1)ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΦΩΤΙΣΜΟΥ ΜΟΥΣΕΙΩΝα) Ευαισθησία εκθεμάτων στην ορατή ακτινοβολίαΤο ορατό φως συνοδεύεται συνήθως απο υπεριώδη (UV) και υπέρυθρη (IR) ακτινοβολία.Η υπεριώδης προκαλεί φωτοχημική αντίδρασηΗ υπέρυθρη προκαλεί αύξηση της θερμοκρασίας Ω ς αποτέλεσμα, υπάρχει ενδεχόμενο βλάβης στο έκθεμαΣΥΝΕΠΩΣ:Η επιλογή των πηγών φωτισμού πραγματοποιείται έχοντας λάβει υπόψη την επίδραση που θα έχουν αυτές στα εκθέματα.Δηλ. ενδιαφέρει το «περιεχόμενο» του φωτισμού (φυσικού και τεχνητού) σε υπεριώδη και υπέρυθρη ακτινοβολία. Ανάλογα με την πηγή υπάρχει διαφοροποίηση σε υπεριώδη και υπέρυθρη ακτινοβολίαΠαράδειγμα φθοράς σε πίνακα ζωγραφικής, όπου το χρώμα των φύλλων από πράσινο έχει γίνει μπλεβ) Πιστότητα χρωμάτωνΟRichardKelly(1919–1977)εισήγαγετηθεωρίατουποιοτικούφωτισμούμεβάσητηνψυχολογία,τοθεατρικόφωτισμόκαιτις ιδιαίτερεςποιότητεςτουφωτός,ξεφεύγονταςαπότηντυπικήχρήσητουομοιόμορφουφωτισμούπουκαλύπτειμόνοτιςποσοτικές φωτομετρικές απαιτήσεις. Έτσι διέκρινε τρεις τύπους για το σχεδιασμό του συστήματος φωτισμού, που συνοψίζονται στα εξής:Διάχυτοςφωτισμόςπουπαρέχειτογενικόφωτισμότουχώρου,ώστεναείναιορατάτααντικείμενακαιναδιευκολύνεταιηκίνηση στοχώρο.Οδιάχυτοςφωτισμόςαποτελείτηβάσηγιαέναπιοπολύπλοκοσύστημαφωτισμούπουθαεφαρμοστείπάνωσεαυτόγιανα αναδείξει επί μέρους στοιχεία.Εστίασησεσυγκεκριμένααντικείμεναείναιοτρόποςγιανατονιστείηδιαφορετικότητατωνστοιχείωντουχώρου.Ηχρήσητου φωτόςσηματοδοτείσημείααναφοράςπουπεριέχουνσημαντικέςπληροφορίεςκαιξεχωρίζουναπότουπόβαθρο,όνταςπιοφωτεινά. Με χρήση διαφορετικών εντάσεων φωτισμού μπορεί να σηματοδοτηθεί και η ιεραρχία αυτών των αντικειμένων.Χαμηλά επίπεδα γενικού φωτισμού και χρήση πολλών spot κατευθυνόμενα στα εκθέματαΠαιχνίδιμεδιαφορετικάεπίπεδαλαμπροτήτωνΒασίζεταιστογεγονόςότιτοφωςδεχρησιμοποιείταιμόνογιαναφωτίσει αντικείμενακαιναμαςδώσειοπτικέςπληροφορίες,αλλάμπορείνααποτελέσειαπόμόνοτουπηγήπληροφορίαςκαιστοιχείοτου χώρου.2) ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΦΩΤΙΣΜΟΥΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗΤΟΥ - ΦΥΣΙΚΟΥ ΦΩΤΙΣΜΟΥΧρειάζεται να ελεγχθεί ο άμεσος ηλιακός φωτισμός Ιδίως σε περιπτώσεις που μπορεί να επηρεασθούν τα εκθέματαΕπιλογές:1. Εσωτερικά roller (dim /black out)2. Υαλοπίνακες διαχυτικοί. Η διαπερτότητα τους θα καθοριστεί απο το είδος των εκθεμάτων, πιθανότητα θάμβωσης κλπΟι αμφίπλευροι φεγγίτες σε κάποιο ύψος αυξάνουν την ομοιομορφία του φωτισμούΗ αίθουσα με τον ΗνίοχοΜακέτας όπου φαίνονται τα πανέλα μπροστά από τα ανοίγματα Εξωτερική φωτογραφία της μακέτας όπου φαίνεται το άνοιγμα οροφής της αίθουσας με τον ΗνίοχοΦωτογραφία της μακέτας στο εσωτερικό όπου αναπαρίσταται ο φωτισμός του χώρου Σύστημα από μεταλλικούς ανακλαστήρες κάτω από ένα κεντρικό άνοιγμα οροφής, που ανακλά το φως και το διαχέει προς τη θολωτή οροφήΣΤΑΘΜΙΣΗ ΓΕΝΙΚΟΥ-ΕΙΔΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΦΩΤΙΣΜΟΥΔιάχυτος Τεχνητός Φωτισμός, Γενικό ΣύστημαΔιάχυτος Φυσικός Φωτισμός, Γενικό ΣύστημαΜονόπλευρος φωτισμός. Καλύτερη ομοιομορφία με αμφίπλευρη τοποθέτηση των ανοιγμάτωνΠολύ καλύτερη ομοιομορφία επιτυγχάνεται με τα ανοίγματα αοροφής. Χρειάζεται προσοχή ο χειρισμόςτης άμεσης ηλ. ακτινοβολίαςΦωτισμός Ανάδειξης - Ειδικό ΣύστημαΑνάδειξη λόγω αύξησης της λαμπρότητας του εκθέματος. Συνήθως με σύστημα ειδικού φωτισμού. Η αντίθεση (λόγος λαμπροτήτων) που απαιτείται εξαρτάται απο τον διάχυτο φωτισμό. Αρχικά θα πρέπει να εξετασθεί τι γενικό φωτισμό μπορεί να «δώσει» το ειδικό σύστημα φωτισμού λόγω π.χ. ανακλάσεων στο χώρο.ΣΤΑΘΜΙΣΗ ΓΕΝΙΚΟΥ-ΕΙΔΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΦΩΤΙΣΜΟΥΕιδικό Σύστημα ΦωτισμούΡάγα αναρτώμενη. Προσφέρει σημαντική ευελιξία στην τοποθέτηση των φωτιστικώνΡάγα περιμετρικά του χώρου. Σε περιπτώσεις χώρων μεγάλων διαστάσεων Η τοποθέτηση ράγας και στο κέντρο του χώρου ειναι απαραίτητη ιδίως όταν ο χώρος χρησιμοποιείταιΟΜΟΙΟΜΟΡΦΟΣ ΦΩΤΙΣΜΟΣ ΚΑΘΕΤΩΝ ΕΠΙΦΑΝΕΙΩΝ + ΤΟΝΙΣΜΟΣ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΩΝ ΕΚΘΕΜΑΤΩΝΟμοιόμορφος Φωτισμός Κάθετων ΕπιφανειώνΦωτιστικά με ασύμμετρη κατανομή (wallwasher)Aίσθηση ευρυχωρίας. Συνδυάζεται με μεγάλων διαστάσεων έργα (πίνακες). Δεν υπάρχουν δραματικές αντιθέσεις.Σεπερίπτωσηφωτισμούπινάκων,οφείλειοαρχιτέκτοναςναλάβειυπόψητουτοείδοςτουπίνακααλλάκαιτοοπτικόαποτέλεσμαπου επιδιώκεται.Σύμφωναμετηβιβλιογραφία,χρησιμοποιούνταιδύοτεχνικές,εκτωνοποίωνηπρώτηεπικεντρώνεταιστονπίνακακαιη δεύτερησυνυπολογίζειτηνεπιφάνειατουτοίχουστονοποίοθααναρτηθείοπίνακας.Σεαυτά,οαρχιτέκτοναςκαιοlightingdesigner οφείλουν να σκεφτούν και τη θέση του θεατή που θα παρατηρεί τον πίνακα.Ανάλογαμετηνανακλαστικότητατωνπινάκων/τοίχωντοσύστημαειδικούφωτισμούσυνισφέρεικαιστονγενικόφωτισμό.Η προσθήκη επιπρόσθετου γενικού φωτισμού πιθανό να ελλατώσει σημαντικά την αντίθεσηΦΩΤΙΣΜΟΣ ΕΚΘΕΜΑΤΟΣ + ΦΩΤΙΣΜΟΣ ΥΠΟΒΑΘΡΟΥO λόγος του φωτισμού στο έκθεμα προς αυτόν του υπόβαθρου λέγεται παράγοντας ανάδειξης.2:1 --> Μόλις αντιληπτή ανάδειξη15:1 --> Θεατρική ανάδειξη30:1 --> Δραματική ανάδειξηΟφωτοτροπισμόςείναιηδιαδικασίακατάτηνοποίαηπροσοχήαποσπάταιαπότοπιοφωτεινόσημείοτουοπτικούπεδίουκαισεαυτό τοφαινόμενοβασίζεταιηθεωρίατηςανάδειξηςτωναντικειμένων.Ηεπιτυχίατουσυστήματοςφωτισμούενόςμουσείουεξαρτάταιαπό τηνανάδειξητωνεκθεμάτωνμέσαστοχώρο.Αυτόγενικάσημαίνειτηνεπίτευξηισορροπίαςανάμεσαστογενικόφωτισμό(φωτισμός υποβάθρου)καιστονκατευθυντικόφωτισμόπουπροσπίπτειπάνωστοέκθεμα.Αυτήηαντίθεση(contrast)είναιπουορίζειτοβαθμό ανάδειξηςτωναντικειμένων.Αυτόφυσικάγίνεταιλαμβάνονταςπαράλληλαυπ’όψιντιςλαμπρότητεςκαιταχρώματαεκθέματοςκαι υποβάθρουκαθώςκαιτοσχήμακαιτηνυφήτωνεκθεμάτων.Οδιάχυτοςφωτισμόςενώμπορείείναιαρκετόςγιαναδούμεέναέργο,δεν μπορείναμαςαποκαλύψειτημορφήήτηνυφήτουέργουλόγωτηςέλλειψηςσκιών.Ηδιαβάθμισητηςφωτεινότηταςπάνωστην επιφάνειαενόςαντικειμένουαναδεικνύειτοντρισδιάστατοχαρακτήρατης,ενώηυφήμπορείνααναδειχθείήνααποδυναμωθείμετη χρήση κατευθυντικού φωτός.Όσο μεγαλύτερος είναι ο λόγος των λαμπροτήτων ανάμεσα στο έκθεμα και στο υπόβαθρο, τόσο πιο πολύ ξεχωρίζει το αντικείμενο.Λαμβάνονταςόμωςυπ’όψινταγενικότεραεπιθυμητάεπίπεδαφωτισμού,τηναδυναμίατουματιούμαςναπροσαρμοστείαμέσωςσε διαφορετικάεπίπεδαφωτισμού,καθώςκαιτηναποφυγήθάμβωσης,ολόγοςτωνλαμπροτήτωνανάμεσαστοέκθεμακαιστουπόβαθρο πρέπειναείναι3:1.Επίσηςγνωρίζονταςότιηλαμπρότηταείναιανάλογηόχιμόνομετοφωτισμόπουδέχεταιμίαεπιφάνειααλλάκαι μετηνανακλαστικότητάτης,μπορούμεεύκολανααλλάξουμετολόγολαμπροτήτωνεκθέματος-υποβάθρου(άραναιαφοροποιήσουμε την ανάδειξη), απλώς αλλάζοντας την ανακλαστικότητα του υποβάθρου.Αντουπόβαθροείναιπολύφωτεινόήπολύσκοτεινόσεσχέσημετοέκθεματότεεπηρεάζεταιηικανότητατουματιούναπαρατηρεί λεπτομέρειες.Συνήθωςτοσκοτεινόυπόβαθροπροτιμάταιότανταεκθέματαπαρουσιάζουνμεγάληευαισθησία,άραφωτίζονταιμε ιδιαίτεραχαμηλάεπίπεδαφωτισμούκαιγι’αυτότολόγοτουπόβαθροδενπρέπειναείναιφωτεινόώστεναμηδημιουργούνται μεγάλεςδιαφορέςλαμπροτήτων.Σεεκθέσειςμοντέρναςτέχνηςυπάρχειητάσηταέργανατοποθετούνταισελευκόυπόβαθρομε μεγάλη ανακλαστικότητα που μπορεί να υπερβαίνει και το 80%.Αναλύονταςτηδιαφοράλαμπροτήτωναριθμητικά,διαφορά1,5:1είναιηελάχιστηπουγίνεταιαντιληπτή,διαφορά3:1είναιάμεσα ορατή,διαφορά10:1είναιδυνατήπροκαλώνταςέντονεςσκιές,ενώτέλοςδιαφορά40:1δημιουργείμεγάληέμφασηστοέκθεμα προσδίδονταςδραματικόχαρακτήρα.ΗμέγιστηδυνατήδιαφοράλαμπροτήτωνσύμφωναμετονPeterJayμπορείναεπιτευχθεί κατευθύνονταςόλοτοφωτισμόπροςτοέκθεμα,αφήνονταςτουπόβαθροναφωτίζεταιμόνοαπότοφωςπουανακλάταιαπότοέκθεμα. Όσοτοφωτιζόμενοαντικείμενομεγαλώνεισεμέγεθος,τόσοπερισσότεροφωςανακλάταιπροςτοπεριβάλλονμεαποτέλεσμανα απαιτείται ολοένα μικρότερη ποσότητα φωτισμού για να συμπληρώσει τις απαιτήσεις για ασφαλή κυκλοφορία στο χώρο. Διαφορετικοί λόγοι λαμπροτήτων μεταξύ εκθεμάτων και υποβάθρου ΟΜΟΙΟΜΟΡΦΟΣ ΦΩΤΙΣΜΟΣ ΚΑΘΕΤΩΝ ΕΠΙΦΑΝΕΙΩΝ + ΤΟΝΙΣΜΟΣ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΩΝ ΕΚΘΕΜΑΤΩΝΟμοιόμορφος Φωτισμός Κάθετων ΕπιφανειώνΤΟΝΙΣΜΟΣ ΕΠΙΠΕΔΩΝ ΕΚΘΕΜΑΤΩΝ (Πίνακες)Το φωτιστικό πρέπει να στοχεύει τον πίνακα, τοποθετημένο υπό γωνία 30° από την κατακόρυφο, ώστε να αποφεύγεται η απευθείας θάμβωση, αλλά και οι ενοχλητικές αντανακλάσεις στην επιφάνεια του πίνακα.ΦΩΤΙΣΜΟΣ ΠΡΟΘΗΚΩΝΕσωτερικός Φωτισμός ΠροθηκώνΣτιςπροθήκεςπουφωτίζονταιεσωτερικά,μπορούνναχρησιμοποιηθούνφωτεινέςπήγεςφθορισμούήλαμπτήρεςπυράκτωσης αλογόνουχαμηλήςτάσης.Οιτελευταίοιεκπέμπουνσυνεχήηλεκτρομαγνητικάκύματαστοερυθρό/κίτρινοτμήματουορατούφάσματος όπωςκαιτοφυσικόηλιακόφως.Διαφορετικοίτύποιλαμπτήρωναλογόνουεπίσηςεκπέμπουνδιαφορετικέςποσότητεςυπεριώδους ακτινοβολίας.Οιγνωστοίκίνδυνοιαπότηνυπεριώδηακτινοβολίαοδήγησανστηθέσπισηνομοθεσίαςκαιστηνπαραγωγήλαμπτήρων μεμειωμέναεπίπεδαυπεριώδουςακτινοβολίας(uvstop).Γιατηχρησιμοποίησηλαμπτήρωναλογόνουμεδιχρωμικόκαθρέπτηθα πρέπειμεπροσοχήναεπιλέγονταιοικατάλληλοιλαμπτήρεςαπόάποψηεκπομπήςυπεριώδουςακτινοβολίαςκαιεύρουςφωτεινής δέσμης.Ηνέαγενιάτωνλαμπτήρωναυτώνμετηνχαρακτηριστικήένδειξηuv-stopδιαθέτεισωλήνεςαπόχαλαζίαπουαπορροφούνσε μεγάλο βαθμό την ανεπιθύμητη υπεριώδη ακτινοβολία.ΑνκαιηχρήσηUV-stopαποτελείμιασημαντικήσυνεισφοράστημείωσητηςυπεριώδουςακτινοβολίαςστηνπραγματικότηταδεν αποτελείμιαολοκληρωμένηλύσηκαιέτσιαπαιτείταιηχρήσηδιαθλαστώναλλάκαιειδικώνπροστατευτικώνδιχρωμικώνφίλτρων ιδίως σε εξαιρετικά ευαίσθητα εκθέματα.Στις βασικές αιτίες επιλογής των λαμπτήρων πυράκτωσης αλογόνου χαμηλής τάσης για εγκατάσταση σε προθήκες συγκαταλέγονται τοχαμηλόκόστοςκτίσης,ηδυνατότηταπουπαρέχουνγιασημειακό(spot)φωτισμό,ηευκολίαστόχευσηςτηςφωτεινήςδέσμης,καιη εξαιρετικήτουςαπόδοση(CRI=99).Στοναντίποδαόμωςβρίσκεταιτοιδιαίτεραυψηλόκόστοςτηςμετέπειτασυντήρησήςτουςαλλάκαι αυτότηςαρχικήςεγκατάστασήςτουςπουτιςπερισσότερεςφορέςοφείλεινασυμπεριλαμβάνειτησχεδίασημεθόδωνθερμικής απαγωγής και την εγκατάσταση εξειδικευμένου εξοπλισμούΣτιςπροθήκεςπουφωτίζονταιεσωτερικάχρησιμοποιούνταιλαμπτήρεςφθορισμού,αλογόνουχαμηλήςτάσηςμεδιχρωμικόκαθρέπτη ήσυνδυασμόςαυτών,καθώςοδείκτηςτηςχρωματικήςαπόδοσηςτωνπρώτωνκυμαίνεταιμεταξύCRI90-100ενώτωνλαμπτήρων αλογόνου πλησιάζει το άριστο (CRΙ 99).Εξωτερικός Φωτισμός ΠροθηκώνΣτις προθήκες που θα φωτιστούν εξωτερικά, θα πρέπει να τοποθετηθούν φωτιστικά που δεν θα προκαλούν σκιάσεις και αντανακλάσεις στη γυάλινη επιφάνειά τους. Αν πάλι πρόκειται για προθήκες που θα φωτιστούν εσωτερικά, θα πρέπει να επιλεγούν φωτιστικά από τα οποία θα αποφεύγεται η εκπομπή υπεριώδους ακτινοβολίας, αλλά και τα απαραίτητα φίλτρα προς αυτόν τον σκοπό.Οικρυστάλλινεςπροθήκεςπουφωτίζονταιεξωτερικάέχουνσχεδιαστείκατάλληλακαιφέρουντοελάχιστοδυνατόπλαίσιοστήριξης, ώστενααποφεύγονταιτυχόνανεπιθύμητεςσκιάσεις.Ητοποθέτησηκαιηεστίασητωνφωτιστικώνσωμάτωνπραγματοποιείταιμε τέτοιοτρόποώστενααποφεύγονταιτόσοηαντανάκλασητηςφωτεινήςδέσμηςπάνωστονυαλοπίνακαόσοκαιοισκιάσειςτωνίδιων των επισκεπτών. ΤΟΝΙΣΜΟΣ ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΩΝ ΕΚΘΕΜΑΤΩΝΜη μόνιμες ΕκθέσειςΤοκύριοχαρακτηριστικότωνχώρωνπουφιλοξενούνμημόνιμεςεκθέσειςείναιηπροσαρμοστικότητατουσυστήματοςφωτισμούγια ναμπορείναανταποκριθείστιςαπαιτήσειςτωνδιαφόρωνεκθέσεων.Ανγιαπαράδειγμαοχώροςπροορίζεταιμόνογιαεκθέσεις πινάκωνχρειάζεταιπολύλιγότερηπροσαρμοστικότητασεσχέσημεκάποιοχώροελεύθερηςκάτοψηςόπουμπορούνναφιλοξενηθούν εκθέματακάθεείδουςκαιδιαφορετικήςευαισθησίας.Ανάλογαμετοβαθμόπροσαρμοστικότηταςείναιδιαφορετικήηστρατηγικήγια το φωτισμό που μπορεί να υιοθετηθεί.Βασικήμέριμναγιατοντεχνητόφωτισμόείναιναυπάρχειέναευέλικτοσύστημαπουναμπορείναφιλοξενείδιάφορουςτύπους λαμπτήρωνκαιφωτιστικών.Έτσιανάλογαμετιςαπαιτήσειςθατοποθετούνταιδιαφορετικάφωτιστικάόπουχρειάζεταιγιανα επιτευχθείτοεπιδιωκόμενοαποτέλεσμαστοφωτισμό.Ηπιοαπλήλύσηείναιτοσύστημαμεράγες,πουθαπρέπειναμεριμνάώστεσε κάθεπιθανόσημείοτοποθέτησηςτωνεκθεμάτωνηδέσμητουφωτόςδενπρέπειναδημιουργείμετηνκατακόρυφογωνίαμεγαλύτερη από40ογιατηναποφυγήθάμβωσης.Επίσηςείναιχρήσιμοτοσύστημααυτόναμπορείναεξασφαλίσεικαιτογενικόφωτισμότου χώρου,π.χ.μεέμμεσαφωτιστικά.Επίσηςπρέπειναδίνεταιηδυνατότητανααυξηθείήναμειωθείηέντασητουφωτισμού,πράγμα όμωςπουεξαρτάταιαπότοείδοςτωνλαμπτήρωνπουχρησιμοποιούνταιγιαναμηνεπηρεαστείηχρωματικήτουςαπόδοση(όπωςγια παράδειγμασυμβαίνειμετουςλαμπτήρεςπυράκτωσηςότανχρησιμοποιούνταισεμικρότερητάση).Οιμεταβολέςτουτεχνητού φωτισμούπρέπειναενεργοποιούνταιείτεαυτόματαείτεχειροκίνηταμεβάσητιςμεταβολέςστοδιαθέσιμοφωςτηςμέρας.Τέλοςένα σημαντικόπλεονέκτηματωνσυστημάτωνδιαχείρισηςείναιηδυνατότητασυνεχούςκαταγραφήςτωνεπιπέδωνφωτισμούστοχώροκαι της αθροιστικής έκθεσης των εκθεμάτων στο φως, με αποτέλεσμα να είναι πιο εύκολη και αποτελεσματική η προστασία των έργων.Ένας άλλος παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν είναι αν το σύστημα φωτισμού θα είναι ορατό και ποιος θα είναι ο βαθμόςενσωμάτωσής του στο αρχιτεκτονικό υπόβαθρο και στο ύφος της εκάστοτε έκθεσης.
Έκθεσηστοφως(luxh/χρόνο):Υπολογίζεταιμετονπολλαπλασιασμότου φωτισμόμετιςώρεςλειτουργίας.Π.χ.200lux,2000ώρες/χρόνο=400000luxh/ χρόνοΠροφανώς είναι δυσκολότερος ο υπολογισμός όταν υπάρχει φυσικός φωτισμός
H πιστή αναπαράσταση των χρωμάτων απαιτεί και φωτεινές πηγές με πολυ καλο δείκτη χρωματικής απόδοσης (CRI). Οι λαμπτήρες αλογόνου προσφέρουν αυτή τηνποιότητα. Χρειάζεται να απομακρυνθεί η UV ακτινοβολία (φίλτρο) και η υπέρυθρη (ΙR) με π.χ. ανακλαστήρα απο διχρωικό υμένιο
Εκθέματα εξαιρετικά ευαίσθητα στο φως: Έργα τέχνης σε χαρτί (βιβλία, συγγράμματα, επιστολές, σχέδια), υφάσματα, είδη ρουχισμού, φυσικές βαφές, υδατογραφίες κτλ. Απαιτείται αυστηρώς ελεγχόμενες συνθήκες φωτισμού.Έκθεση: 50 lux/ώρα και 150.000 luxώρες/έτος Εκθέματα ευαίσθητα στο φως: Πίνακες λαδιού σε καμβά, δέρματα (επεξεργασμένα ή μη), φτερά, ξύλα, κοκάλινα οστά και φίλντισι, εκθέματα φυσικής ιστορίας και αλλά ζωγραφισμένα ή χρωματισμένα υλικά.Έκθεση: 200 lux/ώρα και όχι παραπάνω από 600.000 lux h/έτοςΕκθέματα μη ευαίσθητα στο φως: Μέταλλα, αντικείμενα από πέτρα, γυαλί, ξύλο κτλ. Δεν υπάρχει ανάγκη θέσπισης συνολικού χρόνου έκθεσης.
ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣΗ κατάλληλη επιλογή της φωτεινής πηγής παίζει πρωτεύοντα ρόλο στη μελέτη του τεχνητού φωτισμού των προθηκών των μουσείων.Α Κριτήριο: εκπομπή ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων από το πλήρες φάσμα του ορατού φωτός - ιδανική απόδοσηΑυτότοκριτήριοσχετίζεταιμετηθερμοκρασίαχρώματοςτηςφωτεινήςπηγήςη οποίαμετριέταισεβαθμούςKelvin(K).Έτσιλέμεότιμιαφωτεινήπηγήεκπέμπει θερμόφωςότανηθερμοκρασίαχρώματοςτηςείναιμικρότερητων3000Κ (λαμπτήραςπυράκτωσηςαλογόνουστους2700Κ)καιψυχρόφωςόταναυτήείναι μεγαλύτερη των 5000Κ (λαμπτήρας φθορισμού με φως ημέρας στους 6000Κ).Τοανθρώπινομάτιέχειμεγαλύτερηευαισθησίαστοφωςμεχαμηλήθερμοκρασία χρώματοςαπόότιστοφωςμευψηλήθερμοκρασίαχρώματος.Έτσιγιαπαράδειγμα, ηχρήσηλαμπτήρωνπυράκτωσηςαλογόνουδημιουργείστονπαρατηρητήτην εντύπωσητουέντονουφωτισμούενώγιαναεπιτευχθείτοίδιοαποτέλεσμα /εντύπωση με χρήση λαμπτήρων φθορισμού απαιτούνται αισθητά υψηλότεραεπίπεδα φωτισμού.ΒΚριτήριο:ικανότητατωνφωτεινώνπηγώννααποδίδουνταχρώματαμε ακρίβεια Αυτότοκριτήριοεκφράζεταιμετονδείκτηχρωματικήςαπόδοσης(ColorRendering Index).Το100στονχρωματικόδείκτηαντιπροσωπεύειτοφωςτηςημέρας.Η σύγκρισητηςικανότηταςδιάκρισηςχρωμάτωνκάτωαπότιςτεχνητέςπήγες φωτισμού και από το φυσικό φως, αποτελεί τη βάση αυτού του μέτρου.
Λαμπτήρες εκκένωσης (Φθορισμού)Σεαντίθεσημεόλεςτιςεναλλακτικέςπηγέςτεχνητούφωτισμούπου επικεντρώνονταιστοέκθεμαήσεεπιλεγμένασημείααυτού,οιλαμπτήρες εκκενώσεως(φθορισμού)χρησιμοποιούνταιόταντοεπιθυμητόοπτικόαποτέλεσμα είναιφωταγώγησηεπιφανειώνμεγάλωνδιαστάσεωνόπωςτηςσυνολικότερης επιφάνειαενόςεκθεσιακούχώρουήμιαςμεγάληςπροθήκηςεντόςτου οποίου/οποίαςτοήταεκθέματαέχουντοποθετηθεί.Σεμιατέτοιαπερίπτωσηη θέσητουφωτιστικούσεσυνάρτησημετηθέσητουπαρατηρητήδενθεωρείτε σημαντική.Ορισμένοιλαμπτήρεςφθορισμούεπιτυγχάνουνδείκτηχρωματικήςαπόδοσης (CRI)πουκυμαίνεταιμεταξύ90και100,δενδιαθέτουνόμωςσυνεχόμενοφάσμα με αποτέλεσμα να κουράζουν τον ανθρώπινο οφθαλμό.Γιατηναντιμετώπισητουπροβλήματοςαυτού,οιλαμπτήρεςεκκένωσης χρησιμοποιούνταιτιςπερισσότερεςφορέςσυνδυαστικάμετουςλαμπτήρες πυράκτωσης αλογόνου χαμηλής τάσης.Σεγενικέςγραμμέςοιλαμπτήρεςεκκενώσεωςδενενδείκνυνταιγιατονεσωτερικό φωτισμόπροθηκώνκυρίωςλόγωτηςιδιαίτεραυψηλήςφωτεινήςτουςαπόδοσης (5000K),τηςμέτριαςχρωματικήςτουςαπόδοσης(ψυχρόφως)καιταπροβλήματα σταθερότηταςτουχρώματοςτηςεκπεμπόμενηςφωτεινήςδέσμηςκατάτηδιάρκεια ζωής τους. Οιλαμπτήρεςφθορισμούεκπέμπουνεπίσηςυπεριώδηακτινοβολία,ανκαισεπολύ μικρότεροποσοστόαπότοφυσικόφωςκαιγι’αυτόχρειάζονταιφίλτρα. ΕξαιρούνταιοιλαμπτήρεςPhilips93&94πουεκπέμπουνλιγότερααπό75μW/l. Οφθορισμόςόπωςέχουμεήδηεξετάσεισυμβαίνειμετηναπορρόφηση ακτινοβολίαςκαιτηνεπανεκπομπήτηςσεμεγαλύτερομήκοςκύματος.Σεαυτήτην περίπτωσηηυπεριώδηςακτινοβολίαπουεκπέμπεταιαπότονυδράργυρο απορροφάταιαπόταστρώματατουφθορισμούκαιεκπέμπεταιξανάωςφως.Αν χρησιμοποιείταισεπροθήκες,γιατηναποφυγήυπερθέρμανσηςηλάμπαπρέπεινα ξεχωρίζειαπόαυτήμετζάμι.Ομηχανισμόςελέγχουμπορείναβρίσκεταιαλλού. Γενικάβγάζουνψυχρόχρώμακαιδεναποδίδουνπάραπολύκαλάταχρώματα.Οι compactλαμπτήρεςφθορισμούείναιμικροί,έχουνμεγαλύτερηδιάρκειαζωήςκαι βγάζουνπιοζεστόχρώμα,ενώμπορούννααντικαταστήσουντουςλαμπτήρες πυράκτωσης.Μπορούννααναδείξουντηνυφήτηςεπιφάνειαςαντοποθετηθούν πολύκοντάσεαυτήν,ειδικάαυτοίπουέχουνθερμοκρασίαχρώματος2.700Κ, δηλ. ζεστό λευκό φως.
Οπτικές ΊνεςΧρησιμοποιούνταικατάκόροντατελευταίαχρόνιαγιατονεσωτερικόφωτισμότων προθηκών.Οιοπτικέςίνεςαποτελούνένααπότατεχνολογικάεξελιγμένα συστήματαστονχώροτουφωτισμούκαισυνιστούνμίαπολύιδιαίτερηλύση φωτισμού.Κατασκευάζονταιαπόεύκαμπτεςδιαφανείςπλαστικέςήυάλινεςράβδους πολύμικρήςδιαμέτρουπουεκμεταλλεύονταιτηναντανάκλασητηςδέσμηςτου φωτόςαπότηνφωτεινήπηγήστηνμίαάκρητουςκαιμέσωτηςδιάχυσηςτουσεόλο το σώμα τους, εκπέμπουν αυτό από το άλλο άκρο τους.Τασυστήματαφωτισμούοπτικώνινώναποτελούνταισυνήθωςαπόμίαφωτεινή πηγήτοποθετημένηςεξωτερικάτηςπροθήκης,τιςοπτικέςίνεςκαιταφωτιστικά σώματαπουφέρουνειδικούςφακούςγιατονέλεγχοτηςδέσμηςκαιτης κατεύθυνσηςτουφωτός.Τηφωτεινήπηγήαποτελούνσυνήθωςλαμπτήρες πυράκτωσηςαλογόνουχαμηλήςτάσηςήεναλλακτικάμεταλλικώνατμώνμε αλογονίδια(HQI),τοποθετημένοισεειδικόκουτίτοοποίοπεριλαμβάνεικαιτα συστήματα ρύθμισης της έντασης του φωτός. Ένααπότασημαντικότεραπλεονεκτήματάτωνοπτικώνινώναποτελείτογεγονός ότιδιαπερνώνταιαπόφωςκαιόχιαπόηλεκτρικόρεύμα.Ηαπόδοσήτουςδεν επηρεάζεταιαπότονπεριφερειακόφωτισμόκαιτιςακτινοβολίεςτου περιβάλλοντος.Ηέντασητουφωτόςπουεκπέμπουνπαραμένειεπίσηςανεπηρέαστη γεγονόςπουκαθιστάεφικτήτημετάδοσητουσεμεγάλεςαποστάσειςόσο απομακρυσμένεςκαιανείναιαπότηφωτεινήπηγή.Τέλος,τοοπτικόαποτέλεσμα πουαποδίδουνμπορείναδιαφοροποιείταιμετηνχρήσηκατάλληλωναπολήξεων όπως ειδικά σποτ, φακοί και κρύσταλλα.Τοεξαιρετικάμικρότουςμέγεθος,ηχαμηλήκατανάλωσηρεύματοςαλλάκαιη ικανότητάτουςνααπομονώνουντοαποτέλεσματουφωτισμούαπότηνπαροχήτου ηλεκτρικούρεύματοςεξαλείφονταςτονκίνδυνοτηςηλεκτροπληξίαςσεσυνδυασμό μετογεγονόςότιτοφωςπουφτάνειστοάλλοάκροτουςείναιελεύθεροαπό θερμότητα,καιυπεριώδηακτινοβολία,τιςκαθιστούνωςτηνπλέονκατάλληληλύση προςαξιοποίησησεχώρουςμειδιαίτερεςαπαιτήσειςασφαλείαςήσεεφαρμογές φωτισμούπουχρειάζεταιναπαραμένουν«έγκλειστες»όπωςοιστεγανοίχώροι έκθεσης των μουσειακών προθηκών.Ανκαιενδεδειγμένηλύσηγιατιςπερισσότερεςεφαρμογέςφωτισμούοιοπτικέςίνες δυστυχώςεπιτρέπουντηδιέλευσητηςυπέρυθρηςακτινοβολίας.Επιπλέονδεν βελτιώνουντηχρωματικήαπόδοσητουεκπεμπόμενουφωτόςκαιέχουνμια ανεπαίσθητηπράσινηαπόχρωσηηοποίαγίνεταιπιοορατήόσομακρύτερηείναιη ίνα.
Φωτισμός LEDΕναλλακτικάδύναταιναεφαρμοστείητεχνολογίατωνLED(LightEmitting electronicDiodes)γιατονφωτισμότωνπροθηκών.ΤαLEDωςημιαγωγοί λειτουργούνμειδιαίτεραχαμηλήκατανάλωσηρεύματοςκαιεκπέμπουνέντονοφως για τον όγκο τους.Κατ’επιλογήταφωτιστικάLEDμπορούννατοποθετηθούνπεριμετρικάεντόςτης προθήκης ή εναλλακτικά να ενσωματωθούν στον υαλοπίνακα.Μερικά από τα βασικά πλεονεκτήματα των LED συγκριτικά με άλλες πηγέςφωτισμού είναι:• Η μεγάλη διάρκεια ζωής τους που μπορεί να φτάσει τις δεκάδες χιλιάδες ώρες.• Η χαμηλή κατανάλωση ενέργειας.• Το χαμηλό κόστος συντήρησης.•Ηαπουσίατουενοχλητικούτρεμοπαιξίματοςπουεμφανίζεταιγιαπαράδειγμα στους λαμπτήρες φθορισμού.•Ηελάχιστημείωσητηςαπόδοσήςτουςαπότουςεπαναλαμβανόμενουςκύκλους λειτουργίας (άναμμα – σβήσιμο).Ωςτεχνολογίαδενέχειακόμαδοκιμαστείαρκετά.ΗευρείαχρήσητωνLED διακατέχεταιαπόαμφιβολίακαθώςδενέχουνολοκληρωθείοισχετικέςμελέτεςκαι μετρήσειςγιατοοπτικόφάσμαπουκαλύπτουν,τηδιαμεταγωγήτηςθερμότηταςπου παράγουνκαιτηναξιοπιστίατους.ΤογεγονόςότιταLEDαποτελούνστηνουσία ημιαγωγούςηλεκτρικούρεύματοςτακαθιστάάμεσαεξαρτημένααπότηνποιότητα τηςηλεκτρικήςπαροχήςαλλάκαιαπότηνχρήσητους(On/Offcycle).Ηδιακοπή τηςλειτουργίαςενόςLEDκαιοιενέργειεςγιατηναντικατάστασήτουαπαιτούντην πρόσβασηστοεσωτερικότηςπροθήκηςμεσυνεπακόλουθοτηνμεταβολήτων μικροκλιματικώνσυνθηκώνσυντήρησηςτωνεκθεμάτωνπουέχειωςαποτέλεσμα την επιτάχυνση της καταστροφής τους.ΦωτισμόςμεLEDγιαλόγουςπροστασίαςτωνπολύευαίσθητωνεκθεμάτωναπό υπεριώδη και υπέρυθρη ακτινοβολία
Τοχρώματουφωτόςπουεκπέμπεταιαπότιςφωτεινέςπηγέςείναιεξαιρετικάσημαντικό στηνέκθεσητωναντικειμένωνκαθώςδύναταιόχιμόνονααλλοιώσειτηνεμφάνισητων εκθεμάτωνκαιναεπηρεάσειδυσμενώςτοοπτικόαποτέλεσμαστονπεριβάλλονταχώρο αλλάκαιναδημιουργήσειεσφαλμένεςυποσυνείδητεςεντυπώσειςστονπαρατηρητή. Λαμβάνονταςυπόψητηνιδιαίτερηευαισθησίαπουέχειότιοανθρώπινοςοφθαλμόςστο φωςμεχαμηλήθερμοκρασίαχρώματος,οιφωτεινέςπηγέςπρέπειναείναιεπιλεγμένεςμε τέτοιο τρόπο ώστε να αποδίδουν τα χρώματα με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια.
Οφωτισμόςμεασσύμετρηκατανομή(wallwasher)είναιμιατεχνικήφωτισμούκατά τηνοποίακάθετος,έμμεσοςφωτισμόςτοποθετείταιστηνοροφήήστοδάπεδοσε μεγαλύτερηαπόστασηαπότοντοίχο.Μεαυτόντοντρόπο,τοφωςμπορείναπέσει κάτωστοντοίχομείσο,ομοιόμορφοτρόπο.Αυτόπαρέχειένα"πλυμένο"αποτέλεσμα του τοίχου, έτσι ώστε οι σκιές και τα ελαττώματα να εξαφανίζονται από τον τοίχο.
Λαμπτήρες πυράκτωσης Υπάρχειποικιλίαστημορφήκαιτηνισχύτωνλαμπτήρωνπυράκτωσης,μεκαθαρό γυαλί, οπαλίνα ή ενσωματωμένους ανακλαστήρες.Έχουνάριστοδείκτηχρωματικήςαπόδοσηςκαιεκπέμπουντοελάχιστο επιτρεπόμενο ποσό υπεριώδους ακτινοβολίας 75 μW/lm, ενώ τοζεστότουςχρώμακολακεύειτηνόψητωναντικειμένων.Μίαγνωστήπαραλλαγή είναι η «coolbeam», που έχει διχρωικό ανακλαστήρα οοποίοςανακλάτοφωςαλλάεπιτρέπειστηνυπέρυθρηακτινοβολίαναξαναπεράσει μέσα στη λάμπα, μειώνοντας τη θέρμανση. Το 94% τηςακτινοβολίαςπουεκπέμπειμίαλάμπαπυράκτωσηςμετατρέπεταισεζέστη,όχι φως. Η προσθήκη μικρής ποσότητας αλογόνου παράγειμίαπιοαποδοτικήκαιπιολευκήλάμπαμεάριστηχρωματικήαπόδοση,την πυράκτωσης αλογόνου, [Halogen PAR και Mirrored-Reflector(MR)]ηοποίαόμωςχρειάζεταιέναπροστατευτικόκάλυμμααπόγυαλίόχισε άμεση επαφή μαζί της, ώστε να αποκόπτει την υπεριώδηακτινοβολίακαιναεπιτρέπειτοναερισμότηςλάμπαςγιανααποφεύγεταιη υπερθέρμανση.
Λαμπτήρες μεταλλικών ιόντων Έχουνπολύκαλήχρωματικήαπόδοση,πράγμαπουτιςκάνεικατάλληλεςγια χρήση σε μουσεία και εκπέμπουν ελάχιστη θερμότητα, όμωςγενικά έχουν μεγάλη ισχύ, άνω των 250 watt.
Tο τζάμι της προθήκης σχεδόν εξαφανίζεται λόγω των ιδιαίτερα χαμηλών επιπέδων φωτισμού του υποβάθρου
Oιτρόποιφωτισμούενόςπίνακαποικίλλουν,ανάλογαμετοείδοςτουπίνακακαιτο οπτικόαποτέλεσμαπουεπιδιώκεται.Σεγενικέςγραμμέςχρησιμοποιούνταιδύο τεχνικές.Hπρώτηεπικεντρώνεταιμόνοστονπίνακα,ενώηδεύτερηλαμβάνειυπόψη τησυνολικότερηεπιφάνειατουτοίχου,στονοποίοοπίνακαςέχειαναρτηθεί. Ανεξάρτητααπότοανοπίνακαςκαλύπτεταιαπόγυαλίήόχι,ηθέσητουφωτιστικού είναι σημαντική σε συνάρτηση πάντοτε με τη θέση του θεατή.
Διαφορετικέςκατανομέςφωτός.Μικρότερες,μεσαίεςκαιμεγαλύτερεςδέσμεςτου φωτισμούτονισμούαναδεικνύουνκατάλληλαταεκθέματαανάλογατομέγεθος τους. Δεξιά,φωτιστικάσώματαwallwasherπροσφέρουνομοιόμορφηκατανομήφωτός στην επιφάνεια του τοίχου, τόσο στον οριζόντιο όσο και στον κατακόρυφο άξονα
ΘάμβωσηΑποτελείένανακόμαβασικόςπαράγονταςοπτικήςάνεσηςκαθώςαποτελείένα φαινόμενο που δεν γίνεται να απουσιάζει τελείως αλλά μόνο να ελεγχθεί. Άμεσηθάμβωση:προκαλείταιαπότιςφωτεινέςπηγέςκαιμπορείναελαττωθείμετην επιλογήτωνκατάλληλωνφωτιστικώνσωμάτωνπουτηνπεριορίζουνκαιπουηφωτεινή πηγήδενείναιεμφανής.Ητοποθέτησητουςυπόγωνία30οσεσχέσημετονκατακόρυφο άξονα είναι μια χρήσιμη πρακτική. Έμμεσηθάμβωση:είναιτοαποτέλεσματηςαντανάκλασηςτουφωτόςπάνωστα αντικείμενα,καιμπορείναελεγθείμετησωστήχωροθέτησητωνφωτιστικώνσωμάτων, μετρόποώστεηαντανάκλασητουφωτόςναβρίσκεταικάτωαπότούψοςτωνματιών του παρατηρητή.
Τοεμβληματικόέργοτουεξπρεσιονιστικούκινήματος,ηΚραυγήτουEdvardMunch, χρονολογείταιαπότο1893.ΟΝορβηγόςκαλλιτέχνηςφιλοτέχνησετέσσερις διαφορετικούςπαρόμοιουςπίνακεςπάνωσεχαρτόνι.,τρείςαπότουςοποίους βρίσκονταιστοMunchMuseumστοΌσλο.Ταέργαείναιιδιαίτεραευαίσθηταλόγωτων υλικώντους(χρωστικέςουσίεςπάνωσεχαρτόνικαιόχισεκαμβά)καιείναιευάλωταστις περιβαλλοντικέςσυνθήκεςόπωςηθερμοκρασία,ηυγρασία,καιοιατμοσφαιρικοίρύποι. ΗέκθεσητωνέργωνστοφωςκαιηεπίδρασητωνκαταστροφικώνUVκαιIR ακτινοβολιών,οδήγησανστηνπεριοδικήέκθεσηενόςπίνακατηφορά.Ηπαρουσίαση τουςγίνεταιεναλλάξ,μεφωτισμόανάδειξηςέντασηςμόλις25lx.Ταφωτιστικάspotlights είναι ρυθμισμένα ώστε να φωτίζουν μόνο την επιφάνεια του εκθέματος.Ογενικόςφωτισμόςτουχώρουείναιπολύχαμηλόςκαιτουπόβαθροπαρουσίασηςείναι σκούρο,έτσιώστετοέκθεμαναξεχωρίζειστηναίθουσακαιηπαρατήρησητουναείναι άνετη χωρίς να χρειάζεται φως υψηλής ένταση