Γιατί οι αρχαίοι «έβαζαν νερό» στο κρασί τους

?Οπως είναι γνωστό, το κατ” εξοχήν ποτό των αρχαίων Ελλήνων ήταν ο «θείος οίνος». Ανδρες, γυναίκες και παιδιά γεύονταν το ένθεο αυτό ποτό και ιδιαίτερα οι πρώτοι, που συνομιλούσαν και φλυαρούσαν ατέλειωτες ώρες κάθε μέρα στους ανδρώνες πίνοντας κρασί. Οι συμμετέχοντες στις κρασοκατανύξεις αυτές συνήθως δεν έχαναν τη διαύγεια του νου τους επειδή το κρασί που κατανάλωναν ήταν νερωμένο. Σπάνια, και για πολύ συγκεκριμένους σκοπούς, οι αρχαίοι Ελληνες έπιναν ανέρωτο κρασί, «άκρατον οίνον». Η ανάμειξη του κρασιού με το νερό γινόταν μέσα σε μεγάλα ευρύστομα αγγεία, γνωστά ως κρατήρες, και η συνήθης αναλογία ήταν τρία μέρη νερού προς ένα οίνου. Αυτή την αναλογία προτείνει και ο Ησίοδος, ο ποιητής της υπαίθρου, δεν λείπουν ωστόσο γραπτές μαρτυρίες που κάνουν λόγο για μείξη με νερό σε μεγαλύτερη αναλογία. Αυτή ακριβώς η κυριαρχία του νερού ήταν που απέτρεπε πολλές δυσάρεστες καταστάσεις για τους πότες. Χαρακτηριστικά είναι τα λόγια που βάζει ο κωμικός ποιητής Αλέξις (4ος-3ος αι. π.Χ.) στο στόμα του Σόλωνα: «Ηδη από τα κάρα τον πουλάνε (τον οίνον) νερωμένο, όχι βέβαια για να κερδίσουν κάτι παραπάνω, αλλά γιατί προνοούν για τους αγοραστές, να έχουν μετά την οινοποσία το κεφάλι ελαφρύ» (μτφρ. Μ. Κοπιδάκη).

 

Συνέχεια ανάγνωσης Γιατί οι αρχαίοι «έβαζαν νερό» στο κρασί τους

Θεοφανώ, ?ια γυναίκα ? δηλητήριο

Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα περίπτωση γυναίκας στην εξουσία είναι η αυτοκράτειρα Θεοφανώ, η οποία έδρασε στο δεύτερο ή?ισυ του 10ου ?.Χ. αιώνα στην Κωνσταντινούπολη. Οι πληροφορίες που έχου?ε για την καταγωγή της είναι συγκεχυ?ένες και αόριστες. Κάποιοι χρονικογράφοι της εποχής την αναφέρουν ως κόρη ευγενούς, ενώ ?ια άλλη, επικρατέστερη άποψη τη θέλει να κατάγεται από τη Λακωνία. Μάλιστα, φέρεται ο πατέρας της να ήταν ένας Κρατερός, που διατηρούσε ταβέρνα στην Κωνσταντινούπολη. Ωστόσο, τεκ?ηριω?ένα ιστορικά κανείς δεν ?πορεί να ?ας βεβαιώσει για την καταγωγή αυτής της τόσο ιδιαίτερης και επικίνδυνης αυτοκράτειρας.

Η ιστορία αυτή της γυναίκας αρχίζει από τα πρώτα κιόλας χρόνια της ζωής της να αποκτά τρο?ερό ενδιαφέρον, ?ια και στα δεκαέξι της, το έτος 957, βρέθηκε ντυ?ένη νύφη στο πλάι ενός πολύ δη?οφιλούς στην εποχή του αυτοκράτορα, του Ρω?ανού. Έτσι συ?περαίνου?ε ότι η Θεοφανώ πρέπει να γεννήθηκε περί το 941. Για το πώς γνωρίστηκαν ο πορφυρογέννητος Ρω?ανός ?ε τη νεαρή Θεοφανώ υπάρχουν δυο απόψεις. Η πρώτη σχετίζεται ?ε το τυπικό που ακολουθούνταν τις περισσότερες φορές σε παρό?οιες περιπτώσεις, όπως ?ας είναι γνωστό από τη βυζαντινή εθι?οτυπία που σχετιζόταν ?ε τους βασιλικούς γά?ους. Σύ?φωνα ?ε αυτήν την εκδοχή, η νεαρή εντοπίστηκε και επιλέχτηκε ανά?εσα από ?ια σειρά υποψήφιων νυφών από τους ειδικούς απεσταλ?ένους του παλατιού. Σε αυτήν την περίπτωση το ?οναδικό κριτήριο, αφού αποκλειόταν ο γά?ος πολιτικής ή άλλης σκοπι?ότητας, αποτελούσε η ο?ορφιά της νύφης. Έτσι, αφού συνέλεγαν τις ωραιότερες υποψήφιες, οι άνθρωποι του παλατιού οργάνωναν έναν διαγωνισ?ό ο?ορφιάς, κατά τον οποίο ο αυτοκράτορας διάλεγε την ωραιότερη κατά την προτί?ησή του νύφη.

Συνέχεια ανάγνωσης Θεοφανώ, ?ια γυναίκα ? δηλητήριο

Γυναίκες και εξουσία στο Βυζάντιο