Ψηφιακό Σχολείο με προϋπολογισμό 73.650.792,00 €- «Ψηφιακός

Ψηφιακό Σχολείο με προϋπολογισμό 73.650.792,00 €- «Ψηφιακός


Την ενίσχυση του Ψηφιακού Σχολείου μέσω Ψηφιακών Υπηρεσιών και Καινοτόμων Εκπαιδευτικών Εργαλείων, με προϋπολογισμό 73.650.792,00 €, προβλέπει διεθνής διαγωνισμούς του υπουργείου   Παιδείας Κυριάκος  .

Το  έργο της ενίσχυσης του Ψηφιακού Σχολείου περιλαμβάνει εννιά (9) βασικούς άξονες:

1. Ανάπτυξη και Διάθεση Εκπαιδευτικών Εργαλείων βασιζόμενων σε Τρισδιάστατα Ολογράμματα για χρήση στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

2. Ανάπτυξη Ολοκληρωμένου ψηφιακού βοηθού με χρήση τεχνητής νοημοσύνης, με σκοπό της βελτιστοποίηση της μάθησης και την εξέλιξη της μαθησιακής εμπειρίας των μαθητών

3. Εκπαίδευση των εκπαιδευτικών σε νέα ψηφιακά εργαλεία και τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης (AI).

4. Δημιουργία πλατφόρμας και ολοκληρωμένης εφαρμογής ακουστικών και ηλεκτρονικών βιβλίων υψηλών προδιαγραφών στους μαθητές

5. Ενίσχυση των Ατόμων με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες και/ή Αναπηρία από τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) με σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία

6. Ενίσχυση των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία και υλικό

7. Ψυχολογική Υποστήριξη Γονέων μέσω Εκπαιδευτικών Βίντεο

8. Υπηρεσίες επέκτασης υφιστάμενων εργαλείων και δια λειτουργικότητας

9. Υπηρεσίες εκπαίδευσης

Τρισδιάστατα Ολογράμματα που ενσωματώνουν τεχνολογίες Τεχνητής Νοημοσύνης (A.I.)

Η Ανάπτυξη και Διάθεση Εκπαιδευτικών Εργαλείων βασιζόμενων σε Τρισδιάστατα Ολογράμματα που ενσωματώνουν τεχνολογίες Τεχνητής Νοημοσύνης (A.I.) για χρήση στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αφορά τη δημιουργία καινοτόμων εποπτικών μέσων στην εκπαίδευση με την χρήση ολογραμμάτων και τεχνολογιών επαυξημένης/μικτής πραγματικότητας (Augmented/Mixed Reality) σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Πιο συγκεκριμένα, η δράση επικεντρώνεται στη δημιουργία καινοτόμων εκπαιδευτικών εργαλείων που αξιοποιούν τρισδιάστατα ολογράμματα τύπου πυραμίδας και τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης (AI) για την υποστήριξη της διδασκαλίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Μέσω της ανάπτυξης διαδραστικών ολογραφικών συστημάτων, το έργο επιδιώκει να ενισχύσει την ψηφιακή μάθηση, προσαρμόζοντας τη διδασκαλία στις ανάγκες κάθε μαθητή.

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ

Ψηφιακό Εκπαιδευτικό υλικό ολογραμματικών απεικονίσεων

Η δράση σκοπεύει στη δημιουργία εγκαταστάσεων ολογραμμάτων και σχετικού ψηφιακού υλικού σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό σε μορφή ολογραφικής προβολής κατανέμεται σε επίπεδο βαθμίδας και θεματικών ως εξής:

Ενδεικτικά Παραδείγματα ολογραμματικών απεικονίσεων:

  • Στη Μελέτη Περιβάλλοντος / Φυσικά να απεικονίζονται φαινόμενα όπως η περιστροφή της Γης ή η διάδοση του φωτός, ενώ στη Γεωγραφία θα παρουσιάζονται τρισδιάστατες αναπαραστάσεις γεωμορφολογικών στοιχείων.
  • Στην Ενότητα Φυσική (υποενότητα σχήμα της γης) να απεικονίζονται φαινόμενα σχετικά με βαρύτητα , εναλλαγή μέρας νύχτας, αλλαγή εποχών , μορφολογία εδαφών, κλπ
  • Στην Ενότητα μαθηματικά να απεικονίζονται σχήματα γεωμετρίας μιλάμε για τρίγωνα, γεωμετρικές έννοιες, πλευρές , μετρήσεις, γωνίες κλπ
  • Στην Ενότητα ιστορίας να απεικονίζονται σχήματα οπτικής αναπαράστασης χαρακτηριστικών πολιτισμικής μας κληρονομιάς για πχ Ναός του Παρθενώνα, Κατανόηση ιστορικών γεγονότων μέσα από ξενάγηση μέσα στο χώρο, αγάλματα τοιχογραφίες μας μιλάνε για τις γιορτές κ τα έθιμα,

Τεχνική υλοποίησης ολογραμμάτων: Η εγκατάσταση θα βασιστεί σε τεχνολογίες όπως Holographic pyramid displays. Οι ολογραμματικές πυραμίδες (holographic pyramid displays) είναι μία από τις πιο δημοφιλείς και αποτελεσματικές τεχνικές απεικόνισης τρισδιάστατων ολογραφικών προβολών. Πρόκειται για μια διάταξη διαφανών επιφανειών σε σχήμα πυραμίδας, οι οποίες λειτουργούν ως ανακλαστικά μέσα, επιτρέποντας την προβολή ενός ψηφιακού αντικειμένου στο κέντρο της πυραμίδας. Η τεχνική αυτή αξιοποιεί την οπτική ψευδαίσθηση της αιωρούμενης εικόνας, κάνοντας το περιεχόμενο να φαίνεται τρισδιάστατο χωρίς την ανάγκη ειδικών γυαλιών ή πρόσθετων εξοπλισμών. Οι σύγχρονες ολογραμματικές πυραμίδες μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε μεγάλες εγκαταστάσεις, κατάλληλες για εκπαιδευτικές εφαρμογές και μουσειακές εκθέσεις. Σε εκπαιδευτικό περιβάλλον, οι πυραμίδες αυτές είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές στη διδασκαλία επιστημονικών και τεχνολογικών εννοιών, καθώς επιτρέπουν τη χωρική απεικόνιση και την αλληλεπίδραση με πολύπλοκες έννοιες.

Η λειτουργικότητά του απαιτούμενου εξοπλισμού (με κατάλληλο λογισμικό) πρέπει να περιλαμβάνει την προβολή τρισδιάστατων ολογραμμάτων μέσα από ολογραμματικές πυραμίδες, επιτρέποντας στους μαθητές να αλληλεπιδρούν με το περιεχόμενο χωρίς την ανάγκη επιπλέον συσκευών.

Μέσω των ολογραμματικών πυραμίδων, πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα προβολής 3D αντικειμένων, φυσικών φαινομένων, ιστορικών γεγονότων και άλλων εκπαιδευτικών στοιχείων. Με τη βοήθεια του εξοπλισμού και του ζητούμενου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού, οι μαθητές θα μπορούν να δουν αντικείμενα να αιωρούνται μπροστά τους, να αλλάζουν γωνίες παρατήρησης και να παρατηρούν λεπτομέρειες που δεν θα μπορούσαν να κατανοήσουν εύκολα σε μία δισδιάστατη αναπαράσταση.

Παράδοσης εξοπλισμού

  • Ο εξοπλισμός θα παραδοθεί σε 100 πρότυπα/πειραματικά/λοιπά δημόσια σχολεία της χώρας.

Ψηφιακά Εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης

Η εγκατάσταση θα ενσωματώνει εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης (Artificial Intelligence – A.I.). 

Πιο συγκεκριμένα:

  • Ψηφιακό Εργαλείο Ερωτήσεων-Απαντήσεων με Τεχνητή Νοημοσύνη (AI-Enabled Q&A)
  • Ψηφιακό Εργαλείο Μετατροπής Κειμένου σε Ομιλία με Τεχνητή Νοημοσύνη (AI Text-to-Speech). Η ενσωμάτωση τεχνητής νοημοσύνης θα πρέπει να επιτρέπει τη δημιουργία προσαρμοσμένων εκπαιδευτικών εμπειριών. Το εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης που αφορά τις ερωταπαντήσεις θα επιτρέπει στους μαθητές να αλληλεπιδρούν με το περιεχόμενο. Παράλληλα, αξιοποιώντας το εργαλείο Text-to-Speech, θα προσαρμόζεται η παρουσίαση των πληροφοριών ανάλογα με την κατανόηση και τις αντιδράσεις των μαθητών.
    Υπηρεσίες Συντήρησης, Καλής λειτουργίας και Μετάπτωσης σε κυβερνητικό νέφος

Ο Ανάδοχος οφείλει για μια περίοδο τριών (3) τουλάχιστον ετών με έναρξη την Οριστική Παραλαβή του Έργου, να συντηρεί και να διασφαλίσει την καλή λειτουργία των ψηφιακών εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης (Artificial Intelligence – A.I.). Πιο συγκεκριμένα:

  • Ψηφιακό Εργαλείο Ερωτήσεων-Απαντήσεων με Τεχνητή Νοημοσύνη (AI-Enabled Q&A)
  • Ψηφιακό Εργαλείο Μετατροπής Κειμένου σε Ομιλία με Τεχνητή Νοημοσύνη (AI Text-to-Speech).

Ανάπτυξη Ψηφιακού Βοηθού με χρήση τεχνητής νοημοσύνης, με σκοπό τη βελτιστοποίηση της μάθησης και την εξέλιξη της μαθησιακής εμπειρίας των μαθητών

Η Generative AI (Γενετική Τεχνητή Νοημοσύνη) έχει τη δυνατότητα να μετασχηματίσει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιείται η μάθηση, η αξιολόγηση και η ανίχνευση ελλείψεων στους μαθητές. Μέσω της προηγμένης ανάλυσης δεδομένων και της δημιουργίας εξατομικευμένου εκπαιδευτικού υλικού, μπορεί να προσφέρει στοχευμένη και προσαρμοσμένη υποστήριξη, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Εξατομικευμένο Περιεχόμενο Μάθησης

Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας εκπαιδευτικού περιεχομένου που δύναται να προσαρμόζεται στις ανάγκες του εκάστοτε μαθητή, λαμβάνοντας υπόψη παράγοντες όπως το επίπεδο γνώσεων, ο ρυθμός εκμάθησης και οι προσωπικές προτιμήσεις.

Η συγκεκριμένη τεχνολογία μπορεί να αναλύσει την πρόοδο του μαθητή και να συνθέσει εκπαιδευτικό υλικό που ανταποκρίνεται ακριβώς στις ανάγκες του, είτε αυτό αφορά θεωρητικές έννοιες, είτε πρακτικές εφαρμογές. Ένα τέτοιο σύστημα επιτρέπει στους μαθητές να λαμβάνουν εξατομικευμένες επεξηγήσεις και παραδείγματα που συνδέονται άμεσα με τον τρόπο που κατανοούν καλύτερα τις έννοιες.

Επιπλέον, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να λειτουργήσει ως ένας διαδραστικός εκπαιδευτικός βοηθός που παρέχει προσωποποιημένη καθοδήγηση και διδασκαλία. Μέσω διαδραστικής λειτουργικότητας δύναται να αναλύσει τις απαντήσεις και τις αντιδράσεις του μαθητή σε πραγματικό χρόνο και να προσφέρει εξατομικευμένες επεξηγήσεις, διορθώσεις και εναλλακτικούς τρόπους παρουσίασης της πληροφορίας. Αυτό βοηθά τους μαθητές να εμβαθύνουν στις γνώσεις και να κατανοήσουν πολύπλοκες έννοιες με τον δικό τους ρυθμό και τρόπο.

Εξατομικευμένο Περιεχόμενο Αξιολόγησης

Η αξιολόγηση των μαθητών παίζει καθοριστικό ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς επιτρέπει την παρακολούθηση της προόδου και την προσαρμογή των εκπαιδευτικών μεθόδων ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε μαθητή. Η ΤΝ μπορεί να δημιουργήσει δυναμικά και προσαρμοσμένα τεστ, σχεδιασμένα ειδικά για το επίπεδο γνώσεων και την πορεία μάθησης του κάθε μαθητή. Το περιεχόμενο των τεστ δύναται να ποικίλλει, από κλασικές ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής μέχρι πιο σύνθετες ασκήσεις ανάλυσης και ανάπτυξης σκέψης.
Η αξιολόγηση μπορεί να ενισχυθεί με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης που αναλύει αυτόματα τις απαντήσεις των μαθητών και παρέχει άμεση ανατροφοδότηση. Αυτό σημαίνει ότι ο μαθητής λαμβάνει σχόλια και επεξηγήσεις αμέσως μετά την ολοκλήρωση μιας άσκησης, κάτι που διευκολύνει την άμεση κατανόηση των λαθών του και την εστίαση στις περιοχές που χρειάζονται βελτίωση. Με τη χρήση προηγμένων αλγορίθμων, η ΤΝ μπορεί να προτείνει πρόσθετο εκπαιδευτικό υλικό ή επαναληπτικές ασκήσεις που θα βοηθήσουν τον μαθητή να καλύψει τυχόν κενά στις γνώσεις του.

Εξατομικευμένη Μέθοδος Ανίχνευσης Ελλείψεων

Η ΤΝ δεν περιορίζεται μόνο στην παροχή εκπαιδευτικού περιεχομένου και αξιολόγησης, αλλά μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ανίχνευση αδυναμιών και γνωστικών ελλείψεων. Μέσω της ανάλυσης  δεδομένων απόδοσης, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να εντοπίσει τα σημεία στα οποία ο μαθητής αντιμετωπίζει δυσκολίες και να προτείνει στοχευμένες λύσεις.

Για παράδειγμα, εάν ένας μαθητής παρουσιάζει συστηματική αδυναμία στην κατανόηση συγκεκριμένων μαθηματικών εννοιών ή δυσκολεύεται στην ανάγνωση και ανάλυση κειμένων, ένας ψηφιακός βοηθός ΤΝ μπορεί να το εντοπίσει μέσω της ανάλυσης των απαντήσεών του και της γενικότερης επίδοσής του στις ασκήσεις. Στη συνέχεια, μπορεί να δημιουργήσει εξατομικευμένα σχέδια μάθησης που επικεντρώνονται στις συγκεκριμένες αδυναμίες του μαθητή, προτείνοντας κατάλληλο υλικό, προσαρμοσμένες δραστηριότητες και εξατομικευμένες στρατηγικές μάθησης.

Αυτή η προσαρμοστική μέθοδος επιτρέπει στους μαθητές να εξελίσσονται με βάση τις προσωπικές τους ανάγκες και ικανότητες, εξασφαλίζοντας ότι κανένα γνωστικό κενό δεν παραμένει ανέλεγκτο. Παράλληλα, προσφέρει στους εκπαιδευτικούς ένα πολύτιμο εργαλείο που τους βοηθά να κατανοήσουν καλύτερα τις ανάγκες των μαθητών τους και να προσαρμόσουν ανάλογα τη διδακτική τους προσέγγιση.

«Ψηφιακός Βοηθός» του μαθητή

Στην επόμενη ενότητα ακολουθεί η ανάλυση των υποσυστημάτων του ψηφιακού εργαλείου «Ψηφιακός Βοηθός».

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ

ΟΠΣ «Ψηφιακός Βοηθός» – Υποσυστήματα

Ο Ψηφιακός βοηθός θα αποτελείται από πέντε (5) βασικά υποσυστήματα. Πιο συγκεκριμένα:

1. Υποσύστημα Εξυπηρέτησης Ερωτημάτων Ψηφιακού Βοηθού

Το συγκεκριμένο υποσύστημα του Ψηφιακού Βοηθού θα αποτελεί το βασικό μηχανισμό διαχείρισης και εξυπηρέτησης του μαθητή όσον αφορά τη συνολική εμπειρία που θα έχει με το περιβάλλον διαλογικής εκπαίδευσης. Το υποσύστημα αυτό θα περιλαμβάνει τη χρήση ενός μεγάλου γλωσσικού μοντέλου (LLM – Large Language Model) το οποίο χρησιμοποιείται κατά την αλληλεπίδραση με τους τελικούς χρήστες.

Αρχικά, το υποσύστημα θα πρέπει να είναι σε θέση να κατανοεί, με τη βοήθεια του μοντέλου, την οποιαδήποτε ερώτηση ή απάντηση του μαθητή. Το prompt του τελικού χρήστη θα αποτελεί την παράμετρο εισόδου προς το συγκεκριμένο υποσύστημα, προκειμένου να δημιουργηθεί η κατάλληλη απάντηση. Η κατανόησή του είναι βασικός δείκτης ορθής λειτουργίας. Εν συνεχεία, το Υποσύστημα Εξυπηρέτησης Ερωτημάτων θα πρέπει να αναλάβει την εξόρυξη και επιλογή των τμημάτων γνώσης, προκειμένου να είναι σε θέση να δημιουργήσει την εκάστοτε απάντηση. Λαμβάνοντας υπόψιν ότι ο Ψηφιακός Βοηθός θα πρέπει να παρέχει στον τελικό χρήστη μία διαλογική εμπειρία, θα πρέπει να ενσωματώνει λειτουργικότητα caching, διατήρησης της ιστορικότητας των ερωτήσεων, προκειμένου να εξυπηρετείται επιτυχώς ο συνολικός διάλογος. Τέλος, θα πρέπει να περιληφθεί η λειτουργικότητα της επεξηγησιμότητας (explainability) ούτως ώστε να είναι δυνατή η παρουσίαση της πηγής γνώσης που χρησιμοποιήθηκε για τη δημιουργία της εκάστοτε απάντησης. Το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό προσδίδει και έντονο εκπαιδευτικό χαρακτήρα.

2. Υποσύστημα Αξιολόγησης Επιπέδου Μαθητή

Το λογισμικό αξιολόγησης του επιπέδου γνώσεων του μαθητή θα αποτελεί ένα κρίσιμο συστατικό του Ψηφιακού Βοηθού, επιτρέποντας την προσαρμοσμένη και εξατομικευμένη εκπαίδευση. Η διαδικασία αξιολόγησης θα βασίζεται σε δυναμικές και προσαρμοστικές μεθόδους που επιτρέπουν στο σύστημα να αναλύει σε πραγματικό χρόνο την απόδοση του μαθητή και να προσαρμόζει την παροχή εκπαιδευτικού υλικού σύμφωνα με τις ανάγκες του.

Η αξιολόγηση θα ξεκινά με τη συλλογή δεδομένων από προηγούμενες αλληλεπιδράσεις του μαθητή, καταγράφοντας τις απαντήσεις του, τον χρόνο απόκρισης και την ικανότητά του να εφαρμόζει γνώσεις σε διαφορετικά πλαίσια. Με βάση αυτές τις πληροφορίες, το σύστημα θα δημιουργεί ένα διαρκώς ανανεούμενο μαθησιακό προφίλ, το οποίο θα επιτρέπει την καλύτερη προσαρμογή του περιεχομένου.

Η επιλογή των ερωτήσεων θα πρέπει να πραγματοποιείται μέσω προηγμένων τεχνικών μηχανικής μάθησης και ανάλυσης δεδομένων, διασφαλίζοντας ότι η δυσκολία και η συνάφεια των ερωτήσεων ταιριάζουν με το επίπεδο του μαθητή. Κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης, ο Ψηφιακός Βοηθός θα προσαρμόζει δυναμικά την πολυπλοκότητα των ερωτήσεων, βασιζόμενος στις απαντήσεις του μαθητή και στη συνολική του επίδοση.

Τα κριτήρια αξιολόγησης θα πρέπει να περιλαμβάνουν την ακρίβεια των απαντήσεων, την ταχύτητα απόκρισης, την κατανόηση των εννοιών και την ικανότητα εφαρμογής τους. Το σύστημα δεν θα πρέπει να περιορίζεται μόνο στη σωστή απάντηση, αλλά θα λαμβάνει υπόψη και τη διαδικασία σκέψης που ακολουθεί ο μαθητής, παρέχοντας συνεχή ανατροφοδότηση και καθοδήγηση.

3. Υποσύστημα Βάσης Γνώσης

Η γνωσιακή βάση θα αποτελεί την καρδιά του Ψηφιακού Βοηθού εκπαίδευσης, καθώς θα περιλαμβάνει όλη την απαραίτητη πληροφορία και το εκπαιδευτικό υλικό που θα χρησιμοποιείται για την υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας.

Δομή της Βάσης Γνώσης

Η γνωσιακή βάση θα είναι σχεδιασμένη με τρόπο που να επιτρέπει την εύκολη πρόσβαση, ανάκτηση και ενημέρωση των δεδομένων. Θα είναι οργανωμένη σε διάφορα επίπεδα, ξεκινώντας από τις βασικές θεματικές ενότητες και θα καταλήγει σε συγκεκριμένα εκπαιδευτικά αντικείμενα. Κάθε θεματική ενότητα θα περιλαμβάνει υποενότητες που αναλύονται περαιτέρω σε μαθήματα, κεφάλαια και υποκεφάλαια, εξασφαλίζοντας μια δομημένη και ιεραρχική οργάνωση της πληροφορίας.

Θέματα που θα Καλύπτονται

Η γνωσιακή βάση δύναται να καλύπτει το σύνολο των σχολικών μαθημάτων καθώς και των εργαστηρίων δεξιοτήτων, εξασφαλίζοντας ότι οι μαθητές θα έχουν πρόσβαση σε πλούσιο και ποικίλο εκπαιδευτικό υλικό. Ενδεικτικά μαθήματα και λοιπές Θεματικές που θα περιλαμβάνονται είναι τα εξής:

Μαθηματικά: Θα πρέπει να περιλαμβάνει άλγεβρα, γεωμετρία, τριγωνομετρία και ανάλυση. Η ύλη να καλύπτει από τις βασικές έννοιες μέχρι προχωρημένες μαθηματικές θεωρίες και προβλήματα.

Φυσικές Επιστήμες: Θα πρέπει να καλύπτει θέματα φυσικής, χημείας και βιολογίας. Οι μαθητές να μπορούν να βρουν πληροφορίες για τις βασικές αρχές της φυσικής, τις χημικές αντιδράσεις και τις βιολογικές διαδικασίες.

Γλώσσα και Λογοτεχνία: Θα πρέπει να περιλαμβάνει μαθήματα γλώσσας, γραμματικής, συντακτικού και λογοτεχνίας. Το υλικό να καλύπτει από τις βασικές γλωσσικές δεξιότητες μέχρι την ανάλυση λογοτεχνικών έργων και τη δημιουργική γραφή.

Ιστορία: Θα πρέπει να παρέχει πληροφορίες για την παγκόσμια και την ελληνική ιστορία, καλύπτοντας σημαντικά γεγονότα, περιόδους και προσωπικότητες. Το υλικό να είναι οργανωμένο χρονολογικά και θεματικά.

Γεωγραφία: Θα πρέπει να καλύπτει φυσική και ανθρωπογεωγραφία, με έμφαση στις γεωγραφικές περιοχές, τα κλίματα, τους πόρους και την πολιτιστική γεωγραφία.

Θεματικές σχετικά με τα εργαστήρια δεξιοτήτων: Ζω καλύτερα – Ευ Ζην, Φροντίζω το Περιβάλλον, Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη, Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία.

Διαδικασία Ενημέρωσης και Συντήρησης

Η συνεχής ενημέρωση και συντήρηση της γνώσης βάσης είναι απαραίτητη για να διασφαλιστεί ότι το εκπαιδευτικό υλικό θα παραμένει σύγχρονο, ακριβές και σχετικό με τις ανάγκες των μαθητών. Η διαδικασία αυτή θα πρέπει να περιλαμβάνει διάφορα στάδια, όπως η συλλογή νέου υλικού, η αξιολόγηση και η επικύρωση των πληροφοριών, καθώς και η ενσωμάτωση τους στη βάση γνώσης. Πρόκειται για μία βάση γνώσης η οποία θα πρέπει να υποβοηθά τη λειτουργία ενός Μεγάλου Γλωσσικού Μοντέλου. Το γεγονός αυτό καθιστά απαραίτητη την κατάλληλη επεξεργασία του εκπαιδευτικού υλικού με τρόπο ώστε αυτό να είναι προσπελάσιμο από το Υποσύστημα Εξυπηρέτησης Ερωτημάτων, προκειμένου να ανακτήσει τη γνώση με συγκεκριμένο τρόπο προκειμένου να εισαχθεί στο Μεγάλο Γλωσσικό Μοντέλο για να παραχθεί η απάντηση προς τον τελικό χρήστη.

Οποιοδήποτε εκπαιδευτικό υλικό που κριθεί κατάλληλο θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα να εισαχθεί στο σύστημα διαχείρισης περιεχομένου (CMS). Η διαδικασία αυτή θα περιλαμβάνει την κατηγοριοποίηση και την ευρετηρίαση του νέου υλικού, καθώς και τη δημιουργία συνδέσμων με υπάρχουσες πληροφορίες στη βάση γνώσης. Η ενημέρωση της βάσης γνώσης θα πραγματοποιείται τακτικά, με στόχο την παροχή των πλέον ενημερωμένων και σχετικών πληροφοριών προς τους μαθητές.

Η συντήρηση της γνώσης βάσης θα πρέπει να περιλαμβάνει επίσης τη συνεχή παρακολούθηση και αξιολόγηση της ποιότητας του υλικού.

Οι διαχειριστές του συστήματος θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα τακτικού ελέγχου για τυχόν ανακρίβειες ή παρωχημένα δεδομένα και θα προβαίνουν στις απαραίτητες διορθώσεις ή ενημερώσεις. Επιπλέον, θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψιν τις ανατροφοδοτήσεις από τους χρήστες, που αποτελούν σημαντικό παράγοντα για τη βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού υλικού.

Η γνωσιακή βάση του Ψηφιακού Βοηθού θα αποτελεί έναν ζωντανό και εξελισσόμενο οργανισμό, που θα προσαρμόζεται συνεχώς στις ανάγκες των μαθητών και τις απαιτήσεις του εκπαιδευτικού συστήματος. Μέσω της οργανωμένης δομής, της πλούσιας θεματολογίας και της τακτικής ενημέρωσης και συντήρησης, το σύστημα θα διασφαλίζει την παροχή μιας αξιόπιστης και αποτελεσματικής εκπαιδευτικής εμπειρίας.

4. Υποσύστημα Παροχής Εξατομικευμένου Εκπαιδευτικού Περιεχομένου

Η παροχή εκπαιδευτικού υλικού από τον Ψηφιακό Βοηθό θα αποτελεί μια από τις βασικότερες λειτουργικότητες. Στοχεύει στην υποστήριξη της μάθησης με έναν εξατομικευμένο και αποδοτικό τρόπο. Η διαδικασία αυτή θα περιλαμβάνει την επιλογή κατάλληλου υλικού, τη διαδικασία παροχής και την προσαρμοστικότητα του υλικού στις ανάγκες του μαθητή.

Κριτήρια Επιλογής Υλικού

Η επιλογή του εκπαιδευτικού υλικού θα πρέπει να βασίζεται σε διάφορα κριτήρια που εξασφαλίζουν ότι το υλικό είναι κατάλληλο και αποτελεσματικό για τον εκάστοτε μαθητή. Αρχικά, το υλικό πρέπει να ακολουθεί τα τρέχοντα πρότυπα και αναλυτικά προγράμματα που καθορίζονται από το ΙΕΠ. Αυτό θα διασφαλίζει ότι οι μαθητές λαμβάνουν ακριβείς και ενημερωμένες πληροφορίες που ευθυγραμμίζονται με τις σχολικές απαιτήσεις. Επιπροσθέτως, το υλικό θα επιλέγεται με βάση την αξιολόγηση του επιπέδου του μαθητή, όπως θα προκύπτει από την διαδικασία αξιολόγησης. Οι μαθητές με υψηλότερο επίπεδο κατανόησης θα λαμβάνουν πιο προχωρημένο υλικό, ενώ οι μαθητές που χρειάζονται επιπλέον υποστήριξη θα λαμβάνουν βασικό και ενισχυτικό υλικό.

Διαδικασία Παροχής

Η διαδικασία παροχής του εκπαιδευτικού υλικού θα πρέπει να είναι σχεδιασμένη ώστε να είναι `όσο το δυνατόν πιο ομαλή και αποδοτική για τον μαθητή. Αφού το σύστημα αξιολογήσει το επίπεδο του μαθητή και επιλέξει το κατάλληλο υλικό, θα το παρέχει με διάφορους τρόπους. Η παροχή θα πραγματοποιείται κυρίως μέσω της διεπαφής του Ψηφιακού Βοηθού, όπου οι μαθητές θα μπορούν να αλληλεπιδράσουν άμεσα με το υλικό, να απαντήσουν σε ερωτήσεις και να λάβουν άμεση ανατροφοδότηση.

Το υλικό θα περιλαμβάνει κείμενα, διαγράμματα, πολυμέσα και διαδραστικές ασκήσεις που θα σχεδιαστούν για να κρατούν το ενδιαφέρον του μαθητή και να ενισχύουν την κατανόησή του. Οι ασκήσεις θα είναι ποικίλες και θα περιλαμβάνουν ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ασκήσεις αντιστοίχισης, προβλήματα επίλυσης και  διαδραστικά κουίζ. Το σύστημα θα παρέχει επίσης πρόσθετο υλικό με τη μορφή βίντεο και άλλων μορφών, που θα βοηθούν τους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα τις έννοιες μέσα από οπτικοακουστική μάθηση.

Προσαρμοστικότητα στις Ανάγκες του Μαθητή

Ένα από τα κύρια πλεονεκτήματα του Ψηφιακού Βοηθού θα είναι η προσαρμοστικότητα του υλικού στις ατομικές ανάγκες του μαθητή. Η προσαρμοστικότητα αυτή θα επιτυγχάνεται μέσω της συνεχούς αξιολόγησης και της ανατροφοδότησης που θα λαμβάνει ο Βοηθός από τις αλληλεπιδράσεις του μαθητή. Με την παρακολούθηση της προόδου του μαθητή, το σύστημα θα δύναται να προσαρμόσει το επίπεδο και τον τύπο του υλικού που θα παρέχεται.

5. Υποσύστημα Γραφικής Διεπαφής Χρήστη

Η γραφική διεπαφή χρήστη του εκπαιδευτικού Ψηφιακού Βοηθού θα πρέπει να σχεδιαστεί με επίκεντρο τις ανάγκες και τις προτιμήσεις των μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, συνδυάζοντας την τεχνολογία αιχμής με μια αισθητική που απευθύνεται στους νέους. Ο σχεδιασμός της διεπαφής θα πρέπει να επικεντρώνεται στην ευκολία πλοήγησης και στη δημιουργία ενός ευχάριστου, φιλικού περιβάλλοντος που ενθαρρύνει την αλληλεπίδραση και την ενεργό συμμετοχή. Ο μαθητής θα πρέπει να εισέρχεται σε ένα καθαρό και κατανοητό περιβάλλον, όπου οι βασικές λειτουργίες παρουσιάζονται με ευκρίνεια, αποφεύγοντας την περιττή πολυπλοκότητα που μπορεί να αποσπάσει την προσοχή του.

Το περιβάλλον συνομιλίας θα πρέπει να αποτελεί τον βασικό χώρο αλληλεπίδρασης, όπου οι μαθητές δύνανται να υποβάλλουν ερωτήματα και να λαμβάνουν απαντήσεις με βάση τις ανάγκες τους, δημιουργώντας μια αίσθηση άμεσης και προσωπικής επικοινωνίας. Η συνομιλία υποστηρίζεται από γραφικά στοιχεία και εικόνες που όχι μόνο ενισχύουν την οπτική εμπειρία, αλλά και καθοδηγούν τον μαθητή ανάμεσα στις διάφορες επιλογές και λειτουργίες.

Σημαντικό στοιχείο της γραφικής διεπαφής είναι η δυνατότητα εξατομίκευσης, επιτρέποντας στους μαθητές να προσαρμόζουν το περιβάλλον σύμφωνα με τις προσωπικές τους προτιμήσεις. Ο μαθητής θα πρέπει να δύναται να αλλάξει το θέμα του περιβάλλοντος διαλόγου, το μέγεθος της γραμματοσειράς και άλλες παραμέτρους που διευκολύνουν την πρόσβαση και την κατανόηση του περιεχομένου. Επιπλέον, ο σχεδιασμός θα προβλέπει τη δυναμική ενημέρωση και ανταπόκριση σε κάθε ενέργεια του μαθητή, εξασφαλίζοντας έτσι μια άμεση και χωρίς καθυστερήσεις επικοινωνία.

Η γραφική διεπαφή θα πρέπει να υλοποιηθεί λαμβάνοντας υπόψιν και τη δυνατότητα χρήσης σε κινητές συσκευές, καθώς η mobile έκδοση αποτελεί κρίσιμο μέρος της συνολικής λειτουργικότητας του Ψηφιακού Βοηθού. Η mobile διεπαφή θα πρέπει να αναδιαμορφώνεται αυτόματα ανάλογα με το μέγεθος της οθόνης, είτε πρόκειται για smartphones, είτε για tablets, διατηρώντας πάντοτε την οπτική συνοχή και την ευκολία χρήσης. Οι μεταβάσεις μεταξύ των διαφόρων οθονών θα πρέπει να είναι ομαλές και τα γραφικά να αναπροσαρμόζονται δυναμικά, προσφέροντας μια εμπειρία χρήστη που παραμένει σταθερή και ευχάριστη ανεξαρτήτως της συσκευής από την οποία προσπαλαύνει ο μαθητής τον Ψηφιακό Βοηθό.

Εκπαίδευση των εκπαιδευτικών σε νέα ψηφιακά εργαλεία και τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης (AI)

Η ραγδαία ανάπτυξη της Παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης (ΠΤΝ) – Generative Artificial Intelligence (GenAI) έχει επηρεάσει σημαντικά όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας, με την εκπαίδευση να αποτελεί έναν από τους πιο κρίσιμους. Σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές της UNESCO και τις πολιτικές ενσωμάτωσης της ΠΤΝ στα μεγαλύτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα του κόσμου, η εκπαιδευτική κοινότητα καλείται να προσαρμοστεί σε ένα νέο περιβάλλον, όπου η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) μπορεί να λειτουργήσει ως εργαλείο βελτίωσης της μαθησιακής εμπειρίας.

Το επιμορφωτικό υλικό έρχεται να καλύψει την ανάγκη αυτή, εκπαιδεύοντας εκπαιδευτικούς και μαθητές στη χρήση και διαχείριση της ΑΙ με τρόπο υπεύθυνο, δημιουργικό και προσαρμοσμένο στις παιδαγωγικές και ηθικές απαιτήσεις της νέας εποχής.

Τα εργαλεία Παραγωγικής ΤΝ, όπως το ChatGPT, μπορούν να αναδιαμορφώσουν τη μάθηση, επιτρέποντας εξατομικευμένες μαθησιακές εμπειρίες, υποστήριξη των εκπαιδευτικών και εκπαίδευση στην ηθική χρήση της τεχνητής νοημοσύνης. Συγκεκριμένα, η χρήση της ΠΤΝ έχει τη δυνατότητα να προσαρμόσει το περιεχόμενο της εκπαίδευσης στις ανάγκες του κάθε μαθητή με σκοπό τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της διδασκαλίας. Επιπρόσθετα, η ΠΤΝ μπορεί να αυτοματοποιήσει χρονοβόρες διαδικασίες, όπως είναι η δημιουργία υλικού και η αξιολόγηση. Επιπλέον, ηθικά ζητήματα, όπως η λογοκλοπή και η προκατάληψη στα δεδομένα, απαιτούν εξειδικευμένη επιμόρφωση για τη διαχείρισή τους.

Αν και η χρήση της Παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση αυξάνεται, υπάρχει σημαντική έλλειψη επιμόρφωσης για την αποτελεσματική και ηθική αξιοποίησή της στην εκπαίδευση. Ένας μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών και οι μαθητών δεν διαθέτουν επαρκείς γνώσεις και δεξιότητες για να χρησιμοποιήσουν τα εργαλεία της ΑΙ με παιδαγωγικά αποδοτικό τρόπο.

Το εκπαιδευτικό υλικό αφορά εκπαίδευση εκπαιδευτικών και θα πρέπει να υιοθετεί σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις με σκοπό να παρέχει στην εκπαιδευτική κοινότητα:

α) ολοκληρωμένη εκπαίδευση σε τεχνολογικές, παιδαγωγικές και ηθικές διαστάσεις της ΠΤΝ,

β) εργαλεία & μεθοδολογίες για εκπαιδευτικούς, ώστε να σχεδιάζουν μαθήματα, να δημιουργούν εκπαιδευτικό υλικό και αξιολογήσεις με χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και

γ) γνώση για εφαρμογή εξατομικευμένης και διαφορικής μάθησης

Το εν λόγω εκπαιδευτικό υλικό θα είναι σε μορφή ώστε:

  • Να λειτουργεί με υπάρχουσα πλατφόρμα Ψηφιακού Αποθετηρίου του ΥΠΑ
  • Να προάγει την εκπαιδευτική καινοτομία ενισχύοντας τη δημιουργία προσαρμοσμένων μαθημάτων και αξιολογήσεων για χρήση AI
  • Να ενσωματώνει στοιχεία gamification και διαδραστικότητας: να παρέχει πρακτικές ασκήσεις, quizzes,
    εκπαιδευτικά παιχνίδια, δραστηριότητες πρακτικής και εξάσκησης, δραστηριότητες αξιολόγησης,
    παρουσιάσεις, εκπαιδευτικές δραστηριότητες, πρακτική εφαρμογή με εργαλεία generative AI.

Η προτεινόμενη δράση αποτελεί μία καινοτόμο, στρατηγική απάντηση στις προκλήσεις της ψηφιακής εκπαίδευσης, δίνοντας στα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας τα εργαλεία να χρησιμοποιήσουν την Παραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη με τρόπο παιδαγωγικά υπεύθυνο και ηθικά αποδεκτό. Η ενσωμάτωσή του εν λόγω εκπαιδευτικού υλικού στο ευρύτερο έργο της Ψηφιοποίησης της Εκπαίδευσης διασφαλίζει ότι οι εκπαιδευτικοί θα αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες για να ενσωματώσουν την Τεχνητή Νοημοσύνη στη διδακτική τους πρακτική.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ Στόχοι Επιμορφωτικού Υλικού  Στόχος του επιμορφωτικού υλικού είναι η παροχή ολοκληρωμένης εκπαίδευσης στους εκπαιδευτικούς για την ενσωμάτωση της Παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης (ΠΤΝ) στην εκπαιδευτική διαδικασία, ενισχύοντας την ποιότητα της διδασκαλίας και της μάθησης με σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία.

Πιο συγκεκριμένα, με το εν λόγω επιμορφωτικό υλικό, οι εκπαιδευτικοί θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοούν τις βασικές αρχές της Παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης (ΠΤΝ).
  • Γνωρίζουν τα παιδαγωγικά, τεχνολογικά και ηθικά ζητήματα της ΑΙ στην εκπαίδευση.
  • Αξιοποιούν την ΠΤΝ για τη δημιουργία, οργάνωση και βελτίωση των μαθημάτων τους.
  • Αποκτήσουν δεξιότητες Μηχανικής Προτροπών (Prompt Engineering) για βέλτιστα αποτελέσματα.
  • Σχεδιάζουν εξατομικευμένες μαθησιακές εμπειρίες με βάση τις ανάγκες των μαθητών τους.
  • Χρησιμοποιούν ψηφιακά εργαλεία αξιολόγησης και ανατροφοδότησης βασισμένα στην ΤΝ.
  • Να χρησιμοποιούν στην ΠΤΝ για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής και μαθησιακής διαδικασίας.
  • Να εκπαιδεύουν τους μαθητές για την ορθή, ηθική και αποτελεσματική χρήση της generative AI.

Το υλικό θα συμβάλει:

α) στην εξοικείωση των εκπαιδευτικών με σύγχρονα εργαλεία ΑΙ,

β) στη βελτίωση της μαθησιακής εμπειρίας μέσω διαδραστικών και εξατομικευμένων δραστηριοτήτων,

γ) στην προώθηση της καινοτομίας στην εκπαίδευση μέσω ΠΤΝ και στην ανάπτυξη ψηφιακού γραμματισμού για μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Αναλυτικότερα, με την αξιοποίηση του παραγόμενου υλικού οι βασικοί στόχοι μεταξύ άλλων είναι:

Υποστήριξη Εκπαιδευτικών: Οι εκπαιδευτικοί να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν την ΠΤΝ για να εξοικονομούν χρόνο από χρονοβόρες διοικητικές διαδικασίες, όπως η αξιολόγηση εργασιών, και να επικεντρώνονται στη δημιουργική και ποιοτική διδασκαλία.

Εξατομίκευση Μάθησης: Με τη βοήθεια της ΠΤΝ οι εκπαιδευτικοί θα έχουν τη δυνατότητα να αναγνωρίζουν τις μοναδικές ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και τις δυσκολίες κάθε μαθητή, προσφέροντας εξατομικευμένες προτάσεις διδασκαλίας και ασκήσεων.

Δημιουργία Διαδραστικού Περιεχομένου: Τα εργαλεία ΠΤΝ θα βοηθήσουν στη δημιουργία δυναμικού και διαδραστικού περιεχομένου, όπως παιχνίδια μάθησης, διαδραστικές παρουσιάσεις και προσομοιώσεις, που ενισχύουν τη δέσμευση και την κατανόηση.

Προώθηση Κριτικής Σκέψης: Μέσω της αλληλεπίδρασης με έξυπνα συστήματα και αλγορίθμους, οι εκπαιδευτικοί και ιδιαίτερα οι μαθητές θα ενθαρρύνονται να σκεφτούν κριτικά, να επιλύσουν προβλήματα και να κατανοήσουν πώς λειτουργεί η τεχνολογία.

Ενίσχυση Τεχνολογικής Επάρκειας: Η γνωριμία με την ΠΤΝ θα προετοιμάσει τους τους εκπαιδευτικούς και μαθητές για έναν κόσμο όπου οι ψηφιακές δεξιότητες είναι απαραίτητες, ενθαρρύνοντας τη δημιουργικότητα και την εφευρετικότητα.

Ενσωμάτωση της Συνεργασίας: Οι εκπαιδευτικοί θα εξοικειωθούν με εργαλεία που προάγουν τη συνεργασία μεταξύ αυτών και των μαθητών, ακόμη και σε διαδικτυακά ή υβριδικά περιβάλλοντα, ενισχύοντας την ομαδική εργασία και τις επικοινωνιακές δεξιότητες.

Δομή και Περιεχόμενο Εκπαιδευτικού Υλικού

Το υλικό θα αποτελείται κατ’ ελάχιστο από:

Α) Πενήντα (50) εκπαιδευτικές ενότητες. Η ανάπτυξη του υλικού θα ακολουθεί τις αρχές της μικρομάθησης (microlearning), της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και της προσαρμοσμένης μάθησης μέσω τεχνητής νοημοσύνης.

Καθεμία από τις θεματικές ενότητες θα περιλαμβάνει:

1 Εκπαιδευτικό Υλικό
2 Μελέτες Περίπτωσης (Case Studies)
3 Χρήσιμοι Σύνδεσμοι
4 Ψηφιακό (Ηλεκτρονικό) Εκπαιδευτικό Υλικό – Παρουσιάσεις
5 Online tutorials και εκπαιδευτικά βίντεο
6 Quiz – Ασκήσεις αυτοαξιολόγησης
7 Δραστηριότητες Μάθησης
8 Σχέδια Μαθήματος (Lesson plans)
9 Εκπαιδευτικό Υλικό για Εκπαιδευτικά Εργαλεία και Εφαρμογές Λογισμικού ΑΙ
10 Εκπαιδευτικά Παιχνίδια
11 Εγχειρίδιο χρήσης/Workbook

Β) Εγχειρίδιο για την Τεχνητή Νοημοσύνη

Εκτός από το παραπάνω εκπαιδευτικό υλικό, θα γίνει συγγραφή εγχειριδίου, το οποίο θα απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων. Το βιβλίο θα έχει ως στόχο την ενίσχυση των γνώσεων και των δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών στη χρήση εργαλείων Παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης (ΠΤΝ), δίνοντάς τους τα κατάλληλα εργαλεία και τις μεθοδολογικές προσεγγίσεις για την αποτελεσματική αξιοποίηση της AI στην εκπαιδευτική διαδικασία. Το περιεχόμενο του εγχειριδίου θα επικεντρώνεται στην πρακτική εφαρμογή της ΠΤΝ στη διδασκαλία και τη μάθηση, παρέχοντας στους εκπαιδευτικούς ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για τον σχεδιασμό μαθημάτων, την εξατομικευμένη διδασκαλία, την αξιολόγηση και την προώθηση της κριτικής σκέψης μέσω των εργαλείων generative AI.

Το εγχειρίδιο θα λειτουργεί ως ένας ολοκληρωμένος οδηγός για τους εκπαιδευτικούς, παρέχοντας τις παιδαγωγικές, τεχνολογικές και ηθικές προεκτάσεις της χρήσης της Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση, καθώς και πρακτικά παραδείγματα εφαρμογής στις σύγχρονες διδακτικές πρακτικές.

Γενικές Προδιαγραφές Εγχειριδίου: Το εγχειρίδιο θα περιλαμβάνει ασκήσεις, δραστηριότητες, προσχέδια μαθημάτων εκπαιδευτικά σενάρια, quiz, τεστ αξιολόγησης, σταυρόλεξα, αρκτικόλεξα και αντιστοίχιση λέξεων.

Το υλικό που θα συνταχθεί θα πρέπει να κατηγοριοποιηθεί ανά βαθμίδα εκπαίδευσης και γνωστικό αντικείμενο, ενώ παράλληλα θα υπάρχει σύνδεση με εξωτερικό σύνδεσμο για να μπορούν οι εκπαιδευτικοί να κατανοούν τη λειτουργία της ΤΝ ώστε να την αξιοποιούν.

Το εκπαιδευτικό περιεχόμενο θα είναι διαδραστικό και θα προωθεί την ενεργητική μάθηση, θα είναι εύκολο σε αναζήτηση (πχ. χρήση κλειδιών, διαδραστικοί χάρτες), ποικιλία περιεχομένου ανάλογα με τους εκπαιδευτικούς στόχους, θα λαμβάνεται υπόψη η δημιουργικότητα και η κριτική σκέψη καθώς και οι ανάγκες των εκπαιδευομένων.

Τεχνολογικές Απαιτήσεις και Υποδομή – Ψηφιακή Πλατφόρμα Εκπαίδευσης

Το εκπαιδευτικό υλικό θαείναι σε μορφή κατάλληλη για εξ αποστάσεως εκπαίδευση και άμεσα διαθέσιμο για να μεταφορτωθεί σε Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πλατφόρμα του ΥΠΑΙΘΑ/ΙΕΠ, ώστε να παρέχει:

  • Προσαρμοσμένα Μαθήματα (Adaptive Learning): Εξατομίκευση βάσει μαθησιακών αναγκών και ηλικίας.
  • Προσβασιμότητα: Δυνατότητα πρόσβασης από διάφορες συσκευές (υπολογιστές, tablets, smartphones) με σύνδεση στο διαδίκτυο πληρώντας τις βασικές αρχές προσβασιμότητας.
  • Δυνατότητα offline πρόσβασης μέσω Android & iOS εφαρμογής.
  • Διαλειτουργικότητα: Συμβατότητα με άλλα εκπαιδευτικά συστήματα και πλατφόρμες, διευκολύνοντας την ενσωμάτωση σε υπάρχουσες δομές.
  • Ασφάλεια Δεδομένων: Προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών, σύμφωνα με τις ισχύουσες νομοθεσίες και κανονισμούς.

Δημιουργία πλατφόρμας και ολοκληρωμένης εφαρμογής ακουστικών και ηλεκτρονικών βιβλίων για μαθητές (Ψηφιακή Εφαρμογή για Audiobooks & eBooks)

Στην ψηφιακή εποχή, η πρόσβαση στη γνώση και τη λογοτεχνία γίνεται ολοένα και πιο σημαντική μέσω σύγχρονων τεχνολογικών εργαλείων. Το έργο στοχεύει στη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης ψηφιακής εφαρμογής που θα παρέχει δωρεάν πρόσβαση σε audiobooks και eBooks για μαθητές και εκπαιδευτικούς, προωθώντας την ισότιμη διάδοση του πολιτιστικού και εκπαιδευτικού περιεχομένου.

Με την ανάπτυξη αυτής της εφαρμογής, καλύπτονται σημαντικές ανάγκες, όπως:

  • Πρόσβαση σε εκπαιδευτικό και ψυχαγωγικό περιεχόμενο σε ηχητική και ηλεκτρονική μορφή, βελτιώνοντας την αναγνωστική εμπειρία.
  • Συμπερίληψη μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, προβλήματα όρασης) μέσω της ηχητικής αφήγησης.
  • Διαθεσιμότητα offline, ώστε οι μαθητές να έχουν πρόσβαση σε περιεχόμενο ακόμα και χωρίς σύνδεση στο διαδίκτυο.
  • Αξιοποίηση τεχνολογίας αιχμής, παρέχοντας ένα εύχρηστο περιβάλλον που διευκολύνει τη διάδραση και την προσωποποιημένη μάθηση.

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ Αρχιτεκτονική & Περιβάλλον Χρήστη

  • Η εφαρμογή θα διαθέτει μια φιλική προς τον χρήστη διεπαφή, επιτρέποντας εύκολη πλοήγηση στις διαθέσιμες κατηγορίες audiobooks και eBooks.
  • Αρχική Σελίδα: Προβολή προτεινόμενων & δημοφιλών τίτλων, κατηγοριών και συλλογών.
  • Αναζήτηση & Φίλτρα: Δυνατότητα αναζήτησης βάσει τίτλου, συγγραφέα, θεματικής κατηγορίας.
  • Σελίδα Περιεχομένου: Προβολή περιγραφής, εξωφύλλου, συγγραφέα, διάρκειας (για audiobooks),
    κεφαλαίων και άλλων πληροφοριών.

Audiobook Player

  • Βασικές λειτουργίες: Play/Pause, ρύθμιση ταχύτητας (0.75x, 1x, 1.25x, 1.5x), sleep timer.
  • Δημιουργία σελιδοδεικτών & σημειώσεων.
  • Κατάτμηση σε κεφάλαια με σαφή δομή.
  • Offline αναπαραγωγή.

eBook Reader

  • Ανάγνωση βιβλίων εντός εφαρμογής, χωρίς την ανάγκη εξωτερικού λογισμικού.
  • Προσαρμογή γραμματοσειράς, φωτεινότητας και χρώματος φόντου.
  • Προσθήκη σελιδοδεικτών & σημειώσεων.
  • Πλοήγηση μέσω περιεχομένων ή αριθμού σελίδων.

Υποστήριξη Offline Πρόσβασης

  • Τοπική αποθήκευση audiobooks & eBooks για αναπαραγωγή χωρίς σύνδεση στο διαδίκτυο.
  • Συγχρονισμός προόδου, σημειώσεων & σελιδοδεικτών μόλις υπάρξει σύνδεση.

Τεχνική Υλοποίηση

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο, δυναμική, διδακτική, εκπαιδευτική δράση, η οποία συνίσταται στην προσθήκη νέων Θεματικών Ενοτήτων, με εστίαση στις δεξιότητες, στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού και του Γυμνασίου, αξιοποιώντας σύγχρονες μεθόδους μάθησης. Βασική αρχή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι ο συνδυασμός των γνωστικών πεδίων των Προγραμμάτων Σπουδών με την ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων των μαθητών/τριών, με σκοπό τη διάπλασή τους σε ελεύθερους/ες και υπεύθυνους/ες πολίτες, στα συμφραζόμενα της σύγχρονης ελληνικής και παγκόσμιας πραγματικότητας. Μέσα από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, που έχουν τη δομή των Ανοικτών Προγραμμάτων Σπουδών και Διαδικασιών, ενισχύεται η καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής, διαμεσολάβησης και υπευθυνότητας, καθώς και δεξιοτήτων ψηφιακής μάθησης, τεχνολογίας και επιστήμης στους/στις μαθητές/τριες (ΦΕΚ 3567 Β 04-08-2021, ΦΕΚ 3791 Β 13-08-2021).

Οι θεματικές ενότητες των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι οι εξής:



Πηγή

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *