ΣΕΛΙΔΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ


  ΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ/ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ (1)

ΣΚΟΠΟΣ

ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟΙ ΠΟΡΟΙ

 

Η διερεύνηση (με αξιοποίηση κυρίως διαδικτυακών πηγών), διαφόρων θεμάτων που σχετίζονται με το νερό στη ζωή μας και η δημοσιοποίηση των προϊόντων της συγκεκριμένης εργασίας με έντυπο φυλλάδιο ή/και με δημοσίευση ιστοσελίδας ή/και με δημοσίευση ιστολογίου.

Μετά το πέρας της εργασίας οι μαθήτριες και οι μαθητές θα είναι σε θέση να:

  ·  περιγράφουν το φυσικό κύκλο του νερού και προσδιορίζουν τις τρεις καταστάσεις του αναφέροντας παραδείγματα

· κατανοούν την κατανομή του νερού στον πλανήτη και την αναλογία μεταξύ «πόσιμου και μη πόσιμου νερού»

·  αιτιολογούν την αδυναμία αξιοποίησης από τον άνθρωπο όλου του γλυκού νερού του πλανήτη

·  εξηγούν τους λόγους των μεγάλων διαφορών στη μέση ατομική κατανάλωση του νερού μεταξύ των κατοίκων Βορρά – Νότου

· διερευνούν και ανακαλύπτουν στοιχεία του ιστορικού - πολιτιστικού χαρακτήρα του νερού (σύνδεση με τη δημιουργία πολιτισμών σε συγκεκριμένες γεωγραφικές θέσεις, σύνδεση με τη λαογραφία, τη μυθολογία, τη θρησκεία)

·   περιγράφουν ορισμένες χρήσεις του νερού «άλλοτε» και «τώρα»

·   απαριθμούν τους σπουδαιότερους κινδύνους που απειλούν το πόσιμο νερό

·   προτείνουν απλούς τρόπους ορθολογικής διαχείρισης του νερού

·  αξιολογούν πληροφορίες του διαδικτύου ως έγκυρες μετά από διασταύρωση πηγών και με βάση ορισμένα συγκεκριμένα κριτήρια (όπως η ταυτότητα των κατόχων των διαδικτυακών τόπων, ο σκοπός της ύπαρξής τους, η ύπαρξη ή μη διαφημίσεων).

· συνεργάζονται μεταξύ τους ως μέλη ομάδων ακολουθώντας συγκεκριμένους κανόνες

·   συνθέτουν ομαδικά και παρουσιάζουν την όλη δουλειά τους

· αξιολογούν με συγκεκριμένα κριτήρια τη διαδικασία και το αποτέλεσμα της εργασίας τους.

Χρονική διάρκεια:

5 δίωρα

(1ο δίωρο: Εισαγωγή στο θέμα, ενημέρωση, συγκρότηση των ομάδων.

2ο & 3ο δίωρα: Εργασία των ομάδων.

4ο δίωρο: Παρουσιάσεις των ομάδων, σύνθεση, αξιολόγηση).

5ο δίωρο: Δημοσιοποίηση της όλης εργασίας με έντυπο φυλλάδιο ή/και με δημοσίευση ιστοσελίδας ή/και με δημοσίευση ιστολογίου.

 

Χώρος: Εργαστήριο Η/Υ

 

Εργαλεία & υλικά: Ένας Η/Υ ανά δύο-τρία παιδιά, σύνδεση στο Internet, p/c projector.

Σημειωματάρια, μολύβια,

 

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

Η συγκεκριμένη ιστοεξερεύνηση απευθύνεται σε μαθητές/τριες Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων του δημοτικού σχολείου. Προτείνεται να εφαρμοστεί ως μέρος της υλοποίησης προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης. Προτείνεται η εργασία σε ομάδες των τριών ατόμων. Κατά συνέπεια, θα έχουν τον ίδιο ρόλο (θα αναλάβουν το ίδιο υπόθεμα) περισσότερες της μιας ομάδες.

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ

Τα παιδιά είναι εξοικειωμένα με την πλοήγηση στο διαδίκτυο, (μετακίνηση μπρος – πίσω, αποθήκευση αρχείων, αντιγραφή – επικόλληση). Χειρίζονται ικανοποιητικά τον επεξεργαστή κειμένου και το λογισμικό παρουσιάσεων (γράφουν κείμενο, εισάγουν εικόνες, αποθηκεύουν τα αρχεία τους).

Επιστροφή στην αρχή της σελίδας                                            Αρχική σελίδα


ΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ/ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ (2)

 ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΩΝ ΠΗΓΩΝ

 Για όλες τις ομάδες

1. Ψηφιακή ταινία στο διαδίκτυο στη διεύθυνση

http://www.youtube.com/watch?v=oN6NCv2NFXA&feature=player_embedded#t=80s

Τίτλος: Υπέροχος πλανήτης γη

Πρόκειται για ταινία διάρκειας 8΄.22΄΄  στο ΥouTube. Περιεχόμενό της είναι αξιοθέατα του πλανήτη μας με κυρίαρχο το υγρό στοιχείο (θάλασσες, ποτάμια, λίμνες, καταρράκτες, πάγοι). Επίσης, παρουσιάζεται μεγάλο μέρος της επιφάνειας του πλανήτη από δορυφόρο. Στόχος είναι να χρησιμοποιηθεί ως ελκυστικό ερέθισμα, που θα προκαλέσει το ενδιαφέρον των παιδιών για το θέμα.

 Για την Ομάδα Α΄ «Φυσικής & Γεωγραφίας»

 ·        Εκπαιδευτική Τηλεόραση στο ΠΣΔ, (δημιουργήθηκε στις 27/6/2008)

http://vod.sch.gr/video/view/663

 Τίτλος: Ο κύκλος του νερού

Διάρκεια : 00:14΄:22" Η ταινία παρακολουθεί τον κύκλο του νερού, καταγράφει την ομορφιά του, επισημαίνει τους κινδύνους και αναζητεί λύσεις για να ξαναγυρίσει η ζωή στα ποτάμια, τις λίμνες και τις θάλασσες.

 ·        Εκπαιδευτικό υλικό με τίτλο «Η Π.Ε. στο δημοτικό σχολείο. Θεματική ενότητα Νερό» στη διεύθυνση http://www.env-edu.gr/ViewUnit.aspx?id=54 (σύνδεσμος της Πύλης Παιδαγωγικού Υλικού για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση του Πανεπιστημίου Αιγαίου). Τα παιδιά θα επιλέξουν τους συνδέσμους που θα θεωρήσουν ότι καλύπτουν το θέμα τους.  

·        Ιστότοπος της γεωλογικής υπηρεσίας των Η.Π.Α. με στοιχεία για τον κύκλο του νερού σε 60 γλώσσες http://ga.water.usgs.gov/edu/watercyclegreekhi.html. Υπάρχει διάγραμμα του υδρολογικού κύκλου και κείμενο, στο οποίο με υπερσυνδέσεις εξηγούνται πιθανοί δύσκολοι για τα παιδιά όροι, όπως «εξάτμιση», «εξάχνωση», «κατακρημνίσματα» κ.α. (Επισημαίνεται ο κίνδυνος του αποπροσανατολισμού της ομάδας λόγω των υπερσυνδέσεων).

 

Για την Ομάδα Β΄ «Ιστορίας & Λαογραφίας»

 ·        Εκπαιδευτικό υλικό με τίτλο «Η Π.Ε. στο δημοτικό σχολείο. Θεματική ενότητα Νερό» στη διεύθυνση http://www.env-edu.gr/ViewUnit.aspx?id=54 (σύνδεσμος της Πύλης Παιδαγωγικού Υλικού για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση του Πανεπιστημίου Αιγαίου). Τα παιδιά θα επιλέξουν τους συνδέσμους που θα θεωρήσουν ότι καλύπτουν το θέμα τους.

·        Δύο μικρές ψηφιακές ταινίες, στο YouTube, στις διευθύνσεις  http://www.youtube.com/watch?v=G4yPypI8dww&feature=player_detailpage#t=14s  (Τίτλος: ΤΑ ΘΕΟΔΩΡΙΑΝΑ ''ΝΕΡΟΜΥΛΟΣ - ΝΕΡΟΤΡΙΒΗ'', Διάρκεια: 4΄.47’’) και

http://www.youtube.com/watch?v=DMXn_N7gx88&feature=related  
(Τίτλος: O νερόμυλος στο Μπουραζάνι. Διάρκεια: 2΄.28’’ )

·         Εκπαιδευτικό υλικό του Δικτύου «Mεσόγειος SOS» με τίτλο «Εξοικονόμηση νερού (watersave)». Αρχική σελίδα: http://www.watersave.gr . Στα παιδιά προτείνεται ο σύνδεσμος  http://www.watersave.gr/site/content/view/21/36

  

Για την Ομάδα Γ΄ «Προστασίας του Περιβάλλοντος

 ·        Εκπαιδευτικό υλικό με τίτλο «Η Π.Ε. στο δημοτικό σχολείο. Θεματική ενότητα Νερό» στη διεύθυνση http://www.env-edu.gr/ViewUnit.aspx?id=54 (σύνδεσμος της Πύλης Παιδαγωγικού Υλικού για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση του Πανεπιστημίου Αιγαίου). Τα παιδιά θα επιλέξουν τους συνδέσμους που θα θεωρήσουν ότι καλύπτουν το θέμα τους.

 ·        Στη διεύθυνση http://users.sch.gr/organopoulos/odigos_pe.htm, είναι αναρτημένο το βιβλίο των

Φέρμελη, Γ., Ρουσσομουστακάκη - Θεοδωράκη, Μ., Χατζηκώστα, Κλ., Γκαίτλιχ, Μ. (χ.χ.). Οδηγός Ανάπτυξης Διαθεματικών Δραστηριοτήτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αθήνα, ΥΠ.Ε.Π.Θ – Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, (διαθέσιμο στο http://pi-schools.sch.gr/dimotiko, ανασύρθηκε στις 10-2-2009, 170 σελίδες, 15 MB, σε 4 αρχεία Pdf). Προτρέπουμε τους μαθητές να αναζητήσουν και να επιλέξουν το ένα από τα 4 αρχεία Pdf του βιβλίου που θα τους χρησιμεύσει στην εργασία τους.

 ·        Μικρή ψηφιακή ταινία στο

http://www.youtube.com/watch?v=G3RAEoOk1PA&feature=player_embedded

 Τίτλος: Water first steps

Διάρκεια 0.0.41΄΄.  Ένα παιδί ανάμεσα στους γονείς του, κάνοντας τα πρώτα βήματα στη ζωή του, κατευθύνεται από τον πατέρα προς τη μητέρα. Τελικά προσπερνώντας την ανοιχτή αγκαλιά της μητέρας, φτάνει στη βρύση που άσκοπα είναι ανοιχτή και την κλείνει.


Επιστροφή στην αρχή της σελίδας                                            Αρχική σελίδα