Τίτλος Άσκησης: Εκκίνηση και Αλλαγή φοράς περιστροφής τριφασικού κινητήραΠρόβλημα: Θέλουμε να κατασκευάσουμε ένα κύκλωμα με το οποίο να ελέγχουμε την φορά περιστροφής ενός τριφασικού κινητήρα.ΣύνδεσημετηνπροηγούμενηΆσκηση:Σεαυτήτηνάσκησηθαεφαρμόσουμετηλειτουργίατηςμανδάλωσης,μετηνοποίαασχοληθήκαμεστηνπροηγούμενη άσκηση-“ΜανδάλωσηδύοΚινητήρων”.Μόνοπουδενθαεπιχειρήσουμενααποκλείσουμετηνταυτόχρονηλειτουργίαδύοκινητήρων,όπωςκάναμεστην προηγούμενη άσκηση, αλλά θα επιχειρήσουμε να αποκλείσουμε την ταυτόχρονη δεξιόστροφη και αριστερόστροφη περιστροφή ενός κινητήρα.Ποιαεφαρμογήστηνκαθημερινότηταμπορείναέχειησυγκεκριμένηεργαστηριακήάσκηση;Προσπαθήστενασκεφτείτεεφαρμογέςόπουείναιαπαραίτητοςο έλεγχοςτηςφοράςπεριστροφήςενόςτριφασικούκινητήρα.Σκεφτείτε,γιαπαράδειγματονανελκυστήρατουσπιτιούσαςήτιςκυλιόμενεςσκάλεςκάποιουεμπορικού καταστήματοςπουέχουντηδυνατότητατηςανόδουκαιτηςκαθόδου.Πιστεύετεότιηάνοδοςκαιηκάθοδοςσεαυτέςτιςεφαρμογέςπραγματοποιείταιαπόδυο ξεχωριστούςκινητήρες;Ήμήπωςαπόένανκινητήρατουοποίουμπορούμεναελέγξουμετηνφοράπεριστροφής;Σεαυτήτηνπερίπτωση,θαπρέπεινα διερευνήσουμε τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να περιστρέφουμε τον κινητήρα προς την φορά που επιθυμούμε κάθε φορά.Ερώτημα1:Πωςαλλάζουμετηφοράπεριστροφήςενόςτριφασικούκινητήραάραγε;Γιανααπαντήσουμεστοερώτημα,θαπρέπειναγνωρίζουμελίγαπράγματα σχετικάμετουςτριφασικούςκινητήρες.Ηλειτουργίααυτώντωνκινητήρωνστηρίζεταιστηδημιουργίαενόςστρεφόμενουμαγνητικούπεδίου-ενόςμαγνητικού πεδίου,δηλαδή,τοοποίοπεριστρέφεται.Αυτότομαγνητικόπεδίο,καθώςπεριστρέφεται,παρασύρεικαιτονδρομέατουκινητήρα-δηλαδήτοστρεφόμενομέροςτου κινητήρα-σεπεριστροφή.Προφανώςοδρομέαςκινείταιπροςτηνίδιαφοράμεαυτήτουμαγνητικούπεδίου.Άραγιανααλλάξωτηφοράπεριστροφήςτουκινητήρα αρκεί να αλλάξουμε τη φορά περιστροφής του μαγνητικού πεδίου του κινητήρα. Ερώτημα2:Πωςμπορούμενααλλάξουμετηφοράπεριστροφήςτουμαγνητικούπεδίουενόςκινητήρα;ΘαμάθετεστηΓΛυκείου,στομάθηματωνΗλεκτρικών Μηχανών,ότιηφοράτουμαγνητικούπεδίουενόςτριφασικούκινητήρααλλάζειόταναντιμεταθέσουμετιςδύοαπότιςτρειςφάσειςτροφοδοσίαςτουκινητήρα- όταν δηλαδή αλλάξουμε μεταξύ τους οποιεσδήποτε δύο από τις τρεις φάσεις του κινητήρα. Συμπέρασμα: Για να αλλάξω τη φορά περιστροφής ενός τριφασικού κινητήρα, αρκεί να αντιμεταθέσω δύο από τις τρεις φάσεις του κινητήρα.ΣτοπαρακάτωσχήμαφαίνεταιότιαντιμεταθέτουμετιςφάσειςL1καιL3γιανααλλάξουμετηνφοράπεριστροφήςτουκινητήρα.Φυσικάθαμπορούσαμενα αντιμεταθέσουμετιςL1καιL2ήτιςL2καιL3.Τοαποτέλεσμαθαήταντοίδιο.Ανόμωςαλλάξουεκαιτιςτρειςφάσεις,τομαγνητικόπεδίοδεναλλάζειφορά περιστροφής και προφανώς ούτε ο κινητήρας.Ερώτημα3:Τιθασυμβείανοκινητήραςεπιχειρήσειναπεριστραφείταυτόχρονακαιπροςτιςδύοφορές-αριστερόστροφακαιδεξιόστροφα;Προφανώςθαπρέπει να αποκλείσουμε αυτή την πιθανότητα.Τελικάτοπρόβλημαδενπεριορίζεταιαπλάστηναλλαγήτηςφοράςπεριστροφήςτουτριφασικούκινητήρααλλά,επιπρόσθετα,θαπρέπεινααποκλειστείη πιθανότηταταυτόχρονηςαριστερόστροφηςκαιδεξιόστροφηςπεριστροφήςτυκινητήρα.Τοπρώτομέροςτουπροβλήματος-ηαλλαγήτηςφοράςπεριστροφήςτου κινητήρα-λύνεταιμετοκατάλληλοκύκλωμαισχύοςενώτοδεύτερομέροςτουπροβλήματος-αποκλεισμόςταυτόχρονηςαριστερόστροφηςκαιδεξιόστροφης περιστροφής του κινητήρα - λύνεται με το κατάλληλο κύκλωμα ελέγχου.Ανάλυση Κυκλώματος ισχύος Υπενθυμίζουμεότιπροσπαθούμενακατασκευάσουμεένακύκλωμαισχύοςπουθαμαςεπιτρέξειτηδεξιόστροφηκαιτηναριστερόστροφη περιστροφή ενός τριφασικού κινητήρα.Καταρχάςθαπρέπειναεπικεντρωθούμεστομέροςτουκυκλώματοςπουτροφοδοτείτονκινητήραμας-δηλαδήστοκύκλωμαισχύος.Τι συμβαίνειότανενεργοποιείταιοηλεκτρονόμοςΚΜ1;ΜεποιοντρόποδηλαδήσυνδέονταιοιτρειςφάσειςL1,L2,L3στονκινητήρα;Καιμεποιον τρόπο αλλάζει ή σύνδεση των τριών φάσεων L1, L2, L3 στον κινητήρα όταν ενεργοποιείται ο ηλεκτρονόμος KM2;Ναέχετευπόψησαςότιμόνοέναςαπότουςδύοηλεκτρονόμουςμπορείναλειτουργείκάθεφορά-αυτόπραγματοποιείταιχάρηστοκύκλωμα ελέγχου που θα δούμε στη συνέχεια και συγκεκριμένα χάρη στις επαφές μανδάλωσης.Όπωςπαρατηρείταιστοκύκλωμαισχύος,ότανμεταβαίνουμεαπότονένανηλεκτρονόμοστονάλλο,αντιμεταθέτονταιδύοαπότιςτρειςφάσεις τηςτροφοδοσίαςτουκινητήρα,πουαποτελείκαιτονσκοπότουκυκλώματος.Γιατίμεαυτόντοντρόπομπορούμενααλλάξουμετηφορά περιστροφής του κινητήρα.Ανάλυση Κυκλώματος ΕλέγχουΑςδούμετώρατοντρόπομετονοποίομπορούμεναελέγξουμετοκύκλωμαισχύος-τοντρόπο,δηλαδή,μετονοποίομπορούμεναεπιλέξουμεανθαλειτουργείο ΚM1 ή ο ΚΜ2 Ηλεκτρονόμος.Υπενθύμιση: η διέγερση και λειτουργία του ΚΜ1 ή του ΚΜ2 Ηλεκτρονόμου καθορίζει τη φορά περιστροφής του κινητήρα.Παρατηρήστετηλειουργίατουκυκλώματοςελέγχου.ΣυγκεκριμέναπροσπαθήστεναεξηγήσετετιθασυμβείανπιέσουμετομπουτόνS1ητομπουτόνS2.Ποιος ηλεκτρονόμος θα διεγερθεί κάθε φορά, και πως αυτό θα επηρεάσει τη λειτουργία του κινητήρα - δηλαδή τη λειτουργία του κυκλώματος ισχύος;Ερώτηση:Τιθασυνέβαινεανστοπαραπάνωκύκλωμαελέγχουδενυπήρχανοιβοηθητικέςανοικτέςεπαφές13-14τωνηλεκτρονόμωνΚΜ1καιΚΜ2;Ποιαλειτουργία δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί;Ερώτηση:Τιθασυνέβαινεανστοπαραπάνωκύκλωμαελέγχουδενυπήρχανοιβοηθητικέςκλειστέςεπαφές11-12τωνηλεκτρονόμωνΚΜ1καιΚΜ2;Ποιαλειτουργία δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί;Δείτε το συνολικό κύκλωμα αυτοματισμού - δηλαδή το κύκλωμα ισχύος που τροφοδοτεί τον κινητήρα και το κύκλωμα ελέγχου που ελέγχει τον κινητήραΕρώτηση:ΤιπρόβλημαθασυμβείεάνπατηθούνταυτόχροναταμπουτόνstartS1καιS2;Δηλαδήπαρατηρήστετοντρόποπουθασυνδεθούνοιφάσειςτροφοδοσίας ότανκλείσουνταυτόχροναοικύριεςεπαφέςκαιτωνδύοηλεκτρονόμωνΚΜ1καιΚΜ2.Ναέχετευπόψησαςότιακόμακαιανέχουμεηλεκτρικήμανδάλωσηστο κύκλωμαμας,ανπατηθούνταυτόχροναταδυομπουτόνstartS1καιS2,γιααπειροελάχιστοχρόνοθαδιεγερθούνοιηλεκτρονόμοιοπότε,γιααπειροελάχιστοχρόνο, θα κλείσουν οι κύριες επαφές τους. Θα προρούσαμε να τροποποιήσουμε το κύκλωμα ώστε να εξαλείψουμε το συγκεκριμένο πρόβλημα;Υλικά ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ1.Γιατίθαπρέπειναπατήσουμετομπουτόνstopπριναλλάξουμετηνφοράπεριστροφήςτουκινητήρα;Προσπαθήστενασχεδιάσετεένακύκλωμαελέγχουπουνα αλλάζει την φορά περιστροφής ενός τριφασικού κινητήρα χωρίς να χρειάζεται πρώτα να σταματήσουμε τον κινητήρα με το μπουτόν stop .2.Πωςθαεπηρεαστείηλειτουργίατουκυκλώματοςεάνστηθέσητηςκλειστήςεπαφής11-12τουηλεκτρονόμουΚΙΜχρησιμοποιήσουμετηνκλειστήεπαφή11-12 του ηλεκτρονόμου Κ2Μ και αντίστροφα;Περαιτέρω ΜελέτηTech Tip: Learn How To Properly Reverse the Direction of a Three Phase Motor Using ContactorsHow to Assemble a Mechanically Interlocked and Reversing Contactor from ABB's A-line Series
Ασκήσεις που πραγματοποιήθηκανΕκίνηση τριφασικού κινητήραΕκκίνηση τριφασικού κινητήρα από δύο θέσειςΕκκίνηση δύο κινητήρωνΜανδάλωση δύο κινητήρωνΕκκίνησηκαιΑλλαγήφοράςπεριστροφήςτριφασικού κινητήτα