Ανδρέας Ιωάννου Κασσέτας

 

Τα χρώματα 
και 
το ΦΩΣ

 

Από τη μια τα χρώματα κι από την άλλη,

ο πιο γρήγορος ταξιδιώτης του Σύμπαντος, ο αόρατος «θεός ΦΩΣ». 

Το ερώτημα πανάρχαιο .

τι συμβαίνει με τα χρώματα ;

 

τι σχέση έχουν με το ΦΩΣ ;

Παρέμεινε ως ερώτημα χωρίς απάντηση

μέχρι που έκανε την εμφάνισή της η Φυσική

 

Tον 17ο αιώνα
η κυρίαρχη άποψη αντίκριζε ΤΟ ΛΕΥΚΟ ΦΩΣ του Ήλιου
σαν το ΑΠΛΟΥΣΤΕΡΟ ΕΙΔΟΣ ΦΩΤΟΣ

Το «λευκό» ήταν το καθαρό και αμόλυντο φως
που ήταν αδύνατον να περιέχει κάποιο άλλο.
Ήταν εξάλλου το σύμβολο
της αγνότητας και της καθαρότητας.
Αυτό που φορούσε η νύφη ήταν πάντα λευκό.

Το λευκό ήταν αδύνατον να εμπεριέχει
οποιαδήποτε συστατικά.

Το χρώμα αντίθετα, ήταν το αποτέλεσμα

της προσθήκης «όχι καθαρών» προσμίξεων

στο αμόλυντο λευκό φως.

 

Η ανατροπή μιας ΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑΣ

Η παρέμβαση του Newton
θα ανατρέψει

μια ακόμα βεβαιότητα

Το “OPTICS

θα κάνει την εμφάνισή του

το 1703 .

Ήταν η δημοσίευση μιας θεωρίας για το φως .

Στην άκρη του νήματος, τέσσερεις δεκαετίες νωρίτερα, βρίσκονται

μια τολμηρή  ΙΔΕΑ και ένα  γυάλινο ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ,

σε σχήμα πρίσματος με βάση τριγωνική

Το σκοτεινό δωμάτιο ,

η λεπτή δέσμη φωτός από τη χαραμάδα,

το γυάλινο πρίσμα

και η έγχρωμη ταινία

με τα  χρώματα,

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΠΑΝΤΑ ΣΕΙΡΑ

Ο συνδυασμός της ΙΔΕΑΣ

και της ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ με το ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ

οδήγησε στη ΘΕΩΡΙΑ

ΤΟ ΗΛΙΑΚΟ ΦΩΣ δεν είναι απλό, 

ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΘΕΤΟ,

 είναι ένα μίγμα ακτινοβολιών διαφόρων χρωμάτων

που   «συνταξιδεύουν» με την ίδια  ταχύτητα

και συνυπάρχουν μέσα στο ηλιακό φως, 

εφόσον το φως διαδίδεται στο κενό

 
 

 

 

 

 

 

 

Όταν όμως αυτό το σύνθετο φως πέσει πάνω στη γυάλινη επιφάνεια του πρίσματος

κάθε ακτινοβολία υφίσταται μία διαφορετική διάθλαση από τις υπόλοιπες και ακολουθεί μία δική της διαδρομή, τόσο μέσα στο πρίσμα όσο και έξω από αυτό,

οπότε πέφτει στο λευκό πέτασμα και το χρωματίζει ανάλογα.

 

 

Η πρόταση περιείχε τόλμη.
Ερχόταν σε μετωπική σύγκρουση με μια ιδέα

ριζωμένη στην κοινή γνώμη της εποχής,
την ιδέα ότι το λευκό φως είναι ενιαίο.

Η εμπειρία έδειχνε να την ενισχύει.

Σε κάθε επανάληψη το λευκό φως λύγιζε

και άνοιγε σα βεντάλια με τα έξι χρώματα πάντοτε στην ίδια σειρά

 

Η πρόταση ενισχύθηκε από τον τροχό με τα χρώματα

Ενώ έχει πάνω του,  με συγκεκριμένη κατανομή, 

και τη δεδομένη σειρά τα χρώματα του φάσματος,

 

Όταν τον βάζουμε να στρέφεται δείχνει λευκός

 

Κι αυτό μπορεί  να πραγματοποιηθεί  με διάφορες επιλογές

Η εμπειρία εξακολουθεί να καταδεικνύει ότι ο Newton είχε δίκιο

Η πρόταση εδραιώθηκε .

Το λευκό φως συγκροτείται από ακτινοβολίες

και κατά την ανάλυσή του προκύπτει

μια συγκεκριμένη ακολουθία από τις ακτινοβολίες αυτές .

Η νέα ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ

στην οποία το λευκό και το μαύρο δεν έχουν πλέον θέση,  θα είναι και η μοναδική

Η συγκεκριμένη ΣΕΙΡΑ από το κόκκινο μέχρι το ιώδες, θα προκαλέσει και την τελική ανατροπή στο πανάρχαιο σχήμα ΛΕΥΚΟ – ΚΟΚΚΙΝΟ – ΜΑΥΡΟ

το οποίο διέσχισε όλη την αρχαιότητα της Ανατολής, την ελληνική εποχή, τη ρωμαϊκή εποχή και ορισμένους αιώνες από τον Μεσαίωνα

Βέβαια το πανάρχαιο «τριμερές» είχε αρχίσει να καταρρέει από τον 12ο αιώνα

για λόγους κοινωνικούς αλλά η παρέμβαση του Newton

έδωσε το πιο αποτελεσματικό κτύπημα δεδομένου ότι

περιείχε και την καινούρια πρόταση θεμελιωμένη πάνω σε μια θεωρία για το φως

Η δυτική κυρίως κουλτούρα θα περάσει από την πανάρχαιο σχήμα

«λευκό - κόκκινο- μαύρο» στο σύστημα με τα έξι χρώματα το οποίο ισχύει μέχρι σήμερα .

μια νέα τάξη στα χρώματα

 

 

Συνέχεια

Το χρώμα των πραγμάτων