Αρχική σελίδα          

                                                                                  ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

 

                                                                ΕΠΙΜΟΡΦΟΥΜΕΝΟΙ  ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ : ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ

                                                                                                                                 ΡΕΣΣΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ

 

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΕΝΑΡΙΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Β’ ΕΠΙΠΕΔΟΥ

 

1.   Τίτλος: << Γεωμετρικά σχήματα >>

 

2.   Τάξη: Α’ Δημοτικού

 

3.   Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές: Μαθηματικά ( α΄τεύχος ,2Ο κεφάλαιο, Γεωμετρικά Σχήματα,  β΄τεύχος κεφάλαιο 40ο Γεωμετρικά Σχήματα ), Τ.Π.Ε, Εικαστικά.

 

4.   Γνώσεις και πρότερες ιδέες των μαθητών: Τα παιδιά έχουν, ήδη, έρθει στην καθημερινή τους ζωή ( έστω εν αγνοία τους ) σε επαφή με τα διάφορα γεωμετρικά σχήματα. Έχουν έρθει σε επαφή με τα σχήματα αυτά  ( τετράγωνο, τρίγωνο, ορθογώνιο, κύκλος) και ξέρουν να τα ονομάζουν. Ξέρουν επίσης,  να ανοίγουν τον υπολογιστή, να χειρίζονται το ποντίκι και το πληκτρολόγιο. Έχουν μάθει να συνεργάζονται με την ομάδα τους στο εργαστήριο πληροφορικής.

 

 

5.   Συμβατότητα: Το διδακτικό σενάριο είναι απόλυτα συμβατό με  τα ΑΠΣ και τα ΔΕΠΠΣ που αναφέρονται στο μάθημα των Μαθηματικών Α’ τάξης. Το συγκεκριμένο κεφάλαιο ανήκει στην ενότητα του Α.Π.Σ με τίτλο γεωμετρία και είναι απόλυτα συμβατό με αυτό καθώς επίσης και με τους στόχους των εμπλεκόμενων γνωστικών περιοχών. Ως προς τα Δ.Ε.Π.Π.Σ , ακολουθεί θεμελιώδεις έννοιες διαθεματικής προσέγγισης όπως αλληλεπίδραση, επικοινωνία, ανάπτυξη ικανοτήτων και δεξιοτήτων σχετικά με τη χρήση λεκτικών και συμβολικών μορφών – δεδομένων για το μετασχηματισμό και την οικειοποίηση της γνώσης.

 

6.   Σκοπός και στόχοι: Ο γενικός σκοπός είναι να αναγνωρίζουν τα γεωμετρικά σχήματα, να τα ονομάζουν, να τα σχεδιάζουν αλλά και να τα χρησιμοποιούν για να ζωγραφίσουν.

 

Γνωστικοί στόχοι

 

1.      Να αναγνωρίζουν τα γεωμετρικά σχήματα και να αντιστοιχίζουν τα σχήματα με τις ονομασίες τους.

2.      Να φτιάχνουν ζωγραφιές χρησιμοποιώντας τα διάφορα γεωμετρικά σχήματα.

3.      Να αναπτυχθεί η δημιουργικότητά τους.

4.      Να αισθανθούν την αισθητική απόλαυση.

 

Στάσεων

                      1.  Να μάθουν να συνεργάζονται.

         2.   Να ασκηθούν στις αρχές του εποικοδομητικού διαλόγου.

  3.   Να εκφράζουν τεκμηριωμένα τις απόψεις τους.

  4.   Να αναλαμβάνουν ρόλους.

  5.   Να μάθουν πώς μπορούν να αντιμετωπίσουν ένα τυχόν πρόβλημα   

        κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

 

Σε σχέση με ΤΠΕ

Να έρθουν σε επαφή με τους υπολογιστές και να εξοικειωθούν με τη χρήση τους. Να αναπτύξουν δεξιότητες χρήσης και αξιοποίησης του λογισμικού TUX PAINT.

 

7.   Απαιτούμενα εκπαιδευτικά λογισμικά

Το  λογισμικό που θα χρησιμοποιηθεί είναι το:

    TUX PAINT. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ζωγραφικής , εύκολο στη χρήση 

    του με κατάλληλα προσαρμοσμένη διεπιφάνεια χρήσης στις ανάγκες των  

    παιδιών. Προσφέρει εργαλεία ηχογράφησης και βοηθού. Είναι ένα 

 λογισμικό γενικής χρήσης, το οποίο ,στηρίζεται στις κοινωνικοπολιτισμικές      

              θεωρίες μάθησης και  στον εποικοδομισμό , το οποίο έχει ως απώτερο                    

             στόχο την ανάπτυξη της έκφρασης και της δημουργικότητας των παιδιών.

 

 Διάρκεια: 2 ώρες. Θα χρησιμοποιηθεί μία ώρα των Τ.Π.Ε και μία των    Μαθηματικών ( 1η  ώρα : κατ α τη διάρκεια της διδασκαλίας του κεφαλαίου 2 τα παιδιά θα γνωρίσουν το πρόγραμμα TUX PAINT, θα φτιάξουν γεωμετρικά σχήματα  και θα τα ονομάσουν, 2η  ώρα:  κατά τη διάρκεια διδασκαλίας του κεφαλαίου 40 στα Μαθηματικά, τα παιδιά θα ζωγραφίσουν με τη χρήση γεωμετρικών σχημάτων.)

 

8.   Οργάνωση τάξης και απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή: Το διδακτικό σενάριο θα υλοποιηθεί στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου που διαθέτει 10 φορητούς Η/Υ. Οι  μαθητές της τάξης θα εργαστούν σε ανομοιογενείς ομάδες των 2 ατόμων ( α΄τμήμα 9 ομάδες των 2 ατόμων , β΄τμήμα 10 ομάδες των 2 ατόμων και 1 ομάδα των 3 ατόμων ). Η επιλογή αυτή έγινε με βάση τα μέσα που διαθέτει το σχολείο.

 

 

9.   Παιδαγωγικές Θεωρίες

Το σενάριο στηρίζεται:

Ø      Στις αρχές του εποικοδομητισμού και τις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες μάθησης (L. Vygotsky) . Οι θεωρίες αυτές υποστηρίζουν ότι η μάθηση συντελείται μέσα σε συγκεκριμένα πλαίσια και ουσιαστικά δημιουργείται από την αλληλεπίδραση του ατόμου με άλλα άτομα , σε συγκεκριμένες εποικοινωνιακές περιστάσεις και μέσω της υλοποίησης κοινών δραστηριοτήτων. Ο μαθητής μπορεί να δημιουργήσει τη γνώση σε αλληλεπίδραση με το περιβάλλον και όχι μόνος ακόμα. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού, λοιπόν, και γενικότερα του σχολείου , κρίνεται , ιδιαίτερα σημαντικός. Η διδασκαλία που στηρίζεται στις θεωρίες αυτές προϋποθέτει την ενεργό συμμετοχή του μαθητή. Βασική προϋπόθεση για τη μάθηση είναι η αλληλεπίδραση του ατόμου με άλλα άτομα, σε συγκεκριμένες επικοινωνιακές περιστάσεις και μέσω υλοποίησης κοινών δραστηριοτήτων.

 

10.               Περιγραφή φύλλων εργασίας

Θα θέλαμε να τονίσουμε ότι το 2ο κεφάλαιο των Μαθηματικών, έγινε μαζί με  το κεφάλαιο 40, στην αρχή του γ΄τριμήνου.

 

1η διδακτική ώρα

Η διδασκαλία πραγματοποιείται στο εργαστήριο πληροφορικής, όπου υπάρχουν 10 φορητοί υπολογιστές με εγκατεστημένο το εκπαιδευτικό λογισμικό ΤUX PAINT .Επίσης υπάρχει και ένας κεντρικός Η/Υ συνδεδεμένος με προτζέκτορα  τον οποίο χειρίζεται ο εκπαιδευτικός.

 

Φύλλο εργασίας 1

(1η διδακτική ώρα )

( Αφού υπάρξει μια πρώτη εξοικείωση των παιδιών με το συγκεκριμένο πρόγραμμα, θα τους ζητηθεί να φτιάξουν απλά γεωμετρικά σχήματα. )

 

1.      Βλέπετε μπροστά σας, στην οθόνη την αρχική σελίδα του TUX PAINT.

 

 

2.      Στο αριστερό σας χέρι βλέπετε μία επιλογή που λέει σχήματα. Την επιλέγετε.

 

 

 

 

3.      Αυτόματα, στο κάτω μέρος της οθόνης, εμφανίζονται οι οδηγίες για το πώς μπορείτε να επιλέξετε ένα γεωμετρικό σχήμα.

 

 

 

4.      Στο κάτω μέρος της οθόνης και πάνω από τις οδηγίες, εμφανίζεται μια

σειρά με διάφορα χρώματα. Θα επιλέξετε, ένα διαφορετικό χρώμα, για κάθε σχήμα.

 

 

 

5.                                                      Θα κάνετε κλικ με το ποντίκι, πάνω σε καθένα , από τα παρακάτω γεωμετρικά σχήματα.

 

 

 

 

 

6.      Θα κάνετε κλικ πάνω στην επιλογή  και θα γράψετε κάτω από κάθε σχήμα , το όνομά του.

 

 

7.      Σε περίπτωση που κάνετε λάθος, έχετε δυο επιλογές να το διορθώσετε:

 

·         Θα επιλέξετε το εικονίδιο

 

·         Θα επιλέξετε το εικονίδιο

 

 

 

8.      Αν θέλετε να φυλάξετε ό,τι έχετε κάνει, θα επιλέξετε το εικονίδιο

9.      Αν θέλετε να εκτυπώσετε, ό,τι έχετε φτιάξει, θα επιλέξετε το εικονίδιο

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ  2

( 2Η διδακτική ώρα )

 

 

  1. Βλέπουμε μπροστά μας τη συγκεκριμένη οθόνη.

 

2.    Στο αριστερό μας χέρι , από τον κατάλογο   εργαλείων, μπορούμε να κάνουμε διάφορες επιλογές.

 

 

 

 

 

 

  3.  Πατώντας την επιλογή ανοίγει η παρακάτω     οθόνη. Μπορούμε να επιλέξουμε όποια εικόνα θέλουμε.

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Με τις συγκεκριμένες υποεπιλογές μπορούμε να δούμε και άλλες στάμπες. Επιπλέον αν θέλουμε να αλλάξουμε την κατεύθυνση προς την οποία κοιτάει μια εικόνα, πατάμε τις υποεπιλογές.

 

Αν κάνετε κλικ πάνω σε κάποιο πουλί, θα ακούσετε τον ήχο που αυτό βγάζει.

 

 

5. Επιλέγουμε το  και κατόπιν όποια από τα παρακάτω σχήματα θέλουμε για να σχεδιάσουμε το οτιδήποτε.

 

 

 

 

 

 

 

      6. Μπορείτε , ακόμα να επιλέξετε το και κατόπιν  

         όποια άλλη θέλετε από τις άλλες  επιλογές στα δεξιά και να τις   

        χρησιμοποιήσετε στη ζωγραφιά σας.

  Όλες αυτές τις επιλογές σας μπορείτε να τις χρησιμοποιήσετε για     να κάνετε τη ζωγραφιά που εσείς θέλετε.

 

 

 

 

 

 

π.χ

οπότε θα προκύψει αυτό

 

 

 

 

7.    Σε περίπτωση που κάνετε λάθος, έχετε δυο επιλογές να τα διορθώσετε:

·         Θα επιλέξετε το εικονίδιο

 

·         Θα επιλέξετε το εικονίδιο

 

1.      Αν θέλετε να φυλάξετε ό,τι έχετε κάνει, θα επιλέξετε το εικονίδιο

2.      Αν θέλετε να εκτυπώσετε, ό,τι έχετε φτιάξει, θα επιλέξετε το εικονίδιο

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Αξιολόγηση

Η αξιολόγηση θα γίνεται καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησης του διδακτικού σεναρίου και θα περιλαμβάνει:

1.      αξιολόγηση ως προς τους γνωστικούς στόχους: οι μαθητές θα πρέπει να έρθουν σε επαφή και να αναγνωρίζουν τα γεωμετρικά σχήματα, να τα αντιστοιχίζουν με τις ονομασίες τους, να φτιάχνουν ζωγραφιές χρησιμοποιώντας τα διάφορα γεωμετρικά σχήματα, να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους και να αισθανθούν την αισθητική απόλαυση.

2.      αξιολόγηση ως προς ΤΠΕ: οι μαθητές θα πρέπει να αναπτύξουν δεξιότητες χρήσης και αξιοποίησης  του λογισμικού  TUX PAINT καθώς και γενικότερα του Η/Υ.

3.      αξιολόγηση ως προς τη συνεργασία:  οι μαθητές θα πρέπει να μάθουν να συνεργάζονται, να ασκηθούν στις αρχές του εποικοδομητικού διαλόγου και να εκφράζουν τεκμηριωμένα τις απόψεις τους, να αναλαμβάνουν ρόλους και να είναι σε θέση να αντιμετωπίζουν τυχόν προβλήματα που θα παρουσιαστούν κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του λογισμικού.

Επίσης θα αξιολογηθεί το πώς ανταποκρίνονται οι μαθητές στα προτεινόμενα φύλλα εργασίας καθώς και το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί.

Οι παραπάνω παρατηρήσεις θα χρησιμοποιηθούν προκειμένου να γίνει βελτιωμένη εφαρμογή του σεναρίου στο μέλλον.

 

Βιβλιογραφία

 

1.      Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ΠΕ 70 στα  Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης, τεύχος 1, γενικό μέρος, Β’ έκδοση.

2.      Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ΠΕ 70 στα  Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης, τεύχος 2α, Β’ έκδοση.

3.      ΑΠΣ – ΔΕΠΠΣ Γλώσσας, Μαθηματικών, Μελέτης Α’ Δημοτικού.

4.      Βιβλία δασκάλου Γλώσσας, Μαθηματικών, Μελέτης Α’ Δημοτικού.

 

                     Δικτυογραφία

1.      Ιστοσελίδα Νικόλαου Μπαλκίζα

                     http://users.sch.gr/nikbalki/epim_kse/edu_scenarios.htm

 

2.      Ιστοσελίδα Γιάννη Γουμενάκη

                      http://www.e-matter.gr/lib/

 

3.      Ιστοσελίδα Γρηγόρη Τσαμάνδουρα

                      http://blogs.sch.gr/gregory/