1. ΑΡΧΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΓΕΝΝΗΤΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΗΡΩΝ Σ.Ρ.1.1 . ΑΡΧΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΓΕΝΝΗΤΡΙΩΝ Σ.Ρ.Ηλειτουργίατηςγεννήτριας,βασίζεταιστοφαινόμενοτηςδημιουργίαςηλεκτρομαγνητικήςδύναμηςαπόεπαγωγήΗΕΔ(Ε)σταάκραενόςευθύγραμμουαγωγού,που κινείται μέσα σε ομογενές μαγνητικό πεδίο. Στιςδύοπαραπάνωπεριπτώσειςτομήκοςτουαγωγούβρίσκεταικάθεταστιςδυναμικέςγραμμές(κατάσυνέπειακαιστηνμαγνητικήεπαγωγή),τουμαγνητικούπεδίου. Ταυτόχρονα το διάνυσμα της ταχύτητας (u) , που κινείται ο αγωγός βρίσκεται κάθετα με την μαγνητικής επαγωγής (Β) μαγνητικού πεδίου. Το μέτρο της παραγόμενης ηλεκτρεγερτικής δύναμης από επαγωγή ΗΕΔ (Ε) είναι: Ε=B l u ημαΌπου :B: Η ένταση του μαγνητικού πεδίου ή μαγνητική επαγωγή (σε Tesla) u: Η ταχύτητα κίνησης του αγωγού (σε m/sec)l: Το ενεργό μήκος του ρευματοφόρου αγωγού (σε m)α: Η γωνία που σχηματίζουν οι διευθύνσεις του μήκους του αγωγού και η ένταση του μαγνητικού πεδίουΕ: Η ηλεκτρεγερτικής δύναμης από επαγωγή ΗΕΔ (σε V) .Ηδιεύθυνσητηςπαραγόμενηςηλεκτρεγερτικήςδύναμηςείναιηδιεύθυνσητουάξονατουαγωγού-έχειδιεύθυνσηκάθετηστοεπίπεδοπουσχηματίζειτοδιάνυσμα της έντασης του μαγνητικού πεδίου και η ταχύτητα κίνησης του αγωγού .Η φορά της παραγόμενης ηλεκτρεγερτικής δύναμης καθορίζεται με πρακτικό τρόπο με την βοήθεια του κανόνα του δεξιού χεριούΟ αντίχειρας , «δείχνει» , την ταχύτητα κίνησης του αγωγούΟ δείκτης , «δείχνει» , την ένταση του μαγνητικού πεδίουΟ μέσος , «δείχνει» , την ΗΕΔ από επαγωγή στα άκρα του αγωγούΓιαναδημιουργηθείεπαγωγικήτάσησταάκραενόςαγωγού,θαπρέπειναυπάρχεισχετικήκίνησημεταξύαγωγούκαιμαγνητικούπεδίου-νακινείταιοαγωγόςμέσα σεακίνητομαγνητικόπεδίοήναείναιακίνητοςοαγωγόςμέσασεκινούμενομαγνητικόπεδίο.Αυτήηαρχήισχύεικάθεφοράπουαναπτύσσεταιεπαγωγικήτάσημετη διαφοράότισεάλλεςπεριπτώσειςκινούνταιοιαγωγοίτηςγεννήτριαςμέσαστοακίνητομαγνητικόπεδίοκαισεάλλεςπεριπτώσειςοιαγωγοίείναιακίνητοιμέσασε κινούμενο μαγνητικό πεδίο.Μέγιστη και Ελάχιστη τιμή ΗΕΔ Αν δώσουμε διάφορες τιμές στη γωνία (α) ώστε να δούμε τι τιμές παίρνει η ηλεκτρεγερτική δύναμη Ε : Αςπαρατηρήσουμετααποτελέσματαπουφαίνονταιστονπαραπάνωπίνακα:Γιαποιεςτιμέςτηςγωνίαςαμηδενίζεταιηηλεκτρεγερτικήδύναμηκαιγιαποιεςτιμές γίνεταιαπόλυταμέγιστη(είτεθετικήείτεαρνητική);Φαίνεταιότιστις0οκαιστις180οηηλεκτρεγερτικήδύναμημηδενίζεται.Σεόλεςτιςυπόλοιπεςγωνίεςη ηλεκτρεγερτικήδύναμηκυμαίνεταιμεταξύμιαςμέγιστηςθετικής(Εmax)καιμιαςμέγιστηςαρνητικήςτιμής(-Emax)χωρίςόμωςναμηδενίζεται-βάλτετυχαίεςτιμέςστη γωνίααγιαναεπιβεβαιώσετετοσυμπέρασμα.Άρα,γιανααναπτυχθείεπαγωγικήτάση,δεναρκείναυπάρχεισχετικήκίνησημεταξύαγωγούκαιμαγνητικούπεδίου αλλά θα πρέπει και αυτή η σχετική κίνηση να μην είναι προς την ίδια διεύθυνση (α=0ο ή α=180ο)Τιθασυμβείαν,τελικά,αντίγιαέναστρεφόμενοπλαίσιοβάλουμεπερισσότερα-π.χ.τέσσερακάθεταμεταξύτους;Παρατηρούμεότιητάσηπουμαςδίνειηγεννήτρια είναι βελτιωμένη - πιο κοντά στη συνεχή μορφήΚαιτιθαγίνειαντοποθετήσουμεστονδρομέατηςγεννήτριαςεκατοντάδεςτυλίγματα,όπωςσυμβαίνειστηνπραγματικότητα;Προφανώς,όσοπερισσότερατυλίγματα τοποθετούμε, τόσο καλύτερη συνεχή τάση παράγει.Ανόμωςτοποθετήσουμεπερισσότερατυλίγματαστημηχανή,δενθαπρέπεινααυξηθείκαιοαριθμόςτωντομέωντουσυλλέκτη;Αφούτατυλίγματαθαπρέπεινα συνδέονται ε διαφορετικούς τομείς.1.2 . ΑΡΧΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΚΙΝΗΤΗΡΩΝ Σ . Ρ Η λειτουργία του ηλεκτρικού κινητήρας στηρίζεται στο φαινόμενο της εμφάνισης δύναμης ασκούμενης σε ρευματοφόρο αγωγό, μέσα σε μαγνητικό πεδίο. Γνωρίζουμεότιότανέναςαγωγόςπουδιαρρέεταιαπόρεύμα,τοποθετείταιμέσασεομογενέςμαγνητικόπεδίο,τότεασκείταισ’αυτόνμιαδύναμηFπουονομάζεται δύναμη LAPLACE . Το Mέτρο της παραπάνω δύναμης δίνεται από την μαθηματική σχέση F=B I l ημαΌπου :B: Η ένταση του μαγνητικού πεδίου ή μαγνητική επαγωγή (σε Tesla)I: Η ένταση του ρεύματος που διαρρέει τον αγωγό (σε Α)l: Το ενεργό μήκος του ρευματοφόρου αγωγού (σε m)α: Η γωνία που σχηματίζει η διεύθυνση του αγωγού (ένταση του ρεύματος) και η ένταση του μαγνητικού πεδίου . F: Η δύναμη LAPLACE (σε Newton - N)H Διεύθυνση της δύναμης LAPLACE , είναι κάθετη στο επίπεδο που σχηματίζει ο ρευματοφόρος αγωγός με τις μαγνητικές γραμμές του πεδίουΗ Φορά , καθορίζεται με πρακτικό τρόπο με την βοήθεια του κανόνα του δεξιού χεριού Πιο συγκεκριμένα : Ο μέσος, «δείχνει» , την ασκούμενη δύναμη LAPLACE Ο δείκτης , «δείχνει» , την ένταση του μαγνητικού πεδίουΟ αντίχειρας , «δείχνει» , την ένταση του ρεύματος που διαρρέει τον αγωγόΓια να δημιουργηθεί δύναμη Laplace θα πρέπει ρευματοφόρος αγωγός να βρίσκεται μέσα σε μαγνητικό πεδίοΜέγιστη και Ελάχιστη τιμή Δύναμης LAPLACEΑν δώσουμε διάφορες τιμές στη γωνία (α) ώστε να δούμε τι τιμές παίρνει η δύναμη Laplace : Αςπαρατηρήσουμετααποτελέσματαπουφαίνονταιστονπαραπάνωπίνακα:ΓιαποιεςτιμέςτηςγωνίαςαμηδενίζεταιηδύναμηLaplaceκαιγιαποιεςτιμέςγίνεται απόλυταμέγιστη(είτεθετικήείτεαρνητική);Φαίνεταιότιστις0οκαιστις180οηδύναμηLaplaceμηδενίζεται.ΣεόλεςτιςυπόλοιπεςγωνίεςηδύναμηLaplace κυμαίνεταιμεταξύμιαςμέγιστηςθετικής(Fmax)καιμιαςμέγιστηςαρνητικήςτιμής(-Fmax)χωρίςόμωςναμηδενίζεται-βάλτετυχαίεςτιμέςστηγωνίααγιανα επιβεβαιώσετετοσυμπέρασμα.Άρα,γιανααναπτυχθείδύναμηLaplace,δεναρκείναβρίσκεταιρευματοφόροςαγωγόςμέσασεμαγνητικόπεδίο,αλλάθαπρέπεικαιη φορά του ρεύματος να μη έχει την ίδια διεύθυνση με τη φορά του μαγνητικού πεδίου (α=0ο ή α=180ο)2. ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΧΑΝΩΝ ΣΥΝΕΧΟΥΣ ΡΕΥΜΑΤΟΣΜιαμηχανήσυνεχούςρεύματος,όπωςκαικάθεηλεκτρικήμηχανή,αποτελείταιαπότοστρεφόμενοτμήμα,τοοποίοονομάζεταιδρομέαςκαιτοακίνητοτμήμαπου ονομάζεται στάτης.2.1 Ο δρομέας περιλαμβάνει τα ακόλουθα μέρη :Τον άξονα επάνω στον οποίο τοποθετούνται το επαγωγικό τύμπανο , ο συλλέκτης και ο ανεμιστήρας .Οπυρήναςτουεπαγωγικούτυμπάνουαποτελείτονδρόμογιανακινηθούνοιμαγνητικέςγραμμέςτωνπόλων.Κατασκευάζεταιαπόπολλάελάσματασιδήρουμεσκοπό την μείωση των δινορευμάτων . Επάνω του τοποθετείται το τύλιγμα του επαγωγικού τυμπάνου το οποίο κατασκευάζεται απομονωμένο χάλκινο αγωγό . Οιαγωγοίσυνδέονταιστονσυλλέκτηπουαποτελείταιαπόχάλκιναελάσματατουςτομείς.Μεταξύτουςοιτομείςτουσυλλέκτηείναιμονωμένοιγιανααποφεύγονταιτα βραχυκυκλώματα.Οσυλλέκτηςχρησιμοποιείταιγιαναπαίρνειτορεύμααπότηνεξωτερικήπηγή(περίπτωσηκινητήρα)ήγιαναδίνειτορεύμαστοφορτίο (περίπτωση γεννήτριας) .Η ψύξη της μηχανής γίνεται με τον ανεμιστήρα ο οποίος στερεώνεται στον άξονα και περιστρέφεται με αυτόν .Τέλοςσεμηχανέςμεγάληςισχύοςυπάρχειηπλήμνηπουαποτελείμέροςτηςψύξηςτηςμηχανής.Αποτελείσυστατικότηςπτερωτήςκαιείναιτομέροςτηςγεννήτριαςπάνω στο οποίο προσαρμόζονται τα πτερύγια.2.2 Ο στάτης περιλαμβάνει τα ακόλουθα μέρη :Το ζύγωμα, με κυλινδρικό σχήμα, αποτελεί τον κορμό της μηχανής. Το ζύγωμα στηρίζεται στο κέλυφος και κατασκευάζεται συνήθως από χάλυβα. Πάνωστοζύγωματοποθετούνταιοιμαγνητικοίπόλοι.Οικύριοιπόλοιείναιαυτοίπουδημιουργούντομαγνητικόπεδίοτηςμηχανήςκαιαποτελούνταιαπότον πυρήνακαιτοπέδιλο.Πέδιλοονομάζεταιτοειδικάδιαμορφωμένοάκροτωνπόλωνστηνπλευράτουδρομέα,τοοποίοέχειωςσκοπότηδημιουργίαομοιόμορφου πεδίουστοδιάκενο,μεταξύτωνπόλωνκαιτηςεπιφάνειαςτουδρομέα.Οικύριοιπόλοικατασκευάζονταιαποκλειστικάαπόελάσματαγιατημείωσητωναπωλειώναπό ταδινορεύματα.Ταδινορεύματαπροκαλούνταιαπότιςδιακυμάνσειςτηςροήςστουςπόλους,καθώςηεπιφάνειατουδρομέαεξαιτίαςτωναυλακώσεωντηςδενείναι ομοιόμορφη.Στουςκύριουςπόλουςτυλίγονταιταπηνίατουτυλίγματοςτωνπόλωνπουονομάζονταικαιτύλιγμαδιέγερσης.Ταεπιμέρουςπηνίακάθεκύριουπόλου συνδέονταιμεταξύτους,σχηματίζονταςέτσιτοτύλιγμαδιέγερσηςμεδύοάκρα.Τοτύλιγμαδιέγερσηςδιαρρέετεαπόσυνεχέςρεύμα,προκαλώνταςτοκύριομαγνητικό πεδίο της μηχανής.Οιψήκτρεςείναικατασκευασμένεςαπόάνθρακα,ήαπόμείγμαάνθρακακαιγραφίτη.Διαθέτουνμεγάληαγωγιμότητακαιείναιπολύπιομαλακέςαπότουςτομείςτου συλλέκτη,έτσιώστεοσυλλέκτηςναφθείρεταιελάχιστα.Οιψήκτρεςείναιτοποθετημένεςμέσαστιςψηκτροθήκεςκαιπιέζονταιστοσυλλέκτηαπόελατήριαπου βρίσκονταιστιςψηκτροθήκες.Ηπίεσηπουασκούνοιψήκτρεςστοσυλλέκτηπρέπειναεπιλέγεταιμεακρίβεια.Ανηπίεσηείναιπολύμεγάληηφθοράτωνψηκτρών αλλάκαιτουσυλλέκτηείναιαυξημένη.Ανηπίεσηείναιμικρή,οιψήκτρεςδενδιατηρούνσυνεχώςτηνεπαφήτουςμετοσυλλέκτη,μεαποτέλεσματηδημιουργία σπινθηρισμών, με καταστροφικά αποτελέσματα και για τα δύο μέρη.3) ΤΥΛΙΓΜΑΤΑ ΜΗΧΑΝΩΝ Σ.Ρ.3.1 . Τύλιγμα Επαγωγικού ΤυμπάνουΤο δυσκολότερο τµήµα στην κατασκευή µιας µηχανής συνεχούς ρεύµατος, είναι η υλοποίηση του τυλίγµατος του δροµέα ΣτιςµηχανέςΣ.Ρ.τοτύλιγµατουδροµέααποτελείταιαπόέναµεγάλοαριθµόανεξάρτητωνπλαισίων,ταοποίαονοµάζονταιομάδες.Κάθεομάδαέχειένακαθορισμένο αριθµόσπειρών.Οιομάδεςδιαμορφώνονταιστηνεπιθυμητήμορφήσεειδικάκαλούπιακαιστησυνέχειατοποθετούνταιστιςαυλακώσειςτουεπαγωγικούτυµπάνου. Τα άκρα των ομάδων συνδέονται µεταξύ τους µε διάφορους τρόπους, µέσω των τομέων του συλλέκτη, σχηματίζοντας το τύλιγµα του οπλισμού (δροµέα).Ανάλογαµετοντρόποσύνδεσηςτωνομάδωνστουςτομείςτουσυλλέκτη,τατυλίγµατατουδροµέαδιακρίνονταισεβροχοτυλίγµατα,κυµατοτυλίγµατακαιτοσυνδυασµό τους που ονομάζεται μικτό τύλιγµα . 3.1.1 Τα βροχοτυλίγµατα Τοτύλιγµαµετηναπλούστερηδιαδικασίακατασκευήςείναιτοαπλόβροχοτύλιγμα.Σ’αυτό,ταάκρατηςκάθεομάδαςσυνδέονταισεγειτονικούςτομείςτουσυλλέκτη. Τοαπλόβροχοτύλιγμαέχειτόσουςπαράλληλουςκλάδους,γιατορεύµαεξόδουτηςµηχανής,όσοιείναικαιοιπόλοιτης.Ακόμη,οαριθμόςτωνψηκτρώνείναιίσοςµε τον αριθµό των πόλων. Οι ψήκτρες µε την ίδια πολικότητα συνδέονται αγώγιµα µεταξύ τους.Καθώςταβροχοτυλίγµαταµπορούνναέχουνπολλούςπαράλληλουςκλάδους,χρησιμοποιούνταισεεφαρμογέςμηχανώνπουχρειάζονταιχαµηλήτάσηκαιυψηλή ένταση. 3.1.2 Τα Κυµατοτυλίγµατα Στοαπλόκυµατοτύλιγµαοιομάδεςσυνδέονταιστουςτομείςτουσυλλέκτηµετέτοιοτρόπο,ώστενασχηματιστούνδύοπαράλληλοικλάδοιστορεύµαεξόδουτης µηχανής.Έτσι,ανεξάρτητααπότοναριθµότωνπόλωναρκούνδύοψήκτρες.Τακυµατοτυλίγµατα,επειδήοιπερισσότερεςομάδεςτουςσυνδέονταιστησειρά,είναι κατάλληλα στις µηχανές υψηλών τάσεων και χαμηλών εντάσεων. 3.1.3 Τα Μικτά Τυλίγµατα Ταμικτάτυλίγµαταπροκύπτουναπότοσυνδυασµόενόςβροχοτυλίγµατοςµ’ένακυµατοτύλιγµα.Χρησιμοποιούνταισεμηχανέςμεσαίαςτάσηςκαιμεσαίαςέντασης ρεύματος .3.2 . Τύλιγμα ΔιέγερσηςΤομαγνητικόπεδίοτουστάτηπαράγεταιτροφοδοτώνταςτοτύλιγµαδιέγερσηςτηςµηχανήςµετοσυνεχέςρεύµατηςδιέγερσης.Σεµηχανέςπολύμικρήςισχύος,το μαγνητικόπεδίοπαράγεταιαπόµόνιµουςμαγνήτες.Ημαγνητικήροήτωνµόνιµωνµαγνητώνείναιπολύµικρότερηαπόεκείνηπουπαράγουµεµετους ηλεκτρομαγνήτες. Ανάλογα µε την προέλευση του ρεύµατος της διέγερσης, οι γεννήτριες και γενικότερα οι µηχανές συνεχούς ρεύµατος, διακρίνονται σε δύο µεγάλες κατηγορίες: 3.2.1 Μηχανές ξένης διέγερσης όπου το ρεύµα της διέγερσης παρέχεται από µια ξεχωριστή πηγή συνεχούς τάσης.Τοτύλιγµατηςδιέγερσηςτροφοδοτείταιαπόµιαξεχωριστήπηγήσυνεχούςτάσης.Έτσι,υπάρχειηδυνατότηταακριβούςρύθμισηςτουρεύματοςδιέγερσηςΙδ,άρακαι της μαγνητικής ροής Φ µε αποτέλεσµα την καλή ρύθµιση της τάσης εξόδου της γεννήτριας. Η διακύµανση τάσης στις γεννήτριες ξένης διέγερσης είναι 5 -10% όταν λειτουργούν µε τις κανονικές στροφές και µε την κανονική ένταση διέγερσης.Μηχανέςµεαυτοδιέγερσηόπουτορεύµατηςδιέγερσηςπαρέχεταιαπότηνίδιατηνγεννήτρια.Έτσι,δεναπαιτείταιπρόσθετηπηγήγιατηνπαροχήτουρεύµατος διέγερσης. Οι µηχανές µε αυτοδιέγερση διακρίνονται σε τέσσερις κατηγορίες, ανάλογα µε τον τρόπο σύνδεσης του τυλίγματος διέγερσης µε το τύλιγµα του δροµέα: 3.2.2 Μηχανές παράλληλης διέγερσης όπου το τύλιγµα διέγερσης συνδέετε παράλληλα µε το δροµέαΚατασκευάζεται από πολλές σπείρες μικρής διατομής ώστε να παρουσιάζει μεγάλη ωμική αντίστασηΗπτώσητάσηςκαθώςαυξάνεταιτοφορτίοείναιµεγαλύτερηεκείνηςτηςξένηςδιέγερσηςλόγωµείωσηςτουρεύµατοςδιέγερσηςµεαποτέλεσµαηδιακύµανσητάσης να είναι µεγαλύτερη.3.2.3 Μηχανές µε διέγερση σειράς όπου το τύλιγµα διέγερσης συνδέετε σε σειρά µε το δροµέα. Κατασκευάζεται από λίγες σπείρες μεγάλης διατομής ώστε να παρουσιάζει μικρή ωμική αντίσταση . Οι γεννήτριες σύνθετης διέγερσης διαθέτουν δύο τυλίγµατα διέγερσης, από τα οποία το ένα συνδέεται σε σειρά και το άλλο παράλληλα µε το τύλιγµα του δρομέα . Εάνηφοράσύνδεσηςτωνδύοτυλιγµάτωνείναιτέτοιαώστεταµαγνητικάπεδίαπουαναπτύσσουνναπροστίθενταιτότεονομάζεταιγεννήτριαμευπερσύνθετηή αθροιστική σύνθετη διέγερση .Εάνηφοράσύνδεσηςτωνδύοτυλιγµάτωνείναιτέτοιαώστεταµαγνητικάπεδίαπουαναπτύσσουννααφαιρούνταιτότεονομάζεταιγεννήτριαμεδιαφορικήσύνθετη διέγερση .3.3 . Αντίδραση του επαγωγικού τυμπάνου Όταν µια µηχανή συνεχούς ρεύµατος λειτουργεί ως γεννήτρια, στα άκρα του τυλίγµατος του δροµέα αναπτύσσεται µια τάση εξ επαγωγής. Τοτύλιγµατουδροµέαδενδιαρρέετεαπόρεύµαότανηµηχανήλειτουργείχωρίςφορτίο.Έτσι,στοεσωτερικότηςµηχανήςυφίσταταιµόνοτοµαγνητικόπεδίοπου δηµιουργούν οι κύριοι πόλοι του στάτη . Όταν συνδεθεί φορτίο στα άκρα της γεννήτριας, το τύλιγµα του οπλισµού διαρρέετε από ένα ρεύµα, το οποίο είναι ανάλογο µε την ισχύ του φορτίου. Το ρεύµα αυτό προκαλεί το µαγνητικό πεδίο του δροµέα , το οποίο παραφορτώνει το αρχικό μαγνητικό πεδίο των κύριων πόλων της µηχανής. Ηπαραμόρφωσητηςμαγνητικήςροήςτωνκύριωνπόλων,απότοπεδίοτουεπαγωγικούτυμπάνουονομάζεταιαντίδρασητουεπαγωγικούτυµπάνουήαντίδρασητου οπλισµού. Η αντίδραση του οπλισµού προκαλεί δύο πολύ σηµαντικά προβλήµατα στις µηχανές συνεχούς ρεύµατος. Το πρώτο είναι η µετατόπιση της ουδέτερης ζώνης και το δεύτερο η μείωση του ολικού μαγνητικού πεδίου3.3.1 Μετατόπιση της Ουδέτερης ΖώνηςΟυδέτερηζώνηστιςµηχανέςσυνεχούςρεύµατοςονοµάζεταιτοεπίπεδο,όπουηεπαγόµενητάσηστοτύλιγµατουδροµέαείναιµηδέν.Στηνουδέτερηζώνητοολικό µαγνητικόπεδίοτηςµηχανήςείναιµηδέν.Ότανημηχανήδενδιαρρέεταιαπόρεύμα,τότεηουδέτερηζώνηεπηρεάζεταιαπότομοναδικόμαγνητικόπεδίοπουυπάρχει στημηχανή,αυτότωνμαγνητικώνπόλων.Οπότε,κατάτηναφόρτιστηλειτουργία,τομαγνητικόπεδίομηδενίζεταισεκάποιοσυγκεκριμένοεπίπεδοστοοποίοκαι τοποθετούμετιςψήκτρες.Ότανόμωςτοποθετηθείφορτίοστημηχανή,τότετοεπαγωγικότύμπανοθαδιαρρέεταιαπόρεύμα.Ηροήτουρεύµατοςστοτύλιγµατου επαγωγικούτυµπάνου,προκαλείτηνανάπτυξητουµαγνητικούπεδίουτουδροµέα.Τοπεδίοτουδροµέαπαραμορφώνειτοκύριοµαγνητικόπεδίοτωνκύριωνπόλων, µεαποτέλεσµατοολικόµαγνητικόπεδίοναµηδενίζεταισεµιαθέσηδιαφορετικήαπόεκείνητηςαφόρτιστηςλειτουργίας.Εποµένως,ηουδέτερηζώνηέχει µετατοπιστείαπότηναρχικήτηςθέση-στιςγεννήτριεςμετατοπίζεταιπροςτηφοράπεριστροφήςτηςμηχανήςενώστουςκινητήρεςαντίθετααπότηνφορά περιστροφήςτηςμηχανής.Μεδεδοµένητηφοράπεριστροφήςτηςµηχανής,τορεύµατουδροµέαστουςκινητήρεςέχειαντίθετηφοράαπόεκείνοστιςγεννήτριες.Η µετατόπιση της ουδέτερης ζώνης είναι τόσο µεγαλύτερη, όσο µεγαλύτερο είναι το ρεύµα στον οπλισµό, δηλαδή όσο µεγαλύτερο είναι το φορτίο της µηχανής. Τοαποτέλεσματηςμετατόπισηςτηςουδέτερηςζώνηςείναιπλέονοιψήκτρεςναβραχυκυκλώνουντομείςτουσυλλέκτηπουπλέονεπάγουντάση-αφούδενβρίσκονται πλέον στο επίπεδο της οδέτερης ζώνης - με αποτέλεσμα την ανάπτυξη σπινθηρισμών στον συλλέκτη που προκαλούν φθορά τόσο του συλλέκτη όσο και των ψηκτρών 3.3.2 Μείωση του ολικού μαγνητικού πεδίουΗµείωσητουολικούμαγνητικούπεδίουπροκαλείστιςγεννήτριεςτηµείωσητηςπαραγόµενηςτάσηςκαιστουςκινητήρεςτηναύξησητηςταχύτηταςπεριστροφής.Στις µηχανέςκαιιδιαίτεραστουςκινητήρεςµεγάληςισχύος,τοπρόβληµατηςµείωσηςτουολικούμαγνητικούπεδίουαπότηναντίδρασητουοπλισµούείναιπολύ σηµαντικό.3.3.3 Τρόποι αντιμετώπισηςΜετατόπιση των ψηκτρώνΑνοιψήκτρεςτηςµηχανήςτοποθετηθούνστηθέσητηςαρχικήςουδέτερηςζώνηςκαιηµηχανήλειτουργείχωρίςφορτίο,τότεοιψήκτρεςθαβραχυκυκλώνουντους τοµείςτουσυλλέκτη,στιςοµάδεςτωνοποίωνεπάγεταιµηδενικήτάση.Ανόμωςηµηχανήφορτιστεί,ηουδέτερηζώνηθαµετακινηθείαπότηναρχικήτηςθέσηκαιοι ψήκτρεςθαβραχυκυκλώνουνµέσωτωντοµέωντουσυλλέκτηοµάδες,µεµηµηδενικήτάση.Τοαποτέλεσµαείναιηεµφάνισησπινθηρισµώνστοσυλλέκτη,οιοποίοι προκαλούντηδραστικήµείωσητηςδιάρκειαςζωήςτόσοτωνψηκτρώνόσοκαιτουσυλλέκτη.Άραθαπρέπειναμετακινηθούνοιψήκτρεςστηθέσητηςνέαςουδέτερης ζώνης ώστε να αποτραπούν οι σπινθηρισμοί.Τοποθέτηση βοηθητικών πόλωνΟιβοηθητικοίπόλοιείναιµικροίπόλοι,οιοποίοιτοποθετούνταιµεταξύτωνκύριωνπόλων,συνδέονταισεσειράμεαυτούςκαιδημιουργούνέναμαγνητικόπεδίο.Το μαγνητικόπεδίοτουβοηθητικούτυλίγματοςπρέπειναέχειτέτοιατιμήώστε,καταρχάς,ναεξουδετερώνειτομαγνητικόπεδίοπουδημιουργήθηκεστηνουδέτερηζώνη και,κατάδεύτερον,στηνπεριοχήαυτήνααναπτύσσειέναμαγνητικόπεδίοικανόναδημιουργήσειστουπότωνψηκτρώνβραχυκυκλωμένοτύλιγμαμιατάσηεξ επαγωγής,ηοποίακαθιστάδυνατήτηνομαλήαναστροφήτουρεύματοςτυμπάνου,όπωςθαδούμεπαρακάτω-ορόλοςδηλαδήτουβοηθητικούτυλίγματοςείναι διπλός.Τοµαγνητικόπεδίοτωνβοηθητικώνπόλωνεπιδράµόνοτοπικά,στιςοµάδεςπουυφίστανταιτηµεταγωγήκαιδενεπηρεάζειαλλιώςτηλειτουργίατηςµηχανής.Έτσι,οι βοηθητικοί πόλοι δεν εξαλείφουν το πρόβληµα της µείωσης της ολικής ροής. Γιατηνεξάλειψητωνσπινθηρισµώνγιακάθετιµήτουφορτίου,τοτύλιγµατωνβοηθητικώνπόλωνσυνδέετεσεσειράµετοτύλιγµατουδροµέα.Στηνπερίπτωσητου κινητήρα,µετηνίδιαφοράπεριστροφής,οιφορέςτωνρευµάτωνστοτύλιγµατουδροµέαείναιαντίθετες.Εποµένως,αντίθετοιείναικαιοιβοηθητικοίπόλοι,οιοποίοι διαρρέονται από το ρεύµα του δροµέα.Ηπολικότητατωνβοηθητικώνπόλωνκαθορίζεταιωςεξής:Εάνακολουθούμετηφοράπεριστροφής,σεμιαγεννήτριαοβοηθητικόςπόλοςπρέπειναέχειτηναντίθετη πολικότηταεκείνης,τηνοποίαέχειοαμέσωςπροηγούμενοςκύριοςπόλος.Εάνημηχανήλειτουργείωςκινητήρας,τότεμετάαπόένακύριοπόλοακολουθείένας βοηθητικός πόλος της ίδιας πολικότητας κινούμενοι κατά τη φορά περιστροφής.Μόνο πολύ μικρές μηχανές, περίπου κάτω των 500 Watt, κατασκευάζονται χωρίς βοηθητικούς πόλουςΟιβοηθητικοίπόλοιεξαλείφουναποτελεσµατικάτουςσπινθηρισµούς,µεσχετικάµικρόκόστος,αλλάδενεπιδρούνστηνκατανοµήτουπεδίουκάτωαπότουςπόλους. Έτσι, δεν βελτιώνουν το πρόβληµα της µείωσης του ολικού μαγνητικού πεδίουΤύλιγμα ΑντιστάθμισηςΗπαραμόρφωσητουμαγνητικούπεδίουκάτωαπότουςκύριουςπόλουςτηςμηχανήςμπορείναεξουδετερωθείεάνεπίτηςεπιφάνειαςτουπέλματοςτωνκύριων πόλωνδημιουργειθείίσοκαιαντίθετομαγνητικόπεδίομετοαντίστοιχομαγνητικόπεδίοτουτυμπάνουπουβρίσκεταιαπέναντιαπόκάθεπέλμακύριουπόλου.Αυτό επιτυγχάνεταιμετηντοποθέτησηενόςτυλίγματοςεπάνωσταπέλματα,τοοποίοδιαρρέεταιαπότορεύματουεπαγωγικούτυμπάνου,δηλαδήσυνδέεταισεσειράμετο τύλιγμα του επαγωγικού τυμπάνου και λέγεται τύλιγμα αντιστάθμισης.Συνήθως το τύλιγμα αυτό αποτελείται από ράβδους, οι οποίες τοποθετούνται στις αυλακώσεις και λυγίζοντας έτσι, ώστε να σχηματίζουν σπείρες.Το µειονέκτηµα του τυλίγµατος αντιστάθµισης είναι το µεγάλο κόστος εγκατάστασής του στα πέδιλα των πόλων. Συμπέρασμα:Τοτύλιγμααντιστάθμισηςαναιρείτηνπαραμόρφωσητουμαγνητικούπεδίουκάτωαπότουςπόλουςκαιοιβοηθητικοίπόλοιαναιρούντομαγνητικό πεδίομεταξύτωνπόλωντοοποίοπροέρχεταιαπότορεύματουτυμπάνου.Επίπλέονοιβοηθητικοίπόλοιμαζίμετοβοηθητικότύλιγμαδημιουργούντοαναγκαίο πεδίογιατηλειτουργίατηςμηχανής.Μικρέςμηχανέςσυνήθωςέχουνμόνοβοηθητικούςπόλους,οιοποίοιείναιπερισσότεροαπαραίτητοι,καιμεαυτόντοντρόπο έχουμε απλούστερη κατασκευή και μικρότερο κόστος4) Είδη γεννητριών Σ.Ρ. και χαρακτηριστικά τους Καταρχήνθαπρέπειναδιευκρινήσουμεκάποιεςέννοιες:ΗλεκτρεγερτικήδύναμηΕμιαςπηγήςείναιημέγιστηδυνατήτάσηπουμπορείναπαρέχειηπηγήμεταξύτων πόλωντης-άκρατηςμπαταρίας.ΗτάσηπουτελικάπαρέχειηπηγήμεταξύτωνπόλωντηςείναιηπολικήτάσηU.Αναυτήητάσηπαρέχεταισεανοικτόκύκλωμα- χωρίς φορτίο - τότε συμβολίζεται με Uo, ενώ αν παρέχεται σε κάποιο φορτίο - κλειστό κύκλωμα - τότε συμβολίζεται με UN. Η µεταβολή της τάσης µιας γεννήτριας από το µηδενικό φορτίο (Uο) µέχρι το πλήρες φορτίο (UΝ) λέγεται διακύµανση τάσης της γεννήτριας και δίνεται από την σχέση :ε% =(Uο-UΝ)/UΝ 100%Η τάση χωρίς φορτίο είναι η επαγωγική τάση που αναπτύσσεται στα τυλίγματα του επαγωγικού τυμπάνου της: Uo = EΗτάσημεφορτίοείναιηεπαγωγικήτάσηπουαναπτύσσεταιστατυλίγματατουεπαγωγικούτυμπάνουτηςεάναφαιρέσουμετηνπτώσητάσηςπουδημιουργείταιστα τυλίγματα της: U = E - ΙΤRΤΑς δούμε αναλυτικότερα ποια η διαφορά μεταξύ τάσης χωρίς φορτίο Uo και τάσης με φορτίο UNΤην τάση που δημιουργεί η πηγή την ονομάζουμε ηλεκτρεγερτική δύναμη ΕΌτανδενέχουμεφορτίοστοκύκλωμα-ανοικτόκύκλωμα-τότετοκύκλωμαδενδιαρρέεταιαπόρεύμα.Αφούτοκύκλωμαδενδιαρρέεταιαπόρεύμα,δενδημιουργείται πτώση τάσης στους αγωγούς - Uαγωγών = I Rαγωγών - με αποτέλεσμα ολόκληρη η τάση της πηγής Ε να εφαρμόζεται στους πόλους της δηλαδή Uo = EΌτανεφαρμοστείφορτίοστoκύκλωμα-κλειστόκύκλωμα-τότετοκύκλωμαδιαρρέεταιαπόρεύμα.Αφούτοκύκλωμαδιαρρέεταιαπόρεύμα,δημιουργείταιπτώση τάσηςστουςαγωγούς-Uαγωγών=IRαγωγών.Άραπλέονστουςπόλουςδεναναπτύσσεταιολόκληρηητάσητηςπηγήςαλλάμειωμένηκατάτηνπτώσητάσηςστουςαγωγούς δηλαδή UN = E - Uαγωγών5) ΙΣΧΥΣ , ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΚΑΙ ΒΑΘΜΟΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΓΕΝΝΗΤΡΙΑΣ Σ.Ρ.5.1 Ισχύς Γεννήτριας Σ.Ρ.Ηγεννήτριαπαίρνειμηχανικήενέργειακαιδίνειηλεκτρικήενέργειαστιςκαταναλώσειςτης.Κατάτηδιαδικασίατηςμετατροπήςτηςισχύος,απόμηχανικήσεηλεκτρική , εμφανίζονται απώλειες ισχύος. Έτσι, η ισχύς εξόδου P2 είναι πάντα μικρότερη της ισχύος εισόδου P1 , κατά την ισχύ απωλειών Pαπ δηλαδή:Ρ1=Ρ2+Ραπ Η ισχύς εισόδου (μηχανική) στις γεννήτριες Σ.Ρ. έχει ως μονάδα μέτρησης το W ή τον HP (ίππος) , όπου 1HP=736W=0,736KW .Η ισχύς εξόδου (ηλεκτρική) στις γεννήτριες Σ.Ρ. ορίζεται από την σχέση P=UI . Έχει ως μονάδα μέτρησης το W .όπου : U : η τάση που μας παρέχει η γεννήτριαΙ : η ένταση ρεύματος που παράγει η γεννήτριαΣημείωση:Ονομαστικήισχύςγεννήτριαςονομάζεταιημεγαλύτερητιμήισχύοςπουμπορείναπροσφέρεισυνεχώςηγεννήτριαότανεργάζεταιμετηνονομαστική τάση και την ονομαστική ένταση χωρίς να υπάρχει κίνδυνος να πάθει βλάβη η μηχανή από υπερφόρτιση.5.2 Απώλειες Γεννήτριας Σ.Ρ.Σταθερές θεωρούνται οι απώλειες που είναι ανεξάρτητες από τη μεταβολή του φορτίου της γεννήτριας .Μεταβλητές θεωρούνται οι απώλειες που μεταβάλλονται με τη μεταβολή του φορτίου της γεννήτριας .Οιμηχανικέςαπώλειεςεξαρτώνταιαπότηνταχύτηταπεριστροφήςτηςγεννήτριαςπουσυνήθωςείναισταθερή.Επειδήείναιανεξάρτητεςτουφορτίουτηςμηχανής θεωρούνται σταθερές .Οιαπώλειεςυστέρησηςεξαρτώνταιαπότηνταχύτηταπεριστροφήςκαιαπότηνμαγνητικήροήτηςγεννήτριας.Επειδήείναιανεξάρτητεςτουφορτίουτηςμηχανής θεωρούνται σταθερές .Οιαπώλειεςδινορρευμάτωνεξαρτώνταιαπότηνταχύτηταπεριστροφήςκαιαπότηνμαγνητικήροήτηςγεννήτριας.Επειδήείναιανεξάρτητεςτουφορτίουτης μηχανής θεωρούνται σταθερές.Οιηλεκτρικέςαπώλειεςεμφανίζονταισταεπιμέρουςηλεκτρικάκυκλώματατωνγεννητριών,δηλαδήστοτύλιγματουεπαγωγικούτυμπάνου(ορίζονταιαπότηνσχέση Ραπ,Τ=IT2×RT) και στο τύλιγμα διέγερσης (ορίζονται από την σχέση Ραπ,δ=Iδ2×Rδ). Επειδή μεταβάλλονται με την μεταβολή του φορτίου , θεωρούνται μεταβλητές .Ραπ = Pμηχ + Pμαγ + Pηλ5.3 Βαθμός απόδοσης Γεννήτριας Σ.Ρ.Οβαθμόςαπόδοσηςτηςγεννήτριαςείναιολόγοςτηςηλεκτρικήςισχύοςπουαποδίδειηγεννήτρια,προςτηνμηχανικήισχύπουαποδίδειστηνγεννήτριαηκινητήρια μηχανή της. Ο βαθμός απόδοσης δεν είναι σταθερός αλλά εξαρτάται από το φορτίο της γεννήτριας . Ορίζεται από την σχέση :n=P2/P1 ×100%Λόγω της ύπαρξης απωλειών, ο βαθμός απόδοσης είναι πάντα μικρότερος της μονάδας - αφού έχουμε απώλειες τότε Ρ1>Ρ2, οπότε Ρ2/Ρ1<1ΠαρατηρήσειςΟι απώλειες εμφανίζονται με την μορφή θερμότητας που προκαλεί ανύψωση της θερμοκρασίας της γεννήτριαςΟ βαθμός απόδοσης δεν έχει μονάδα μέτρησης . Είναι καθαρός αριθμόςΟ βαθμός απόδοσης των γεννητριών γίνεται μέγιστος όταν οι σταθερές απώλειες εξισωθούν με τις μεταβλητές6. Κινητήρες Συνεχούς Ρεύματος ( Σ.Ρ.)6.1 ΕισαγωγήΚινητήραςσυνεχούςρεύματοςονομάζεταιηηλεκτρικήμηχανήπουκατάτηνλειτουργίατηςμετατρέπειτηνηλεκτρικήενέργειασυνεχούςρεύματοςσεμηχανική ενέργεια.Ηλειτουργίατωνκινητήρωνστηρίζεταιστηνροπήπουαναπτύσσεταιστονάξονατηςμηχανής.Αυτόοφείλεταιστογεγονόςότιτατυλίγματατουεπαγωγικούτυμπάνουπουδιαρρέονταιαπόρεύμαβρίσκονταιμέσασεομογενέςμαγνητικόπεδίο,μεαποτέλεσμανααναπτύσσεταισεαυτάδύναμηLaplaceη οποία τείνει να τα στρέψει .Η ροπή στρέψης που αναπτύσσεται στον κάθε αγωγό δίνεται από την σχέση: T = F r Όπου : r : Η απόσταση του ρευματοφόρου αγωγού από το κέντρο του τυμπάνου. Ουσιαστικά πρόκειται για την ακτίνα του επαγωγικού τυμπάνου .F : Η δύναμη Laplace που αναπτύσσεται σε κάθε ρευματοφόρο αγωγό του πλαισίου που βρίσκεται απέναντι από κάθε πόλο .Προσοχή : Το μέτρο της δύναμης Laplace, όπως ήδη έχουμε δει, δίνεται από την μαθηματική σχέση :F = B I l ημφ Πόσοεύκολοείναιόμωςναυπολογίσουμετησυνολικήροπήτουκινητήραυπολογίζονταςκάθεφοράξεχωριστάτηροπήκάθεαγωγού;Προφανώςκάτιτέτοιοείναι πρακτικά αδύνατο. Γιαυτό, για να υπολογίσουμε τη συνολική ροπή που αναπτύσσεται στον κινητήρα, χρησιμοποιούμε έναν εναλλακτικό τύπο:Τ=psw/2πα ΦΙΤΌπου : p : Είναι ο αριθμός των ζευγών των μαγνητικών πόλων της μηχανήςs : Ο αριθμός των στοιχείων του τυλίγματοςw: Ο αριθμός των αγωγών κάθε στοιχείουα: Ο αριθμός των ζευγών των παράλληλων κλάδωνΦ: Η μαγνητική ροή κάθε μαγνητικού πόλουΙΤ : Η ένταση του ρεύματος του επαγωγικού τυμπάνουΕπειδήηποσότηταpsw/2παεξαρτάταιαπόταστοιχείατηςμηχανής,έπεταιότιείναισταθερήγιακάθεμηχανήκαιμπορείνααντικατασταθείαπόμιασταθεράΚ1. Δηλαδή η παραπάνω σχέση γίνεται T = Κ1 Φ ΙΤ6.2. Αντιηλεκτρεγερτική δύναμη (ΑΗΕΔ)Όπωςαναφέραμεκαιπροηγουμένως,όταντατυλίγματατουεπαγωγικούτυμπάνουδιαρρέονταιαπόρεύμακαιβρίσκονταιμέσασεομογενέςμαγνητικόπεδίοτότεαυτάπεριστρέφονταιδιότιεπάνωτουςαναπτύσσεταιδύναμηLaplace(φαινόμενοκινητήρα).ΌμωςαφούθαπεριστραφούντατυλίγματαμέσαστοομογενέςμαγνητικόπεδίοτότεηλεκτρεγερτικήδύναμηΗΕΔθααναπτυχθείσταάκρατους(φαινόμενογεννήτριας)ηπολικότητατηςοποίαςθαείναιαντίθετηαπόαυτήτηςτάσηςπουεφαρμόζουμεστηνμηχανή-κανόναςτουLenz.Αυτόσημαίνειότιητάσηπουεφαρμόζουμεστηνμηχανήθαπρέπειναυπερνικήσειαυτήτην αντίθετηηλεκτρεγερτικήδύναμηώστεναμπορέσεινακυκλοφορήσειρεύμαστοεσωτερικότης.Γιααυτότονλόγοτηνονομάζουμεαντιηλεκτρεγερτικήδύναμη ΑΗΕΔ του κινητήρα - σε αντιδιαστολή με την ηλεκτρεγερτική δύναμη ΗΕΔ της γεννήτριαςΗ αντιηλεκτρεγερτική δύναμη του κινητήρα ΑΗΕΔ δίνεται από την σχέση Εα = Κ Φ η Όπου : Κ : σταθερό μέγεθος για κάθε μηχανή .Φ : Η μαγνητική ροή κάθε πόλου και την μετράμε σε Vs . η : Η ταχύτητα περιστροφής και την μετράμε σε στροφές / sec .Τέλος η τάση που εφαρμόζουμε στα άκρα του κινητήρα συνδέεται με την αντιηλεκτρεγερτική δύναμη του κινητήρα μέσω της σχέσης U = Εα + ITRTΌπου : RT : Η ωμική αντίσταση του τυλίγματος του επαγωγικού τυμπάνου . IT : Η ένταση του επαγωγικού τυμπάνου .6.3. Ταχύτητα του κινητήραΑπό τις σχέσεις (Εα = Κ Φ η) και (U = Εα + ITRT) μπορούμε να υπολογίσουμε την ταχύτητα η του κινητήρα :Εα = Κ Φ η ==> η = Εα/KΦ ==> η = (U-IΤ RT)/KΦΠαρατηρήσεις•ΕάνδιατηρήσουμεσταθερήτηντάσηUκαιμειώσουμετορεύμαδιέγερσηςΙδ,τότεθαμειωθείκαιημαγνητικήροήΦμεαποτέλεσμανααυξηθείηταχύτητα η του κινητήρα •Εάν διατηρήσουμε σταθερό το ρεύμα διέγερσης Ιδ (άρα και την μαγνητική ροή Φ ) και μειώσουμε την τάση U τότε θα μειωθεί η ταχύτητα n του κινητήρα ΑπόταπαραπάνωσυμπεραίνουμεότιοιδύοπαράγοντεςπουεπηρεάζουντηνταχύτηταπεριστροφήςενόςκινητήραείναιητάσηUπουεφαρμόζουμεσταάκρατουτυλίγματοςτουεπαγωγικούτύμπανουκαιημαγνητικήροήΦτωνπόλων-ηοποίαεξαρτάταιαπότορεύμαδιέγερσηςΙδ.Οιτρόποιλοιπόνπουχρησιμοποιούμεγιαναμεταβάλουμετηνταχύτηταπεριστροφήςενόςκινητήραείναιοιακόλουθοι:α)ρυθμιστικήαντίστασηστοτύλιγμαδιεγέρσεως-αυτήημέθοδοςχρησιμοποιείταιστουςκινητήρεςσύνθετηςκαιπαράλληληςδιέγερσηςστιςοποίεςηαντίστασητοποθετείταιστοπαράλληλοτύλιγμαδιέγερσηςκαιαποτελείτηνπιοσυνηθισμένημέθοδορύθμισηςτηςταχύτηταςενόςκινητήραβ)μεταβολήτηςτάσεωςτροφοδοτήσεωςτουεπαγωγικούτυμπάνου-σεαυτήτην περίπτωση τροφοδοτούμε τον κινητήρα με τάση που προέρχεται από γεννήτρια την οποία και μπορούμε να μεταβάλουμε .6.4 Ρεύμα κινητήραΤο ονομαστικό ρεύμα λειτουργίας του κινητήρα μπορούμε να το υπολογίσουμε από τη σχέση IΤ = (U-Εα)/RTΠόσο όμως είναι το ρεύμα του κινητήρα τη στιγμή που ξεκινάει να περιστρέφεται - ρεύμα εκκίνησης του κινητήρα;Κατάτηνεκκίνησητουκινητήρατοεπαγωγικότύμπανοδενέχειπεριστραφείμεαποτέλεσμαηαντιηλεκτρεγερτικήδύναμηναμηνέχειπρολάβεινααναπτυχθεί στα τυλίγματα του κινητήρα . Άρα σε αυτή την περίπτωση Ε = 0, με αποτέλεσμα η σχέση (U = Εα + ITRT) να γίνεται U = IεRT ==> Iε = U/RTΑυτήησχέσημαςδίνειτηντιμήτουρεύματοςεκκίνησης,δηλαδήτηντιμήτουαρχικούρεύματοςπουδιαρρέειτατυλίγματατουεπαγωγικούτυμπάνουόταν αυτό δεν έχει αρχίσει ακόμα να περιστρέφεται.ΣυγκρίνετετηντιμήτουρεύματοςκανονικήςλειτουργίαςΙΤτουκινητήραμετορεύμαεκκίνησηςΙετουκινητήρα.Τιπαρατηρείτε;Ποιοαπόταδυορεύματαείναι μεγαλύτερο;Απότησύγκρισητωνδύοσχέσεωνγίνεταιαντιληπτόότιτορεύμαεκκίνησηςτουκινητήραείναιμεγαλύτεροαπότορεύμακανονικήςλειτουργίαςτου κινητήρα. Κατάτηνεκκίνησηοκινητήραςαπορροφάει5έως8φορέςμεγαλύτερορεύμααπότοονομαστικότου.Κάτιτέτοιοπροκαλείυπερφόρτισηστονκινητήραγεγονοςπου οδηγείστηνκαταστροφήτου-ιδίωςστουςκινητήρεςπουείναιμεγαλύτεροιαπό2HP.Μεποιοντρόποθαμπορούσαμεναλύσουμετοπρόβλημα-δηλαδήνα μειώσουμετορεύμαπουαπορροφάοκινητήραςκατάτηνεκκίνησητου;ΑνδηλαδήτορεύμαεκκίνησηςτουκινητήραδίνεταιαπότησχέσηIε=U/RT,πωςθα μπορούσαναεπέμβωστονκινητήραώστενατομειώσω;Προφανώςτηντάσηδενμπορώνατηνελλατώσω,οπότεκαταλήγουμεστηναύξησητηςαντίστασηςτυμπάνου -δηλαδήπροσθέτουμεσεσειράμετοτύλιγματουεπαγωγικούτυμπάνουμιααντίστασηεκκίνησης.Μεαυτότοντρόποαυξάνωτηναντίστασητουκυκλώματοςτου κινητήραοπότεμειώνωτορεύμαπουτοδιαρρέει.Άρακατάτηνεκκίνησητουκινητήρα,τορεύμαπαραμένεικοντάστορεύμαονομαστικήςλειτουργίαςμεαποτέλεσμα να μην καίγονται τα τυλίγματα του.Γιαπόσοχρονικόδιάστημαπιστεύετεότιθαπρέπειναπαραμείνεισυνδεδεμένηηαντίστασηεκκίνησηςστονκινητήρα;Φανταστείτεότιαπότηστιγμήπουξεκινάεινα περιστρέφεταιοκινητήρας,ηταχύτηταπεριστροφήςαυξάνεται.Καθώςαυξάνεταιόμωςηταχύτηταπεριστροφήςτουκινητήρα,αυξάνεταικαιηαντιηλεκτρεγερτική τουδύναμηΕα.Άρα,σύμφωναμετησχέσηIΤ=(U-Εα)/RTοαριθμητήςσυνεχώςμειώνεταιάρασυνεχώςμειώνεταικαιτορεύματουκινητήρα.Αυτήημείωσητου ρεύματοςτουκινητήραθασυνεχιστείέωςότουοκινητήραςαποκτήσεισταθερήταχύτηταπεριστροφής,άρακαισταθερήαντιηλεκτρεγερτικήδύναμη-απόαυτότο σημείοκαιμετάοκινητήραςλειτουργείμερεύμαονομαστικήςλειτουργίαςΙΤ.Τοδιάστημααπότηστιγμήπουκινητήραςξεκινάειναπεριστρέφεταιμέχριτηστιγμή πουσταθεροποιείταιηταχύτηταπεριστροφήςτου,διαρκείορισμέναδευτερόλεπτακαιεξαρτάταιαπότομέγεθοςτουκινητήρα-απότηροπήαδράνειαςτου.Κατάτη διάρκειααυτούτουχρονικούδιαστήματος,αφαιρούμεσταδιακάτηναντίστασηεκκίνησηςώστετηστιγμήπουθασταθεροποιηθείηταχύτητατουκινητήραναέχει αφαιρεθεί εντελώς από το κύκλωμα του κινητήρα.6.5 Ισχύς , απώλειες και βαθμός απόδοσηςΠροκειμένουναλειτουργήσεικαλάμιαηλεκτρικήμηχανήΣ.Ρ.,όπωςκαικάθεάλλημηχανή,είναιαναγκαίονατροφοδοτηθείμεκάποιαμορφήενέργειαςπροκειμένου ναμαςαποδώσειμιαάλλημορφήενέργειας,δηλαδήναπαράγειέργο.Ωςγνωστόοικινητήρεςσυνεχούςρεύματοςμετατρέπουντηνηλεκτρικήενέργειασεμηχανική ενέργεια - στους κινητήρες η ηλεκτρική ισχύς είναι η ισχύς εισόδου (P1) ενώ η μηχανική είναι η ισχύς εξόδου της (P2)Η μηχανική ισχύς που παράγει ένας κινητήρας Σ.Ρ. δίνεται από την σχέση P2= Tα n / 9,55 Tα : Η ροπή που αναπτύσσει ο κινητήρας στην έξοδο του (Νm)n : Η ταχύτητα περιστροφής του κινητήρα (στροφές / λεπτό)Ηπαραπάνωτιμήισχύοςαναγράφεταιπάνταστηνπινακίδατουκάθεκινητήρα,ονομάζεταιονομαστικήισχύςκαιπροκύπτειμόνοότανκινητήραςείναισεΣΥΝΕΧΗλειτουργία, με ονομαστική τάση και ονομαστική ταχύτητα περιστροφής.Επίσης η ισχύς εισόδου ενός κινητήρα Σ.Ρ. είναι ηλεκτρική και δίνεται από την σχέση P1=UIΌπου : U: Η τάση του κινητήρα I: Η ένταση του ρεύματος φορτίσεως του κινητήρα6.6 Απώλειες Εξετάζονταςτιςλειτουργίεςόλωντωνηλεκτρικώνμηχανώνπαρατηρούμεότιείναιαδύνατοναεπιτευχθείηεξολοκλήρουμετατροπήτηςενέργειαςεισόδουσεχρήσιμηενέργεια εξόδου . Αυτό συμβαίνει γιατί ένα ποσό της ισχύος δαπανάται κατά την μετατροπή αυτή και ονομάζεται Ισχύς Απωλειών.Από την αρχή διατήρησης της ενέργειας σε όλα τα συστήματα , ισχύει P1=P2+Pαπ6.7 Βαθμός απόδοσηςΟβαθμόςαπόδοσηςτουκινητήραείναιολόγοςτηςισχύοςP2πουαποδίδειαυτόςπροςτηνισχύP1πουλαμβάνειγιαναλειτουργήσει.Συμβολίζεταιμετογράμμα η και είναι αριθμός αδιάστατος, μικρότερος της μονάδας . Δηλαδή n=P2/P1 < 1 Προτάσεις για Περαιτέρω ΜελέτηΠως λειτουργεί ένας κινητήρας Συνεχούς Ρεύματος
Πόσοεύκοληείναι,άραγε,ημετατόπισητων ψηκτρώνστηνουδέτερηζώνη;Αναλογιστείτε ότιηθέσητηςουδέτερηςζώνηςεξαρτάταιαπό τοεκάστοτερεύματοοποίοδιαρρέειτο τύλιγματουτυμπάνου.Αυτόόμωςείναι σταθερόήμεταβάλλεταιανάλογατοφορτίο; Καιανμεταβάλλεταιανάλογαμετοφορτίο, τότεθαμεταβάλλεταικαιηθέσητηςουδέτερης ζώνης.Οπότε,ανδενέχειμιασταθερήθέσηη ουδέτερηζώνη,σεποιοσταθερόσημείοθα πρέπεινατοποθετήσουμετιςψήκτρες;Θα πρέπειναµετακινούνταικάθεφοράπου αλλάζει το φορτίο της µηχανής.Μήπωςθαπρέπειναβρούμεκάποιονάλλο τρόποώστεναλύσουμετοπρόβλημαπου δημιουργείηεπίδρασητουμαγνητικούπεδίου του τυμπάνου;Τηλύσηδίνουνοιβοηθητικοίπόλοικαιτο τύλιγμα αντιστάθμισης
Αυτήησχέσημαςλέει,μεαπλάλόγια,ότιη τάσημετηνοποίατροφοδοτούμεέναν κινητήρααναπτύσσεταιωςαντιηλεκτριγερτική δύναμηστονκινητήρακαιωςπτώσητάσης στους αγωγούς του επαγωγικού τυμπάνου
Τογιατίμεταβάλλεταιηταχύτητατουκινητήρα μέσωτηςτάσηςUήτουρεύματοςδιέγερσηςIδ φαίνεται από τον τύπο n=(U-IΤ RT)/KΦ
Ένας αγωγός μήκους l = 2 m διαρρέεται από ηλεκτρικό ρεύμα έντασης Ι=1 Α και τοποθετείται μέσα σε μαγνητικό πεδίο επαγωγής Β=10 Τ . Να υπολογίσετε την δύναμη που θα ασκηθεί στον ρευματοφόρο αγωγό από το μαγνητικό πεδίο για κάθε μία από τις ακόλουθες περιπτώσεις :α . Ο αγωγός είναι κάθετος στο μαγνητικό πεδίο .β . Ο αγωγός είναι παράλληλος στο μαγνητικό πεδίο .γ . Ο αγωγός σχηματίζει γωνία 45ο με το μαγνητικό πεδίο .F=20N , F=0N , F=14,14NΈναςαγωγόςμήκουςlδιαρρέεταιαπόηλεκτρικό ρεύμαέντασηςΙκαιτοποθετείταιμέσασε μαγνητικόπεδίοεπαγωγήςΒ.Αντομαγνητικό πεδίοασκείστοναγωγόδύναμηF=10Nt,να υπολογίσετετηνδύναμηπουθαασκείτο μαγνητικόπεδίοστοναγωγόανδιπλασιαστείη μαγνητικήεπαγωγή.Ποιααλλαγήθαπρέπεινα συμβείστομήκοςτουαγωγούώστεναασκηθεί ξανά δύναμη στον αγωγό ίση με F=10Nt .F=20N , l΄=l/2
Έναςαγωγόςμήκουςl=2mκινείταιμέσασε μαγνητικόπεδίοεπαγωγήςΒ=10Τμεταχύτητα U=10m/sec.Ναυπολογίσετετηνεπαγωγικήτάση πουθαδημιουργηθείσταάκρατουρευματοφόρου αγωγούγιακάθεμίααπότιςακόλουθες περιπτώσεις :α . Ο αγωγός κινείται κάθετα στο μαγνητικό πεδίοβ.Οαγωγόςκινείταιπαράλληλαστομαγνητικό πεδίο .γ.Οαγωγόςκινείταισχηματίζονταςγωνία45ομε το μαγνητικό πεδίο .Ε=200 V , Ε=0 V , Ε=141,4 VAγωγόςμήκουςl=1mκαιαντίστασηςR=1Ωκινείται κάθεταστιςμαγνητικέςγραμμέςμαγνητικούπεδίου Β=10ΤμεταχύτηταU=2m/sec.Ποιαδύναμηθα ασκηθεί στον αγωγό από το μαγνητικό πεδίο .F=200N
ΜιαγεννήτριαΣ.Ρ.έχειταονομαστικάστοιχεία:Uον=250VκαιΙον=800Αενώπαρουσιάζεισυνολικάαπώλειεςισχύος:Pαπ =Pcu+PFe+PM=20KW.Ζητούνταιναυπολογιστούν :α ) Η μηχανική ισχύς εισόδου .β ) Ο βαθμός απόδοσης της γεννήτριας .Pμηχ=220KW ή 295 ΗΡη=91%ΜιαγεννήτριαΣ.Ρ.έχειταονομαστικάστοιχεία:Uον=250VκαιΙον=800Α.Ανοι μηχανικήισχύςτηςγεννήτριαςείναιΡ1=250 ΚW , να υπολογίσετε :α ) Τις απώλειες της γεννήτριαςβ ) Τον βαθμό απόδοσης της γεννήτριαςΡαπ=50KW, η=80%
ΚινητήραςΣΡτροφοδοτείταιαπότάση230V καιέχειταακόλουθαονομαστικάστοιχεία: Ρον=10 ΗΡ , RΤ=1 Ω . Να υπολογίσετε :α.τορεύματροφοδοσίαςτουκινητήραώστε να έχει βαθμό απόδοσης 80 % .β.τηναντιηλεκτρεγερτικήδύναμηπου αναπτύσσεται στα τυλίγματα του κινητήρα .γ.Τηναντίστασηεκκίνησηςπουπρέπεινα εφαρμόσουμεσεσειράμετηναντίσταση τυμπάνουώστεναέχουμερεύμαεκκίνησης διπλάσιο του ονομαστικού ρεύματος .Ι=40,54 Α , Eα=189,46 V , Rε=4,673 Ω
ΚινητήραςΣΡτροφοδοτείταιαπότάση230Vκαι έχειταακόλουθαονομαστικάστοιχεία:Ρον=5 ΗΡ , RΤ=1 Ω , n=0,9 . Να υπολογίσετε :α . το ρεύμα τροφοδοσίας του κινητήρα .β.τηναντιηλεκτρεγερτικήδύναμηπου αναπτύσσεται στα τυλίγματα του κινητήρα .γ.τηναντιηλεκτρεγερτικήδύναμηπου αναπτύσσεταιστατυλίγματατουκινητήραόταν ηταχύτηταπεριστροφήςμειωθείστομισότης ονομαστικής .Ι=18 Α , Eα=212 V , Eα΄=106 VΚινητήραςΣΡπαράλληληςδιέγερσης20Ηρ,230Vότανεργάζεταιμετοονομαστικότου φορτίοκαιτηνονομαστικήτουταχύτηταέχει βαθμό απόδοσης 0,9.Να υπολογιστούν:α.Ηέντασητουρεύματοςπουαπορροφάο κινητήρας από το δίκτυο.β.ΗΑΗΕΔπουδημιουργείταιστοεπαγωγικό τύμπανοανηαντίστασητουεπαγωγικού τυμπάνουείναι0,1Ωκαιηαντίστασητου παράλληλου κλάδου είναι 20ΩΙ=71,1Α , Εα=224,04V
ΚινητήραςΣΡτροφοδοτείταιαπότάση230Vκαι έχειταακόλουθαονομαστικάστοιχεία:RΤ=1Ω ,n=0,9.Ναυπολογίσετετηνονομαστικήισχύ τουκινητήρασεWattκαισεΗΡώστενα δημιουργείταιστονκινητήρα αντιηλεκτρεγερτικήδύναμηΕα=220V.Ποια είναι η ισχύς εισόδου του κινητήρα ;Pout = 2070 Watt = 2,774 HP , Pin=2300 Watt
Πως βγαίνει ο τύπος P2= Tα n / 9,55;Τα = F rF = P / UΆρα Tα = P r/ UΌμως U = S / t --> U = n 2 π r / 60ΤελικάTα=Pr60/n2πr-->Τα=P60/n6,28--> Tα = P 9,55 / n --> P = Tα n / 9,55
Σκοπός του ΚεφαλαίουΌτανθαέχετεολοκληρώσειτημελέτητου κεφαλαίου, θα είστε σε θέση να:1.εξηγείτετηναρχήλειτουργίαςτων γεννητριώνκαιτωνκινητήρωνσυνεχούς ρεύματος2.αναφέρετεταμέρηαπόταοποίααποτελείται μιαμηχανήσυνεχούςρεύματοςκαιτη λειτουργία καθένα από αυτά3.αναφέρετεταείδητωντυλιγμάτωντου επαγωγικούτυμπάνουτωνμηχανών συνεχούςρεύματοςκαιταχαρακτηριστικά τους4.αναφέρετεταείδητωνμηχανώνσυνεχούς ρεύματοςμεβάσητησυνδεσμολογίατου τυλίγματος διέγερσης5.εξηγείτετοφαινόμενοτηςαντίδρασηςτου επαγωγικούτυμπάνου,ταπροβλήματαπου δημιουργείκαιτουςτρόπουςαντιμετώπισης τους6.εξηγείτετιςέννοιεςτηςΔιακύμανσητάσης, τηςΑντιηλεκτρεγερτικήςΔύναμης,τηςΤάσης χωρίς φορτίο και με φορτίο7.συνδέετεμεταξύτουςτηνισχύεισόδουκαι εξόδου,τιςαπώλειεςκαιτονβαθμού απόδοσης μιας μηχανής ΣΡ8.υπολογίζετετηνταχύτηταπεριστροφήςενός κινητήραΣΡκαιναεξηγούντουςτρόπουςμε τουςοποίουςμπορούμενατην μεταβάλλουμε9.υπολογίζετετορεύμακανονικήςλειτουργίας και το ρεύμα εκκίνησης του κινητήρα10.υπολογίζετετηνκατάλληληαντίσταση εκκίνησης ενός κινητήρα