Παίξτε το παιχνίδι μας

enter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

Image

 Η τεχνική του γδαρσίματος


Ο Ιωάννης Δασκαλάκης (Δασκαλογιάννης) γδάρθηκε ζωντανός το 1772 από τους Τούρκους σε πλατεία του Ηρακλείου.

Η εκδορά σαν βασανισμός είναι γνωστό μαρτύριο από την αρχαιότητα, πριν την εμφάνιση των Τούρκων. Οι πρώτοι διδάξαντες είναι οι Σκύθες:(1) μαρτυρίες υπάρχουν από τον Πλούταρχο, "περισκυθίζω" σημαίνει γδέρνω το κεφάλι, ο Ηρόδοτος το περιγράφει ως εξής: «Χάραζαν το κεφάλι γύρω-γύρω στο ύψος των αυτιών, αφαιρούσαν το δέρμα από το κρανίο, το κατεργάζονταν μαλάζοντας και το χρησιμοποιούσαν ως χειρόμακτρον». Φαίνεται ότι ήταν γνωστό μαρτύριο και στους Πέρσες, αλλά στον Συναξαριστή εμφανίζεται σαν μαρτύριο Χριστιανών.

Αυτοί όμως που το ανήγαγαν σε επιστήμη, μέχρι και τα πρόσφατα χρόνια ήταν οι Τούρκοι(2):

  1. Το μαρτύριο της εκδοράς υπέστησαν οι στρατιώτες της Ενετικής φρουράς που αντιστάθηκε στον Μωάμεθ Β' το 1470 στην Χαλκίδα.

  2. Τον μητροπολίτη Λαρίσης - Τρίκκης Διονύσιο τον Φιλόσοφο(3) το 1611, ύστερα από την αποτυχημένη επανάσταση των αγροτών, ειδικευμένοι δήμιοι του Οσμάν πασά τον έγδαραν μπροστά στο πλήθος σε πλατεία των Ιωαννίνων, παραγέμισαν το δέρμα του με άχυρα και το διαπόμπευσαν στους δρόμους ντυμένο με τα αρχιερατικά άμφια υπό τους ήχους οργάνων.

  3. Το 1772 μετά την αποτυχημένη επανάσταση στην Κρήτη, υπέστη εκδορά ο αρχηγός των επαναστατών Ι.Δασκαλάκης (Δασκαλογιάννης(4)).

  4. Η τεχνική τελειοποιείται από τον Αλή πασά. Ο 'Αγγλος Smart Hugles περιγράφει: «Έγδερναν το κεφάλι και άφηναν το δέρμα να πέσει στο λαιμό αφήνοντας το θύμα σ' αυτή την κατάσταση να ξεψυχήσει».

  5. Κατά την επανάσταση έγδερναν τα κεφάλια των αγωνιστών τα παραγέμιζαν με πίτουρα και τα έστελναν στην Κωνσταντινούπολη για δημόσια έκθεση έξω από το σεράι.

Τα πιο πάνω είναι μικρά δείγματα, στα χρόνια της Τουρκοκρατίας γινόταν με ποικιλία και αρρωστημένη φαντασία. Για του λόγου το αληθές δείτε και αυτές τις περιπτώσεις:

  • Αναφέρεται εκδορά με στουρναρόπετρα, όχι με το μαχαίρι, αλλά με πυριτόλιθο για να είναι επώδυνος.

  • Την νεομάρτυρα Αγία Χρυσή την έγδαραν σε λουρίδες, το δε δέρμα της το άφησαν κρεμασμένο μπροστά της.

Η λαϊκή μούσα έχει περιγράψει πολλάκις με γλαφυρότητα τα κατορθώματα των Τούρκων σ' αυτόν τον τομέα:

 

Πιάνουν και κατεβάζουν τον κάτω εις το τιμπρούκι
Και πιάνουν και του γδέρνουνε το χειρομάγουλό του
κι ένα γυαλί του δώκανε να δει το πρόσωπό του
(Για τον Δασκαλογιάννη)

Δεσπότη μου τι σήκωσες τον κόσμο στο σεφέρι
Κι εσένα το τομάρι σου το στείλανε στην Πόλη
Να τρώνε οι κότες πίτουρα, να νταβουλάν οι γύφτοι
Για να ξυπνάει η τουρκιά να κάνει ραμαζάνι.
(Για τον Δεσπότη Διονύσιο)

 

Ένα μπουρλότο είναι η καρδιά του Κρητικού και χυμάει και τρακάρει με την αρμάδα του Σουλτάνου και την τινάζει στον αέρα.

Νίκος Καζαντζάκης

 

 Ακόμη αυτή την Ανοιξιν, ραγιάδες, ραγιάδες
Κι αυτό το Καλοκαίρι καημένη Ρούμελη!
Ώσπου να φτάσει ο Μόσκοβος, ραγιάδες, ραγιάδες
Να φέρει το σεφέρι, Μοριά και Ρούμελη.
 Δημοτικό τραγούδι

 

Αγνώριστα  βραν τα Σφακιά, τσι γειτονιές ξεχνούσι

και όνειρο των εφαίνετο εκεί που τσι θωρούσι.

Κανένα σπίτι που και που ανατροχαλιασμένο

και σα μιτατοκάθισμα χτισμένο σκεπασμένο.

Πείνα και φτώχεια κι ερημιά, κλάηματα, μοιρολόγια

ακούγουσι εις τσι πλαγιές και βλέπουν εις τα όρια.

Και ο λαϊκός Σφακιανός τροβαδούρος Παντζελιός συνεχίζει:

Πούναι οι άντρες των Σφακιών οι γιάξιοι κι ανδρωμένοι

σʼ ούλο τον κόσμο ξακουστοί περίσσια τιμημένοι;

Αλλους έφαγε ο πόλεμος κι άλλοι ξενιτευτήκαν,

κι έρημα και παντέρημα και τα Σφακιά τʼ αφήκαν.

Πούναι η χώρα των Σφακιών, με τα πολλά καράβια

με τις πολλές τις εκκλησιές, τα πλούσια σεράγια;

Κι εκείνοι που πομείνασι και ξωτικοί γυρίζουν,

κι όρεξη δεν τους κάνει πια σαν πρώτα να καθίζουν.

Μούδε στο νου τους το ʽβαναν μούδε στο λογισμό τους

πως θε να δώσουνε βεργί στον Τούρκο τον εχθρό τους.

μπάρμπα Παντζελιός