Παντελής Μπαζάνος
Εκπαιδευτικός Φυσικών Επιστημών
Αρχική σελίδα
Προσεγγίσεις  Προσεγγίσεις Επικοινωνία

Μια άποψη για το Α.Π.Σ Χημείας Γυμνασίου

Ύστερα από ένα χρόνο δουλειάς με το νέο Α.Π.Σ Χημείας και τα νέα βιβλία για το Γυμνάσιο και νοιώθοντας ότι έχω κατασταλάξει σε ορισμένα συμπεράσματα, αισθάνομαι την ανάγκη να τα καταθέσω στην εκπαιδευτική κοινότητα για προβληματισμό και κριτική. Η κριτική αφορά το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών και όχι τα βιβλία, μιας και τα βιβλία αντανακλούν τις κατευθύνσεις του αναλυτικού. Στον παρακάτω δεσμό μπορείτε να δείτε αυτή την εργασία.

Λήψη αρχείου (121 KB)

Μια άποψη για τη Φυσική Γυμνασίου

Τα νέα βιβλία Φυσικής έχουν προκαλέσει πολλές συζητήσεις και μεγάλες αντιδράσεις στην εκπαιδευτική κοινότητα εστιάζοντας κυρίως στα ζητήματα ότι είναι δυσκολοδιάβαστα και δυσνόητα από τους μαθητές. Όμως πιστεύω ότι η κριτική θα πρέπει να επικεντρωθεί στο Α.Π.Σ Φυσικής και στον τρόπο με τον οποίο αυτό αντανακλάται στα εγχειρίδια και τα βοηθήματα. Στον παρακάτω δεσμό θα βρείτε μια εργασία που επιχειρεί μια σύγκριση μεταξύ του Α.Π.Σ Φυσικής Β' Γυμνασίου και των αντίστιχων βιβλίων (μαθητή και εκπαιδευτικού) και σχολιασμό τους.

Λήψη αρχείου (134 KB)

Φασματοσκοπία για μικρούς μαθητές

Η φασματοσκοπία και η φασματοσκοπική ανάλυση είναι ένας τομέας των φυσικών επιστημών που έχει προσφέρει πολλά στην κατανόηση του κόσμου μας και στον πολιτισμό μας. Βρίσκει εφαρμογές από τα μικρά (άτομα) μέχρι τα πιο μεγάλα (γαλαξίες) σώματα. Όμως το εκπαιδευτικό μας σύστημα φαίνεται να αγνοεί αυτό τον τομέα, ίσως επειδή θεωρεί ότι είναι ένας δύσκολος τομέας. Στον παρακάτω δεσμό θα βρείτε μια εργασία που προτείνει ένα τρόπο εισαγωγής της φασματοσκοπίας στους μικρούς μαθητές, αλλά και στο ευρύ κοινό.

Λήψη αρχείου (2.5 ΜΒ)

Ουσίες και χημικές οντότητες - Μια διδακτική προσέγγιση στην απλή αντικατάσταση

Στην αρχή των εγχειριδίων των μαθημάτων των Φυσικών Επιστημών αφιερώνεται χώρος για την παρουσίαση της Επιστημονικής Μεθόδου. Όμως οι αρχές της επιστημονικής μεθόδου (παρατήρηση – υπόθεση – πείραμα – επαλήθευση) απουσιάζουν σε μεγάλο βαθμό από τη διδασκαλία της Χημείας. Η Χημεία διδάσκεται ως επί το πλείστον περιγραφικά και αξιωματικά. Κατανοώ βέβαια ότι οι χημικές δομές και διαδικασίες είναι αρκετά πολύπλοκες για να μπορέσουν μικροί μαθητές να ανταποκριθούν σε μια τέτοια προσέγγιση, αλλά αξίζει όπου είναι δυνατόν να δίνουμε στη Χημεία μια ευκαιρία να χαράζει σαφή διαχωριστική γραμμή με τα άλλα γνωστικά αντικείμενα, αλλά και να φαίνεται ότι η επιστημονική μέθοδος είναι ο συνδετικός ιστός μεταξύ των επιστημών. Παρακάτω θα προσπαθήσω με ένα σχέδιο διδασκαλίας να προσεγγίσω την παραπάνω αντίληψη με τη χρήση των χημικών οντοτήτων.

Λήψη αρχείου (272 KB)


Χημικές αντιδράσεις - Χημικές εξισώσεις - Στοιχειομετρικοί υπολογισμοί


Αν και οι μαθητές αρέσκονται στην πραγματοποίηση χημικών αντιδράσεων, δυσκολεύονται να κατονοήσουν τι συμβαίνει σε μικροσκοπικό επίπεδο. Αυτό έχει σαν επακόλουθο να δυσκολεύονται ακόμα περισσότερο στην εκτέλεση απλών στοιχειομετρικών υπολογισμών. Στο παρόν πόνημα προτείνεται ένας τρόπος προσέγγισης του προβλήματος που στηρίζεται στη χρήση χημικών μοντέλων πλαστελίνης.

Λήψη αρχείου (139 ΚΒ)


Πειραματική μελέτη των ευθύγραμμων κινήσεων


Η επεξεργασία των πειραματικών δεδομένων στη μελέτη των ευθύγραμμων κινήσεων γίνεται με τρόπο που κρύβει από τους μαθητές το φυσικό τρόπο σκέψης που πρέπει να ακολουθήσουν. Στο παρόν πόνημα παρουσιάζονται μερικά προβλήματα που προκύπτουν από τη χρήση του πίνακα επεξεργασίας και προτείνονται τρόποι θεραπείας.

Λήψη αρχείου (109 ΚΒ)