Σφάλματα Οργάνων ΜέτρησηςΑ. ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣα) Ακρίβεια της μέτρησηςΟι ηλεκτρικές μετρήσεις διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες:α) Στις μετρήσεις μεγάλης ακρίβειας που γίνονται στα Εθνικά Εργαστήρια Προτύπων διαφόρων τεχνολογικά ανεπτυγμένων χωρών και το σφάλμα κυμαίνεται από 0,01 έως 0,0001β) Τεχνικές μετρήσεις ακρίβειας που γίνονται σε κατάλληλα εξοπλισμένα εργαστήρια, π.χ. Μετσόβιο Πολυτεχνείογ) Βιομηχανικές μετρήσεις που γίνονται στις βιομηχανίες και το σφάλμα μέτρησης είναι μεγαλύτερο από 0,01. Τέτοιες μετρήσεις πραγματοποιούνται και στα εργαστήρια των ΕΚ. Σημείωση: Όσο μεγαλύτερη ακρίβεια επιτυγχάνουμε σε μια μέτρηση τόσο αυξάνει το κόστος της μέτρησης. Ένα όργανο μέτρησης θα πρέπει να παράγει ιδανικά μια ένδειξη η οποία να αντιστοιχεί ακριβώς στο μετρούμενο φυσικό μέγεθος. Επειδή όμως αυτό δεν συμβαίνει, έχουν ορισθεί διάφορα μεγέθη τα οποία εκφράζουν την απόκλιση μεταξύ της μετρούµενης και της πραγματικής τιμής του φυσικού μεγέθους.Απόλυτο σφάλμα Δx: ορίζεται ως η διαφορά μεταξύ της μετρούµενης τιμής x και της πραγματικής τιμής xο του φυσικού μεγέθους Δx = x – xoΌμως επειδή δεν γνωρίζουμε την πραγματική τιμή xο ενός μεγέθους – αλλιώς γιατί να το μετρήσουμε -, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε και το ακριβές σφάλμα ε. Έτσι, αυτή η σχέση δεν έχει πρακτικό ενδιαφέρον.Ερώτημα: Αλλά και πρακτικό ενδιαφέρον να είχε, θα μπορούσαμε να πούμε ποια, από μια σειρά μετρήσεων, είναι πιο ακριβής με βάση το απόλυτο σφάλμα; Δραστηριότητα: Με ένα βολτόμετρο μετράω μια τάση ίση με 99 Volt, γνωρίζοντας ότι η πραγματική της τιμή είναι 100 V. Με το ίδιο βολτόμετρο μετράω μια διαφορετική τάση και την υπολογίζω 998 Volt γνωρίζοντας ότι η πραγματική της τιμή είναι 1000V. Πόσο είναι το απόλυτο σφάλμα κάθε μέτρησης; Ποια μέτρηση θεωρείται πιο αξιόπιστη;………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………Ερώτημα: Ποιο συμπέρασμα βγάζετε από την παραπάνω δραστηριότητα; Μπορούμε, τελικά, να αποφασίσουμε ποια μέτρηση είναι πιο αξιόπιστη με βάση το απόλυτο σφάλμα; ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………Σχετικό σφάλμα: ορίζεται από το λόγο του απόλυτου σφάλματος προς την πραγματική τιμή του φυσικού μεγέθουςΚαθώς συνήθως ισχύει x ≈ xo , το σχετικό σφάλμα ορίζεται συχνά ως προς τη μετρούμενη τιμή του φυσικού μεγέθους x, η οποία είναι γνωστήΔραστηριότητα: Με ένα βολτόμετρο μετράω μια τάση ίση με 99 Volt, γνωρίζοντας ότι η πραγματική της τιμή είναι 100 V. Με το ίδιο βολτόμετρο μετράω μια διαφορετική τάση και την υπολογίζω 998 Volt γνωρίζοντας ότι η πραγματική της τιμή είναι 1000V. Πόσο είναι το σχετικό σφάλμα κάθε μέτρησης; Ποια μέτρηση θεωρείται πιο αξιόπιστη;………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………Ερώτημα: Ποιο αποτέλεσμα θεωρείτε πιο αξιόπιστο, αυτό που αφορά στο απόλυτο σφάλμα ή αυτό που αφορά στο σχετικό σφάλμα; ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………β) Ακρίβεια των Οργάνων ΜέτρησηςΕκτός από την ακρίβεια των μετρήσεων, μας ενδιαφέρει και η ακρίβεια των ίδιων των οργάνων μέτρησης. Αυτή εκφράζεται με το μέγιστο και το σχετικό σφάλμα, που μπορεί να κάνει κατά τη μέτρηση το όργανο και δίνεται από τη σχέσηΜέγιστο Απόλυτο Σφάλμα = ((Ακρίβεια Οργάνου) x (Μέγιστο Κλίμακας))/100Μέγιστο Σχετικό Σφάλμα = (Μέγιστο Απόλυτο Σφάλμα)/(Ένδειξη Μέτρησης) 100%Ουσιαστικά, η ακρίβεια των οργάνων – ή αλλιώς κλάση οργάνων - είναι ένας τρόπος να δείξουμε το μέγεθος του σφάλματος του οργάνου κατά την πραγματοποίηση μετρήσεωνΤα όργανα μέτρησης υπάγονται σε επτά κλάσεις ακρίβειας: 0,1 – 0,2 – 0,5 – 1 – 1,5 – 2,5 – 5Όργανο κλάσης ακριβείας 0,5 σημαίνει ακρίβεια του οργάνου +-0,5%.Τα όργανα με κλάσεις ακρίβειας 0,1 – 0,2 – 0,5 είναι εργαστηριακής ακρίβειας ενώ τα όργανα με κλάσεις ακρίβειας 1 – 1,5 – 2,5 – 5 είναι βιομηχανικής ακρίβειαςγ) Τυχαία και Συστηματικά ΣφάλματαΤα σφάλματα στη μέτρηση των φυσικών μεγεθών διακρίνονται σε τυχαία και συστηματικά α) Τα τυχαία σφάλματα οφείλονται στην επίδραση της θερμοκρασίας της υγρασίας της πίεσης, στα ηλεκτρικά ή τα μαγνητικά πεδία και τον ανθρώπινο παράγοντα (εσφαλμένη ανάγνωση της κλίμακας του οργάνου, επιλογή ακατάλληλης κλίμακας).Έτσι, τα τυχαία σφάλματα μεταβάλλονται µε απρόβλεπτο τρόπο μεταξύ διαδοχικών μετρήσεων του ίδιου μεγέθους. Χαρακτηριστικό τους γνώρισμα είναι ότι άλλοτε αυξάνουν και άλλοτε μειώνουν τη τιμή του μεγέθους. Μπορεί να οφείλονται στην έλλειψη ευαίσθητης απόκρισης του οργάνου ή στον παρατηρητή (σφάλματα ανάγνωσης), στον εξωτερικό «θόρυβο», ή σε στατιστικές διαδικασίες (όπως είναι η ρίψη ενός ζαριού). Τα τυχαία σφάλματα είναι αναπόφευκτα και περιγράφονται με τη στατιστική θεωρία.Σύμφωνα με τη στατιστική θεωρία εάν ένα φαινόμενο είναι πράγματι τυχαίο τότε η οριακή κατανομή που θα προκύψει (μετά από άπειρες προσπάθειες) θα είναι μια κανονική κατανομή ή κατανομή Gauss.β) Τα Συστηματικά Σφάλματα, αντίθετα από τα τυχαία, παραμένουν σταθερά σε διαδοχικές μετρήσεις και οφείλονται σε κατασκευαστικές ατέλειες ή περιορισμούς που θέτει η κατασκευή είτε η αρχή λειτουργίας του ίδιου του οργάνου (μέθοδος μέτρησης), σε κακή ρύθμιση του οργάνου, στη γήρανση των εξαρτημάτων του οργάνου και στη μεταβολή των συνθηκών του φυσικού συστήματος από την εισαγωγή του οργάνου μέτρησης. Επομένως, τα συστηματικά σφάλματα αντισταθμίζονται εύκολα, εφόσον εντοπιστούν, σε αντίθεση µε τα τυχαία. Χαρακτηριστικό τους γνώρισμα είναι ότι , ή αυξάνουν τις τιμές μόνιμα ή τις μειώνουν μόνιμα. Β. ΠΟΡΕΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣΑ μέροςΧρησιμοποιήστε ένα αναλογικά όργανο μέτρησης με πολλές κλίμακες και περιοχές μέτρησης. Ποια είναι η Κλάση Ακρίβειας του οργάνου μέτρησης που χρησιμοποιείτε;………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………Ποιες οι κλίμακες του οργάνου μέτρησης που χρησιμοποιείτε;………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………Ποιες οι περιοχές μέτρησης του οργάνου μέτρησης που χρησιμοποιείτε;…………………………………………………………………..Για κάθε κλίμακα να υπολογίσετε το Μέγιστο Απόλυτο Σφάλμα. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………Β μέροςΓια μία από τις κλίμακες που περιλαμβάνει το όργανο μέτρησης, υποθέστε πέντε διαφορετικές ενδείξεις μέτρησης.Ποια είναι η περιοχή αποδεκτών τιμών για κάθε κλίμακα;Ποιο είναι το μέγιστο σχετικό σφάλμα για κάθε κλίμακα;Καταγράψτε τα αποτελέσματα στον πίνακα 1Γ μέροςΔιατηρώντας σταθερό το μετρούμενο μέγεθος, χρησιμοποιήστε όλες τις περιοχές μέτρησης του οργάνου μέτρησης. Ποιο είναι το μέγιστο κάθε κλίμακας;Ποιο είναι το μέγιστο απόλυτο σφάλμα για κάθε κλίμακα που χρησιμοποιήσατε;Ποια είναι η περιοχή αποδεκτών τιμών για κάθε κλίμακα;Ποιο είναι το μέγιστο σχετικό σφάλμα για κάθε κλίμακα;Καταγράψτε τα αποτελέσματα στον πίνακα 2Γ. ΠΙΝΑΚΑΣ ΜΕΤΡΗΣΕΩΝΔ. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑΜπορείτε να συμπεράνετε, με βάση τις ενδείξεις του πίνακα 1 και 2, πότε μειώνεται το μέγιστο σχετικό σφάλμα μιας μέτρησης; Η απάντηση σας να δοθεί με βάση τη θέση της βελόνας στην αντίστοιχη κλίμακα
Εάντασφάλματατωνμετρήσεωνείναιτυχαίαθαδιαφέρουνωςπρος τοπρόσημοκαιωςπροςτομέγεθος.΄Έτσιστονυπολογισμότηςμέσης τιμήςκάποιααπότατυχαίασφάλματααλληλοαναιρούνταιστο άθροισμα.Ηεπανάληψηπολλώνμετρήσεωνείναικαιοκαλύτερος τρόπος περιορισμού των τυχαίων σφαλμάτων
Σκοπός της ΆσκησηςΜε το τέλος της άσκησης οι μαθητές θα είναι σε θέση να: 1.Υπολογίζουν το απόλυτο και το σχετικό σφάλμα του οργάνου μέτρησης κατά τη μέτρηση ενός μεγέθους2.Να συσχετίζουν το σφάλμα κατά τη μέτρηση ενός μεγέθους με την κλάση ακρίβειας του οργάνου μέτρησης 3.Να επιλέγουν την σωστή κλίμακα και περιοχή μέτρησης ενός οργάνου ώστε να μειώνουν, όσο το δυνατόν, το σχετικό σφάλμα της μέτρησης
Tα τυχαία σφάλματα υπάρχουν πάντα, ενώ τα συστηματικά όχιTοσυστηματικόσφάλμαμένεισχεδόνπάντασταθερόσ’όλητη διάρκειατηςμέτρησης.Τοτυχαίοσφάλμαμεταβάλλεταικαιμπορείνα είναι και θετικό και αρνητικό. Ανδενέχουμεσυστηματικάσφάλματαοιμετρήσειςμαςβρίσκονται γύρωαπότηνπραγματικήτιμή.Ενώανυπάρχουνσυστηματικάοι μετρήσειςμαςείναιόλεςμετατοπισμένες(καιδιασκορπισμένες)προς μια κατεύθυνση, θετική ή αρνητική σε σχέση με την πραγματική τιμή.
Tατυχαίασφάλματαείναιαναπόφευκτα,οφείλονταικύριασε αντικειμενικέςαιτίεςκαισετελευταίαανάλυσηδενεπιδρούνστα αποτελέσματα των μετρήσεων μας παρά μόνο στην ακρίβειά τους.Tα συστηματικά σφάλματα οφείλονται κύρια σε κακή λειτουργία καιρύθμισητωνοργάνωνμαςήτηςμεθόδουπουχρησιμοποιούμε, κάνουντααποτελέσματάμαςλαθεμένα,μπορούνκαιπρέπεινα αποφεύγονται στο βαθμό που τα ανακαλύπτουμε.
Έναπολύσυνηθισμένοσυστηματικόσφάλμαείναιτοαποκαλούμενο σφάλματουμηδενός,δηλαδήτογεγονός,ότιτοόργανοπου χρησιμοποιούμεδενδείχνειμηδένότανθαέπρεπε.Γιαπαράδειγμα αυτόμπορούμενατοδούμεσ’έναβολτόμετροπουενώσταάκρατου δενεφαρμόζουμετάσηδείχνειπ.χ.0.2V,ενώθαέπρεπεναδείχνει μηδέν.Σ’αυτήτηνπερίπτωσηαν,κάνονταςτημέτρηση,διαβάσουμε απλώς την ένδειξη του οργάνου, θα έχουμε κάνει συστηματικό σφάλμα.
Toσφάλμαπαράλλαξης,είναιτοσφάλμαπουοφείλεταιστοότιδεν κοιτάμε σωστά τη βελόνα του αναλογικού μας οργάνου.Είναι χαρακτηριστικό ότι πολλά αναλογικά όργανα έχουν πίσω από τηβελόναένανμικρόκαθρέφτηπουμαςβοηθάειναεκμηδενίσουμεήνα μειώσουμεστοελάχιστοτοσφάλμαπαράλλαξηςβλέπονταςτηβελόνα ναταυτίζεταιμετοείδωλότης,κάνονταςέτσιτηνανάγνωσητης ένδειξης αντικειμενική.