Με αφορμή τις συνεχιζόμενες ελλείψεις που παρουσιάζονται σε σχολικές μονάδες για την κάλυψη των ωρών διδασκαλίας με «παράλληλη στήριξη» σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι βουλευτές του Ποταμιού Γ. Αμυράς (Β’ Αθηνών) και Γ. Μαυρωτάς (Αττικής) κατέθεσαν ερώτηση προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κ. Γαβρόγλου.

Οι Βουλευτές με το Ποτάμι, επισημαίνουν ότι τα Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.), που είναι οι αρμόδιοι φορείς αξιολόγησης και ορισμού εκπαιδευτικών «παράλληλης στήριξης», αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα κατά τη λειτουργία τους. Μάλιστα τονίζουν ότι από τις χιλιάδες εγκεκριμένες αιτήσεις για «παράλληλη στήριξη» που συνοδεύονται από τις αντίστοιχες γνωματεύσεις των ΚΕ.Δ.Δ.Υ., έχουν ικανοποιηθεί ελάχιστες από το Υπουργείο Παιδείας

Συγκεκριμένα ζητούν ενημέρωση από τον κ. Γαβρόγλου

  • σχετικά με την ύπαρξη ενός ολοκληρωμένου σχεδίου
  • πλήρους υποστήριξης των παιδιών με ειδικές μαθησιακές
  • ανάγκες στις δομές της γενικής εκπαίδευσης, αλλά και αν υπάρχει
  • η πρόθεση να απλοποιηθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες που αφορούν στον θεσμό της «παράλληλης στήριξης» προς όφελος των ίδιων των μαθητών και των οικογενειών τους.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης προς τον Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων:

ΘΕΜΑ: Ανεπαρκής εφαρμογή του θεσμού της παράλληλης στήριξης στα σχολεία γενικής εκπαίδευσης
Για άλλη μια σχολική χρονιά διαπιστώνεται ανεπαρκής εφαρμογή του θεσμού της «παράλληλης στήριξης» στην Α’βάθμια & Β’ βάθμια εκπαίδευση για τους μαθητές που πάσχουν από προβλήματα αναπτυξιακών διαταραχών, μαθησιακών δυσκολιών ή αναπηριών.
Ειδικότερα τα παιδιά που εμπίπτουν στο φάσμα του αυτισμού και καταλαμβάνουν μια υψηλή θέση στην κλίμακα λειτουργικότητας των σχετικών περιστατικών (βλ. περιπτώσεις συνδρόμου “Αsperger”),

  1. είτε έχουν μια μέτρια λειτουργικότητα, είτε πάσχουν από συναφείς του αυτισμού νοητικές παθήσεις και αναπηρίες,
  2. είτε έχουν κινητικές αναπηρίες ή προβλήματα όρασης ή ακοής, είτε υποφέρουν από διάσπαση προσοχής (ΔΕΠ-Υ), είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι η ένταξή τους στις σχολικές μονάδες γενικής εκπαίδευσης και η συνύπαρξή τους με μαθητές τυπικής ανάπτυξης,
  3. βελτιστοποιεί την ομαλή ένταξή τους στο κοινωνικό περιβάλλον και επιτυγχάνεται η μεγαλύτερη δυνατή πρόοδός τους.

Η εισαγωγή και στήριξη των παιδιών

με τις παραπάνω ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε τυπικό σχολικό περιβάλλον, τα βοηθά στο να ξεπερνούν σε μεγάλο βαθμό τα όποια προβλήματά τους και να εξελίσσονται σε ένα λειτουργικό κομμάτι της κοινωνίας. Η επιτυχής μάλιστα ενσωμάτωσή τους στις σχολικές μονάδες προϋποθέτει να παρίσταται δίπλα τους, κατά την ώρα της διδασκαλίας στην τάξη ή ακόμα και κατά τη διάρκεια του διαλείμματος, συνοδός εκπαιδευτικός ή επιστήμονας με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Ο θεσμός της «παράλληλης στήριξης» είναι στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, ικανός να αποκαταστήσει ενδεχόμενη διακοπή της επαφής του μαθητή με αναπτυξιακές διαταραχές, μαθησιακά προβλήματα ή αναπηρίες, ως προς το γνωστικό αντικείμενο που διδάσκεται, εξαιτίας πιθανής αναστάτωσης εντός της τάξης που του προκαλεί αποπροσανατολισμό.

Βάσει του Ευρωπαϊκού Χάρτη

Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων η «παράλληλη στήριξη» δεν μπορεί να απουσιάζει από το εκπαιδευτικό σύστημα μιας χώρας που ανήκει στην Ε.Ε. και το ζητούμενο είναι να μην εφαρμόζεται μερικώς αλλά κανονικά και όπου απαιτείται σε όλη την επικράτεια. Δυστυχώς η ελληνική Πολιτεία διαχρονικά δεν ανταποκρίνεται στο ύψος των ευθυνών της απέναντι στους μαθητές που πάσχουν από προβλήματα αναπτυξιακών διαταραχών, μαθησιακών δυσκολιών ή αναπηριών και χρήζουν τέτοιας εκπαιδευτικής υποστήριξης.
Τα Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.), που είναι οι αρμόδιοι φορείς αξιολόγησης και ορισμού εκπαιδευτικών «παράλληλης στήριξης», αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα κατά τη λειτουργία τους, με σημαντικές επιπτώσεις για τα εν λόγω παιδιά. Συγκεκριμένα, υπάρχουν τεράστιες καθυστερήσεις στη διάθεση των συνοδών εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, με αποτέλεσμα η σχολική χρονιά να είναι σε εξέλιξη και οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να παρουσιάζουν σημαντικές ελλείψεις και δυσκολίες στην κατανόηση του εκπαιδευτικού περιεχομένου.

Επίσης, όταν και εφόσον ολοκληρωθεί

η διάθεση του συνοδού εκπαιδευτικού ειδικής αγωγής, αυτή είναι μόνο για λίγες ώρες «παράλληλης στήριξης» από το σύνολο των εβδομαδιαίων σχολικών ωρών, καθιστώντας την υποστήριξη εν τη γενέσει της ανεπαρκή.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι έως το καλοκαίρι του 2017, από τις 5.000 εγκεκριμένες αιτήσεις στο Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, που βασίζονται σε ισάριθμες γνωματεύσεις των δημόσιων ΚΕ.Δ.Δ.Υ., ικανοποιήθηκαν μόλις 1.377.

Ερώτηση στη Βουλή για τη παράλληλη στήριξη