Αιμορραγία στις μετοχές τους, αναταράξεις στις αγορές

Αιμορραγία στις μετοχές τους, αναταράξεις στις αγορές
Ισχυρές αναταράξεις το πρωί της Πέμπτης στα χρηματιστήρια στον απόηχο της ανακοίνωσης του Ντόναλντ Τραμπ για δασμούς στα αυτοκίνητα.
Οι ρευστοποιήσεις άρχισαν από την Ασία με τις ευρωπαϊκές αγορές να παίρνουν στη συνέχεια τη σκυτάλη. Ο πανευρωπαϊκός δείκτης Stoxx 600, με την έναρξη της συνεδρίασης βρέθηκε να υποχωρεί πάνω από 1%, σε χαμηλά δύο εβδομάδων.
Στο 3,3% οι απώλειες για τον κλάδο αυτοκινήτου, που χάνει έτσι τα κέρδη της χρονιάς. Η Volkswagen, από τις πλέον ευάλωτες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες στους δασμούς, εξαιτίας της μεγάλης βάσης προμηθευτών στο Μεξικό και της απουσίας παραγωγή σε αμερικανικό έδαφος για τα brands Audi και Porsche, βλέπει τις μετοχές της να υποχωρούν 3,6%.
Η Stellantis, μητρική της Chrysler, κάνει βουτιά 6,4%, η BMW υποχωρεί 3,9% και η Porsche καταγράφει απώλειες 4,2%. Στο -2,5% είναι η Volvo, ενώ απώλειες άνω του 2% εμφανίζει και η εταιρεία ανταλλακτικών Continental.
Nωρίτερα οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες Toyota και Honda κατέγραψαν 3,69% και 2,91% αντίστοιχα. Η Nissan, η οποία διαθέτει δύο εργοστάσια στο Μεξικό, υποχώρησε κατά 2,92%, ενώ η Mazda Motor είχε απώλειες άνω του 6%. Η Mitsubishi Motor σημείωσε πτώση 4,9%.
Η νοτιοκορεατική Kia Motors, η οποία διαθέτει εργοστάσιο παραγωγής στο Μεξικό, υποχώρησε κατά 2,76%. Οι μετοχές των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών Nio και Xpeng κατέγραψαν επίσης πτώση 3,94% και 1,97% αντίστοιχα.
Σε ισχύ από 2 Απριλίου με στόχο 100 δισ.
Οι νέοι δασμοί θα τεθούν σε ισχύ στις 2 Απριλίου. Ο σύμβουλος του Λευκού Οίκου, Γουίλ Σαρφ, εξήγησε ότι οι δασμοί θα εφαρμόζονται στα «αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά που κατασκευάζονται στο εξωτερικό», επιπλέον των ήδη υπαρχόντων δασμών.
Οι πλήρεις λεπτομέρειες της προεδρικής διακήρυξης παραμένουν ασαφείς, καθώς τα περισσότερα αυτοκίνητα αποτελούνται από εξαρτήματα που προέρχονται από διάφορες χώρες.
Οι δασμοί αναμένεται επίσης να αποφέρουν πάνω από 100 δισεκατομμύρια δολάρια νέων ετήσιων εσόδων στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Σαρφ.
«Κάθε αυτοκινητοβιομηχανία που πουλά οχήματα στις ΗΠΑ εξαρτάται από τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού για ανταλλακτικά αυτοκινήτων, με πολλά από αυτά να προέρχονται από την Κίνα», δήλωσε ο Καρλ Μπράουερ, επικεφαλής αναλυτής στην iSeeCars.
«Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και αν η Honda ή η Toyota συναρμολογούν ένα μοντέλο στις ΗΠΑ, τα εξαρτήματα που προέρχονται από την Κίνα θα αυξήσουν το κόστος παραγωγής αυτών των οχημάτων», δήλωσε στο CNBC μέσω email, προσθέτοντας ότι αυτά τα κόστη είτε θα μειώσουν τα κέρδη των αυτοκινητοβιομηχανιών είτε θα μετακυλιστούν στους καταναλωτές μέσω υψηλότερων τιμών.
Κανείς δεν ξεφεύγει από τον αντίκτυπο
Τα οχήματα που συναρμολογούνται στις ΗΠΑ θα επηρεαστούν επίσης, αν και σε μικρότερο βαθμό, ανάλογα με τη σύνθεση των ξένων εξαρτημάτων τους, πρόσθεσε ο αναλυτής.
«Κανένας λιανοπωλητής αυτοκινήτων στις ΗΠΑ δεν θα ξεφύγει από τον αντίκτυπο αυτών των δασμών», τόνισε ο Μπράουερ.
Η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, επέκρινε τους δασμούς μέσω της πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης X και επιβεβαίωσε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα συνεχίσει να επιδιώκει διαπραγματευτικές λύσεις «διασφαλίζοντας παράλληλα τα οικονομικά της συμφέροντα».
«Το γεγονός ότι πρόκειται για εκτελεστικό διάταγμα που έχει ήδη υπογραφεί το καθιστά πιο ισχυρό από ό,τι νομίζαμε», δήλωσε ο Τζόζεφ ΜακΚέιμπ, Διευθύνων Σύμβουλος και Πρόεδρος της AutoForecast Solutions.
«Το να ανακληθεί πριν από τις 2 Απριλίου δεν φαίνεται πιθανό. Αυτοί οι δασμοί θα ισχύσουν πιθανότατα για μερικές εβδομάδες, αν όχι για έναν μήνα, και στη διάρκεια αυτής της περιόδου θα δούμε σημαντικές επιπτώσεις», πρόσθεσε.