Α. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ

οΔεύτερο μέρος

οΠεριεχόμενα

I. Άδειες γονικές (χορήγηση άδειας απουσίας για ασθένεια παιδική άλλων εξαρτημένων μελών της οικογένειας) XII. Εορταστικές εκδηλώσεις
II. Άδειες γονικές (χορήγηση άδειας απουσίας για παρακολούθηση σχολικής επίδοσης των παιδιών) XIII. Επιτροπή Αυτοαξιολόγησης
III. Άδειες εκπαιδευτικού προσωπικού XIV. Επιτροπή τριμελής για σύνταξη εισήγησης: ορισμός εκπαιδευτικού
IV. Άδειες με αποδοχές για εξετάσεις XV. Κάπνισμα
V. Άδειες φοιτητικές XVI. Μητέρες δασκάλες (δικαιώματα, υποχρεώσεις)
VI. Αναπλήρωση Προϊσταμένων XVII. Πειθαρχικές διώξεις εκπαιδευτικών για άσκηση κριτικής σε πράξεις Διευθυντών Σχολικών Μονάδων.
VII. Βιβλία - Έντυπα - Περιοδικά XVIII. Πίνακας υποψηφίων Yποδιευθυντών
VIII. Γενικά καθήκοντα Συλλόγου Διδασκόντων XIX. Σχολεία εξωτερικού
IX. Γενικά καθήκοντα Διευθυντή XX. ΣΜΕΑ: Καθήκοντα προσωπικού ειδικών κλάδων
X. Διαδικασία μονιμοποίησης XXI. ΣΜΕΑ: Ωράριο
XI. Ενημέρωση εκπαιδευτικών για προϋπηρεσία XXII. Ωράριο εκπαιδευτικών

ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ

 

I. Άδειες (1) γονικές (χορήγηση άδειας απουσίας για ασθένεια παιδική άλλων εξαρτημένων μελών της οικογένειας)
Διευθυντής
Χορηγείται άδεια μέχρι 6 ημέρες άνευ αποδοχών, εφάπαξ ή τμηματικά. Αυξάνεται σε 8, αν προστατεύει 2 παιδιά και σε 10 ημέρες, αν προστατεύει περισσότερα από 2 παιδιά. Η άδεια χορηγείται και στους δύο γονείς.

Πηγές

  • Ν. 1409/83, άρθρο 7
  • Ν. 1483/84
  • Π.Δ. 193/88
  • 821/88 ατομική γνωμοδότηση της Νομικής Δ/νσης του ΥΠΕΠΘ

Αρχή Σελίδας

II. Άδειες γονικές (χορήγηση άδειας απουσίας για παρακολούθηση σχολικής επίδοσης των παιδιών)
Διευθυντής
Χορηγείται άδεια με αποδοχές, μέχρι 4 ημέρες το ημερολογιακό έτος ή για ορισμένες ώρες, σε όσους έχουν παιδιά μέχρι 16 ετών και παρακολουθούν μαθήματα στην πρωτοβάθμια ή δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η άδεια χορηγείται αθροιστικά και στους δύο γονείς με υπεύθυνη δήλωση.

Πηγές

  • Ν.1483/84
  • Π.Δ. 193/88
  • 821/88 ατομική γνωμοδότηση της νομικής Δ/νσης του ΥΠΕΠΘ

Αρχή Σελίδας

III. Άδειες εκπαιδευτικού προσωπικού
Διευθυντής
Ενημερώνει τους εκπαιδευτικούς του σχολείου του σχετικά με τις βραχυχρόνιες αναρρωτικές άδειες.

Πηγές

  • ΥΠΕΠΘ Δ2/2779/27-5-93

Αρχή Σελίδας

IV. Άδειες με αποδοχές για εξετάσεις
Διευθυντής
Χορηγείται από το Διευθυντή υποχρεωτικά κανονική άδεια απουσίας με πλήρεις αποδοχές για χρόνο ίσο με το χρόνο διάρκειας του διαγωνισμού συμπεριλαμβανομένων και των ημερών μετάβασης στον τόπο διεξαγωγής του διαγωνισμού, για συμμετοχή σε εξετάσεις προκειμένου να λάβουν υποτροφία ή να επιλεγούν για μεταπτυχιακές σπουδές ή επιμόρφωση.

Πηγές

  • Π.Δ. 611/77, άρθρο 104

Αρχή Σελίδας

V. Άδειες φοιτητικές
Διευθυντής
Χορηγείται άδεια στήριξης και υποστήριξης διδακτορικής διατριβής σε ορισμένα χρονικά διαστήματα.

Πηγές

  • Ν. 1346/83, άρθρο 2, παρ. 5
  • Ν. 1586/86, άρθρο 16, παρ. 19

Αρχή Σελίδας

VI. Αναπλήρωση Προϊσταμένων
Διευθυντής
  1. Ο Διευθυντής αναπληρώνει τον Προϊστάμενο Δ/νσης της ίδιας πόλης που έχει έδρα το σχολείο του και εφόσον έχει ορισθεί από το οικείο ΠΥΣΠΕ.
  2. Ο Διευθυντής αναπληρώνει τον Προϊστάμενο Γραφείου της ίδιας ή γειτονικής πόλης που έχει έδρα το σχολείο του και εφόσον έχει ορισθεί από οικείο ΠΥΣΠΕ.

Πηγές

  • Ν. 1304/82, άρθρο 15, παρ. 1

Αρχή Σελίδας

VII. Βιβλία - Έντυπα - Περιοδικά
Διευθυντής
Ο Διευθυντής ελέγχει τα ακόλουθα:
  1. Απαγορεύεται από τους εκπαιδευτικούς η σύσταση ή η με κάθε τρόπο διάθεση απ’ αυτούς, μέσα στο χώρο του σχολείου, βοηθητικών βιβλίων εκτός των εγκεκριμένων διδακτικών βιβλίων.
  2. Απαγορεύεται η σύσταση ή διάθεση μέσα στο χώρο του σχολείου, κάθε άλλης φύσεως εντύπων (βιβλίων, περιοδικών, εφημερίδων). Ως χώρος του σχολείου νοείται όχι μόνο το κτίριο, αλλά και η αυλή και οι είσοδοί του.
  3. Απαγορεύεται η είσοδος ιδιωτών μέσα στο χώρο των σχολείων προς πώληση, δωρεάν διανομή και διαφήμιση κάθε φύσεως εντύπων.
  4. Επιτρέπεται η κυκλοφορία εντύπων που εκδίδουν οι μαθητικές κοινότητες.
  5. Όσοι ενδιαφέρονται για τη διακίνηση περιοδικού στα σχολεία πρέπει να απευθύνονται με αίτηση στο ΥΠΕΠΘ αναφέροντας: α. Ποιος είναι ο εκδότης του περιοδικού, β. Ποιος είναι ο σκοπός του περιοδικού, γ. Με ποιο τρόπο θα διακινούν το περιοδικό στα σχολεία.
  6. Με εισήγηση του Διευθυντή γίνεται η διακίνηση και ο τρόπος διακίνησης στο χώρο του σχολείου εγκεκριμένων περιοδικών απ’ την αρμόδια επιτροπή του ΥΠΕΠΘ.
Σύλλογος Διδασκόντων
  1. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να συνιστούν στους μαθητές τους, ιδιαίτερα κατά την περίοδο των διακοπών, την ανάγνωση βιβλίων, που έχουν κριθεί κατάλληλα από τη αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΠΘ. Η συνεχής ενημέρωση για την ελληνική και ξένη βιβλιογραφία είναι καθήκον των εκπαιδευτικών. Είναι αυτονόητο ότι η σύσταση αυτή δεν αφορά βοηθητικά των διδακτικών εγχειριδίων.
  2. Ο Σύλλογος Διδασκόντων έχει την ευθύνη, μετά από την εισήγηση του Διευθυντή, για τη διακίνηση και τον τρόπο διακίνησης στο χώρο του σχολείου, εγκεκριμένων περιοδικών απ’ την αρμόδια επιτροπή του ΥΠΕΠΘ, με την προϋπόθεση ότι θα λαμβάνονται όλα τα μέτρα για την αποφυγή άσκησης άμεσης ή έμμεσης πίεσης στους μαθητές, δε θα παρακωλύεται η εκπαιδευτική διαδικασία και δε θα εμπλέκονται στη διακίνηση οι εκπαιδευτικοί.

Πηγές

Διευθυντής:

  • ΥΠΕΠΘ-124520/29-10-1976
  • ΥΠΕΠΘ-2087/26-3-1982
  • ΥΠΕΠΘ-Γ1/213/2-3-1994

Σύλλογος Διδασκόντων:

  • ΥΠΕΠΘ-Γ/6027/10-8-1981
  • ΥΠΕΠΘ-Γ1/213/2-3-1994

Αρχή Σελίδας

VIII. Γενικά καθήκοντα Συλλόγου Διδασκόντων
Διευθυντής
Ο Διευθυντής του Σχολείου είναι ο Πρόεδρος του Συλλόγου Διδασκόντων.
Σύλλογος Διδασκόντων
  1. Ο Σύλλογος Διδασκόντων κάθε σχολείου αποτελείται από όλους τους διδάσκοντες στο σχολείο με οποιαδήποτε σχέση εργασίας και έχει ως πρόεδρο το Διευθυντή του σχολείου. Όταν στις συνεδριάσεις του συλλόγου εξετάζονται ειδικά θέματα μαθητών, μετέχουν και δύο εκπρόσωποί τους που ορίζονται από το διοικητικό συμβούλιο των μαθητικών κοινοτήτων (2).
  2. Ο Σύλλογος Διδασκόντων συνεδριάζει, ύστερα από πρόσκληση του προέδρου του, τακτικά τουλάχιστο μία φορά πριν από την έναρξη των μαθημάτων και μία στο τέλος κάθε τριμήνου και έκτακτα, όταν το κρίνει σκόπιμο ο πρόεδρος ή το ζητήσει εγγράφως για συγκεκριμένα θέματα τουλάχιστον το ένα τρίτο των μελών του. Οι συνεδριάσεις γίνονται μέσα στο ωράριο εργασίας και σε καμιά περίπτωση σε ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων.
  3. Ο Σύλλογος Διδασκόντων αποτελεί συλλογικό όργανο για τη χάραξη κατευθύνσεων για την καλύτερη εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής και την καλύτερη λειτουργία του σχολείου. Έχει την ευθύνη για την εφαρμογή του ωρολογίου και αναλυτικού προγράμματος, την υγεία και προστασία των μαθητών, την καθαριότητα των σχολικών χώρων και την οργάνωση της σχολικής ζωής. Ιεραρχεί τις σχολικές ανάγκες και φροντίζει για την αντιμετώπισή τους. Αξιοποιεί τις δυνατότητες συνεργασίας ανάμεσα στο διδακτικό προσωπικό και τους κοινωνικούς φορείς του τόπου. Μπορεί να αποφασίσει το χωρισμό των μελών του σε τομείς γνώσεων, με στόχο τον καλύτερο συντονισμό της διδασκαλίας και της εφαρμογής των εκπαιδευτικών μεθόδων.
  4. Ο τρόπος λειτουργίας του Συλλόγου Διδασκόντων, οι ειδικότερες αρμοδιότητές του και τα ειδικά θέματα, στη συζήτηση των οποίων παρίστανται εκπρόσωποι των μαθητών, ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (3).

Πηγές

Διευθυντής:

  • Ν. 1566/85, άρθρο 11, Στ’1

Σύλλογος Διδασκόντων:

  • Ν. 1566/85, άρθρο 11, Στ’1
  • Π.Δ. 201/98

Αρχή Σελίδας

IX. Γενικά καθήκοντα Διευθυντή
Διευθυντής
Ο Διευθυντής του σχολείου είναι ιδίως υπεύθυνος για την ομαλή λειτουργία του σχολείου, το συντονισμό της σχολικής ζωής, την τήρηση των νόμων, των εγκυκλίων και των υπηρεσιακών εντολών και την εφαρμογή των αποφάσεων του Συλλόγου Διδασκόντων. Μετέχει επίσης στην αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών του σχολείου του και συνεργάζεται με τους Σχολικούς Συμβούλους.

Πηγές

  • Ν 1566/85, άρθρο 11, Δ 1

Αρχή Σελίδας

X. Διαδικασία μονιμοποίησης
Διευθυντής
Ο Διευθυντής της μονάδας αξιολογεί:
  • την υπηρεσιακή συνέπεια, την υπευθυνότητα και την ανάπτυξη πρωτοβουλιών από τον εκπαιδευτικό και
  • τη συνεργασία και επικοινωνία αυτού με εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς (4).

Πηγές

  • Άρθρο 1 παρ. 3 Π.Δ. 140/98, άρθρο 1, παρ. 3

Αρχή Σελίδας

XI. Ενημέρωση εκπαιδευτικών για προϋπηρεσία
Διευθυντής
Οι Διευθυντές των δημόσιων σχολείων πρέπει να ενημερώνουν τους δασκάλους, που προέρχονται από την ιδιωτική εκπαίδευση και προσλαμβάνονται στο δημόσιο με σύμβαση αορίστου χρόνου, για την υπαγωγή τους στο Ταμείο Επικουρικής Ασφαλίσεως, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 682/1977.

Πηγές

  • ΥΠΕΠΘ Δ/44-368/23-11-79

Αρχή Σελίδας

XII. Εορταστικές εκδηλώσεις
Σύλλογος Διδασκόντων
Με απόφασή του ορίζει τους συνοδούς των μαθητών και τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς για τις εορταστικές εκδηλώσεις.

Πηγές

  • Π.Δ. 201/ 1998 Άρθρο 4, παρ. 3

Αρχή Σελίδας

XIII. Επιτροπή Αυτοαξιολόγησης
Σύλλογος Διδασκόντων
Επιλέγει την Επιτροπή Αυτοαξιολόγησης της Σχολικής Μονάδας και εγκρίνει ενυπόγραφα την έκθεση αυτοαξιολόγησης της 5μελούς Επιτροπής (5).

Πηγές

  • ΥΠΕΠΘ Δ2/1983/26-2-98

Αρχή Σελίδας

XIV. Επιτροπή τριμελής για σύνταξη εισήγησης: ορισμός εκπαιδευτικού
Σύλλογος Διδασκόντων
Κατά τη διαδικασία επιλογής των Διευθυντών σχολικών μονάδων ο Σύλλογος Διδασκόντων ορίζει έναν εκπαιδευτικό του σχολείου ή γειτονικού, που έχει τα προσόντα επιλογής σε θέση Διευθυντή Σχολικής Μονάδας, για να απαρτίσει την τριμελή επιτροπή, που συντάσσει εισήγηση για τους εκπαιδευτικούς που είναι υποψήφιοι για επιλογή Διευθυντών (6).

Πηγές

  • Π.Δ. 398/95, Άρθρο 12
  • Ν. 2413/96, Άρθρο 54, παρ. 7, 13

Αρχή Σελίδας

XV. Κάπνισμα
Διευθυντής
Το κάπνισμα είναι γνωστό ότι “απαγορεύεται σε κοινούς κλειστούς χώρους (7), διότι είναι σε όλους γνωστές οι βλαπτικές επιδράσεις του καπνίσματος στην υγεία των καπνιστών, αλλά και των άλλων ατόμων που βρίσκονται στον ίδιο χώρο.

Πρέπει λοιπόν να συνειδητοποιήσουν και οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων την ανάγκη εφαρμογής της ανωτέρω υγειονομικής διατάξεως και στο χώρο του σχολείου.

Θεωρείται αδιανόητο το ενδεχόμενο να υπάρχουν περιπτώσεις εκπαιδευτικών, οι οποίοι καπνίζουν στις αίθουσες διδασκαλίας κατά την ώρα του μαθήματος.

Αυτό εξάλλου απαγορεύεται και από παιδαγωγικούς λόγους, για να μη δίνονται στους μαθητές αφορμές μιμήσεως της καταστρεπτικής για την υγεία τους συνήθειας του καπνίσματος.

Στις περιπτώσεις αυτές οι Διευθυντές θα πρέπει να υπενθυμίζουν το περιεχόμενο της ανωτέρω υγειονομικής διάταξης στους εκπαιδευτικούς, που δε συμμορφώνονται και σε περίπτωση υποτροπής να λαμβάνονται εναντίον τους τα ενδεικνυόμενα μέτρα.

Πηγές

  • ΥΠΕΠΘ Γ/9.895/23-12-1980

Αρχή Σελίδας

XVI. Μητέρες δασκάλες (δικαιώματα, υποχρεώσεις)
Σύλλογος Διδασκόντων
Σύμφωνα με το άρθρο 14 του Ν.2083/99 το διδακτικό ωράριο για τις μητέρες εκπαιδευτικούς μειώνεται κατά δύο ώρες την εβδομάδα. Η μείωση ισχύει από την ημέρα γέννησης του βρέφους και εφόσον ζει για τα δύο πρώτα χρόνια της ζωής του.

Επειδή στην κοινή Υπουργική Απόφαση ΙΒ/12-480/92 δεν ορίζεται αν οι ώρες διδασκαλίας των μητέρων εκπαιδευτικών είναι συνεχείς ούτε αν οι μειωμένες ώρες υπολογίζονται κατά την έναρξη ή τη λήξη της λειτουργίας, κατά τη σύνταξη του ωρολόγιου προγράμματος πρέπει να καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για συνεχές ωράριο διδασκαλίας των μητέρων εκπαιδευτικών, εφόσον αυτό δε διαταράσσει την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.

Η ύπαρξη ενδιάμεσων κενών ωρών -παρά την υπάρχουσα δυνατότητα για συνεχές ωράριο διδασκαλίας- εκτός του ότι είναι ακατανόητη αποτελεί και ευθεία καταστρατήγηση της παρ.8 του άρθρου 13 του Ν.1566/1985 που απαλλάσσει τις μητέρες εκπαιδευτικούς με παιδιά κάτω των δύο ετών από τις εξωδιδακτικές εργασίες, με σκοπό την παροχή περισσότερου ελεύθερου χρόνου για τη γονική μέριμνα. Η μείωση του ωραρίου είναι υποχρεωτική, θεσπίστηκε για κοινωνικούς λόγους, δεν προβλέπεται υπερωριακή αποζημίωση για τις δύο αυτές ώρες αν ήθελε η μητέρα εκπαιδευτικός να τις διδάξει σύμφωνα με το αριθ. 2026763/1748/0022/93 έγγραφο του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους.

Οι μητέρες Υποδιευθύντριες σύμφωνα με το έγγραφο ΥΠΕΠΘ Δ2/23846/4-11-1985 σε σχολεία με κάτω από εννιά τμήματα απαλλάσσονται από τα καθήκοντα τους. Αν προκύψουν κενά, θα γίνει εφαρμογή του άρθρου 11 του Ν.1566/1985.

Σύμφωνα με το έγγραφο ΥΠΕΠΘ-Δ2/25027/16-12-85 οι μητέρες εκπαιδευτικοί με παιδιά κάτω των (2) ετών δεν απαλλάσσονται από την υποχρέωση ενημέρωσης των γονιών για την πρόοδο των μαθητών τους ούτε από την παράδοση της βαθμολογίας. Αυτό, γιατί οι εργασίες αυτές δεν είναι δυνατόν να ξεχωριστούν από το καθαρό διδακτικό τους έργο. Αντίθετα απαλλάσσονται από τις εφημερίες και από την υποχρεωτική συμμετοχή στους περιπάτους.

Σύμφωνα με το έγγραφο ΥΠΕΠΘ-Δ2/25027/16-12-85 διευκρινίζονται:

  1. Οι μητέρες με παιδιά κάτω των (2) ετών είναι υποχρεωμένες να συμμετέχουν στις σχολικές γιορτές και για τόσες ώρες όσες είναι και το ωράριο διδασκαλίας τους.
  2. Η απαλλαγή από την υποχρέωση συμμετοχής στους ημερήσιους περιπάτους δε σημαίνει σε καμιά περίπτωση ότι οι εκπαιδευτικοί αυτοί δεν εμφανίζονται καθόλου στο σχολείο. Αντίθετα η παραμονή τους στο σχολείο για ίσο χρόνο με το διδακτικό τους ωράριο είναι υποχρεωτική, όταν πρόκειται να εκτελέσουν συγκεκριμένο έργο που τους ανατίθεται από τα όργανα διοίκησης του σχολείου (Διευθυντής, Υποδιευθυντής, Σύλλογος Διδασκόντων). Μόνο στην περίπτωση που δεν τους ανατεθεί καμία εργασία δεν έρχονται ή δεν παραμένουν στο σχολείο.
  3. Σύμφωνα με το έγγραφο ΥΠΕΠΘ-Δ2/3112/19-3-87 οι μητέρες εκπαιδευτικοί απαλλάσσονται από τις απασχολήσεις των εδαφίων α και β της παραγράφου 1 του άρθρου 55 του Ν. 1566/85 (πρόσθετες απασχολήσεις). Πρέπει όμως να εξετάζονται και, σε περίπτωση που δε θα δημιουργούνται προβλήματα, τα αιτήματα αυτά να ικανοποιούνται.
  4. Σύμφωνα με το δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα Ν.2683/1999 άρθρο 53 και παρ. 2, στις μητέρες υπαλλήλους ο χρόνος εργασίας μειώνεται κατά δύο (2) ώρες ημερησίως, εφόσον έχουν τέκνα έως δύο (2) ετών και κατά μία (1) ώρα, εφόσον έχουν τέκνα ηλικίας από δύο (2) έως τεσσάρων (4) ετών. Η μητέρα υπάλληλος δικαιούται εννέα (9) μήνες άδεια με αποδοχές για ανατροφή παιδιού, εφόσον δεν κάνει χρήση του, κατά το προηγούμενο εδάφιο, μειωμένου ωραρίου. Αυτό σημαίνει ότι οι μητέρες εκπαιδευτικοί μπορούν να κάνουν χρήση όσων αναφέραμε προηγούμενα ή να κάνουν χρήση αυτών που προβλέπει ο δημοσιοϋπαλληλικός κώδικας Ν.2683/1999 άρθρο 53 και παρ. 2.
  5. Σύμφωνα με το άρθρο 53, παρ. δ του Ν. 2721/1999 οι ανωτέρω ρυθμίσεις ισχύουν και για τις μητέρες εκπαιδευτικούς των ιδιωτικών σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Πηγές

  • Ν.1566/85 άρθρο 13 παρ.8
  • Ν.2083/92, άρθρο30 παρ.14
  • Ν. 2683/1999 (ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΚΑΙ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ Κ.Π.Δ.Δ.) άρθρο 53 παρ. 2
  • Ν. 2721/1999, άρθρο 53
  • ΥΠΕΠΘ Δ2/23846/4-11-1985
  • ΥΠΕΠΘ Δ2/25027/16-12-85
  • ΥΠΕΠΘ Δ2/5993/29-5-86
  • ΥΠΕΠΘ Δ2/3112/19-3-87
  • ΥΠΕΠΘ Δ2/22120/6-11-89
  • ΥΠΕΠΘ Δ2/19765/1-11-94
  • 2026763/1748/0022/93 έγγραφο Γεν. Λογιστηρίου του Κράτους

Αρχή Σελίδας

XVII. Πειθαρχικές διώξεις εκπαιδευτικών για άσκηση κριτικής σε πράξεις Διευθυντών Σχολικών Μονάδων.
Διευθυντής
Με αφορμή πειθαρχικές διώξεις που ασκήθηκαν κατά εκπαιδευτικών, επειδή σε συνεδριάσεις του Συλλόγου Διδασκόντων ή άλλες υπηρεσιακές συσκέψεις άσκησαν κριτική για πράξεις Διευθυντών Σχολικών Μονάδων, ισχύουν τα εξής:
  1. Κατά την άσκηση του εκπαιδευτικού έργου και σε κάθε εκδήλωση που έχει σχέση με αυτό, απαιτείται σύμπνοια και συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών, ώστε να διαμορφώνεται το απαραίτητο παιδαγωγικό κλίμα στο χώρο του σχολείου και να δίνεται το σωστό παράδειγμα στους μαθητές και τους γονείς τους.
  2. Το δικαίωμα της έκφρασης απόψεων από κάθε εκπαιδευτικό ή της διαφωνίας προς τις αποφάσεις συλλογικών ή ατομικών οργάνων είναι μέρος της προσωπικής ελευθερίας και δεν μπορεί να υπαχθεί σε περιορισμούς.
  3. Η αναφορά σε πραγματικά περιστατικά και ο χαρακτηρισμός κάποιων πράξεων παράτυπων ή και αντικείμενων στις ισχύουσες διατάξεις δεν μπορεί να θεωρούνται καθ’ εαυτά ως ανεπίτρεπτη κριτική προϊστάμενης αρχής, ακόμη και αν γίνονται κατά έντονο τρόπο που μαρτυρεί ζωηρό ενδιαφέρον για την ορθή αντιμετώπιση των εξεταζόμενων θεμάτων.
  4. Πρέπει βέβαια να επιδεικνύεται από όλους σε όλες τις περιστάσεις ο προσήκων σεβασμός τόσο προς τους ιεραρχικώς προϊσταμένους όσο και στην προσωπικότητα όσων παίρνουν μέρος στη συζήτηση. Ακόμη και όταν υπάρχουν έντονες διαμάχες, πρέπει να αποφεύγονται οξείες ή υβριστικές εκφράσεις, εριστικό ύφος και προσωπικοί χαρακτηρισμοί και αντιδικίες.
  5. Οι Διευθυντές των σχολείων οφείλουν να αντιμετωπίζουν με ηρεμία τις απόψεις και την κριτική των εκπαιδευτικών.
  6. Η τυχόν άσκηση πειθαρχικού ελέγχου πρέπει να έρχεται μετά από άλλα μέτρα που στοχεύουν στη διατήρηση ήρεμου κλίματος στις σχέσεις Διευθυντών και των εκπαιδευτικών μεταξύ τους γενικότερα. Η βεβιασμένη και χωρίς ιδιαίτερα σοβαρούς λόγους κίνηση πειθαρχικής διαδικασίας δημιουργεί προβλήματα στις διαπροσωπικές σχέσεις των εκπαιδευτικών και έχει δυσμενείς επιπτώσεις στη λειτουργία των σχολείων.

Πηγές

  • ΥΠΕΠΘ-Δ2/6843/12-4-90

Αρχή Σελίδας

XVIII. Πίνακας υποψηφίων Yποδιευθυντών
Σύλλογος Διδασκόντων
Ο Σύλλογος Διδασκόντων σε συνεδρίαση του, από την οποία απέχουν οι υποψήφιοι, συντάσσει πίνακα με τριπλάσιο αριθμό αιτιολογώντας με πρακτικό τη γνώμη του. Τον πίνακα και το πρακτικό υποβάλλει στην οικεία Δ/νση ή Γραφείο Εκπαίδευσης.

Πηγές

  • Π.Δ. 398/95, άρθρο 16, παρ. 2,3.

Αρχή Σελίδας

XIX. Σχολεία εξωτερικού
Διευθυντής
Τα καθήκοντα των Διευθυντών είναι ανάλογα με αυτά που ορίζονται από τις ισχύουσες διατάξεις για τα αντίστοιχα σχολεία της ημεδαπής, εφόσον δεν αντιβαίνουν στις σχετικές διατάξεις της άλλης χώρας.
Σύλλογος Διδασκόντων
Εφαρμόζονται οι ισχύουσες διατάξεις για τους συλλόγους της ημεδαπής, εφόσον δεν αντιβαίνουν στις σχετικές διατάξεις της άλλης χώρας.

Πηγές

Διευθυντής:

  • Ν. 2413/1996, άρθρο15, παρ.4

Σύλλογος Διδασκόντων:

  • Ν. 2413/1996, άρθρο15, παρ.6

Αρχή Σελίδας

XX. ΣΜΕΑ (8): Καθήκοντα προσωπικού ειδικών κλάδων (9)
Διευθυντής
Τα δικαιώματα και γενικά καθήκοντα (όπως ωράριο εργασίας, προσέλευση, αποχώρηση, εφημερίες, συμμετοχή σε εξωδιδακτικές εκδηλώσεις και δραστηριότητες του σχολείου) του προσωπικού ειδικών κλάδων που υπηρετούν σε Ειδικό Σχολείο είναι ίδια με αυτά των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στο σχολείο. Υπεύθυνος για τη σωστή διοίκηση και την άσκηση των γενικών καθηκόντων είναι ο Διευθυντής. Επίσης ο Διευθυντής ειδικού σχολείου είναι υπεύθυνος για τον προγραμματισμό προσφοράς υπηρεσιών εκτός ΣΜΕΑ για το προσωπικό ειδικών κλάδων (π.χ. σε άλλο σχολείο ή επίσκεψη στην οικογένεια μαθητή κ.λ.π.).

Πηγές

  • ΥΠΕΠΘ Γ6/35/24-1-92.

Αρχή Σελίδας

XXI. ΣΜΕΑ: Ωράριο
Διευθυντής
Οι Διευθυντές 6/θέσιων και άνω Ειδικών Σχολείων διδάσκουν 20 ώρες εβδομαδιαίως.

Οι Διευθυντές 2/θέσιων και άνω Ειδικών Σχολείων διδάσκουν 22 ώρες εβδομαδιαίως.

Οι Διευθυντές των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής μπορούν ν’ απασχολούν το διδακτικό προσωπικό και πέρα από την ημερήσια διδακτική εργασία, σύμφωνα με τα όσα ορίζονται κάθε φορά με υπουργική απόφαση για τους εκπαιδευτικούς των κανονικών σχολείων.

Πηγές

  • Π.Δ. 603/82, άρθρο 16

Αρχή Σελίδας

XXII. Ωράριο εκπαιδευτικών
Διευθυντής
Δ/ντές 4θέσιων - 5θέσιων: ώρες 20.

Δ/ντές 6θέσιων - 9θέσιων: ώρες 12.

Δ/ντές 10θέσιων – 11θέσιων: ώρες 10.

Δ/ντές 12θέσιων και πάνω: ώρες 8.

Ο Διευθυντής έρχεται πρώτος στο σχολείο και αποχωρεί τελευταίος, ενώ δεν μπορεί ν’ απομακρυνθεί τις ώρες λειτουργίας χωρίς επαρκή αιτιολόγηση. Δεν έχει ευθύνη τάξης, αναλαμβάνει τη διδασκαλία οποιουδήποτε μαθήματος για τη συμπλήρωση του υποχρεωτικού ωραρίου του.

Σύλλογος Διδασκόντων
  1. ΟΛΙΓΟΘΕΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ (1/θ, 2/θ, 3/θ) 25 ώρες, ανεξάρτητα από τα έτη υπηρεσίας.
  2. ΠΟΛΥΘΕΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ανάλογα με τα έτη υπηρεσίας:

    ΕΤΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΩΡΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    0-10: 24

    10+-15: 23

    15+-20: 22

    20+-35: 21

Στους εκπαιδευτικούς που συμπληρώνουν τον οριζόμενο χρόνο υπηρεσίας μέχρι 31 Δεκεμβρίου ανατίθεται μειωμένο ωράριο διδασκαλίας από την 1η Σεπτεμβρίου του ίδιου έτους και στους λοιπούς από την 1η Σεπτεμβρίου του επόμενου διδακτικού έτους.

Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες οι ώρες διδασκαλίας του προγράμματος δεν καλύπτονται από το υποχρεωτικό ωράριο των διδασκόντων, εφαρμόζεται το εδάφιο γ του άρθρου 9 του Ν. 2517/1997, το οποίο προβλέπει την ανάθεση υπερωριακής διδασκαλίας στους εκπαιδευτικούς του ίδιου σχολείου.

Πηγές

Διευθυντής:

  • ΥΠΕΠΘ Γ1/ 851/ 27-8-97
  • ΥΠΕΠΘ Γ1/ 901/8-9-97
  • ΥΠΕΠΘ Γ1/ 902/8-9-97

Σύλλογος Διδασκόντων:

  • ΥΠΕΠΘ Γ1/ 901/8-9-97

Αρχή Σελίδας

 

ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ

(1) Ρυθμίσεις για τις άδειες έχουν γίνει με το Ν. 2683 "Κύρωση του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. και άλλες διατάξεις", κεφάλαια Ε', Στ', Ζ', Η' και οι οποίες προβλέπεται να εξειδικευτούν.

(2) Ισχύει στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

(3) Οι υπουργικές αποφάσεις αυτής της παραγράφου δεν έχουν εκδοθεί, αλλά σε σημαντικό βαθμό συμπεριλαμβάνονται στο Π.Δ. 201/98 για την “Οργάνωση και λειτουργία Δημοτικών Σχολείων”.

(4) Οι σχετικές διατάξεις δεν έχουν τεθεί ακόμη σε εφαρμογή.

(5) Η επιτροπή για τη σύνταξη της αυτοαξιολόγησης της Σχολικής Μονάδας προβλέπεται και από την εγκύκλιο Γ2/4791/7-9-1998 για τις “Διαδικασίες αξιολόγησης εκπαιδευτικού έργου”.

(6) Το ζήτημα της ατομικής αξιολόγησης και της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου βρίσκεται σε εκκρεμότητα.

(7) Για το σχ. Έτος 1999-2000 δεν εφαρμόστηκε και η σχετική διάταξη του νόμου είναι προσωρινά ανενεργός.

(8) Δεν έχει τεθεί σε εφαρμογή μέχρι σήμερα, γιατί όπως αναφέρεται και στο άρθρο 54 του Ν. 2413/96, δεν είναι απαραίτητη η κατάθεση της εισήγησης της τριμελούς επιτροπής κατά την πρώτη επιλογή των Διευθυντών (σύμφωνα με το Π.Δ. 398/95).

(9) Ύστερα από το Α2γ/6804/2-12-1980 έγγραφο του Υπουργείου Κοινωνικών Υπηρεσιών και για την εφαρμογή των διατάξεων της Α2γ/Οικ. 3051/25-4-1980 Υγειονομικής Διατάξεως του (ΦΕΚ. 475/9-5-1980) “Περί απαγορεύσεως του καπνίσματος σε κοινούς κλειστούς χώρους”.

(10) Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής. Σύμφωνα με το Ν. 2817/2000, άρθρο 1, παρ. 13α, 14, 15β, 19 αυτοτελή σχολεία ειδικής αγωγής είναι νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία ειδικής αγωγής για νήπια και παιδιά με ειδικές ανάγκες από το 4ο μέχρι το 14ο της ηλικίας τους, που λειτουργούν ως ενιαίες σχολικές μονάδες και περιλαμβάνουν τριετές τμήμα αντίστοιχο του νηπιαγωγείου και επταετές τμήμα αντίστοιχο του δημοτικού. Το προσωπικό αυτών υπάγεται στην οικεία Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Διευθυντές των σχολείων ειδικής αγωγής που περιλαμβάνουν τμήματα νηπιαγωγείου και δημοτικού είναι οι τοποθετημένοι κατά τις ισχύουσες διατάξεις ως διευθυντές των δημοτικών σχολείων ειδικής αγωγής.

(11) Σύμφωνα με το Ν. 2817/2000, άρθρο 20δ: “Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων που εκδίδεται μετά από εισήγηση του Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ρυθμίζονται θέματα σχετικά με: … δ) τα ειδικότερα καθήκοντα και υποχρεώσεις του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού των Σ.Μ.Ε.Α. και των Κ.Δ.Α.Υ.” (Για τα Κ.Δ.Α.Υ. βλέπε στο B ΧΙ).

(12) Σύμφωνα με το Ν. 2817/2000, άρθρο 18: “… Στο προσωπικό των σχολείων ειδικής αγωγής και τμημάτων ένταξης περιλαμβάνονται και οι ανήκοντες στους κλάδους ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού.

Αρχή Σελίδας

 

οΔεύτερο μέρος

οΠεριεχόμενα


Η σελίδα σχεδιάστηκε από το Σάββα Σωμαράκη.