? τρί?
γωνο, ελεγχόμενο από Π.Λ. Ε.
(8 ώρες)
? να επιλέγουν τα κατάλληλα όρ?
γανα και υλικά για την αυτόμα?
τη εκκίνηση και αναστροφή ενός
ασύγχρονου τριφασικού κινητή?
ρα βραχυκυκλωμένου δρομέα με
συνδεσμολογία αστέρα ? τρίγωνο
ελεγχόμενου από Π.Λ.Ε.
? να συνδεσμολογούν το κύριο κύ?
κλωμα τροφοδοσίας.
? να συνδέουν τα μπουτόν και την
επαφή 95?98 του θερμικού στις
εισόδους του Π.Λ.Ε.
? να συνδέουν τα πηνία των ρελέ
ισχύος και τις φωτεινές ενδείξεις
στις εξόδους του Π.Λ.Ε.
? να γράφουν πρόγραμμα στον
υπολογιστή για τον έλεγχο του
κινητήρα σε όλες τις Γλώσσες
Προγραμματισμού.
? να μεταφέρουν τα δεδομένα του
προγράμματος από τον υπολογι?
στή στον Π.Λ.Ε.
? να διαχειρίζονται το πρόγραμ?
μα προσομοίωσης του κυκλώμα?
τος αυτοματισμού και να παρακο?
λουθούν σε κατάσταση status την
εξέλιξη της διαδικασίας.
? Επιλογή αναγκαίων οργάνων και
υλικών.
? Κατασκευή κυρίου κυκλώμα?
τος σύμφωνα με το σχέδιο του
?φύλλου έργου?.
? Σύνδεση των μπουτόν και της
επαφής 95?98 του θερμικού στις
εισόδους του Π.Λ.Ε. σύμφωνα με
το σχέδιο του φύλλου έργου.
? Σύνδεση των πηνίων των ρελέ
ισχύος και των ενδεικτικών λα?
μπτήρων στις εξόδους του
Π.Λ.Ε., σύμφωνα με το σχέδιο
του φύλλου έργου.
? Γραφή του προγράμματος ελέγ?
χου στον υπολογιστή.
? Μεταφορά δεδομένων από τον
υπολογιστή στον Π.Λ.Ε.
? Έλεγχος λειτουργίας του κυ?
κλώματος μέσω της διαδικασίας
της προσομοίωσης.
? Θέση σε λειτουργία του κυκλώ?
ματος ελέγχου.
? Παρακολούθηση στον υπολογιστή
της λειτουργίας του κυκλώματος.
? Δημιουργία βλάβης και παρακο?
λούθηση στον υπολογιστή της
εξέλιξης αυτής.
ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ) 16837
Άσκηση 11: Εκκίνηση ασύγχρονου τριφασικού κινητήρα με δακτυλίδια.
Περιεχόμενο Στόχοι Δραστηριότητες
?4 Αυτόματη εκκίνηση και αλλα?
γή φοράς περιστροφής ασύγ?
χρονου τριφασικού κινητήρα με
δακτυλίδια και αντιστάσεις εκ?
κίνησης στο δρομέα τριών βαθ?
μίδων, ελεγχόμενο από Π.Λ.Ε.
(8 ώρες)
? να επιλέγουν τα κατάλλη?
λα όργανα και υλικά για την
αυτόματη εκκίνηση και ανα?
στροφή ενός ασύγχρονου τρι?
φασικού κινητήρα με δακτυλί?
δια, ελεγχόμενου από Π.Λ.Ε.
? να συνδέουν το κύριο κύκλω?
μα τροφοδοσίας.
? να συνδέουν τα μπουτόν και
την επαφή 95?98 του θερμικού
στις εισόδους του Π.Λ.Ε.
? να συνδέουν τα πηνία των
ρελέ ισχύος και τις φωτεινές
ενδείξεις στις εξόδους του
Π.Λ.Ε.
? να γράφουν πρόγραμμα στον
υπολογιστή για τον έλεγ?
χο του κινητήρα σε όλες τις
Γλώσσες Προγραμματισμού.
? να μεταφέρουν τα δεδομένα
του προγράμματος από τον
υπολογιστή στον Π.Λ.Ε.
? διαχειρίζονται το πρόγραμμα
προσομοίωσης του κυκλώμα?
τος αυτοματισμού και να πα?
ρακολουθούν σε κατάσταση
status την εξέλιξη της διαδι?
κασίας.
? Επιλογή αναγκαίων οργάνων και
υλικών.
? Κατασκευή κυρίου κυκλώματος
σύμφωνα με το σχέδιο του ?φύλ?
λου έργου?.
? Σύνδεση των μπουτόν και της
επαφής 95?98 του θερμικού στις
εισόδους του Π.Λ.Ε. σύμφωνα με
το σχέδιο του ?φύλλου έργου?.
? Σύνδεση των πηνίων των ρελέ
ισχύος και των ενδεικτικών λα?
μπτήρων στις εξόδους του Π.Λ.Ε.,
σύμφωνα με το σχέδιο του φύλ?
λου έργου.
? Γραφή του προγράμματος ελέγ?
χου στον υπολογιστή.
? Μεταφορά δεδομένων από τον
υπολογιστή στον Π.Λ.Ε.
? Έλεγχος λειτουργίας του κυκλώ?
ματος μέσω της διαδικασίας της
προσομοίωσης.
? Θέση σε λειτουργία του κυκλώμα?
τος ελέγχου.
? Παρακολούθηση στον υπολογιστή
της λειτουργίας του κυκλώματος.
? Δημιουργία βλάβης και παρακο?
λούθηση στον υπολογιστή της
εξέλιξης αυτής.
Άσκηση 12: Αναλογικές Είσοδοι.
Περιεχόμενο Στόχοι Δραστηριότητες
?5 Έλεγχος θερμοκρασίας σε
φούρνο παραγωγής υλικών με
φωτεινή και ηχητική σήμανση.
Όταν η θερμοκρασία είναι 50 ?
60 0C αναβοσβήνει ένας κίτρι?
νος λαμπτήρας, όταν η θερμο?
κρασία ξεπεράσει τους 60 0C
ενεργοποιείται μια σειρήνα Το
κύκλωμα ελέγχεται από Π.Λ.Ε.
(8ώρες)
? να επιλέγουν τα κατάλλη?
λα όργανα και υλικά για τον
έλεγχο του λαμπτήρα από
Π. Λ Ε.
? να συνδέουν το ποτενσιόμε?
τρο στην αναλογική είσοδο.
? να συνδέουν τα πηνία των
ρελέ ισχύος και τις φωτεινές
ενδείξεις στις εξόδους του
Π.Λ.Ε.
? να γράφουν πρόγραμμα στον
υπολογιστή για τον έλεγ?
χο του κινητήρα σε όλες τις
Γλώσσες Προγραμματισμού.
? να μεταφέρουν τα δεδομένα
του προγράμματος από τον
υπολογιστή στον Π.Λ.Ε.
? να διαχειρίζονται το πρό?
γραμμα προσομοίωσης του
κυκλώματος αυτοματισμού και
να παρακολουθούν σε κατά?
σταση status την εξέλιξη της
διαδικασίας.
? Επιλογή αναγκαίων οργάνων και
υλικών.
? Κατασκευή κυρίου κυκλώματος
σύμφωνα με το σχέδιο του ?φύλ?
λου έργου?.
? Σύνδεση του ποτενσιομέτρου
στην αναλογική είσοδο του Π.Λ.Ε.,
σύμφωνα με το σχέδιο του ?φύλ?
λου έργου?.
? Σύνδεση των πηνίων των ρελέ
ισχύος και των ενδεικτικών λα?
μπτήρων στις εξόδους του Π.Λ.Ε.,
σύμφωνα με το σχέδιο του ?φύλ?
λου έργου?.
? Γραφή του προγράμματος ελέγ?
χου στον υπολογιστή.
? Μεταφορά δεδομένων από τον
υπολογιστή στον Π.Λ.Ε.
? Έλεγχος λειτουργίας του κυκλώ?
ματος μέσω της διαδικασίας της
προσομοίωσης.
? Θέση σε λειτουργία του κυκλώμα?
τος ελέγχου.
? Παρακολούθηση στον υπολογιστή
της λειτουργίας του κυκλώματος.
? Δημιουργία βλάβης και παρακο?
λούθηση στον υπολογιστή της
εξέλιξης αυτής.
16838 ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ)
Άσκηση 13: Κύκλωμα Ασφαλείας.
Περιεχόμενο Στόχοι Δραστηριότητες
?6 Κύκλωμα ασφαλείας ελεγχόμενο
από Π.Λ.Ε.
(8 ώρες)
? να επιλέγουν τα κατάλληλα
όργανα και υλικά για την κα?
τασκευή ενός απλού κυκλώ?
ματος συναγερμού, με έλεγχο
από Π.Λ.Ε.
? να συνδέουν τις παγίδες στις
εισόδους του Π.Λ.Ε.
? να συνδέουν τις φωτεινές
ενδείξεις στις εξόδους του
Π.Λ.Ε.
? να γράφουν πρόγραμμα στον
υπολογιστή για τον έλεγχο
του κυκλώματος ασφα λείας
σε όλες τις γλώσσες προ?
γραμματισμού.
? να δημιουργούν κωδικό ενερ?
γοποίησης απενεργοποίησης
του κυκλώματος ασφαλείας.
? να μεταφέρουν τα δεδομένα
του προγράμματος από τον
υπολογιστή στον Π.Λ.Ε.
? να διαχειρίζονται το πρό?
γραμμα προσομοίωσης του
κυκλώματος αυτοματισμού και
να παρακολουθούν σε κατά?
σταση status την εξέλιξη της
διαδικασίας.
? Επιλογή αναγκαίων οργάνων και
υλικών.
? Σύνδεση των παγίδων στις εισό?
δους του Π.Λ.Ε., σύμφωνα με το
σχέδιο του ?φύλλου έργου?.
? Σύνδεση των ενδεικτικών λα?
μπτήρων στις εξόδους του
Π.Λ.Ε. σύμφωνα με το σχέδιο
του ?φύλλου έργου?.
? Γραφή του προγράμματος ελέγ?
χου στον υπολογιστή.
? Μεταφορά δεδομένων από τον
υπολογιστή στον Π.Λ.Ε.
? Έλεγχος λειτουργίας του κυ?
κλώματος μέσω της διαδικασίας
της προσομοίωσης.
? Θέση σε λειτουργία του κυκλώ?
ματος ελέγχου.
? Παρακολούθηση στον υπολογι?
στή της λειτουργίας του κυκλώ?
ματος.
? Δημιουργία βλάβης και παρακο?
λούθηση στον υπολογιστή της
εξέλιξης αυτής.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 10 Ιουνίου 2008
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ
ΑΠΟ

Εορτολόγιο

Ρολόι