Άσκηση στο σημείο στίξης «άνω ή πάνω τελεία»

Κάνε κλικ στη λέξη που νομίζεις ότι πρέπει να μπει πάνω τελεία.

Βάζουμε πάνω τελεία:
1. για να τονίσουμε την αντίθεση ανάμεσα σε δύο μέρη μιας περιόδου, δείχνοντας ότι το δεύτερο μέρος είναι σπουδαιότερο από το πρώτο.
2. για να διακρίνουμε τα δύο μέρη μιας περιόδου, δείχνοντας ότι το δεύτερο μέρος αποτελεί αιτιολόγηση του πρώτου.
3. για να διακρίνουμε τα μέρη μιας περιόδου, δείχνοντας ότι το δεύτερο αποτελεί επεξήγηση του πρώτου.
4. για να διαχωρίσουμε περιπτώσεις που αναφέρουμε κατά σειρά, με προσθήκη ποικίλων προσδιορισμών

2 άνω τελείες: Έμαθε να τρυπώνει κάτου απ’ τα παπλώματα, απ’ τα σκαμνιά, και να κοιμάται εκεί τη έμαθε να στέκεται να τον τώρα, λέει, έμαθε να τρώει και ποντίκια.
2 άνω τελείες: Τα πρώτα μαθήματα μας ήρθαν σαν κρύο νερό στο μαζεύτηκαν τ’ ατίθασα μυαλά νοικοκυρεύτηκαν, μπήκαν στο ντορό.
2 άνω τελείες: Και η Νορβηγίδα δεν έφυγε κοντοστάθηκε, λέει, αρκετές μα μέρα με τη μέρα καταλάβαινε πως τούτος ο κόσμος, που γέμιζε πρωτύτερα την ύπαρξή της, δεν της έφτανε.
2 άνω τελείες: Πήγαινε στη λειτουργιά σου, παπά τέτοια ημέρα σήμερα δεν κάνει να πιάσεις του είπε μισοκλαίοντας η παπαδιά.
2 άνω τελείες: Το πετσί τους έλαμπε καθρέφτης στον το ρουθούνι τους φυσομάναε σαν φρούμαζαν, χλιμιντρούσαν κι έτρεχαν γύρω στο στυγερό.
2 άνω τελείες: Μα η σταφίδα πήγαινε έγιναν γουλές γουλές και ήταν όψιμες εκείνη τη χρονιά.
2 άνω τελείες: Στο ένα χτήμα σώριαζαν ξερό και σύχλωρο τον στα άλλο στο άλλο φώναζαν μονάχα και σταυροκοπιόνταν.
2 άνω τελείες: Έν’ αγένειο κι όμορφο παλικάρι πρόβαλε πίσω από μια τα μαλλιά του σαν το χρυσάφι χύνονταν στις πλάτες τ’ αργυρά του άρματα κι η ολόχρυση φορεσιά του σπιθοβολούσανε στον ήλιο.
4 άνω τελείες: Δε μπορεί να φύγει ρίχνει μια ματιά στο παλικάρι και νιώθει την καρδιά να φτερουκάει στα στήθη τα μάγουλά της κοκκινίζουν σαν τα η γη στριφογυρίζει στα πόδια της. Το παλικάρι την κοιτάζει με ζυγώνει και της βάνει ένα διαμαντένιο δαχτυλίδι στο δάχτυλο.

Οι περίοδοι είναι παρμένες από τα διηγήματα: «Τουρκολίμανο» του Ηλία Βενέζη, «Dégradés» της Έλλης Αλεξίου, «Ο Εβυθός», «Τα δυο σκέλεθρα», «Η κακή αδερφή» του Ανδρέα Καρκαβίτσα.