«Βροχή» παραβάσεων από τις πρώτες κάμερες AI στους δρόμους
«Βροχή» παραβάσεων από τις πρώτες κάμερες AI στους δρόμους
Σαρωτικά είναι τα πρώτα στοιχεία από την πιλοτική λειτουργία των καμερών τεχνητής νοημοσύνης στην Αττική, επιβεβαιώνοντας το μέγεθος του προβλήματος στους ελληνικούς δρόμους.
Μέσα σε μόλις τέσσερις ημέρες, από την Τρίτη έως και την Παρασκευή, μία μόνο κάμερα στη λεωφόρο Συγγρού κατέγραψε περισσότερες από 1.000 παραβάσεις χρήσης κινητού τηλεφώνου και μη χρήσης ζώνης ασφαλείας.
Την ίδια ώρα, περίπου 800 οδηγοί εντοπίστηκαν να κινούνται πάνω από το όριο ταχύτητας σε τμήμα του οδικού δικτύου όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο είναι 90 χλμ./ώρα. Ιδιαίτερα ανησυχητικά είναι και τα στοιχεία για την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, με 480 παραβάσεις στη συμβολή Λ. Μεσογείων – Χαλανδρίου και 285 στη Λ. Βουλιαγμένης – Τήνου.
Οκτώ «κόκκινα» σημεία υψηλής επικινδυνότητας
Η πιλοτική εγκατάσταση ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα σε οκτώ σημεία υψηλής επικινδυνότητας, έπειτα από υπόδειξη της Ελληνικής Αστυνομίας.
Πρόκειται για τις πρώτες κάμερες τεχνητής νοημοσύνης που λειτουργούν στους δρόμους της Αττικής και ανήκουν αποκλειστικά στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Τα σημεία στα οποία λειτουργούν πιλοτικά είναι:
Δήμος Αθηναίων: Πανεπιστημίου & Λ. Βασ. Σοφίας
Δήμος Αγίας Παρασκευής: Λ. Μεσογείων & Λ. Χαλανδρίου
Δήμος Ραφήνας-Πικερμίου: Λ. Μαραθώνος & Φλέμινγκ
Δήμος Καλλιθέας: Λ. Συγγρού & Αγίας Φωτεινής
Δήμος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης: Λ. Ποσειδώνος & Ερμού
Δήμος Αλίμου: Λ. Ποσειδώνος & Λ. Αλίμου
Δήμος Ελληνικού-Αργυρούπολης: Λ. Βουλιαγμένης & Τήνου
Δήμος Φιλοθέης-Ψυχικού: Λ. Κηφισίας & Εθν. Αντιστάσεως
Από την πιλοτική φάση στο ψηφιακό σύστημα
Οι κάμερες καταγράφουν κρίσιμες παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, όπως υπερβολική ταχύτητα, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, χρήση κινητού τηλεφώνου, μη χρήση ζώνης ή κράνους, αλλά και κίνηση σε λωρίδες έκτακτης ανάγκης. Το επόμενο διάστημα θα διασυνδεθούν με το πληροφοριακό σύστημα της Τροχαίας, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία έως το Πάσχα.
Κεντρικός άξονας της μεταρρύθμισης είναι η δημιουργία του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων (Ε.Η.Σ.), το οποίο θα ενοποιεί όλα τα δεδομένα από κάμερες και φορητές συσκευές ελέγχου, με αυτοματοποιημένη και διαφανή διαχείριση.
Παπαστεργίου: «Από τα λόγια στην πράξη»
«Με τη μεταρρύθμιση για την οδική ασφάλεια περνάμε συνειδητά από τα λόγια στην πράξη», δήλωσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για προτεραιότητα της κυβέρνησης του Κυριάκος Μητσοτάκης.
Όπως τόνισε, οι κάμερες είναι εμφανείς, λειτουργούν με σαφείς κανόνες και δεν έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα, αλλά στόχο την πρόληψη και την αλλαγή της οδηγικής συμπεριφοράς. «Θέλουμε οι πολίτες να γνωρίζουν ότι οι κανόνες ισχύουν για όλους και εφαρμόζονται με δίκαιο και σύγχρονο τρόπο», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Τι αλλάζει για τους οδηγούς
Μέσω του Ε.Η.Σ., οι παραβάσεις θα καταγράφονται με εικόνες, βίντεο και χρονικά μεταδεδομένα, με κρυπτογραφημένη διαβίβαση για την προστασία προσωπικών δεδομένων. Οι πολίτες θα ενημερώνονται ψηφιακά μέσω gov.gr ή μηνυμάτων και θα έχουν τη δυνατότητα ηλεκτρονικής ένστασης.
Το σχέδιο προβλέπει συνολικά 2.500 κάμερες:
- 2.000 σε σταθερά σημεία υψηλής επικινδυνότητας
- 500 σε λεωφορεία για την επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων
- Παράλληλα, η Περιφέρεια Αττικής θα εγκαταστήσει επιπλέον 388 κάμερες, που θα ενταχθούν στο ίδιο σύστημα, μαζί με εκείνες της Αττικής Οδού.
Στόχος: λιγότερα ατυχήματα, περισσότερη διαφάνεια
Η αυτοματοποίηση των ελέγχων αναμένεται να μειώσει τη γραφειοκρατία, να βελτιώσει την εισπραξιμότητα των προστίμων – που σήμερα παραμένει κάτω από 10% τον πρώτο χρόνο – και να αποσυμφορήσει τις αστυνομικές αρχές, επιτρέποντάς τους να εστιάσουν στην πρόληψη.
Ταυτόχρονα, το σύστημα θα διαθέτει ανοικτά, ανωνυμοποιημένα δεδομένα για την υποστήριξη πολιτικών οδικής ασφάλειας, με τελικό στόχο την καλλιέργεια μιας νέας κουλτούρας υπευθυνότητας στους ελληνικούς δρόμους.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ