Το Διαδίκτυο παρέχει μια σειρά εργαλείων που προσφέρουν διαφορετικές δυνατότητες και επιτρέπουν:
Να στείλουμε ή να λάβουμε μηνύματα ανά πάσα στιγμή, μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Να ανταλλάξουμε μεγάλα αρχεία ηλεκτρονικής μορφής.
Να αναζητήσουμε πληροφορίες και υλικό στην τεράστια διεθνή εγκυκλοπαίδεια, με κείμενα, εικόνες, ήχους και βίντεο που έχει δημιουργηθεί στο παγκόσμιο ιστό ( World Wide Web ).
Να συζητήσουμε γραπτά, ταυτόχρονα ή μη (σύγχρονα ή όχι) με πλήθος άλλων ανθρώπων αναφορικά με κάποιο θέμα κοινού ενδιαφέροντος ( μέσω “ Chat ” και “Forum” αντίστοιχα).
Να έχουμε οπτική επαφή και ηχητική επικοινωνία με συνομιλητές, δυνατότητα που επιτρέπει την τηλεσυνδιάσκεψη (videoconference) και τα σεμιναριακά μαθήματα από απόσταση.
Να εργαστούμε από κοινού ή συνεργατικά διαμέσου ειδικών εργαλείων (whiteboard, κ.ά.).
Να δημιουργήσουμε νέες καταστάσεις μάθησης.
Να τροποποιήσουμε τις συνθήκες απόκτησης βασικών ικανοτήτων(αναζήτηση κειμένων, πληροφοριών, επικοινωνία).
Επικοινωνία ανάμεσα σε σχολικές τάξεις και σχολικές μονάδες.
Πρόσβαση σε πηγές παιδαγωγικού υλικού.
Ανάπτυξη νέων μεθόδων που βασίζονται στη συνεργατική εργασία.
Διάχυση τοπικών, περιφερειακών ή εθνικών εκπαιδευτικών πρακτικών.
Πρόσβαση σε πηγές πολυμέσων.
«Ασύγχρονο», σίγουρο, γρήγορο και οικονομικό μέσο (εργαλείο) για την ανταλλαγή πληροφοριών ή υλικού. Ο εκπαιδευτικός το χρησιμοποιεί για:
Διάχυση πληροφοριών, ενημέρωση και επιμόρφωση.
Επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτικών και ανταλλαγή εκπαιδευτικού υλικού.
Διοικητική χρήση :
Έγγραφα σε ηλεκτρονική μορφή αποστέλλονται από τις Δ/νσεις Σπουδών ή το Υπουργείο παρέχοντας άμεση και σίγουρη ενημέρωση.
Διεξαγωγή εξετάσεων εθνικού επιπέδου με την ταυτόχρονη αποστολή των θεμάτων σε όλα τα εξεταστικά κέντρα.
Ανεξάρτητη ή ευκαιριακή χρήση από τους μαθητές.
Διαγωνισμοί και πρόσκαιρες συνεργασίες αναφορικά με την παραγωγή μικρών έργων, ανάμεσα σε ένα μεγάλο συνήθως αριθμό σχολείων.
Οργανωμένες εκπαιδευτικές συνεργασίες και προγράμματα σε διεθνές, εθνικό ή περιφερειακό επίπεδο.
Η
χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ως
κίνητρο : χρησιμοποιώντας
το διαδίκτυο και το ηλεκτρονικό
ταχυδρομείο, οι μαθητές συμμετέχουν σε
κάτι καινούργιο, σε μια καινοτομία, και
κάτι τέτοιο φαίνεται να τους ενθουσιάζει.
Αυθεντικό
πλαίσιο μάθησης : Οι
ηλεκτρονικές ανταλλαγές βοηθούν να
δημιουργηθούν πραγματικές, αυθεντικές
καταστάσεις επικοινωνίας που αποκτούν
νόημα και σημασία για τους μαθητές,
ευνοώντας με τον τρόπο αυτό τη μάθηση.
Η
κοινωνική διάσταση της επικοινωνίας :
Η
επικοινωνία και η ανταλλαγή μέσω
διαδικτύου συντελεί στη δημιουργία ενός
νέου μαθησιακού περιβάλλοντος μιας
διαπολιτισμικής κοινότητας, επιδεκτικής
σε νέες κοινωνικές (αντ)αλλαγές, απόκτηση
γνώσεων & κοινωνικοποίηση (οι σκοποί
του σχολείου)
Οι κατάλληλες παιδαγωγικές στρατηγικές : Οι μαθητές μαθαίνουν μέσα από μια ενεργή διαδικασία οικοδόμησης γνώσης, ενταγμένης μέσα σε ένα κοινωνικό πλαίσιο. Η παιδαγωγική προσέγγιση που δίνει έμφαση στην κοινωνική αλληλεπίδραση, στη σύνδεση των μαθημάτων, στη συνεργατική ανακάλυψη μπορεί να αξιοποιήσει το διαδίκτυο και ό,τι αυτό προσφέρει.
Οι
οργανωμένες ανταλλαγές ανάμεσα σε
μαθητές διαφορετικών τάξεων επιτρέπουν
την παρουσίαση παιδαγωγικών
δραστηριοτήτων π.χ. στην ιστορία: οι
μαρτυρίες και οι πληροφορίες που
μεταδίδονται μεταξύ συνεργαζόμενων
τάξεων ενεργοποιούν τους μαθητές
διαφορετικά από ό,τι τα βιβλία ή οι
διαλέξεις του καθηγητή.
Η διεθνής
ανταλλαγή μηνυμάτων και υλικού
δημιουργεί επικοινωνιακές καταστάσεις
πραγματικές, αυθεντικές, που έχουν «νόημα»
και κατά συνέπεια είναι ευνοϊκές για τη
μάθηση.
Η χρήση
του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου δεν είναι
μονοδιάστατη ούτε ανεξάρτητη, σε
συνδυασμό με άλλα συμβατικά μέσα προάγει
τη μάθηση και την κοινωνική φύση του
σχολείου.
Με βάση
ένα καθορισμένο αντικείμενο
επικοινωνίας, οι ανταλλαγές ανάμεσα σε
μαθητές μετατρέπονται σε μια ομπρέλα
διεπιστημονικών δραστηριοτήτων,
δημιουργώντας ένα πεδίο μαθησιακών
κοινοτήτων διαφόρων πολιτισμών και
εθνοτήτων.
Το Διαδίκτυο παρέχει μια σειρά εργαλείων που προσφέρουν διαφορετικές δυνατότητες και επιτρέπουν:
Να στείλουμε ή να λάβουμε μηνύματα ανά πάσα στιγμή, μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Να ανταλλάξουμε μεγάλα αρχεία ηλεκτρονικής μορφής.
Να αναζητήσουμε πληροφορίες και υλικό στην τεράστια διεθνή εγκυκλοπαίδεια, με κείμενα, εικόνες, ήχους και βίντεο που έχει δημιουργηθεί στο παγκόσμιο ιστό ( World Wide Web ).
Να συζητήσουμε γραπτά, ταυτόχρονα ή μη (σύγχρονα ή όχι) με πλήθος άλλων ανθρώπων αναφορικά με κάποιο θέμα κοινού ενδιαφέροντος ( μέσω “ Chat ” και “Forum” αντίστοιχα).
Να έχουμε οπτική επαφή και ηχητική επικοινωνία με συνομιλητές, δυνατότητα που επιτρέπει την τηλεσυνδιάσκεψη (videoconference) και τα σεμιναριακά μαθήματα από απόσταση.
Να εργαστούμε από κοινού ή συνεργατικά διαμέσου ειδικών εργαλείων (whiteboard, κ.ά.).
Να δημιουργήσουμε νέες καταστάσεις μάθησης.
Να τροποποιήσουμε τις συνθήκες απόκτησης βασικών ικανοτήτων (αναζήτηση κειμένων, πληροφοριών, επικοινωνία).