Η Εξέλιξη της Δυναμικής Γεωμετρίας
Η Εξέλιξη της Δυναμικής Γεωμετρίας
Του Γιάννη Π. Πλατάρου – Μαθηματικού
1. Η απαρχή της δυναμικής γεωμετρίας: The Geometer’s Sketchpad (GSP) Τι είναι το Sketchpad;
The Geometer’s Sketchpad (GSP) = «Το Σχεδιαστήριο του Γεωμέτρη» Αναπτύχθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1980 στο Center for Innovation in Education (Κέντρο Καινοτομίας στην Εκπαίδευση, ΗΠΑ).
Γιατί ήταν επανάσταση;
Ήταν το πρώτο λογισμικό που επέτρεπε στον χρήστη να:
• δημιουργεί σχήματα με αληθινές κατασκευές (όπως με χάρακα και διαβήτη),
• αλλά αυτά τα σχήματα ήταν δυναμικά:
αν μετακινούσες ένα σημείο, όλα τα εξαρτώμενα στοιχεία μετακινούνταν αυτόματα.
Αυτό ονομάστηκε Dynamic Geometry = Δυναμική Γεωμετρία.
Η παιδαγωγική ιδέα ήταν: «Ο μαθητής πρέπει να βλέπει την λογική της κατασκευής, όχι απλώς το τελικό σχήμα».
Πλεονεκτήματα
• Απλότητα → λίγα εργαλεία, πολλές ιδέες.
• Σαφής Ευκλείδεια φιλοσοφία.
• Ιδανικό για γεωμετρική απόδειξη μέσω κατασκευής.
Μειονέκτημα (που αργότερα το έκρινε η ιστορία)
Παρέμεινε desktop application = πρόγραμμα για εγκατάσταση σε υπολογιστή, όχι web-based = δεν έτρεχε μέσα σε φυλλομετρητή -περιηγητή (browser).
Δεν έκανε μετάβαση σε:
• HTML5 (γλώσσα του σύγχρονου web)
• Cloud (αποθήκευση στο διαδίκτυο)
• Ενσωμάτωση σε πλατφόρμες μάθησης (LMS= Learning Management System) όπως Moodle, eClass.
Έμεινε αναλογικό σε μια εποχή που όλα πέρασαν στο web.
2. Cabri Geometry – μια διαφορετική σχολή
Το Cabri Geometry αναπτύχθηκε στη Γαλλία (Université Joseph Fourier, Grenoble).
Ιδιαιτερότητες:
• Πολύ αυστηρό στη γεωμετρία.
• Εξαιρετικό για κατασκευές και πειραματικές αποδείξεις.
• Έγινε αποδεκτό από πολλά ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά προγράμματα.
Αλλά και αυτό έμεινε κλειδωμένο σε desktop περιβάλλον.
Ούτε HTML5, ούτε cloud, ούτε μαζική κοινότητα.
3. Η εμφάνιση του GeoGebra (2004) — ένα νέο μοντέλο
GeoGebra = «Geometry + Algebra» (Γεωμετρία + Άλγεβρα)
Αναπτύχθηκε αρχικά από τον Markus Hohenwarter.
Ξεκίνησε ως εργαλείο φοιτητή, όχι εταιρικό προϊόν.
Αλλά εξελίχθηκε σε παγκόσμιο πρότυπο.
Γιατί κυριάρχησε;
(α) Ενοποίηση πολλών κλάδων μαθηματικών
Το GeoGebra δεν ήταν μόνο γεωμετρία: Περιελάμβανε :
• άλγεβρα,
• συναρτήσεις,
• γραφήματα,
• στατιστική,
• CAS (Computer Algebra System = Υπολογιστικό Σύστημα Άλγεβρας),
• 3D γραφικά,
• πίνακες,
• πιθανότητες.
Όλα σε ένα περιβάλλον.
(β) Η μετάβαση σε HTML5 – το μεγάλο άλμα. Τι είναι HTML5;
Η σύγχρονη γλώσσα του web, που επιτρέπει:
• animation,
• διαδραστικά widgets,
• εφαρμογές χωρίς εγκατάσταση,
• λειτουργία σε κινητά και tablets.
Όταν το GeoGebra απέκτησε HTML5 έκδοση,
μια κατασκευή:
• άνοιγε σε κάθε browser, (Firefox, Opera, Chrome, Edge, Safari)
• έπαιζε σε κινητό,
• ενσωματωνόταν σε blog, e-class, Moodle,
• δεν απαιτούσε πρόσθετα plugins (όπως Java ή Flash).
Αυτό ήταν ό,τι δεν μπόρεσε να κάνει το Sketchpad.
Από desktop → web
Αυτό άλλαξε τους εκπαιδευτικούς:
• Μπορούσαν να στείλουν έναν σύνδεσμο.
• Μπορούσαν να βάλουν μια άσκηση σε μάθημα εξ αποστάσεως.
• Οι μαθητές μπορούσαν να δουλεύουν στο σπίτι χωρίς εγκατάσταση.
Έγινε η Google Maps της γεωμετρίας.
(γ) Τεράστια παγκόσμια κοινότητα
Το GeoGebra δημιούργησε το GeoGebraTube (μετέπειτα Geometry
Materials), ένα αποθετήριο εκατομμυρίων κατασκευών.
Εδώ εμφανίστηκε η μαγεία:
• Ο κάθε εκπαιδευτικός μπορούσε να μοιράζεται υλικό με τον κόσμο.
• Η πλατφόρμα έγινε κοινωνικό δίκτυο μαθηματικών.
Αυτό ποτέ δεν μπόρεσαν να το κάνουν τα παλιά λογισμικά.
(δ) Ανοιχτού κώδικα – αλλά όχι πλήρως
Το GeoGebra έχει:
• μεγάλο μέρος του κώδικα open source (= διαθέσιμο δωρεάν για μελέτη/τροποποίηση),
• αλλά επίσης proprietary components (= κλειδωμένα μέρη που προστατεύουν την πλατφόρμα).
Τι σημαίνει αυτό ιδεολογικά;
• Δεν είναι «μυστική συνταγή της Coca-Cola».
• Δεν είναι ούτε γενική δημόσια ιδιοκτησία χωρίς προστασία.
• Είναι ένα υβρίδιο:
o ανοιχτό όσο χρειάζεται για την εκπαίδευση,
o κλειστό όσο χρειάζεται για τη βιωσιμότητα.
Αυτό επέτρεψε:
• δωρεάν χρήση από όλους,
• αλλά και σταθερή ανάπτυξη χωρίς οικονομική κατάρρευση.
4. Η αυτοκρατορία του web (2015–2020)
Από ένα σημείο και μετά, συνέβη κάτι αναπόφευκτο:
Λογισμικό που δεν έτρεχε σε browser έπαψε να υπάρχει στην εκπαίδευση.
Το web κέρδισε γιατί:
• οι συσκευές διαφοροποιήθηκαν (PC, tablet, smartphone),
• τα εργαστήρια πληροφορικής δεν ήταν πάντα διαθέσιμα,
• η εξ αποστάσεως εκπαίδευση έγινε γενικευμένη,
• οι εκπαιδευτικοί ήθελαν «send link, done».= «αποστολή συνδέσμου, κι έγινε».
Το GeoGebra ήταν το μόνο μεγάλο λογισμικό που έκανε σωστά αυτή τη μετάβαση.
5. Ο ρόλος του GeoGebra στην ελληνική εκπαίδευση και στο ΤΠΕ Β’ ΕΠΙΠΕΔΟΥ
Τι είναι το ΤΠΕ Β’ επιπέδου;
ΤΠΕ = Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Το Β’ επίπεδο αφορά:
• επιμορφώσεις εκπαιδευτικών
• στην παιδαγωγική αξιοποίηση των τεχνολογιών
• όχι απλώς στη χρήση τους.
Μετά το 2010, το GeoGebra:
• μπήκε στα σχολικά εγχειρίδια,
• υιοθετήθηκε από το ΙΕΠ,
• έγινε βασικό εργαλείο σε επιμορφώσεις,
• καθιερώθηκε ως «επίσημο» περιβάλλον δυναμικών μαθηματικών.
Γιατί ταίριαξε τόσο καλά στην Ελλάδα;
• Είναι δωρεάν → κανένα κόστος για μαθητές/σχολεία.
• Τρέχει παντού → ιδανικό για μεικτά σχολεία/υποδομές.
• Είναι εύκολο στη διάχυση μέσω web.
• Συνδέεται με τη φιλοσοφία «μαθηματικά μέσω διερεύνησης».
6. Σήμερα: Η σύζευξη GeoGebra + AI (Τεχνητή Νοημοσύνη)
AI = Artificial Intelligence = Τεχνητή Νοημοσύνη.
Αρχίζει μια νέα εποχή:
• Το AI δημιουργεί κώδικα GeoGebra με φυσική γλώσσα.
• Μπορεί να αναλύει κατασκευές και να εντοπίζει λάθη
• Μπορεί να προτείνει εναλλακτικές λύσεις.
• Μπορεί να παράγει αυτόματα δραστηριότητες.
Παράδειγμα:
«Φτιάξε μου τρίγωνο με εμβαδόν 20 και ελάχιστη περίμετρο.»
Το AI:
• σχεδιάζει το τρίγωνο,
• κάνει δυναμική βελτιστοποίηση,
• δίνει εξήγηση,
• μετατρέπει την κατασκευή σε φύλλο εργασίας.
Αυτό είναι ποιοτικό άλμα:
Το εργαλείο δεν είναι πια εργαλείο, είναι συνεργάτης.
7. Τι σημαίνει αυτή η ιστορική πορεία για τους εκπαιδευτικούς και επιμορφωτές;
Ο επιμορφωτής/επιμορφωμένος σε ΤΠΕ Β’ από το 2008, ξέρει:
• Την εποχή Sketchpad → Cabri → Geogebra.
• Την παιδαγωγική ευφυΐα της γεωμετρικής κατασκευής.
• Ότι δεν είναι απλώς χρήστης εργαλείων – είναι μεταφραστής της διδακτικής.
Η Τ.Ν. δεν αντικαθιστά τον καθηγητή.
Ο διδάσκων χρειάζεται για να:
• θέτει σωστά τα ερωτήματα,
• αξιολογεί τη διδακτική αξία,
• αποτρέπει τον τεχνολογικό εντυπωσιασμό χωρίς μαθησιακό αποτέλεσμα,
• Να συνδέεται τεχνολογία και πρόγραμμα σπουδών.
8. Συμπέρασμα – μια ιστορία με νόημα
Η πορεία της δυναμικής γεωμετρίας μας διδάσκει:
1. Τεχνολογία χωρίς κοινότητα πεθαίνει.
2. Open source βοηθάει, αλλά δεν αρκεί.
3. Το web νίκησε την εγκατάσταση.
4. Το GeoGebra έγινε το «ενιαίο μαθηματικό περιβάλλον» της εκπαίδευσης.
5. Η νέα εποχή είναι GeoGebra + AI + Παιδαγωγική.
6. Οι επιμορφωτές και επιμορφωμένοι ΤΠΕ Β’ (Β1+Β2) παραμένουν πυλώνας της συστηματικής αξιοποίησης.
7. Ειδικά στην Ελλάδα, από το 2000 που ήλθε η επιμόρφωση «Οδύσσεια» στις ΤΠΕ με προαιρετική συμμετοχή των εκπαιδευτικών, έως σήμερα, έχει παραχθεί μια «μισο-επιμόρφωση» -λόγω προαιρετικότητας- που αποτρέπει οποιαδήποτε γενική εφαρμογή πρακτικών και επιφέρει αντικειμενικά ορατή οπισθοδρόμηση στην εκπαίδευση, παντού , όχι μόνο στα Μαθηματικά.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
Χρονολόγιο Ιστορικών Οροσήμων στη Δυναμική Γεωμετρία και τα Ψηφιακά Μαθηματικά
1967 – Η αρχή της ιδέας
Seymour Papert (MIT) εισάγει τη LOGO:
μια γλώσσα που διδάσκει γεωμετρία μέσα από κίνηση (χελώνα LOGO- Χελωνόκοσμος).
Αυτό είναι ο πρόδρομος της δυναμικής γεωμετρίας:
«Geometry as motion»– «Η γεωμετρία ως κίνηση».
1986–1989 – The Geometer’s Sketchpad (GSP) γεννιέται
Στο Center for Innovation in Education, ο Nichols Jackiw δημιουργεί το Sketchpad.
Ορόσημο:
• Πρώτη πραγματική δυναμική γεωμετρία.
• «Direct manipulation» = άμεση δυναμική μεταβολή κατασκευών.
Το λογισμικό γίνεται η βάση για όλο το μέλλον.
1991 – Sketchpad έκδοση 2.0
Προσθέτει πιο σταθερή δομή εξαρτημένων αντικειμένων (dependent objects).
Οι κατασκευές αποκτούν ακρίβεια που τις κάνει κατάλληλες για γεωμετρική διερεύνηση.
1992 – Γέννηση του Cabri Geometry (Université Grenoble)
Πρώτο ευρωπαϊκό λογισμικό δυναμικής γεωμετρίας.
Ορόσημο:
• Το Cabri χρησιμοποιείται σε ευρωπαϊκά προγράμματα έρευνας και διδασκαλίας.
• Εμφανίζει υψηλή ακρίβεια κατασκευών και μαθηματική συνέπεια.
Το Cabri και το Sketchpad συνιστούν τη «γενιά 1» της δυναμικής γεωμετρίας.
1996–1998 – Sketchpad 3.0 & εξάπλωση σε σχολεία
Η τρίτη έκδοση γίνεται παγκόσμια.
Το TIMSS (διεθνής αξιολόγηση μαθησιακών αποτελεσμάτων) αναφέρει για πρώτη φορά τη χρήση δυναμικής γεωμετρίας.
2000 – Cabri Geometry II
Σημαντική βελτίωση.
Χρησιμοποιείται σε πανεπιστημιακές σχολές παιδαγωγικών και επιμορφώσεις.
2001 – Στη Γαλλία η δυναμική γεωμετρία εντάσσεται επίσημα στο πρόγραμμα σπουδών
Ορόσημο παιδαγωγικής ενσωμάτωσης.
Οι μαθητές γυμνασίου εργάζονται σε Cabri και Sketchpad.
2004 – Η γέννηση του GeoGebra
Ο Markus Hohenwarter δημιουργεί την πρώτη έκδοση στο λογισμικό του μεταπτυχιακού του.
Ενοποιεί Γεωμετρία + Άλγεβρα σε ένα περιβάλλον.
Κανείς τότε δεν φανταζόταν ότι θα γίνει παγκόσμιο.
2005 – Δημιουργείται το GeoGebra Institute
Πρώτη οργανωμένη εκπαιδευτική κοινότητα.
Αρχίζει η φιλοσοφία «open resources».
2006 – Το GeoGebra γίνεται πλήρως δωρεάν
Δεν υπάρχει πλέον εμπορική άδεια.
Καθοριστικό ορόσημο για παγκόσμια διάδοση.
2007–2008 – Είσοδος του GeoGebra σε σχολεία και επιμορφώσεις
Στην Ελλάδα:
• το ΤΠΕ Β’ επίπεδο αρχίζει να το αναφέρει,
• Σεμινάρια χρησιμοποιούν Sketchpad και GeoGebra παράλληλα,
• Εμφανίζεται η μετακίνηση προς το GeoGebra λόγω δωρεάν διάθεσης.
2009 – GeoGebraTube (πρώτη μορφή)
Πρώτη έκδοση της πλατφόρμας διάχυσης κατασκευών.
Ορόσημο:
• Δημιουργείται παγκόσμια κοινότητα.
2011 – GeoGebra WebStart (Java)
Πρώτη απόπειρα web λειτουργίας μέσω Java runtime.
Σημαντικό, αλλά όχι ακόμη επανάσταση.
2014 – Ανακοίνωση πλήρους μετάβασης σε HTML5
Το HTML5 (γλώσσα web) αντικαθιστά Java & applets.
Ορόσημο:
• Οι κατασκευές παίζουν σε browser χωρίς plugins.
• Το GeoGebra γίνεται ανεξάρτητο πλατφόρμας (platform-independent).
Αυτό ήταν το πλήγμα για Sketchpad και Cabri που δεν μπόρεσαν να ακολουθήσουν.
2015 – GeoGebra στα κινητά (Android & iOS)
Παγκόσμια διάδοση.
Χρήση σε τάξεις με tablets.
2016 – Πλήρης HTML5 έκδοση
Τώρα όλο το περιβάλλον GeoGebra τρέχει στο web.
Αυτό το ορόσημο:
• δίνει στο GeoGebra παγκόσμιο μονοπώλιο στην εκπαίδευση,
• κάνει το desktop λογισμικό παρωχημένο.
2017 – Ενοποίηση εφαρμογών: Geometry, Graphing, 3D, CAS
Το GeoGebra γίνεται ολοκληρωμένη μαθηματική πλατφόρμα.
2018 – GeoGebra ως standard σε διεθνείς εξετάσεις (IB, AP)
Το International Baccalaureate (IB) ενσωματώνει επίσημα το GeoGebra στις εξετάσεις.
2019–2020 – Εκτόξευση μέσω εξ αποστάσεως εκπαίδευσης
Covid-19 → παγκόσμια τηλε-εκπαίδευση.
Οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται εργαλεία browser-based.
Το GeoGebra γίνεται «global default».
2021 – το GeoGebra εξαγοράζεται από την BYJU’S
Η πλατφόρμα εξαγοράζεται από μεγάλη εκπαιδευτική εταιρεία.
Διατηρείται η δωρεάν διάθεση.
2022–2024 – Η νέα εποχή: AI + GeoGebra
Η τεχνητή νοημοσύνη αρχίζει:
• να δημιουργεί κατασκευές από φυσική γλώσσα,
• να γράφει κώδικα GeoGebraScript,
• να επιλύει γεωμετρικά προβλήματα με δυναμικά μοντέλα.
Ορόσημο: Η δυναμική γεωμετρία περνά από «λογισμικό» σε «ευφυές σύστημα».