186 187 E Δ

ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ


186

Λαϊκό παραμύθι

O φτωχός και τα γρόσια

Το σύντομο διδακτικό παραμύθι που ακολουθεί προέρχεται από την περιοχή της Νάξου και πρωτοδημοσιεύτηκε το 1874. Η ιστορία που είναι γνωστή και στους μύθους του Γάλλου συγγραφέα Λαφονταίν, είχε μεγάλη διάδοση στον ελληνικό χώρο και έδωσε την έμπνευση στον θεατρικό συγγραφέα Δημήτρη Κόκκο να γράψει το κωμειδύλλιο Η λύρα του Γερονικόλα (1891), που παίχτηκε σε αθηναϊκά θέατρα στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα.

Λύτρας-γαλατάς

Νικηφόρος Λύτρας, Γαλατάς σε ώρα ανάπαυσης
Δείτε τον πίνακα σε μεγάλη ανάλυση στην
 Εθνική Πινακοθήκη

Ηταν ένας φτωχός με πολλά παιδιά και δούλευαν με τη γυναίκα του όλη μέρα. Κάθε βράδυ που ήταν κουρασμένοι, ήθελαν να φάνε το ψωμάκι τους ήσυχα κι αγαπημένα, κι έπειτα να πιάσει ο πατέρας τη λύρα του να χορεύουν τα παιδιά και να περνούν ζωή αγγελική.

Δίπλα κάθουνταν ένας πλούσιος, και σαν άκουε κάθε βράδυ τα γέλια και τις χαρές του φτωχού, παραξενεύονταν: «πώς εγώ μαθές να μην είμαι ευχαριστημένος κι αναπαμένος σαν αυτόν, όλη μέρα αξίνη και το βράδυ γλέντι». Λέει: «να του δώσω θέλω γρόσια, να δω τι θα κάνει».

Πάει βρίσκει το φτωχό, του λέει:

— Επειδή σε ξέρω τίμιο άνθρωπο, να, σου δίνω χίλια γρόσια ν’ ανοίξεις πραμάτεια, ό,τι θες, κι αν πλουτίσεις, μου τα δίνεις, ειδεμή σου τα χαρίζω.

Όλη μέρα πια ο φτωχός, εσυλλογιόνταν τι να κάνει τόσα γρόσια. Τα φέρνει από δω, τα φέρνει από κει: «ν’ ανοίξω πραματευτάδικο; να τα βάλω στον τόκο; να πάρω αμπελοχώραφα;».

Έρχεται το βράδυ, ούτε λύρα να πιάσει, μιλιά τσιχ δεν έκαναν τα παιδιά του. Να γελάσουν, τα μάλωνε· όλη νύχτα δεν έκλεισε μάτι απ’ τη συλλογή. Την άλλη μέρα ούτε σε μεροκάματα να πάει, ούτε πουθενά έξω από τη συλλογή. Τον ερωτά η γυναίκα του τι έχει; να τον κάνει να γελάσει· αυτός την εμάλωσε, να τον αφήσει ήσυχο.

 


187

 

O πλούσιος, περνά μια βραδιά, περνά άλλη, περνούν τρεις, ούτε λύρα πια άκουε ούτε γέλια, ούτε χορό των παιδιών.

Το πρωί βλέπει το φτωχό κι έρχεται:

— Να, χριστιανέ, τα γρόσια σου, κι ούτε αυτά θέλω ούτε τη σκοτούρα τους.

Από τότε, πάλι χαρούμενος στο σπίτι του, ο φτωχός έπαιζε τη λύρα, χόρευαν τα παιδιά του, σαν και πρώτα, και το άλλο πρωί στη δουλειά.

 

Ελληνικά παραμύθια, εκλογή Γ.Α. Μέγας, Βιβλιοπωλείον της Εστίας

 

Λεξιλόγιο

μαθές: βέβαια, πράγματι *αξίνη: τσάπα, εργαλείο για σκάψιμο *γρόσια: χρήματα *πραμάτεια: εμπορικό κατάστημα *τσιχ: κιχ *συλλογή: σκέψη, προβληματισμός, έγνοια

 


ΕΡΓΑΣΙΕΣ

  • 1. Γιατί ο φτωχός του παραμυθιού είναι ευτυχισμένος όσο δεν έχει χρήματα και γιατί γίνεται δυστυχής όταν του τα χαρίζουν;
  • 2. Πώς άλλαξε η ψυχολογία του ήρωα όταν του έδωσε τα γρόσια ο πλούσιος;
  • 3. Δώστε με μια φράση το μήνυμα που βγαίνει από την ιστορία.


ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚH ΕΡΓΑΣΙΑ

  • 1. Αναζητήστε παραμύθια στα οποία θριαμβεύει ο φτωχός απέναντι στον πλούσιο και παρουσιάστε τα στην τάξη.
  • Να σου πω ένα παραμύθι... (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ) 1

Κωνσταντίνος Μαλέας, Λύρα
Κωνσταντίνος Μαλέας, Λύρα

Θεματικά κέντρα
Πλούτος και ευτυχία: τα χρήματα φέρνουν ευτυχία;
Λαϊκά παραμύθια: πλούσιοι και φτωχοί.
Λαϊκά παραμύθια: παραλλαγές και γλωσσικές διαφοροποιήσεις.

Ενδεικτική ερμηνευτική προσέγγιση Όπως σημειώνεται και στο εισαγωγικό σημείωμα στο Βιβλίο του μαθητή, το παραμύθι προέρχεται από τη Νάξο και πρωτοδημοσιεύτηκε στο ναξιώτικο ιδίωμα στον τόμο Νεοελληνικά ανάλεκτα του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσού, τόμ. 2 (1874), σ. 13-15. O Γ. Μέγας στην έκδοσή του το απλοποίησε γλωσσικά. Παρατίθεται εδώ η πρώτη παράγραφος από την πρώτη του δημοσίευση στο ναξιώτικο ιδίωμα: «Ήταν ένα φτωχός με πολλά παιδιά κι ηδουλεύγαν όλοι με τη γυναίκα ντου όλη μέρα. Πάσα βράδυ που 'τανε κουρασμένοι ήθελα να φάνε το ψωμάκι τωνε ήσυχα κι ανεπαμένα, απέκειο να πιάσ' ο πατέρας να παίζει το λυράκι του, να χορεύγουνε τα παιδιά ντου και να περνούνε μια ζωή αγγελική».

Αυτό που κυριαρχεί στο παραμύθι είναι ο προβληματισμός σχετικά με την αποτελεσματικότητα του πλούτου στην κατάκτηση της ευτυχίας, προβληματισμός που συνοψίζεται και στη λαϊκή θυμοσοφία με τη φράση «τα χρήματα δε φέρνουν την ευτυχία». Για την παρουσία αυτού του μοτίβου στη νεοελληνική λαϊκή παράδοση είναι χρήσιμες οι παρατηρήσεις της Χρυσούλας Χατζητάκη - Καψωμένου: «Ο θρίαμβος του φτωχού, του ταπεινού, του κατώτερου, και η δυνατότητα που του παρέχει το παραμύθι να δραπετεύσει (πάντοτε επάξια) από την υποδεέστερη θέση στην οποία βρίσκεται και να ανέλθει σε μια ανώτερη, απελευθέρωναν τους ακροατές, έστω και για λίγο, δηλαδή κατά τη διάρκεια του μαγικού χρόνου, από την κοινωνική πραγματικότητα που βίωναν, παρέχοντάς τους με τον τρόπο αυτό μια παραμυθία. Σε τελική, όμως, ανάλυση θα μπορούσαμε να πούμε ότι το παραμυθικό μήνυμα λειτουργούσε στις παλαιότερες κοινωνίες με διττό τρόπο: από τη μια ως πρόκληση στις κυρίαρχες κοινωνικές δομές και από την άλλη, και ταυτόχρονα, ως παραμυθία, εξαιτίας ακριβώς της κοινωνικής δομής. Με αυτόν τον διττό τρόπο μπορεί να εξηγηθεί η πανεύκολη (και, φυσικά, μη ρεαλιστική) κοινωνική κινητικότητα των ηρώων προς τα επάνω: οι βασιλιάδες εύκολα παντρεύουν τα παιδιά τους με φτωχούς ή τους δίνουν το μισό τους βασίλειο, οι βασιλοπούλες και τα βασιλόπουλα αμέσως ερωτεύονται και εξίσου γρήγορα παντρεύονται φτωχούς, παρόλο που η κοινωνία στα παραμύθια είναι ταξική· αλλά τα ταξικά όρια είναι τόσο ρευστά όσο και όλα τα άλλα στον κόσμο του παραμυθιού».


Νικηφόρος Λύτρας, βιογραφία και έργα του
στην Εθνική Πινακοθήκη Κων/νος Μαλέας
στο Google Art & Culture Λύτρας Νικηφόρος, Google
στο paleta art Κων/νος Μαλέας Κων/νος Μαλέας
στο Art Magazine Κων/νος Μαλέας
στο art net Κων/νος Μαλέας
στη Βικιπαίδεια Κων/νος Μαλέας,
στο ΝΙΚΙΑΣ Κων/νος Μαλέας

Κωνσταντίνος Μαλέας, βιογραφία και έργα του
στην Εθνική Πινακοθήκη Κων/νος Μαλέας
στη Βικιπαίδεια Κων/νος Μαλέας
στο art net Κων/νος Μαλέας
στο paleta art Κων/νος Μαλέας Κων/νος Μαλέας
στο Art Magazine Κων/νος Μαλέας
στο Google Art & Culture Μαλέας, google

Σενάριο του Γιάννη Παπαθανασίου (αρχείο zip) αρχείο2

 

Μπορείτε να γράψετε τις απαντήσεις σας και να τις εκτυπώσετε ή να τις σώσετε σε αρχείο pdf.

 

 

Ήρωες

Οι ήρωες του κειμένου είναι

 

Τόπος

Τα γεγονότα του κειμένου διαδραματίζονται

 

 

Χρόνος

Τα γεγονότα του κειμένου γίνονται/έγιναν

 

 

Γλώσσα

Η γλώσσα του κειμένου είναι

 

 

Αφήγηση

Η αφήγηση γίνεται

 

 

Ο αφηγητής

Ο αφηγητής είναι ομοδιηγητικός/ετεροδιηγητικός, γιατί

 

 

Ενότητες

Το κείμενο μπορεί να χωριστεί στις εξής ενότητες:

 

 

Το σχόλιό σας...