ΕΛΤΑ / «Ρήγμα» και στη ΝΔ για το «λουκέτο» σε καταστήματα – Στη Βουλή την Τρίτη το ζήτημα
ΕΛΤΑ / «Ρήγμα» και στη ΝΔ για το «λουκέτο» σε καταστήματα – Στη Βουλή την Τρίτη το ζήτημα
Μαίνονται οι αντιδράσεις για το αιφνιδιαστικό «λουκέτο» σε 204 καταστήματα των ΕΛΤΑ, με το ζήτημα να δημιουργεί «ρήγμα» και εντός του κυβερνητικού στρατοπέδου.
Ήδη έξι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας έχουν καταθέσει ερωτήσεις και αναφορές προς τα αρμόδια υπουργεία, ζητώντας διευκρινίσεις και επανεξέταση της σχετικής απόφασης.
Ειδικότερα, ερωτήσεις έχουν υποβάλει οι Νεοκλής Κρητικός, Κατερίνα Μονογιού, Μάρκος Καφούρος και Βασίλης Οικονόμου, ενώ αναφορές για το ίδιο ζήτημα έχουν καταθέσει οι Θεοδώρα Αυγερινοπούλου και Γιάννης Γιώργος. Το θέμα φαίνεται να προκαλεί αναστάτωση εντός της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της ΝΔ, καθώς οι αντιδράσεις προέρχονται από διαφορετικές περιοχές της χώρας — από νησιωτικές έως ορεινές — που πλήττονται από τη συρρίκνωση βασικών υπηρεσιών των ΕΛΤΑ.
Διαβάστε: ΕΛΤΑ / Τα 204 καταστήματα που κλείνουν από Δευτέρα – Θύελλα αντιδράσεων
ΕΛΤΑ: Αντιδρά και η ΚΕΔΕ
Η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) ζητά την ανάκληση της απόφασης της Διοίκησης των ΕΛΤΑ για το κλείσιμο 204 υποκαταστημάτων σε ολόκληρη τη χώρα.
Σε ανακοίνωσή της, η ΚΕΔΕ εκφράζει έντονη δυσαρέσκεια, επισημαίνοντας ότι ούτε το Υπουργείο Οικονομικών ούτε η Διοίκηση των ΕΛΤΑ ενημέρωσαν εγκαίρως την τοπική αυτοδιοίκηση και τις τοπικές κοινωνίες. «Εντελώς αιφνιδιαστικά, υπό το πρόσχημα ενός νέου επιχειρησιακού σχεδίου του Υπερταμείου, στο οποίο υπάγονται τα ΕΛΤΑ, καταργείται μεγάλος αριθμός καταστημάτων. Έτσι, χιλιάδες πολίτες σε όλη τη χώρα στερούνται υπηρεσίες που διευκόλυναν σημαντικά την καθημερινότητά τους», σημειώνει η Ένωση.
Η ΚΕΔΕ τονίζει ότι η απόφαση αυτή πλήττει κυρίως τους κατοίκους της περιφέρειας — τόσο στην ηπειρωτική όσο και στη νησιωτική Ελλάδα — και ιδιαίτερα τους ηλικιωμένους, που δυσκολεύονται να χρησιμοποιήσουν ψηφιακές υπηρεσίες και εξυπηρετούνταν μέσω των ΕΛΤΑ για βασικές συναλλαγές, όπως η είσπραξη συντάξεων. Επίσης, επηρεάζονται εργαζόμενοι σε απομακρυσμένες περιοχές, οι οποίοι βασίζονταν στην τακτική διέλευση του ταχυδρόμου για την αλληλογραφία τους.
«Ο απαραίτητος λειτουργικός εξορθολογισμός και η οικονομική εξυγίανση των ΕΛΤΑ δεν μπορούν να επιτευχθούν εις βάρος της εξυπηρέτησης χιλιάδων πολιτών, στερώντας τους ουσιώδεις υπηρεσίες που συνδέονται με την καθημερινή τους ζωή και την οικονομική τους επιβίωση», υπογραμμίζει η ΚΕΔΕ.
ΕΛΤΑ: «Κανένα νησί δεν θα μείνει χωρίς κατάστημα και κανένας Έλληνας χωρίς ταχυδρόμο»
Παράλληλα, η διοίκηση των ΕΛΤΑ επιχείρησε να δώσει διευκρινίσεις σχετικά με το σχέδιο αναδιάρθρωσής τους, το οποίο περιλαμβάνει το κλείσιμο δεκάδων ζημιογόνων καταστημάτων ανά την Ελλάδα.
Ειδικότερα, στην ανακοίνωση αναφέρεται:
«Κανένα νησί δεν θα μείνει χωρίς κατάστημα και κανένας Έλληνας χωρίς ταχυδρόμο» ανέφερε ο κ. Σκλήκας. «Με το ΕΛΤΑ κατ’ οίκον, κάθε πολίτης έχει πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες, στο σπίτι του, με τον ίδιο άνθρωπο που τον εξυπηρετούσε πάντα – αλλά τώρα ακόμα πιο γρήγορα, πιο απλά, πιο ψηφιακά και πιο κοντά».
Η αναδιοργάνωση του δικτύου των ΕΛΤΑ αποτελεί αναγκαίο βήμα για τη βιωσιμότητα και το μέλλον της εταιρείας. Τα ΕΛΤΑ, όπως τόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος, παραμένουν ελλειμματικά σε μία ιδιαίτερα ανταγωνιστική αγορά ενώ σήμερα, λιγότερο από το 10% των συνολικών εσόδων συνδέεται με τη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων, όταν το κόστος λειτουργίας τους αντιστοιχεί περίπου στο 45% του συνολικού κόστους της εταιρείας. Πολλά από τα καταστήματα λειτουργούσαν με ελάχιστα έσοδα και ζημίες που ξεπερνούσαν τις 150.000 ευρώ ετησίως ανά κατάστημα.
Επομένως, ο μετασχηματισμός των ΕΛΤΑ είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να διασφαλιστεί το μέλλον και οι προοπτικές τους, των εργαζομένων και του κοινωνικού τους ρόλου. Ειδάλλως θα μπορούσε να απειληθεί η επιβίωση συνολικά των ΕΛΤΑ. Η συνέχιση της λειτουργίας δεκάδων καταστημάτων με ελάχιστη εμπορική δραστηριότητα και περιορισμένη προσέλευση πελατών δεν θα ήταν βιώσιμη επιλογή.
Η απόφαση για την αναστολή λειτουργίας 204 καταστημάτων στηρίζεται σε τεκμηριωμένα οικονομικά και λειτουργικά δεδομένα και αποτελεί συνέχεια ενός ευρύτερου σχεδίου μετασχηματισμού που υλοποιείται τα τελευταία δυόμισι χρόνια. Προηγήθηκαν η συνένωση με την ΕΛΤΑ Courier, η ανανέωση του στόλου με 250 υβριδικά και 250 ηλεκτρικά οχήματα, η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών και η εκπαίδευση του προσωπικού.
Η Καθολική Ταχυδρομική Υπηρεσία παραμένει πλήρως εξασφαλισμένη. Σε κάθε νησί λειτουργεί τουλάχιστον ένα ταχυδρομικό κατάστημα, ενώ σε περιοχές όπου δεν υπάρχει πλέον φυσικό κατάστημα, η εξυπηρέτηση παρέχεται μέσα από το δίκτυο των αγροτικών ταχυδρόμων, κινητών μονάδων, συνεργαζόμενων σημείων και πρακτορείων με την εμπορική ταυτότητα των ΕΛΤΑ ή της ΕΛΤΑ Courier, εξασφαλίζοντας την αδιάλειπτη παρουσία και τις ίδιες υπηρεσίες με χαμηλότερο λειτουργικό κόστος.
Καθημερινά, περισσότεροι από 1.400 ταχυδρόμοι, 500 συνεργάτες ΕΛΤΑ και 400 διανομείς συνεργατών της ΕΛΤΑ Courier, εξυπηρετούν πολίτες και επιχειρήσεις σε όλη την επικράτεια, καλύπτοντας απομακρυσμένες, ορεινές και νησιωτικές περιοχές. Ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί με τη μετακίνηση προσωπικού από τα καταστήματα που αναστέλλουν λειτουργία, ενισχύοντας τη διανομή και τη συχνότητα εξυπηρέτησης.
Το ανθρώπινο δυναμικό των ΕΛΤΑ παραμένει στον πυρήνα της προσπάθειας αυτής. Κανένας εργαζόμενος των ΕΛΤΑ δεν χάνει τη θέση του. Το προσωπικό αξιοποιείται σε νέες, πιο παραγωγικές λειτουργίες, ενισχύοντας κρίσιμους τομείς όπως η διανομή, οι υπηρεσίες πελατών και οι ψηφιακές λειτουργίες. Παράλληλα, συνεχίζονται τα προγράμματα εκπαίδευσης και αναβάθμισης δεξιοτήτων, ώστε κάθε εργαζόμενος να συμμετέχει ενεργά στη νέα εποχή του Οργανισμού.
Τα ΕΛΤΑ παραμένουν παρόντα σε όλη τη χώρα, με νέες μορφές λειτουργίας, σύγχρονα εργαλεία και ανθρώπινο πρόσωπο. Στηρίζουν την περιφέρεια, επενδύουν σε τεχνολογία, εκπαίδευση και εξοπλισμό, και διαμορφώνουν ένα βιώσιμο, αξιόπιστο και ανθρώπινο ταχυδρομείο που υπηρετεί τον πολίτη με συνέπεια και σεβασμό».
ΕΛΤΑ: Στη Βουλή το ζήτημα, τι αναφέρει ο Πιερρακάκης
Από τη μεριά του, ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε αίτημα για κοινή έκτακτη συνεδρίαση των Διαρκών Επιτροπών Οικονομικών Υποθέσεων και Παραγωγής & Εμπορίου κάτι που έγινε αποδεκτό τόσο από τα κόμματα της αντιπολίτευσης όσο και από το υπουργείο Οικονομικών. Όπως έγινε γνωστό η συζήτηση θα διεξαχθεί την ερχόμενη Τρίτη (4/11).
Από τη μεριά του, ο Κυριάκος Πιερρακάκης, μιλώντας στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, όπου εξετάζεται το φορολογικό νομοσχέδιο που ενσωματώνει τα μέτρα της ΔΕΘ, είπε οτι «πρέπει να ληφθούν δύσκολες αποφάσεις», καθώς –όπως τόνισε – «τα ΕΛΤΑ έχουν πρόβλημα και υπάρχουν πολλά ζητήματα στην αναδιάρθρωσή τους που πρέπει να επιλυθούν».
Ο κ. Πιερρακακης υπογράμμισε πως «πρέπει να ληφθεί υπόψη κάθε παράμετρος», επισημαίνοντας ωστόσο ότι η ταχυδρομική δραστηριότητα έχει υποχωρήσει δραματικά, καθώς «η αλληλογραφία σήμερα βρίσκεται μόλις στο 10% εκείνης που υπήρχε πριν από δέκα χρόνια».
Ο κ. Πιερρακάκης αποδέχθηκε το αίτημα για άμεση συνεδρίαση της Επιτροπής σχετικά με το θέμα των ΕΛΤΑ, δηλώνοντας πως «η διοίκηση του Οργανισμού θα κληθεί να έρθει και να απαντήσει».
Δεν παρέλειψε, ωστόσο, να στρέψει τα βέλη του προς τον ΣΥΡΙΖΑ, τονίζοντας ότι «παρόμοιες αποφάσεις έχουν ληφθεί διαχρονικά». Επικαλέστηκε μάλιστα παλαιότερη απάντηση του Νίκου Παππά σε ερώτηση του Γιάννη Μανιάτη για κλείσιμο υποκαταστήματος, στην οποία –όπως είπε– ο πρώην υπουργός είχε αναπτύξει «ένα πλήρως τεχνοκρατικό σκεπτικό». Παράλληλα, υπενθύμισε ότι τα ΕΛΤΑ εντάχθηκαν στο Υπερταμείο επί Ευκλείδη Τσακαλώτου, «προκειμένου να εξασφαλιστεί ανεξαρτησία από κυβερνητικό έλεγχο».
ΕΛΤΑ: Σφοδρή αντίδραση από την Ομοσπονδία ταχυδρόμων
Έντονη είναι η αντίδραση των εργαζομένων στα ΕΛΤΑ στο επικείμενο κλείσιμο δεκάδων καταστημάτων που ανακοίνωσε η διοίκηση του Οργανισμού.
Σε ανάρτησή της, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Ταχυδρομικών (ΠΟΣΤ) κάνει λόγο για «Σχέδιο Αρμαγεδδώνας στα ΕΛΤΑ», εκφράζοντας την πλήρη αντίθεσή της στη συρρίκνωση των ΕΛΤΑ, υπογραμμίζοντας – παράλληλα – ότι το ελληνικό δημόσιο οφείλει να αποζημιώσει τον Οργανισμό για την Καθολική Υπηρεσία και να δώσει αναπτυξιακή προοπτική.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Ομοσπονδίας, τα νέα πλάνα που προωθούνται δεν είναι καινούργια, αλλά αποτελούν επαναφορά, όσων είχαν παρουσιαστεί από το Υπερταμείο ήδη από το 2018, στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης των ΕΛΤΑ.
Όπως σημειώνεται, η σημερινή επανεμφάνισή τους συνδέεται με την ταχύτητα υλοποίησης και την ένταση των αλλαγών, οι οποίες περιλαμβάνουν εκχώρηση έργου σε ιδιώτες και μετακινήσεις τακτικού προσωπικού.
Η ΠΟΣΤ επισημαίνει ότι η ραγδαία πτώση των εσόδων από το επιστολικό ταχυδρομείο και τα χρηματοοικονομικά προϊόντα, λόγω της ψηφιακής υποκατάστασης, δεν αρκεί για να δικαιολογήσει τις κινήσεις αυτές, κατηγορώντας τη Διοίκηση ότι αποφεύγει να απαντήσει για τις πραγματικές αιτίες.
Η Ομοσπονδία αποδίδει τη σημερινή κατάσταση σε είκοσι χρόνια απουσίας ολοκληρωμένων πολιτικών για τα ΕΛΤΑ και σε διαχρονικές αστοχίες των διοικήσεων, αλλά και στη μόνιμα καθυστερημένη και ανεπαρκή αποζημίωση της Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας.
Η υποχρηματοδότηση αυτή, τονίζει, δεν επιτρέπει στα ΕΛΤΑ να επιτελέσουν τον κοινωνικό και οικονομικό τους ρόλο, διατηρώντας ταυτόχρονα βιωσιμότητα και ανταγωνιστικότητα.
Η ΠΟΣΤ υπενθυμίζει ότι, σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπου οι πάροχοι Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας λαμβάνουν εθνικές αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, τα ΕΛΤΑ δεν λαμβάνουν επαρκή ενίσχυση.
Στην ανακοίνωση γίνεται λόγος για πολυεπίπεδες συνέπειες που πλήττουν όλους, με πρώτους τους εργαζόμενους στα ΕΛΤΑ, οι οποίοι –όπως αναφέρεται– δεν φέρουν καμία ευθύνη για την κατάσταση, παρά μόνο «την άδολη προσφορά τους όλα αυτά τα χρόνια».
Η ΠΟΣΤ δηλώνει ότι βρίσκεται στο πλευρό όλων των συναδέλφων, στηρίζοντας κάθε ταχυδρομικό που πλήττεται από τις σχεδιαζόμενες αλλαγές.
Παράλληλα, η Ομοσπονδία καλεί τους εργαζόμενους να τηρούν τις υπηρεσιακές τους υποχρεώσεις και να καταγγέλλουν άμεσα κάθε περίπτωση καταπάτησης δικαιωμάτων τους.
Υπογραμμίζει ότι διαθέτει την εμπειρία και τα μέσα να αντιδράσει θεσμικά και αποτελεσματικά, προσφεύγοντας στις αρμόδιες αρχές.
Κλείνοντας την ανακοίνωση, η Π.Ο.Σ.Τ. επαναλαμβάνει πως, αν και τα περιθώρια δράσης είναι περιορισμένα, η διάθεση για συμβιβασμό είναι μηδενική.
«Η Π.Ο.Σ.Τ. διαθέτει την εμπειρία και τα μέσα να αντιδράσει ανάλογα και αποτελεσματικά για να προστατεύσει τα μέλη της με συνδικαλιστική δράση και προσφυγή στις αρμόδιες αρχές. Αδιαπραγμάτευτες κόκκινες γραμμές μας είναι οι θέσεις εργασίας, τα εργασιακά δικαιώματα, οι αμοιβές και καμία εξοντωτική μετακίνηση συναδέλφου.
Δεν έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε κάτι περισσότερο, αλλά δεν έχουμε τη διάθεση να συμβιβαστούμε με τίποτα λιγότερο!», σημειώνει.
ΚΚΕ: Παραδίδουν τα ΕΛΤΑ σε επιχειρηματικά συμφέροντα – Να σταματήσει το κλείσιμο καταστημάτων
«Να σταματήσει το κλείσιμο καταστημάτων των ΕΛΤΑ. Να διασφαλιστεί ο δημόσιος και κοινωνικός χαρακτήρας τους», ζητάει το ΚΚΕ με ερώτηση που απευθύνει στους συναρμόδιους υπουργούς η Κοινοβουλευτική του Ομάδα.
Όπως αναφέρουν οι βουλευτές, η διοίκηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ), με τη στήριξη της κυβέρνησης, προχωρά σε μαζικό κλείσιμο άνω των 200 ταχυδρομικών καταστημάτων σε όλη τη χώρα, στο πλαίσιο της λεγόμενης «αναδιάρθρωσης» και «εξορθολογισμού» του δικτύου τους.
«Η εξέλιξη αυτή προκαλεί έντονες αντιδράσεις από εργαζόμενους και κατοίκους δεκάδων περιοχών, καθώς οδηγεί σε υποβάθμιση βασικών ταχυδρομικών υπηρεσιών, απώλεια θέσεων εργασίας και παραπέρα ιδιωτικοποίηση του οργανισμού. Η λεγόμενη “αναδιοργάνωση” των ΕΛΤΑ έχει ως βασικό αποτέλεσμα την περαιτέρω συρρίκνωση του δικτύου και των υπηρεσιών τους, με σοβαρές συνέπειες τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για το κοινό. Οι αλλαγές αυτές συνοδεύονται από περικοπές θέσεων εργασίας, εντατικοποίηση, μετακινήσεις προσωπικού, ενώ οι πολίτες, ιδιαίτερα στις αγροτικές και νησιωτικές περιοχές, βλέπουν να αποκόπτονται από απαραίτητες ταχυδρομικές και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες», σημειώνουν οι βουλευτές του ΚΚΕ.