ΝΕΑ- ΑΠΟΨΕΙΣ - ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ

                                      

                            

             ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ                                                                 ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ - ΕΡΕΥΝΑ

                                                                                                

ø Η σχολική χρονιά τελείωσε εν μέσω απειλών για λουκέτα, αύξηση ωρών διδασκαλίας , μειώσεων και εσχάτως απειλών για απολύσεις εκπαιδευτικών. Οι άνθρωποι που ήταν ούτως η άλλως ουραγοί στον δημόσιο τομέα από πλευράς αποδοχών και οι οποίοι είναι από τις λίγες κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων που μπήκαν με κάποιου είδους δίκαιης διαδικασίας στο δημόσιο ( επετηρίδα , γραπτό ΑΣΕΠ ) οδηγούνται τώρα σαν πρόβατα στην...σφαγή χωρίς καμία δυστυχώς αντίδραση. Ελπίζω όλα αυτά να είναι απλές  εικασίες γιατί είναι κρίμα να απειλείται έτσι με παραπέρα υποβάθμιση η παιδεία των παιδιών μας....ΚΑΛΟ...ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ.....

  øΆλλη μια σχολική χρονιά ξεκινάει στα χρόνια της...Τρόικας. Μέσα σε περικοπές , μειώσεις , κάθε είδους απειλές για εφεδρείες , αξιολογήσεις , ελέγχους από προϊσταμένους..... ο εκπαιδευτικός πρέπει να κλείσει τα αυτιά του , να σηκώσει το βλέμμα του απέναντι στα παιδιά , τα δικά του παιδιά, και να σηκώσει στις πλάτες του το αύριο της ελληνικής κοινωνίας... Πρέπει να θυμηθεί ότι δεν είναι υπάλληλος , αλλά λειτουργός, πατέρας  και φίλος  και να κάνει την δουλειά του σωστά...Κάποτε όταν θα περάσουν τα χρόνια τις κρίσης ίσως πουν και μια καλή κουβέντα και για κείνον... Κατά τα άλλα καλή σχολική χρονιά...

 ø  ....σε συνέχεια του προηγούμενου μπορούμε να δούμε και τις αποδοχές των καθηγητών της Ευρωζώνης ( με στοιχεία 2009 , χωρίς να ληφθούν υπόψη οι τρομερές μειώσεις της τελευταίας διετίας) φυσικά με στοιχεία....ΟΟΣΑ. Ο κύριος Άνγχελ Γκουρία δεν το είδε πριν πει το περίφημο ....οι Έλληνες εκπαιδευτικοί δουλεύουν λίγες ώρες...και χωρίς ...να δει πάλι ότι οι ώρες εργασίας τους είναι στο μέσο όρο της Ευρωζώνης?

ø  ...Τελικά από του χρόνου θα χτυπήσει την πόρτα του εκπαιδευτικού η εφεδρεία , μέχρι τότε έχουμε..... Αυτό που τον χτύπησε τώρα είναι είναι μια τεράστια τρύπα στην τσέπη του. Ήταν που ήταν οι Έλληνες εκπαιδευτικοί  οι πιο χαμηλόμισθοι  στην Ευρώπη, τώρα με το νέο μισθολόγιο, αφού δεχθήκαμε πριν από 5 μήνες μια γενναία μείωση, τώρα πλέον προσεγγίσαμε τους μισθούς Βουλγαρίας , μιας και οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί ( αν υπάρξουν ποτέ τέτοιοι) θα παίρνουν 783 Ευρώ, τον χαμηλότερο στο Ελληνικό Δημόσιο. Δεν συζητώ ότι είναι απαγορευτικό γι'αυτούς να  εργασθούν εκτός έδρας μιας και δεν υπάρχει περίπτωση επιβίωσης , αλλά πλέον μπαίνει σοβαρό ζήτημα επιβίωσης και για τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς που έχουν οικογένεια... Φυσικά αυτοί οι άνθρωποι δεν θα πρέπει να μειώσουν καθόλου  την απόδοση της εργασίας τους , αντίθετα θα πρέπει να την αυξήσουν κιόλας βάση των όσων έχουν λεχθεί από τον Ο.Ο.Σ.Α. ώστε να προσεγγιστούν τα διεθνή στάνταρ.... Κατά τα άλλα ....καλή σχολική χρονιά.....

 ø  Κοιτάζω δεξιά ,κοιτάζω αριστερά παντού θλίψη και κατήφεια. Η σκιά των μνημονίων και του ΔΝΤ έχει καταπλακώσει κάθε μικρομεσαία οικογένεια κάνοντας την καθημερινότητα αφόρητη. Τώρα, όπως ήταν αναμενόμενο χτύπησε και τα σχολεία μας. Δεν θυμάμαι στα δικά μου χρόνια να μην είχαμε ποτέ βιβλία. Τα σχολεία έκλεισαν πριν καν ανοίξουν. Οι εκπαιδευτικοί  βλέπουν τον ήδη πολύ μικρό τους μισθό ξαφνικά να παίρνει την κατηφόρα και να τείνει στο χιλιάρικο. Και σαν να μην έφτανε αυτό τώρα απειλούνται με μεταθέσεις - μετακινήσεις  σε περιοχές μακριά από τον τόπο διαμονής τους  εάν δεν συμπληρώσουν ωράριο στο σχολείο τους. Σιγά - σιγά θα χτυπήσει την πόρτα και η εφεδρεία. Δεν ξέρω πως ένας εκπαιδευτικός με όλα αυτά στην πλάτη του, με το ηθικό του καταρρακωμένο , θα σηκώσει το κεφάλι και θα μπει στην τάξη να δει τους μαθητές του κατάματα και να κάνει την δουλειά του καλά. Ένα  από τα εφόδια του εκπαιδευτικού στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι και η καλή ψυχολογία έτσι ώστε να μπορεί να εμπνεύσει και να καθοδηγήσει σωστά την νέα γενιά. Δεν ξέρω τι άλλο κακό θα ακολουθήσει,  ότι και να'ναι πρέπει να μείνει μακριά από την εκπαίδευση ,  γιατί τα λάθη των προηγούμενων γενιών δεν πρέπει να  τα πληρώσει η μελλοντική  γενιά. Σε αντίθετη περίπτωση τα πράγματα δεν θα είναι ευχάριστα για τον τόπο μας.

ø  H  Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για Πλήρωση θέσεων Υποδιευθυντών όλων των τύπων Σχολικών Μονάδων Δευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης της Α΄ Δ.Δ.Ε. Αθηνών  εδώ.

ø  Ένα ακόμα από τα επακόλουθα του μνημονίου στον χώρο της παιδείας είναι και το κλείσιμο  ή συγχώνευση Λυκείων και Λυκειακών τάξεων στην Γερμανία. Έχοντας φοιτήσει σε Ελληνικό σχολείο της Γερμανίας , γνωρίζω από πρώτο χέρι πόσο σημαντικό έργο επιτέλλουν τα Ελληνικά Σχολεία στο εξωτερικό , τα οποία εκτός από φορείς γνώσης και  Ελληνικής κουλτούρας αποτελούν τον ομφάλιο λώρο με την μητέρα πατρίδα. Θα ήταν κρίμα να καταδικάσουμε έτσι τα Ελληνόπουλα του εξωτερικού κάνοντας πρακτικά σχεδόν αδύνατη την φοίτηση τους σε Ελληνικά σχολεία  ειδικά σε μια εποχή που έχουμε ανάγκη αυτήν την αχρησιμοποίητη δύναμη των ομογενών του εξωτερικού. Καλό θα ήταν οι αρμόδιοι να επαναξετάσουν το θέμα με την λειτουργία των Ελληνικών σχολείων του εξωτερικού  και να μην το δουν σαν ένα ακόμα ζύγι στο καντάρι της λογιστικής των αριθμών.

ø  Μέσα στην κάψα του καλοκαιριού μας ήρθε και ο γενικός γραμματέας του ΟΟΣΑ , και μεταξύ άλλων διαπίστωσε ότι οι εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα δουλεύουν λιγότερο από ότι ο μέσος όρος στην Ευρώπη και προτρέπει μέχρι το 2015 να έχει γίνει η σύγκλιση. Κάπου βέβαια διαπιστώθηκε ότι αμείβονται και λιγότερο ...αλλά αυτό είναι ψιλά γράμματα μιας και ο μισθός τείνει να συγκλίνει στο χιλιάρικο μετά τα νέα μέτρα που έχουν ή θα ληφθούν....Κατά τα άλλα ας χαρούμε τα  μπάνια μας....

ø  Η διαδικασία για την στελέχωση των Κ.Π.Ε. της χώρας.

 ø  Άρχισε η δημόσια διαβούλευση για το Τεχνολογικό λύκειο. Στην διεύθυνση http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1010 μπορείτε να εκφράσετε την γνώμη σας.

ø   ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ για τους υποψήφιους διευθυντές.

ø   Τα Σχολεία της Α'Αθήνας. ( Δ/νσεις , τηλέφωνα κ.αλλ.) εδώ.

ø   Σερφάροντας  στις ιστοσελίδες των ειδήσεων έπεσε το μάτι μου τυχαία σε μια είδηση ( site του Θέματος ) σύμφωνα με την οποία κάθε βουλευτής μας στοιχίζει 660.000 Ευρώ. Δεν ξέρω κατά πόσο ευσταθεί κάτι τέτοιο ( κάνοντας τις πράξεις δεν μου βγαίνει το νούμερο αυτό , αλλά κάτι παραπάνω θα ξέρει ο συντάκτης της είδησης αυτής ) αλλά το μυαλό μου πήγε κατευθείαν σε κάτι μικρά σχολεία όπως το 2/θεσιο Δημοτικό του Βαθύτοπου και το 2/θεσιο Δημοτικό Κ.Βροντούς ( Δράμας) τα οποία έκλεισαν και τα παιδιά θα πρέπει να πάνε στο Περιθώρι. Φυσικά πιστεύω πως τον χειμώνα το κράτος μας θα διαθέσει ειδικά οχήματα μεταφοράς ώστε ,όταν θα πέσει ένα γόνατο χιόνι , θα σπεύσουν ταχύτατα ώστε να μεταφέρουν τα παιδιά  στο σχολείο τους και να μην χάσουν ούτε ώρα μαθήματος. Τώρα ο μισθός ενός δασκάλου δεν είναι πάνω από 19000 Ευρώ όπως κατάντησε με το μνημόνιο. Άρα ετήσια δαπάνη 50000 Ευρώ για τα 2/θεσια αυτά σχολεία ( και πολλά είπα μιας και τα χωριά αυτά έχουν δικά τους κτίρια). Δεν ξέρω κατά πόσο  θα ήταν προτιμότερο να κοπούν κάποιες θέσεις βουλευτών ( όχι πολλές) και στην θέση τους να παραμείνουν τα λίγα 2/θεσια και μονοθέσια Βαθύτοπα και Κ. Βροντού που έχουν κλείσει σε απομακρυσμένα σημεία της Ελλάδας. Είναι άλλη μια περίπτωση που η Ελλάδα πληγώνει τα νιάτα της.....

ø  Ανακοινώθηκε  η διαδικασία για τις συνεντεύξεις των διευθυντών. Σίγουρα έγινε ένα βήμα μπροστά αλλά καλό θα είναι θα θεσπισθεί η γραπτή εξέταση  σε πανελλαδικό επίπεδο για τα στελέχη της εκπαίδευσης ειδικά σε θέματα που αφορούν την οργάνωση και διαχείριση σχολικών μονάδων και την διαχείριση κρίσεων.

ø Το πολυαναμενόμενο   νομοσχέδιο ( προσχέδιο) για το Τεχνολογικό Λύκειο είναι πια πραγματικότητα εδώ. Μια ΄΄συμπαγής΄΄ πρόταση που σίγουρα αναβαθμίζει την τεχνολογική εκπαίδευση τόσο σε σχέση με την υπάρχουσα δομή των ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ όσο και με την προηγούμενη των ΤΕΕ.  Η Τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση με την νέα της μορφή  παύει να αποτελεί πλέον προορισμό των ''αδύνατων'' και απογοητευμένων μαθητών και πλέον δίνει την δυνατότητα, μέσα από μια πιο ορθολογική πρόταση , στους μαθητές που θα την  ακολουθήσουν, να οδηγηθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσα από τρεις διαφορετικούς δρόμους, ο ένας μάλιστα χωρίς πανελλήνιες εξετάσεις  μέσω της διαδικασίας του 4ου   έτους εξειδίκευσης και της πιστοποίησης. Επίσης και η επιλογή του επαγγέλματος  με το   4ο έτος  εξειδίκευσης ,ικανοποιεί  αφενός  την σύγχρονη Ευρωπαϊκή πρακτική αφετέρου δίνει μια ξεχωριστή βαρύτητα στην έννοια του τεχνίτη επιπέδου 3, ο οποίος θα διαθέτει μια πολύπλευρη εκπαίδευση τόσο από πλευράς γενικής παιδείας όσο και τεχνικών γνώσεων και δεξιοτήτων οι οποίες θα έχουν αποκτηθεί ύστερα από 2146 ωρών εκπαίδευσης( σε μαθήματα ειδικότητας). Το προηγούμενο δείχνει ότι αυξάνονται οι συνολικές ώρες των μαθημάτων ειδίκευσης όπως επίσης παύει να ισχύει και το σχολείο χωρίς καθόλου μαθήματα γενικής παιδείας όπως ήταν  το ΕΠΑΣ.

Στα αρνητικά του προσχέδιου  είναι το γεγονός ότι δεν δίνει δικαίωμα στις ΕΠΑΣ να εγγράψουν μαθητές εκτός από την πρώτη ΕΠΑΣ ( όπως θα ισχύει) και στην πρώτη Τεχνολογικού Λυκείου. Το αποτέλεσμα θα είναι μοιραία να οδηγηθούν σε μια διετία σε κλείσιμο όλες οι σχολικές μονάδες που είναι σήμερα ΕΠΑΣ αντί της σταδιακής τους μετατροπής σε Τεχνολογικά Λύκεια απογευματινά ή εσπερινά. Φυσικά εξυπακούεται ότι  ο νέος θεσμός θα πρέπει να στηριχθεί και από τους εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων ώστε να πιστέψουν σε αυτό τόσο οι γονείς όσο και οι μαθητές.

ø   Μετά από έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Υπουργείο Παιδείας &Δ.Μ η Τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση παρουσιάζει (...και επίσημα πλέον) υποβάθμιση τα τελευταία χρόνια προσεγγίζοντας ποσοστό 25% του μαθητικού δυναμικού έναντι 75% που προτιμά την Γενική εκπαίδευση δείχνοντας παράλληλα πόσο πίσω είμαστε από τον  ευρωπαϊκό μέσο όρο  όπου εκεί  προτιμούν την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση το  50% των μαθητών . Αυτό και άλλα χρήσιμα στατιστικά στοιχεία  και συμπεράσματα στην έρευνα του Υπουργείου. Άλλος ένας λόγος που απαιτεί αλλαγές ουσίας στην ΤΕΕ και όχι μεταρρύθμιση για την μεταρρύθμιση μόνο.

ø   Υπόδειγμα   βιογραφικού σημειώματος για την επιλογή Δ/ντων.

ø  Διευκρινήσεις σχετικά με την επιλογή διευθυντών και πιστοποιητικό υπηρεσιακών μεταβολών.

 ø    Η διαδικασία και η μοριοδότηση για την επιλογή των νέων Διευθυντών εδώ.

ø  Η απόφαση για την επιλογή νέων Διευθυντών Σχολείων  εδώ.

ø    Το '' Νέο Λύκειο'' είναι πια πραγματικότητα εδώ. Το αν θα είναι καλύτερα ή όχι για τους μαθητές (..... και τους γονείς) από ότι είναι τώρα θα δείξει ο καιρός. Με μια πρώτη ματιά ο αναγνώστης βλέπει πως ενισχύονται ακόμα περισσότερα τα '' συνήθη'' μαθήματα του Ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος ενώ η Τεχνολογία εξοβελίζεται στο πυρ το εξώτερον. Τώρα τι Σχολείο με Νέες Τεχνολογίες χωρίς Τεχνολογία αλλά και  Πληροφορική (στην Α΄Λυκείου) δεν μπορώ να το κατανοήσω με το φτωχό μου το μυαλό. Φυσικά  μέσα στα απόνερα αυτής  της μεταρρύθμισης θα είναι και η απασχόληση  των   συναδέρφων   Τεχνικών  ειδικοτήτων ΠΕ12 , ΠΕ14 , ΠΕ17, ΠΕ19 και ΠΕ20(*) που δίδασκαν  τα 16 και πλέον χρόνια   τα μαθήματα αυτά και  πλέον βλέπουν το μέλλον τους κάπως ομιχλώδες. Βεβαίως υπάρχει πάντα και η Ερευνητική εργασία (Project) την  οποία κάλλιστα θα μπορούσαν να αναλάβουν και να οργανώσουν  οι εκπαιδευτικοί αυτοί μιας και όλα αυτά τα χρόνια έχουν αποκτήσει μια εξειδίκευση τόσο στην οργάνωση και παρακολούθηση  Project, όσο και σε μια μεγάλη θεματολογία ερευνητικών εργασιών , δημοσκοπήσεων και όχι μόνο. Φυσικά εδώ πρέπει να λάβουμε υπόψη και τις οικονομικές συγκυρίες των εποχών που περνάμε και οι οποίες δεν μας επιτρέπουν και άλλες  σπατάλες σε ανθρώπινο δυναμικό και χρήμα.

 ø    Οι μέρες περνούν και  ο εκπαιδευτικός κόσμος της Τεχνικής Εκπαίδευσης περιμένει με ανυπομονησία τις αλλαγές που έχουν εδώ και καιρό δεσμευτεί στο Υπουργείο πως θα λάβουν χώρα ,έτσι ώστε να αναβαθμιστεί η Τεχνική - Επαγγελματική Εκπαίδευση  που τόσο έχει ταλαιπωρηθεί από τις αλλαγές - υποβαθμίσεις των τελευταίων χρόνων. Είναι καιρός πλέον να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα ( στον σχεδιασμό , οργάνωση και σκοπούς που θα εξυπηρετεί ) σε αυτήν την πτυχή της εκπαίδευσης ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί με επιτυχία στις δύσκολες κοινωνικές και οικονομικές συνθήκεςπου περνάει η χώρα μας. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως οι περισσότερες αναπτυγμένες χώρες της Ευρώπης έχουν μεγαλύτερα ποσοστά μαθητών στην τεχνική παρά στην γενική εκπαίδευση  (πίνακας) . Οι άνθρωποι οι οποίοι θα κλιθούν να  σχεδιάσουν την δομή και το περιεχόμενο της Τεχνικής εκπαίδευσης θα πρέπει να έχουν γνώση της αγοράς εργασίας , των συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί αλλά και να έχουν υπηρετήσει την Τεχνική Εκπαίδευση από όλα τα πόστα. Έτσι μόνο θα μπορέσει να γίνει κάτι αξιόλογο και για να μην κλαίμε πάλι κάποια χαμένα χρόνια μέχρι την επόμενη αναβάθμιση-μεταρρύθμιση.

 

 

(*) Υπολογίζονται γύρω στους 500 εκπαιδευτικούς   ΠΕ12 , ΠΕ14 και ΠΕ17  οι οποίοι απασχολούνται στα Γενικά Λύκεια ,σύμφωνα με το ενδεικτικό στατιστικό , και άλλοι  1000 οι οποίοι απασχολούνται στα Γυμνάσια ( αν γίνει αυτό που ακούγεται και  για την Τεχνολογία του Γυμνασίου)  . Σε αυτούς δεν συνυπολογίζονται και οι εκπαιδευτικοί ΠΕ19 και ΠΕ20.

 

ø  Αντί να καθόμαστε και να ''βομβαρδίζουμε'' την παιδεία με περικοπές, συγχωνεύσεις, μειώσεις μισθών και εφεδρείες , ας δούμε πως θα μπορέσουμε να διαθέσουμε περισσότερους πόρους και να κάνουμε  κάτι ανάλογο στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση με αυτό που έχουν καταφέρει οι Δανοί. Η παρουσίαση που ακολουθεί είναι από δημόσια τεχνική επαγγελματική σχολή της βόρειας Δανίας,  στην οποία είχαμε την τύχη να φιλοξενηθούμε και να δούμε από κοντά το επίπεδο εκπαίδευσης των μαθητών που επιλέγουν την τεχνική εκπαίδευση. εδώ.

ø  Στο Τεχνολογικό Πάρκο Λαυρίου ολοκληρώθηκε και λειτουργεί πρότυπη μονάδα παραγωγής -αποθήκευσης υδρογόνου χρησιμοποιώντας ως πρωτογενή ενέργεια για την ηλεκτρόλυση του νερού  την αιολική ενέργεια που παράγεται από ανεμογεννήτρια . Στην συνέχεια το αποθηκευμένο υδρογόνο χρησιμοποιείται ανάλογα με τις περιστάσεις ,όταν δεν υπάρχει παραγωγή αιολικής ενέργειας , για να καλύπτει  τις ενεργειακές ανάγκες του Πάρκου . Είναι μια καλή επιλογή για εκπαιδευτική εκδρομή ειδικότερα για τις ειδικότητες των μηχανολόγων και ηλεκτρολόγων.

 

ø Μια πολύ καλή πρόταση για εκπαιδευτική επίσκεψη αποτελεί   το ελληνικό μουσείο αυτοκινήτου ιδιαίτερα για τα παιδιά των ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ και ειδικά αυτών της ειδικότητας των οχημάτων και αμαξωμάτων( σχ. link. http://www.hellenicmotormuseum.gr ).