Photogallery – Δέντρα

Στόχοι του Ομίλου

Τη σχολική χρονιά 2013-2014 λειτούργησε ο όμιλος Δημοσιογραφίας «Η 1ο-Τυπία», με τη συμμετοχή των τάξεων της  Γ? και Δ? Δημοτικού? απώτερος στόχος ήταν να δημιουργηθεί ένας πυρήνας μαθητών-δημοσιογράφων, οι οποίοι θα «εκπαιδεύσουν» τις επόμενες γενιές εκκολαπτόμενων δημοσιογράφων, ώστε στο σχολείο να λειτουργεί μία ηλεκτρονική εφημερίδα, η οποία θα  επεξεργάζεται  θέματα γενικού ενδιαφέροντος, όπως ο πολιτισμός, το περιβάλλον αλλά και θέματα της καθημερινότητας των πολιτών.

 

  • Οι στόχοι που τέθηκαν στον όμιλο δημοσιογραφίας ήταν:
  • Εξοικείωση με το δημοσιογραφικό λόγο, τη δομή και τη λογική του.
  • Γνωριμία των μαθητών με το χώρο των Μ.Μ.Ε. και ιδιαίτερα με το δημοσιογραφικό επάγγελμα.
  • Ανάπτυξη ικανοτήτων συνεργατικής συγγραφής και διόρθωσης κειμένων, καθώς και δημιουργικής σκέψης των μαθητών, ώστε να είναι σε θέση να επεξεργάζονται, να αναζητούν και να οργανώνουν κριτικά τις πληροφορίες που δέχονται.
  • Ανάπτυξη και εφαρμογή ρεαλιστικών δεξιοτήτων μέσα από το σχεδιασμό, τη συγγραφή και τη δημοσίευση ενός άρθρου, ρεπορτάζ, συνέντευξης κτλ.
  • Ανάπτυξη υπευθυνότητας, πειθαρχίας και ευγενικής συμπεριφοράς απέναντι στο «κοινό», που προκύπτουν από την ανάγκη τήρησης προθεσμιών και δεσμεύσεων έναντι των δράσεων που εξαρχής οργανώθηκαν.
  • Απόκτηση, από τη μεριά των μαθητών, εφοδίων, που θα τους βοηθήσουν στην αρμονικότερη ένταξή τους στην αυριανή κοινωνία, όπου θα είναι απαραίτητη η ικανότητα να λειτουργούν αποτελεσματικά, συνεργαζόμενοι σε ομάδες.
  • Η δικτύωση και συσχέτιση του σχολείου με την τοπική κοινωνία.
  • Μεθοδολογία ? δράσεις
  • Εξοικείωση με την δημοσιογραφική εμπειρία: δικαιώματα και αρμοδιότητες των δημοσιογράφων, σεβασμός πνευματικών δικαιωμάτων, κώδικας ηθικής δεοντολογίας κτλ.
  • Εύρεση, συλλογή, οργάνωση και ταξινόμηση πληροφοριακού υλικού, με αναφορά σε επιλεγμένα θέματα διερεύνησης (βιβλιοθήκη, διαδίκτυο).
  • Συγγραφή διαφορετικών δημοσιογραφικών κειμένων (συνεντεύξεις, νέα, ρεπορτάζ, άρθρα, φωτογραφικό ρεπορτάζ, διαφήμιση, έρευνα, κριτική, ανακοίνωση κτλ)
  • Γρήγορα ερωτήματα: (μίνι συνεντεύξεις στο δρόμο με θέματα και της τοπικής επικαιρότητας, επαφή με τους πολίτες) συλλογή και επεξεργασία απαντήσεων, συγγραφή κειμένου με αποτελέσματα και διαπιστώσεις.

 

  • Τι είναι τα «γρήγορα ερωτήματα»;

 

Τα «γρήγορα ερωτήματα» αφορούν μία σειρά σύντομων και εύστοχων δημοσιογραφικών ερωτημάτων, που μετά από προετοιμασία και οργάνωση των αναγκών κάθε συνέντευξης, αποτέλεσαν τον πυρήνα έκφρασης των σκέψεων και συλλογισμών κάθε μαθητή σχετικά με ζητήματα της επικαιρότητας, που προέκυψαν στο πλαίσιο μελέτης καθημερινών προβληματισμών των συμπολιτών μας? αποτέλεσαν έκπληξη για όλα τα μέλη του Ομίλου, καθώς είχαν από την αρχή κέντρισαν το ενδιαφέρον των μαθητών, έδωσαν κίνητρο δημοσιογραφικής διερεύνησης σύγχρονων προβλημάτων της πόλης και ενεργοποίησαν τη δημιουργικότητα των παιδιών, ακόμη και σε θέματα «παραδοσιακού» ενδιαφέροντος της σχολικής ζωής, όπως η επιλογή των «αγαπημένων μαθημάτων», οι σχολικές εορτές και γιορτές κοινωνικού ή οικογενειακού χαρακτήρα, όπως η «Γιορτή της Μητέρας».

 

  • Πώς προκύπτουν τα «γρήγορα ερωτήματα»;

 

Η διαλογική και μαιευτική μέθοδος άντλησης δεδομένων αποτέλεσε την κυρίαρχη μεθοδολογική αρχή σύνθεσης και διατύπωσης των «γρήγορων ερωτημάτων». Επομένως, η τυπολογία αυτή των συγκεκριμένων ερωτημάτων προκύπτει ως αποτέλεσμα των δημιουργικών ιδεών και αυθόρμητων σκέψεων όλων των μαθητών, που συμμετείχαν στον Όμιλο. Θέματα της επικαιρότητας αποτέλεσαν την δημοσιογραφική αφόρμηση διαμόρφωσης των ερωτημάτων, που διατυπώθηκαν άμεσα από τους μαθητές και ενδυνάμωσαν το αίσθημα αυτενέργειας, αφού η συμμετοχή των εκπαιδευτικών ήταν πάντοτε συμπληρωματική και επιβοηθητική, ανάλογα με τις ανάγκες, εκφραστικές και δεοντολογικές, που προέκυπταν.

Μετά από εκτενείς συζητήσεις διαμορφώνονταν τα αντίστοιχα ερωτήματα, που εξέφραζαν πάντοτε τον ενθουσιασμό, το ενδιαφέρον και την περιέργεια των μαθητών. Στη συνέχεια, ακολουθούσε η εξόρμηση των μικρών δημοσιογράφων στο δρόμο και εξελίσσονταν η συνέντευξη.

Στην αρχή τα γρήγορα ερωτήματα αντιμετωπίστηκαν με παιγνιώδη τρόπο, σαν μια διασκεδαστική διαδικασία που θα τους έφερνε σε επαφή με την κοινωνία, εκτός του σχολείου και της σχολικής αυλής.

Με τα ερωτήματα αυτά, οι μαθητές κατανόησαν το ρόλο της ευγενικής συμπεριφοράς και της συλλογικής δράσης στην εκμαίευση απαντήσεων από τους διερχόμενους περαστικούς συμπολίτες τους? επιπρόσθετα, τα παιδιά εξοικειώθηκαν με την καταγραφή, συλλογή, επεξεργασία και κωδικοποίηση των δεδομένων κάθε συνέντευξης. Τέλος, κατόρθωσαν, με τις ανάλογες εκφραστικές προσαρμογές και την αρωγή των δασκάλων τους, να ερμηνεύσουν τα αποτελέσματα των απαντήσεων και να συνθέσουν ένα σύντομο δημοσιογραφικό κείμενο-άρθρο.

 

  • Αποτελέσματα ? Αξιολόγηση

 

Προϊόν της δράσης αυτής, αποτέλεσε η δημιουργία της ηλεκτρονικής μας εφημερίδας (http://1otypia.wordpress.com/). Η ανταπόκριση των μαθητών στο δημοσιογραφικό εγχείρημα κρίθηκε απολύτως ικανοποιητική, αν συνυπολογίσει κανείς τις αντικειμενικές δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε τόσο στην εξοικείωση των μαθητών με το δημοσιογραφικό λόγο, όσο και τους φιλόδοξους στόχους, που τέθηκαν από την αρχή. Κύριος στόχος για το σχολικό έτος 2013-2014 ήταν η απόκτηση εμπειριών και βιωματικών δεδομένων για τη λειτουργία ενός ηλεκτρονικού μέσου δημοσιογραφίας, μέσα από την άμεση και αποτελεσματική προσέγγιση του κοινωνικού ιστού της πόλης μας, σε ζητήματα που αφορούσαν την καθημερινότητά τους.

Προσδοκούμε πως ο Όμιλος Δημοσιογραφίας θα συνεχίσει να αποτελεί και τη νέα σχολική χρόνια μέσον έκφρασης, ελεύθερης σκέψης και δημιουργικής δράσης των συμμετεχόντων μαθητών, ώστε να δημιουργηθεί στο πλαίσιο λειτουργίας του 1ου Πρότυπου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Ιωαννίνων ένας πυρήνας κριτικής αποτίμησης και καταγραφής των ιδεών και του πολιτισμού, που εκφράζει η πόλη μας, στο σύνολό της.

Αναντάμ Παπαντάμ

Λίγες μέρες πριν την επέτειο της 21ης Φεβρουαρίου, βγήκαμε στην πόλη για γρήγορα ερωτήματα. Διαπιστώσαμε με πολύ χιούμορ πως τελικά οι μεγάλοι δεν τα ξέρουν και όλα! Αυτή τη φορά είχαμε πολλές διαφορετικές ερωτήσεις σε περίπτωση που δεν γνωρίζουν μια απάντηση, να τους ρωτήσουμε και κάτι ακόμη.

Ερωτήσεις:

Πώς φώναζαν τον Διονύσιο Φιλόσοφο οι Τούρκοι;

Από ποιους πήρε το ονομά της η οδός Γαριβάλδη;

Τι σημαίνει «αναντάμ παπαντάμ»;

Τι σημαίνει ο ορισμός Σινάν Πασά;

Ποιος σκοτώθηκε στη μάχη του Δρίσκου;

Πώς αλλιώς έλεγαν στα Γιάννενα τα βυρσοδεψεία;

Σε όλα τα παραπάνω υπήρχαν αρκετοί που μας απάντησαν σωστά! Όμως ήταν πολλοί που μας ρώτησαν αν εμείς ξέρουμε τις απαντήσεις και άλλοι που μας απάντησαν πως δεν γνωρίζουν ή δε θυμούνται. Πάντως η πιο δημοφιλής ερώτηση ήταν «Τι σημαίνει αναντάμ παπαντάμ»; Σε αυτήν δυσκολεύτηκαν να απαντήσουν  αλλά και εντυπωσιάστηκαν που εμείς οι μικροί δημοσιογράφοι ξέραμε τι σημαίνει αυτή η έκφραση!

«Ανανταμ παπανταμ» που θα πει  «Όπως τα ξεραν όπως τα βρήκαν»

Λεξικό της κοινής νεοελληνικής : αναντάμ μπαμπαντάμ [anad?m babad?m] & αναντάμ παπαντάμ [anad?m papad?m] (άκλ.) : (προφ., ως επίρρ.) για κτ. που διατηρείται ή που συνεχίζεται από πολύ παλιά, από γενιά σε γενιά· ΣYN έκφρ. πάππου προς πάππου: Aυτά τα χωράφια τα έχουμε ~, εδώ και διακόσια χρόνια. Ο τρύγος γιορτάζεται ~ στον τόπο μας.

[τουρκ. anadan babadan `από τη μητέρα, από τον πατέρα΄· ανομ. ηχηρ. [b-b-d > p-p-d] ή μέσω της ποντιακής διαλέκτου]

(Εσείς ξέρετε τις απαντήσεις στις παραπάνω ερωτήσεις;)