Τίτλος Άσκησης: Αλλαγή φοράς περιστροφής ασύγχρονου μονοφασικού κινητήραΠρόβλημα:Θέλουμεναελέγξουμετηφοράπεριστροφήςενόςασύγχρονουμονοφασικούκινητήρα,δηλαδήνεελέγξουμε-πέρααπότηνεκκίνησηκαιτηνπέδησητουκαθώςκαι την προστασία του από υπερφορτίσεις- τη φορά με την οποία θα περιστρέφεται. Λίγαλόγιαγιατηνφοράπεριστροφήςενόςασύγχρονουμονοφασικούκινητήρα:όπωςήδηαναφέραμεστηνπροηγούμενηάσκηση,έναςασύγχρονοςμονοφασικός κινητήραςαποτελείταιαπόδυοδιαφορετικάτυλίγματα-τοκύριοτύλιγμακαιτοβοηθητικό.Γιαναμπορέσουμενααλλάξουμετηφοράπεριστροφήςσεένανασύγχρονο μονοφασικόκινητήρα,αρκείνααλλάξουμετηνπολικότητασεένααπόταδυοτυλίγματα-είτεστοκύριοτύλιγμαείτεστοβοηθητικό.Μεαυτόντοντρόποαλλάζουμετηφορά περιστροφής του μαγνητικού πεδίου που αναπτύσσεται στον στάτη και συνεπώς τη φορά περιστροφής του δρομέα.Σύνδεσημετηνπροηγούμενηάσκηση:Στηνπροηγούμενηάσκηση-Εκκίνησημονοφασικούκινητήραεναλλασσόμενουρεύματος-αναφερθήκαμεστοντρόποελέγχουενός ασύγχρονουμονοφασικούκινητήρα.Σεαυτήτηνάσκηση,θαπάμεέναβήμαπαραπέρα-πέρααπότονέλεγχοτουκινητήραθαμάθουμενααλλάζουμεκαιτηφοράπεριστροφής του.Ηλογικήστηνοποίαστηρίζεταιηαλλαγήτηςφοράςπεριστροφήςτουασύγχρονουμονοφασικούκινητήραείναιίδιαμετηναλλαγήτηςφοράςπεριστροφήςτου ασύγχρονουτριφασικούκινητήρα-καιστιςδυοπεριπτώσειςαρκείνααλλάξουμετηφοράτουστρεφόμενουμαγνητικούπεδίου.Απλά,σεεπίπεδοεφαρμογής,οιδυοκινητήρες διαφέρουν κατασκευαστικά και συνεπώς διαφέρουν και οι τρόποι με τους οποίους αλλάζουμε τη φορά περιστροφής τους.Χαρακτηρισμός εισόδων και εξόδων του PLCΕξήγησηκυκλώματοςισχύος:Τοκύκλωμαισχύοςπεριλαμβάνειτρειςηλεκτρονόμους-ΚΜ1,ΚΜ2καιΚΜ3.ΟΚΜ1ηλεκτρονόμοςτροφοδοτείένααπόταδυοτυλίγματατου κινητήρα-στηνπροκειμένηπερίπτωσητοβοηθητικότύλιγμα-μετηνεναλλασσόμενητάσητουδικτύου.Οιάλλοιδύοηλεκτρονόμοι-ΚΜ2καιΚΜ3-ελέγχουντηνφορά περιστροφήςτουκινητήρα.ΑυτόεπιτυγχάνεταιδιότιοίδυοηλεκτρονόμοιΚΜ2καιΚΜ3τροφοδοτούντοκύριοτύλιγματουκινητήραμετηνπαροχήτουδικτύουμεν,αλλάμε αντίθετη πολικότητα. ΣυνδεσμολογίαΕπισήμανση:υπάρχουνδιάφορεςπαραλλαγέςγιατοκύκλωμαισχύοςτουσυγκεκριμένουαυτοματισμού.Γιαπαράδειγμα,μιααπόαυτέςτιςπαραλλαγέςχρησιμοποιείδύο ηλεκτρονόμους των τεσσάρων επαφών ο καθένας. Μπορείτε να σχεδιάσετε κάποια παραλλαγή του αυτοματισμού που θεωρείτε ευκολότερη; Στη συνέχεια συμπληρώστε τον ακόλουθο πίνακα αληθείας. Προσπαθήστε για κάθε συνδυασμό εισόδων να αποφασίσετε την κατάσταση της εξόδου.Υπενθυμίζουμεότιόταναπότομπουτόνπερνάειρεύμαθεωρούμεότιηκατάστασητουείναι1ενώότανδενπερνάειρεύμααπότομπουτόν,ηκατάστασητουείναι0.Επίσης όταν η έξοδος είναι ενεργοποιημένη, η κατάσταση του είναι 1 ενώ όταν η έξοδος δεν είναι ενεργοποιημένη, η κατάσταση του είναι 0.Τέλος, με Q΄ χαρακτηρίζουμε την προηγούμενη κατάσταση της εξόδου ενώ με Q την παρούσα κατάσταση της εξόδου.Πίνακες αληθείαςΑνσυγκρίνουμετησυνδεσμολογίατουαυτοματισμούμετουςεπόμενουςπίνακεςαληθείας,θαπαρατηρήσουμεότιστουςπίνακεςαληθείαςδενεμφανίζονταιηκλειστήκαιη ανοικτήεπαφήτουθερμικού.Αυτόέγινεώστεναμηνγίνειαρκετάμεγάλοιοιπίνακεςαληθείας-ανπροσθέσουμεδυοεισόδους,τότεοαριθμόςτωνσυνδυασμόςθααυξηθείαπό 16σε64σεκάθεπίνακααληθείας.Οπότεδενυπολογίζουμεστουςπίνακεςαληθείαςτιςδυοεπαφέςτουθερμικούαλλάθατιςπροσθέσουμεστοπρόγραμματουαυτοματισμού. Το ίδιο θα ισχύσει και για την έξοδο Q4 - ενδεικτική λυχνία Η - η οποία θα ενεργοποιείται σε περίπτωση υπερφόρτισης του κινητήρα.Για την δεξιόστροφη περιστροφήΓια την αριστερόστροφη περιστροφήΜαθηματική ΕξίσωσηΑπλοποίηση με πίνακα Karnaugh Απλοποιημένη ΕξίσωσηΠρόγραμμα λειτουργίας του αυτοματισμούΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ