logotype

Αρχεια ποιησης

Επισυνάπτονται τα παρακάτω αρχεία σχετικά με την ποίηση:

 

Attachments:
Download this file (04.neoteri_poiisi.pdf)04.neoteri_poiisi.pdf[ ]8676 Kb
Download this file (προσφυγες.jpg)προσφυγες.jpg[ ]12 Kb

ποιηση του Pablo Neruda

Μικρή και τριανταφυλλένια, Δημήτρης Ψαριανός

 

ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΟΣ ΧΡΟΝΟΣ

                                                    Ο αφηγηματικός χρόνος

Χρόνος του πομπού: η εποχή κατά την οποία ζει ο πομπός και ειδικότερα η χρονική στιγμή κατά την οποία στέλνει το μήνυμά του.

Χρόνος του δέκτη : η εποχή κατά την οποία ζει ο δέκτης και ιδιαίτερα η χρονική στιγμή κατά την οποία δέχεται το μήνυμα

Χρόνος των γεγονότων: η χρονική στιγμή κατά την οποία διαδραματίζονται τα γεγονότα της αφήγησης

            πχ στα ομηρικά έπη ο χρόνος του πομπού είναι ο 8ος αι. π.Χ , ο χρόνος των γεγονότων ο 12ος αι. και ο χρόνος του δέκτη μπορεί να είναι οποιαδήποτε εποχή

 

 Αναχρονίες: ο αφηγητής συχνά παραβιάζει τη χρονική σειρά των γεγονότων της αφήγησης:

 

w Αναδρομικές αφηγήσεις / αναδρομές: είναι η τεχνική κατά την οποία διακόπτεται η κανονική χρονική σειρά των συμβάντων για να εξιστορηθούν γεγονότα του παρελθόντος. (flashback)

 

w Πρόδρομες αφηγήσεις: ο αφηγητής κάνει λόγο εκ των προτέρων για γεγονότα που θα γίνουν αργότερα, αναφέρεται δηλαδή σε ένα μελλοντικό σημείο της αφήγησης.

 

Άλλες τεχνικές με τις οποίες παραβιάζεται η ομαλή, φυσική χρονική σειρά:

wInmediasres: η λατινική αυτή φράση σημαίνει «στο μέσο των πραγμάτων», δηλαδή στη μέση της υπόθεσης, και αποτελεί μια τεχνική της αφήγησης, σύμφωνα με την οποία το νήμα της ιστορίας δεν ξετυλίγεται από την αρχή, αλλά ο αφηγητής μας μεταφέρει στο κρισιμότερο σημείο της πλοκής και έπειτα, με αναδρομή στο παρελθόν, παρουσιάζονται όσα προηγούνται του σημείου αυτού. (πχ Οδύσσεια)

Pablo Neruda

To σπίτι - μουσείο του Νερούδα

Ο Πάμπλο Νερούδα, φιλολογικό ψευδώνυμο του Νεφταλί Ρικάρδο Ρέγιες Μπασοάλτο 12 Ιουλίου 1904 - 23 Σεπτεμβρίου 1973) ήταν Χιλιανός συγγραφέας και ποιητής. Θεωρείται ο σημαντικότερος ποιητής του 20ού αιώνα στη Λατινική Αμερική . Του απονεμήθηκε το 1971  το Νόμπελ Λογοτεχνίας , γεγονός που προκάλεσε αντιδράσεις λόγω της πολιτικής του δραστηριότητας. Εξέδωσε ποιητικές συλλογές ποικίλου ύφους, όπως ερωτικά ποιήματα, έργα που διέπονται από τις αρχές του σουρρεαλισμού, ακόμα και κάποια που θα μπορούσαν να θεωρηθούν πολιτικό μανιφέστο.

Προτομή του ποιητή στο βράχο

Χαρακτηριστικα Παραδοσιακης - Μοντερνας ποιησης

 ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΠΟΙΗΣΗ                                   ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΠΟΙΗΣΗ     

 

?

σεβασμός στο μέτρο, την ομοιοκαταληξία

?

η μοντέρνα ποίηση αμφισβητεί κάθε κανόνα

?

χωρισμός του ποιήματος σε στροφές με ίσο αριθμό στίχων και τον αριθμό συλλαβών σε κάθε στίχο

?

στίχος ελεύθερος

?

έλλειψη μέτρου, ομοιοκαταληξίας

?

αποφυγή διασκελισμών

?

συχνά το ποίημα προσεγγίζει τον πεζό λόγο

?

 

προσεκτική επιλογή λέξεων (αποφεύγονται οι «αντιποιητικές»

επιμονή στα σχήματα λόγου και στα εκφραστικά μέσα

?

χρήση λέξεων και από τον καθημερινό λόγο (ακόμη και κακόηχη). Μπορεί να γράψει κάποιος ποίηση με οποιαδήποτε λέξη

?

προσπάθεια ώστε το ποίημα να απέχει πολύ από τον καθημερινό λόγο και φυσικά τον πεζό λόγο

?

?

κυριαρχία της εικόνας

εκφραστική τόλμη: σχήματα λόγου που αμφισβητούν την κοινή λογική. Γέννηση νέων νοημάτων μέσα από απρόσμενους λεξικολογικούς συνδυασμούς ? κατάργηση κάθε λογικής αλληλουχίας σε ό,τι αφορά το νόημα, που παραμένει κρυμμένο.

Ο αναγνώστης το ανακαλύπτει μόνος του προσπερνώντας τις γλωσσικές δυσκολίες

?

 

 

 

 

αλληλουχία νοημάτων: ο τρόπος που παρουσιάζουν τα νοήματα δεν αμφισβητεί τη λογική μας ή τον κόσμο γύρω μας και όσα γνωρίζουμε γι? αυτόν

 

Στόχος του ποιήματος:

η αισθητική απόλαυση μέσα από την τήρηση συμβάσεων

   

?

Πολυσημία των λέξεων / ασάφεια

   

?

συμπύκνωση, αφαίρεση, ελλειπτικότητα, ερμητικότητα

   

?

ασύμβατες και άλογες συζεύξεις

   

?

υπάρχουν ιδέες, έννοιες και συναισθήματα που ήταν αδύνατο να εκφραστούν μέσα από τους αυστηρούς και δεσμευτικούς κανόνες της παραδοσιακής ποίησης.

 

Ιδιαίτερες ποιητικές φυσιογνωμίες: Κ. Καβάφης, Αγγ. Σικελιανός, Κ. Βάρναλης που άρχισαν να αποδομούν τα βασικά μοτίβα της παραδοσιακής ποίησης και να «συνομιλούν» με τον μοντερνισμό.

Υπερρεαλισμός:   Επιρροή από την ψυχανάλυση. Καταφυγή στη φαντασία, το όνειρο και το ασυνείδητο. Αυτόματη γραφή. Απόλυτη ελευθερία στο λεξιλόγιο και τη στιχουργική. Απρόσμενοι συνδυασμοί λέξεων - εντυπωσιακές εικόνες.

Εκπρόσωποι: Εμπειρίκος, Ελύτης, Εγγονόπουλος, Γκάτσος.

Περισσότερα Άρθρα...

  1. Μαρια Πολυδουρη
  2. Για μενα
2024  Λογοτεχνικός Ιστότοπος   globbers joomla templates