Ηλίας Μπουρδούκης
7ο Γυμνάσιο Ηλιούπολης
Εδώ μπορείτε να βρείτε τα βιβλία
http://taexeiola.blogspot.gr/p/sxolika-vivlia-dimotiko-gymnasio-likio.html
ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΘΟΥΝ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
Η ΦΥΣΙΚΗ ΜΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Φύλλο Εργασίας 7
Η Διαστολή και Συστολή του Νερού ? Μια φυσική «Ανωμαλία» σελίδα 28
Φύλλο Εργασίας 8
Το Φως Θερμαίνει ? "Ψυχρά" και "Θερμά" Χρώματα σελίδα 33
Φύλλο Εργασίας 9
Το Φαινόμενο του Θερμοκηπίου υπερ-Θερμαίνει σελίδα 38
Φύλλο Εργασίας 10
Το Ηλεκτρικό βραχυ-Κύκλωμα ? Κίνδυνοι και "Ασφάλεια" σελίδα 43
Φύλλο Εργασίας 11
Από τον Ηλεκτρισμό στο Μαγνητισμό ? Ένας Ηλεκτρικός (ιδιο-)Κινητήρας σελίδα 48
Φύλλο Εργασίας 12
Από το Μαγνητισμό στον Ηλεκτρισμό ? Μια Ηλεκτρική (ιδιο-)Γεννήτρια σελίδα 52
Για περισσότερη βοήθεια βλέπε και σελίδες 4 εως 6 του βιβλίου Η Φυσική με Πειράματα Α? Γυμνασίου Οδηγίες για τον Εκπαιδευτικό
ΦΥΣΙΚΗ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΡΑΣΙΩΝ
Νόμος του ΗΟΟΚ Εργαστηριακή άσκηση 7 σελίδα 23
Υδροστατική πίεση Εργαστηριακή άσκηση 8 σελίδα 26
Άνωση αρχή του Αρχιμήδη Εργαστηριακή άσκηση 9 σελίδα 29
Διαστολή υγρών και αερίων Εργαστηριακή άσκηση 11 σελίδα 35
ΧΗΜΕΙΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
Διάσπαση του νερού σελίδα 32
ΟΙΚΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
Να εκτιμήσουν οι μαθητές τις επιπτώσεις που προκαλούν οι συσκευασίες στο περιβάλλον σελίδα 37
ΒΙΟΛΟΓΙΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
Πίεση το πρωί πίεση το βράδυ Σελίδα 40
Έρευνα τροφίμων για απαγορευμένα και επικίνδυνα Ε ( Ένα συντηρητικό στο πιάτο
μου). Σελίδα 34
ΦΥΣΙΚΗ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ (ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΑΣΚΗΣΕΩΝ)
Επιβεβαίωση του νόμου του ohm σε έναν αντιστάτη (άσκηση 2). Σελίδα 19
Πειραματικός έλεγχος του απλού εκκρεμούς (άσκηση 7). Σελίδα 33

 

 

ΚΟΝΤΑΞΗΣ

Περισσότερες εναλλακτικές ιδέες από το Ιντερνετ, κυρίως για μαθητές 
που δεν ενθουσιάζονται εύκολα στον μικρό οδηγό τεχνολογικών θεμάτων 
στο Ιντερνετ http://users.sch.gr/kontaxis/LINKS/SMALLGUIDE.htm

 

 

ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ: Ο σκοπός τη άσκησης είναι να προσδιορίσουμε την οξύτητα από κάποια δείγματα λαδιών ώστε να συμπεράνουμε ποιο είναι το καλύτερο. Όσο μικρότερη οξύτητα έχει ένα λάδι τόσο καλύτερης ποιότητας είναι. ΜΕΣΑ ΠΟΥ ΔΙΑΘΕΤΟΥΜΕ: Τα μέσα που διαθέτουμε είναι 1. μια προχοίδα 2. Κωνική φιάλη 3. δείγματα από διάφορα λάδια 4. καθαρό οινόπνευμα 5. λευκή βενζίνη 6. δείκτης φαινολοφθαλεΐνης 7. διάλυμα καυστικού νατρίου με συγκεκριμένη συγκέντρωση (περιεκτικότητα) 8. ογκομετρικοί κύλινδροι ΛΙΓΗ ΘΕΩΡΙΑ: Το λάδι περιέχει οξέα (κυρίως στεατικό παλμιτικό και ελαϊκό ). Όσο λιγότερο το ποσοστό των οξέων που περιέχει τόσο καλύτερης ποιότητος είναι το λάδι. Η ποσότητα των ελεύθερων αυτών οξέων εκφράζεται με την οξύτητα του λαδιού. Την οξύτητα την προσδιορίζουμε με την ποσότητα διαλύματος βάσης (καυστικού νατρίου) που πρέπει να προσθέσουμε ώστε να εξουδετερώσουμε τα οξέα που περιέχει συγκεκριμένη ποσότητα από το δείγμα λαδιού. Την στιγμή που εξουδετερώθηκαν πλήρως τα οξέα από το διάλυμα του καυστικού νατρίου την καταλαβαίνουμε από την αλλαγή του χρώματος ενός δείκτη (φαινολοφθαλεΐνη) που έχουμε προσθέσει στο δείγμα λαδιού. Στο όξινο περιβάλλον του λαδιού ο δείκτης είναι άχρωμος ενώ την στιγμή της πλήρους εξουδετέρωσης γίνεται κόκκινος. ΤΡΟΠΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Με τη βοήθεια ογκομετρικού κυλίνδρου παίρνετε 11 ml από το δείγμα του λαδιού σε μία κωνική φιάλη , προσθέτετε 20 ml βενζίνη και 20ml οινόπνευμα και ανακατεύετε καλά μέχρι να διαλυθεί το λάδι. Προσθέτετε στο διάλυμα 5 σταγόνες φαινολοφθαλεΐνης και τοποθετείτε την κωνική φιάλη κάτω από την προχοΐδα. Σημειώνετε την αρχική ένδειξη της προχοΐδας. Προσθέτετε σιγά-σιγά διάλυμα βάσης από την προχοΐδα, με συνεχή ανάδευση, μέχρι να δείτε το διάλυμα να κοκκινίζει. Όταν αρχίζει να κοκκινίζει σταματάτε να προσθέτετε βάση και ανακατεύετε το διάλυμα μέχρι να φύγει η κοκκινίλα. Συνεχίζετε να προσθέτετε σταγόνα ? σταγόνα το διάλυμα βάσης ανακατεύοντας συνεχώς. Όταν με την προσθήκης μιας σταγόνας (με συνεχή ανάδευση) το κόκκινο χρώμα παραμένει, σημαίνει ότι φθάσατε στο τέλος της ογκομέτρησης. Μετράτε την τελική ένδειξη της προχοΐδας, και βρίσκετε πόσα ml διαλύματος βάσης προσθέσατε ώστε να γίνει η εξουδετέρωση. Η περιεκτικότητα του διαλύματος της βάσης είναι τέτοια , ώστε τα ml που απαιτήθηκαν να εκφράζουν και την οξύτητα του λαδιού σε ελαϊκό οξύ. 2. ΟΞΥΜΕΤΡΗΣΗ ΛΑΔΙΟΥ ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΔΕΥΤΕΡΟΥ ΜΕΡΟΥΣ ΤΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: Ο σκοπός του δεύτερου μέρους της άσκησης είναι να προσδιορίσουμε την οξύτητα από δύο δείγματα λαδιών ώστε να συμπεράνουμε ποιο είναι το καλύτερο. Όσο μικρότερη οξύτητα έχει ένα λάδι τόσο καλύτερης ποιότητας είναι. ΜΕΣΑ ΠΟΥ ΔΙΑΘΕΤΟΥΜΕ: Τα μέσα που διαθέτουμε είναι 9. Μια προχοίδα 10. Κωνική φιάλη 11. Δείγματα από διάφορα λάδια 12. Καθαρό οινόπνευμα 13. Λευκή βενζίνη 14. Δείκτης φαινολοφθαλεΐνης 15. Διάλυμα καυστικού νατρίου με συγκεκριμένη συγκέντρωση (περιεκτικότητα) 16. Ογκομετρικοί κύλινδροι ΛΙΓΗ ΘΕΩΡΙΑ: Το λάδι περιέχει οξέα (κυρίως στεατικό παλμιτικό και ελαϊκό ). Όσο λιγότερο το ποσοστό των οξέων που περιέχει τόσο καλύτερης ποιότητος είναι το λάδι. Η ποσότητα των ελεύθερων αυτών οξέων εκφράζεται με την οξύτητα του λαδιού. Την οξύτητα την προσδιορίζουμε με την ποσότητα διαλύματος βάσης (καυστικού νατρίου) που πρέπει να προσθέσουμε ώστε να εξουδετερώσουμε τα οξέα που περιέχει συγκεκριμένη ποσότητα από το δείγμα λαδιού. Την στιγμή που εξουδετερώθηκαν πλήρως τα οξέα από το διάλυμα του καυστικού νατρίου την καταλαβαίνουμε από την αλλαγή του χρώματος ενός δείκτη (φαινολοφθαλεΐνη) που έχουμε προσθέσει στο δείγμα λαδιού. Στο όξινο περιβάλλον του λαδιού ο δείκτης είναι άχρωμος ενώ την στιγμή της πλήρους εξουδετέρωσης γίνεται κόκκινος. ΤΡΟΠΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Με τη βοήθεια ογκομετρικού κυλίνδρου παίρνετε 11 ml από το δείγμα του λαδιού σε μία κωνική φιάλη , προσθέτετε 20 ml βενζίνη και 20ml οινόπνευμα και ανακατεύετε καλά μέχρι να διαλυθεί το λάδι. Προσθέτετε στο διάλυμα 3-4 σταγόνες φαινολοφθαλεΐνης και τοποθετείτε την κωνική φιάλη κάτω από την προχοΐδα. Σημειώνετε την αρχική ένδειξη της προχοΐδας. Προσθέτετε σιγά-σιγά διάλυμα βάσης από την προχοΐδα, με συνεχή ανάδευση, μέχρι να δείτε το διάλυμα να κοκκινίζει. Όταν αρχίζει να κοκκινίζει σταματάτε να προσθέτετε βάση και ανακατεύετε το διάλυμα μέχρι να φύγει η κοκκινίλα. Συνεχίζετε να προσθέτετε σταγόνα ? σταγόνα το διάλυμα βάσης ανακατεύοντας συνεχώς. Όταν με την προσθήκης μιας σταγόνας (με συνεχή ανάδευση) το κόκκινο χρώμα παραμένει, σημαίνει ότι φθάσατε στο τέλος της ογκομέτρησης. Μετράτε την τελική ένδειξη της προχοΐδας, και βρίσκετε πόσα ml διαλύματος βάσης προσθέσατε ώστε να γίνει η εξουδετέρωση. Η περιεκτικότητα του διαλύματος της βάσης είναι τέτοια , ώστε τα ml που απαιτήθηκαν να εκφράζουν και την οξύτητα του λαδιού σε ελαϊκό οξύ. Οξύτητα πρώτου δείγματος???????? Μονάδες 5 Οξύτητα δεύτερου δείγματος???????. Μονάδες 5 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 ??. ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ Είναι να κατασκευάσετε έναν ηλεκτρικό κινητήρα. ΥΛΙΚΑ ΠΟΥ ΔΙΑΤΙΘΕΝΤΑΙ: 1. Μπαταρία 2. Δύο καλώδια με κροκοδειλάκια 3. Ένα κυκλικό πηνίο με 5-6 σπείρες 4. μια ξύλινη βάση με δύο κάθετες βίδες 5. δύο συνδετήρες. 6. ένας κυκλικός μαγνήτης ΕΡΓΑΣΙΑ 1. τοποθετείστε τους δύο κάθετους πείρους στην ξύλινη βάση και βάλτε τους συνδετήρες 2. τοποθετείστε τον μαγνήτη ανάμεσα στους κάθετους πείρους. 3. τοποθετείστε το πηνίο στους δύο συνδετήρες και μετακινήστε τους συνδετήρες πάνω στους πείρους ώστε το πηνίο να μπορεί να περιστρέφεται όσο δυνατό πιο κοντά στον μαγνήτη χωρίς να κτυπάει σε αυτόν 4. τροφοδοτείστε με ρεύμα το πηνίο μέσω καλωδίων με τα κροκοδειλάκια. 5. Δώστε μια μικρή ώθηση στο πηνίο ώστε να το δείτε να περιστρέφεται. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ. 1. Αναφέρατε διάφορες συσκευές του σπιτιού σας οι οποίες να περιέχουν ηλεκτρικό κινητήρα. 1 6 2 7 3 8 4 9 5 10 Γιατί τα υπόγεια τρένα σε όλο τον κόσμο χρησιμοποιούν ηλεκτρικούς κινητήρες και όχι θερμικές μηχανές όπως όλα τα μεταφορικά μέσα που κινούνται πάνω στο έδαφος εκτός από τα τρόλεϋ και τα τραμ; Τι θα έπρεπε να κάνουμε για να γίνει ο κινητήρας μας πιο ισχυρός; ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3 ??. ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ Είναι να βρείτε τι υγρό σας έχει δοθεί μελετώντας τις οπτικές του ιδιότητες. ΥΛΙΚΑ ΠΟΥ ΔΙΑΤΙΘΕΝΤΑΙ: 1. Μια οπτική τράπεζα 2. Κάποιο άγνωστο υγρό ΛΙΓΗ ΘΕΩΡΙΑ: Όταν το φως περάσει από ένα οπτικά πυκνότερο μέσο , πχ το γυαλί σε ένα οπτικά αραιότερο πχ ο αέρας ( οπτικά πυκνότερο ονομάζουμε το μέσο που το φως τρέχει πιο αργά ) τότε η ακτίνα του φωτός αποκλίνει της καθέτου. Έτσι αυξάνοντας σιγά ? σιγά την γωνία πρόσπτωσης θα υπάρχει κάποια ορική γωνία για την οποία από αυτήν την γωνία και για οποιαδήποτε μεγαλύτερη, το φως δεν θα βγαίνει από την άλλη μεριά αλλά θα επιστρέφει όλο από την ίδια μεριά. Τότε λέμε ότι το φως παθαίνει ολική ανάκλαση. Η γωνία αυτή είναι διαφορετική για το κάθε υλικό. Μετρώντας λοιπόν πειραματικά αυτή την γωνία μπορούμε να βρούμε το υγρό το οποίο έχουμε. Δίνεται πίνακας με την ορική γωνία από διάφορα υλικά. ΥΛΙΚΟ ΟΡΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΟΛΙΚΗΣ ΑΝΑΚΛΑΣΗΣ 1 ΝΕΡΟ 49 2 ΠΑΡΑΦΙΝΗ 43 3 ΒΕΝΖΟΛΙΟ 41 4 ΔΙΘΕΙΑΝΘΡΑΚΑΣ 38 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Σας δίνεται κάποιο υγρό. Προσοχή μην το δοκιμάσετε στη αφή τη γεύση ή την όσφρηση γιατί μπορεί να είναι δηλητηριώδες. Ρίχτε λίγο από το υγρό στο λεκανάκι και προσπαθήστε να μετρήσετε πειραματικά την ορική γωνία ολικής ανάκλασης. Συγκρίνετε την γωνία που βρήκατε με αυτές που αναφέρονται στον πίνακα και βρείτε τι υγρό ήταν αυτό που σας δόθηκε. Προφανώς λόγω πειραματικών σφαλμάτων μην περιμένετε να βρείτε ακριβώς την ίδια τιμή. Θα βρείτε μια κοντινή τιμή. ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΡΗΣΗ ΟΡΙΚΗΣ ΓΩΝΙΑΣ??????????? ΤΟ ΥΓΡΟ ΠΟΥ ΜΕΛΕΤΗΣΑΜΕ ΕΙΝΑΙ?????????????? ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4 ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ: Είναι να προσδιορίσετε το μέταλλο από το οποίο αποτελείται το νόμισμα των δύο λεπτών. Αυτό θα το πετύχετε μετρώντας την πυκνότητα του μετάλλου. Σας δίνεται η πληροφορία ότι το κέρμα των 2 λεπτών αποτελείται κατά 99% από ένα μόνο μέταλλο. ΜΕΣΑ ΠΟΥ ΔΙΑΘΕΤΟΥΜΕ: Έναν ογκομετρικό σωλήνα Ένα δυναμόμετρο Κέρματα των 2 λεπτών Κομπιουτεράκι Μέτρο ΛΙΓΗ ΘΕΩΡΙΑ: Τα διάφορα μέταλλα έχουν και διαφορετική πυκνότητα. Η πυκνότητα των διαφόρων μετάλλων δίνεται από τον παρακάτω πίνακα. Μετρώντας λοιπόν την πυκνότητα ενός μετάλλου μπορούμε να αποφανθούμε για την σύσταση του υλικού. 1 Αλουμίνιο 2,7 6 Άργυρος 10,5 2 Σίδηρος 7,8 7 Χρυσός 19,3 3 Χαλκός 8,9 8 Λευκόχρυσος 21,4 4 Μόλυβδος 10,2 5 υδράργυρος 13,6 Η πυκνότητα στον παραπάνω πίνακα μετριέται σε gr/cm3 ΤΡΟΠΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Σε ένα σακουλάκι προσθέτετε τόσα νομίσματα ώστε κρεμώντας τα από το δυναμόμετρο να δείχνει 50. Αυτό εκφράζει την μάζα των νομισμάτων που είναι 50g. Ρίχνετε λίγο νερό στον ογκομετρικό σωλήνα και μετράτε την ένδειξή του. Στη συνέχεια προσθέτετε αυτά τα νομίσματα προσεκτικά στον ογκομετρικό σωλήνα και βρίσκετε την νέα ένδειξη του ογκομετρικού σωλήνα. Με την αφαίρεση των δύο ενδείξεων βρίσκετε τον όγκο των νομισμάτων σε ml. Διαιρώντας την μάζα των 50g προς τον όγκο που βρήκατε, προσδιορίζετε την πυκνότητα των νομισμάτων. ΜΑΖΑ?????.. ΟΓΚΟΣ????? ΠΥΚΝΟΤΗΤΑ??????????.. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ: 1. Συγκρίνετε την πυκνότητα που βρήκατε με αυτές του παραπάνω πίνακα. Τι συμπέρασμα βγάζετε για την σύσταση του νομίσματος των δύο λεπτών;. Από ποιο μέταλλο πιστεύετε ότι αποτελείται; ?????????????????????. 2. Αν χρησιμοποιούσαμε τα διπλάσια νομίσματα στο πείραμά μας πόση θα ήταν η τιμή της πυκνότητας που θα βρίσκαμε; ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 7 ??. ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ Είναι να μελετήσετε τη σύνδεση κυκλωμάτων σε σειρά και παράλληλα ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ. Στην παραπάνω εικόνα όλοι οι διακόπτες είναι κλειστοί και τα λαμπάκια ανάβουν. 1. τι θα συμβεί αν ανοίξουμε το διακόπτη Δ1; 2. τι θα συμβεί αν ανοίξουμε και τους δύο διακόπτες Δ1 και Δ2; 3. τι θα συμβεί αν ανοίξουμε το διακόπτη Δ3 ενώ οι Δ1 και Δ2 είναι κλειστοί; Σας δίνεται ένα κύκλωμα που δεν γνωρίζετε πως είναι συνδεδεμένοι οι διακόπτες με τους λαμπτήρες. Παίξτε με τους διακόπτες, παρατηρήστε τη συμπεριφορά των λαμπτήρων και βρείτε: 1. Ποιος διακόπτης από τους α, β, γ αντιστοιχεί στο διακόπτη Δ3 του παραπάνω σχήματος; ??????????????????????. 2. ποια λαμπάκια από τα κ, λ, μ είναι συνδεδεμένα παράλληλα;????????.. 3. ποιος διακόπτης από τους α, β, γ είναι συνδεδεμένος σε σειρά με το λαμπάκι λ; ??????????.. 1η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Σπαζοκεφαλιές με Διακόπτες και Λαμπάκια Στόχος της δραστηρότητας. Σας δίνεται ένα κύκλωμα που αποτελείται από 3 διακόπτες Δ1, Δ2, Δ3 και 3 ίδια λαμπάκια A, B, Γ, το οποίο τροφοδοτείται από μία μπαταρία. Στόχος σας είναι να βρείτε πως είναι συνδεδεμένα τα λαμπάκια και οι διακόπτες και να ζωγραφίσετε το αντίστοιχο κύκλωμα. Βήμα 1ο Α)Σας πληροφορούμε ότι ένας διακόπτης είναι στη θέση ΟΝ είναι κλειστός ενώ όταν είναι στη θέση OFF είναι ανοικτός. Ανοίγοντας και κλείνοντας τους διακόπτες βρείτε τον συνδυασμό με τον οποίο ανάβουν και τα τρία λαμπάκια. Γράψτε τον συνδυασμό τσεκάροντας τα αντίστοιχα κουτάκια. ΔΙΑΚΟΠΤΗΣ Δ1 ?ΟΝ ?ΟFF ΔΙΑΚΟΠΤΗΣ Δ2 ?ΟΝ ?OFF ΔΙΑΚΟΠΤΗΣ Δ3 ?ΟΝ ?OFF Β) Τα τρία λαμπάκια μπορεί να είναι συνδεδεμένα με έναν από τους παρακάτω τρόπους. Τσεκάρετε με ποιόν τρόπο πιστεύετε ότι έχουν συνδεθεί. Αιτιολογείστε την απάντησή σας. Βήμα 2ο Α) Ποιος διακόπτης αν είναι off δεν ανάβει κανένα λαμπάκι ανεξάρτητα από το πώς είναι οι άλλοι; Τσεκάρετε το σωστό διακόπτη ? Δ1 ? Δ2 ? Δ3 Β) Σχεδιάστε ένα κύκλωμα που ν? ανταποκρίνεται στη συμπεριφορά των παρατηρήσεών σας και τοποθετείστε στη σωστή θέση τα λαμπάκια Α, Β, Γ και το διακόπτη του βήματος 2 Βήμα 3ο Παίξτε με τους διακόπτες και βρείτε τι κάνουν τα λαμπάκια με τους διάφορους συνδυασμούς on ? off των διακοπτών. Πόσες διαφορετικές περιπτώσεις έχουμε από 3 διακόπτες οι οποίοι μπορεί να βρίσκονται σε δύο διαφορετικές καταστάσεις on ? off; Συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα Κατάσταση διακόπτη Δ1 Κατάσταση διακόπτη Δ2 Κατάσταση διακόπτη Δ3 Φωτοβολία λαμπτήρων (Σβηστός, Έντονα, Αμυδρά) Α Β Γ Βήμα 4ο Από τις προηγούμενες παρατηρήσεις σας συμπληρώστε στο παραπάνω κύκλωμα που έχετε σχεδιάσει και τις θέσεις των δύο άλλων διακοπτών προσδιορίζοντας τους διακόπτες με τα γράμματα Δ1, Δ2, Δ3. 2Η ΑΣΚΗΣΗ: Μελετώντας και φτιάχνοντας ένα κύκλωμα αλέ-ρετούρ Ένας διακόπτης σαν κι αυτόν που απεικονίζεται παρακάτω λέγεται διακόπτης με μία μάνα και δύο θέσεις. Ο διακόπτης αυτός βρίσκεται όπως φαίνεται στο σχήμα είτε στην κατάσταση 1-ΠΑΝΩ είτε στην κατάσταση 2-ΚΑΤΩ Έτσι αν ο διακόπτης βρεθεί στην κατάσταση I θα ανάβει το πάνω λαμπάκι ενώ αν βρεθεί στην κατάσταση II θα ανάβει το κάτω λαμπάκι. Παρακάτω σας δίνεται ένα κύκλωμα που υπάρχει σε κάποιο σπίτι. Η λάμπα 1 φωτίζει το υπνοδωμάτιο του σπιτιού. Ο διακόπτης 1 βρίσκεται στην είσοδο του υπνοδωματίου και ο διακόπτης 2 βρίσκεται δίπλα στο κρεβάτι. Συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα Κατάσταση διακόπτη 1 Κατάσταση διακόπτη 2 Λάμπα αναμμένη ή σβηστή I I I II II I II II Σας δίνονται ένα λαμπάκι, δύο διακόπτες δύο θέσεων, μία μπαταρία και καλώδια με κροκοδειλάκια. Φτιάξτε το παραπάνω κύκλωμα και κ αλέστε τον υπεύθυνο καθηγητή να το ελέγξει. Διασπώντας το νερό και όχι μόνο... ΒΑΣΙΚΕΣ ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ Τα χημικά αποτελέσματα του ηλεκτρισμού είναι τόσα πολλά και πολύπλοκα και με τόσες πολλές πρακτικές εφαρμογές που αποτελούν ένα ξεχωριστό κεφάλαιο του ηλεκτρισμού που λέγεται ηλεκτροχημεία. Ως ελάχιστες από τις τεχνολογικές εφαρμογές της ηλεκτροχημείας μπορούμε να αναφέρουμε: Την παραγωγή μετάλλων όπως το αλουμίνιο βασικό υλικό κατασκευής των αεροπλάνων Το βιολογικό καθαρισμό των πισινών Την κατασκευή μπαταριών που χρησιμοποιούνται σχεδόν παντού Την παραγωγή διαφόρων στοιχείων ή χημικών ενώσεων όπως πχ παραγωγή υδρογόνου που αποτελεί το τέλειο καύσιμο αφού το καυσαέριο που παράγεται είναι το νερό. Την επιμετάλλωση Ηλεκτρόλυση ονομάζουμε τα φαινόμενα που συμβαίνουν όταν περάσει ηλεκτρικό ρεύμα από ένα αγώγιμο τήγμα ή διάλυμα. Αγώγιμα διαλύματα είναι τα διαλύματα των οξέων βάσεων ή αλάτων. Το τι θα συμβεί εξαρτάται από τη φύση και συγκέντρωση του διαλύματος, από τη φύση των ηλεκτροδίων από τη θερμοκρασία, την ένταση του ρεύματος κλπ. Σε ορισμένες περιπτώσεις όταν περνάει ρεύμα από ένα διάλυμα έχουμε ηλεκτρόλυση του νερού, δηλαδή διάσπαση του νερού στα συστατικά του. Στόχος του πειράματος. Με αυτή τη δραστηριότητα θα ερευνήσετε ποια διαλύματα είναι αγωγοί του ηλεκτρισμού και ποια όχι, από ποια στοιχεία αποτελείται το νερό καθώς και τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να ανιχνεύσουμε τα στοιχεία αυτά. Τέλος θα μάθετε με ποιόν τρόπο μπορείτε να υπολογίσετε πόσα μόρια υδρογόνου περιέχονται σε 10mL του αερίου σε συνθήκες εργαστηρίου. Βήμα 1ο ? Ρυθμίστε το πολύμετρο ώστε να μετράει συνεχές ρεύμα μέχρι 2Α. ? Βάλτε στο ποτήρι με τα καρφιά-ηλεκτρόδια ( που ονομάζεται συσκευή ηλεκτρόλυσης) απιονισμένο νερό ? Συνδέστε το ποτήρι με τα ηλεκτρόδια σε σειρά με το αμπερόμετρο και όλη τη διάταξη με το τροφοδοτικό. Προσοχή ? μην ανοίξετε το τροφοδοτικό. Καλέστε τον υπεύθυνο καθηγητή να ελέγξει τη ρύθμιση του πολύμετρου και τη σύνδεση να ανοίξει το τροφοδοτικό και να αξιολογήσει την προσπάθειά σας. Βήμα 2¬ο ? Στη συνέχεια σημειώστε την ένδειξη του αμπερόμετρου στον παρακάτω πίνακα και μεταφέρετε το νερό σε ένα πλαστικό ποτήρι. ? Προσθέστε ένα κουταλάκι ( καλά γεμάτο ) ζάχαρη ανακατέψτε μέχρι να διαλυθεί και μεταφέρετε το ζαχαρόνερο πίσω στο ποτήρι με τα ηλεκτρόδια. ? Σημειώστε τη νέα ένδειξη του αμπερόμετρου. ? Επαναλάβατε την ίδια δουλειά προσθέτοντας άλλη μία κουταλιά ζάχαρη. ? Σημειώστε τη νέα ένδειξη του αμπερόμετρου. ? Αδειάστε τη συσκευή ηλετρόλυσης και ξεπλύνατε την. Επαναλάβατε την ίδια διαδικασία όπως προηγούμενα, προσθέτοντας τώρα σε ένα ποτήρι με νερό αντί για ζάχαρη σόδα (ανθρακικό νάτριο Na2CO3). ? Σημειώστε τις ενδείξεις του αμπερομέτρου συμπληρώνοντας τον παρακάτω πίνακα. Διάλυμα Ένταση ηλεκτρικού ρεύματος Καθαρό νερό Μία κουταλιά ζάχαρη Δύο κουταλιές ζάχαρη Μία κουταλιά σόδα Δύο κουταλιές σόδα Τι συμπεράσματα βγάζετε από τις παραπάνω ενέργειες όσον αφορά την αγωγιμότητα των διαλυμάτων; Συμπεράσματα: Βήμα 3ο Κλείστε το τροφοδοτικό. Στο δοχείο με τα ηλεκτρόδια έχετε το διάλυμα με τις δύο κουταλιές σόδα. Πάρτε τη μία σύριγγα και πιέστε την μέχρι κάτω οριακά ώστε να μη βγει το έμβολο από τη σύριγγα. Βυθίστε την μέσα στο διάλυμα και τραβήξτε το έμβολο μέχρι πάνω ? πάνω. Θα πρέπει η σύριγγα να γεμίσει με το διάλυμα χωρίς να υπάρχουν φυσαλίδες αέρα σε αυτήν. Ανασηκώστε τη σύριγγα με προσοχή ώστε να μην βγει το κάτω άκρο της από το διάλυμα και μετακινήστε την ώστε να περάσει μέσα σε αυτήν το ένα καρφί ? ηλεκτρόδιο. Πιέστε τη σύριγγα ώστε να φθάσει το έμβολο στην αρχική ένδειξη 20ml. Επαναλάβατε την ίδια διαδικασία και με την άλλη σύριγγα. Καλέστε τον υπεύθυνο καθηγητή ώστε να ελέγξει τη διάταξη και να αξιολογήσει την προσπάθειά σας. Βήμα 4ο. Ανοίξτε το τροφοδοτικό και ταυτόχρονα βάλτε σε λειτουργία το χρονόμετρο. Θα παρατηρήσετε στα ηλεκτρόδια να απελευθερώνονται αέρια. Αν δεν παρατηρήσετε αέρια και το αμπερόμετρο δείχνει μηδέν, καλέστε τον υπεύθυνο καθηγητή. Περιμένετε τον απαιτούμενο χρόνο ώστε στη μία σύριγγα που μαζεύεται περισσότερο αέριο να συγκεντρωθεί όγκος αερίου 10mL. Όταν συμβεί αυτό, σημειώστε την ένδειξη του αμπερομέτρου και το χρόνο που πέρασε και κλείστε αμέσως το τροφοδοτικό. Μετρήστε τον όγκο του αερίου που έχει παραχθεί στην άλλη σύριγγα. Σε ποιο ηλεκτρόδιο παράχθηκε περισσότερο αέριο; Στο θετικό-άνοδο ή στο αρνητικό-κάθοδο; Ένδειξη του αμπερομέτρου ???? Χρόνος διάρκειας ηλεκτρόλυσης ............ Όγκος αερίου στην άλλη σύριγγα ............ Βήμα 5ο Στο νερό μία πολύ μικρή ποσότητα νερού διίσταται σε ιόντα σύμφωνα με την αντίδραση: Διαλύοντας το ανθρακικό νάτριο, όλη σχεδόν η ποσότητα διίσταται σε ιόντα σύμφωνα με την αντίδραση Τα ιόντα ανάλογα με το φορτίο τους όταν φθάσουν στα ηλεκτρόδια ανταλλάσσουν ηλεκτρόνια με αυτά. Δηλαδή δίνουν ή παίρνουν ηλεκτρόνια με αποτέλεσμα να μετατρέπονται τελικά σε ουδέτερα μόρια. Πως κινούνται τα ιόντα των παραπάνω αντιδράσεων μέσα στο διάλυμα όταν εφαρμόζεται η τάση; Βήμα 6ο Πιστοποίηση των αερίων. Βγάλτε με αργές κινήσεις κατακόρυφα προς τα πάνω, τη σύριγγα με το πολύ αέριο και βάλτε τον αναπτήρα αναμμένο κάτω από τη σύριγγα. Τι παρατηρείτε; Αν η αντίδραση καύσης του υδρογόνου είναι η: Αυξάνεται, ελαττώνεται ή παραμένει σταθερός ο συνολικός όγκος των αερίων της αντίδρασης; Πως μπορείτε να ερμηνεύσετε αυτό που παρατηρήσατε κατά τη διάρκεια της καύσης; Βγάλτε με αργές κινήσεις τη σύριγγα με το λιγότερο αέριο και κρατώντας την κατακόρυφα βάλτε γρήγορα ένα μισοαναμμένο καλαμάκι (παρασχίδα). Τι παρατηρείτε; Τι ερμηνεία μπορείτε να δώσετε σε αυτή σας την παρατήρηση; Μερικοί θεωρητικοί υπολογισμοί Ως γνωστό η ένταση του ηλεκτρικού ρεύματος δίνεται από τη σχέση. Επίσης το φορτίο ενός ηλεκτρονίου κατ? απόλυτη τιμή είναι ίσο με Βρείτε πόσο φορτίο πέρασε κατά τη διάρκεια της ηλεκτρόλυσης αν θεωρήσετε ότι το ρεύμα παρέμενε σταθερό κατά τη διάρκεια όλης της ηλεκτρόλυσης και ίσο με την τιμή που σημειώσατε στο βήμα 4. Αφού βρήκατε το φορτίο, βρείτε τώρα πόσα ηλεκτρόνια μεταφέρθηκαν από την κάθοδο ( δηλαδή το αρνητικό ηλεκτρόδιο) στο διάλυμα. Αν για το σχηματισμό ενός μορίου υδρογόνου μεταφέρονται δύο ηλεκτρόνια σύμφωνα με την αντίδραση Βρείτε πόσα μόρια υδρογόνου περιέχονται στα 10 mL του αερίου υδρογόνου που παράχθηκε. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 8 ??ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ: Το νερό είναι το πολυτιμότερο συστατικό μετά τον αέρα για τη ζωή του ανθρώπου. Σκοπός τη άσκησης είναι να προσδιορίσουμε μερικούς από τους παράγοντες που καθορίζουν την ποιότητα του νερού. Τα δείγματα που θα εξετάσουμε είναι: Νερό της βρύσης, νερό απεσταγμένο νερό εμφιαλωμένο και νερό αντίστροφης ώσμωσης του Δήμου Κερκυραίων. ΕΡΓΑΣΙΑ: ? Μέτρηση PH: Με τη βοήθεια ενός πεχάμετρου μετράμε το pH των 4 δειγμάτων και συμπληρώνουμε τον πίνακα 1. Πληροφοριακά σας αναφέρουμε ότι το pH πρέπει να βρίσκεται στη περιοχή από 7,2-7,8 ? Μέτρηση σκληρότητας: Η σκληρότητα αναφέρεται σε πόσα mgr Ανθρακικού ασβεστίου η μαγνησίου υπάρχουν σε ένα λίτρο νερού. Όσο λιγότερα υπάρχουν τόσο πιο μαλακό χαρακτηρίζεται το νερό και τόσο καλύτερο είναι. Το σκληρό νερό δημιουργεί βλάβες στο δίκτυο στις οικιακές συκευές και είναι και βλαβερό για τον άνθρωπο. Βάλτε 1cm3 δείγματος στο μικρό ογκομετρικό σωλήνα και προσθέστε σταγόνες από το ειδικό αντιδραστήριο μέχρι να αλλάξει το χρώμα ώστε από κοκκινωπό να γίνει μπλέ. Προσθέτοντας τη κάθε σταγόνα κλείστε με τον αντίχειρά σας το σωλήνα και ανακινήστε Η κάθε σταγόνα που προσθέτετε αντιστοιχεί σε 35mgr/l ή σε 2 γερμανικούς βαθμούς (dH). Συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα. ? Μέτρηση ηλεκτρικής αγωγιμότητας: Η μέτρηση της αγωγιμότητας γίνεται έμμεσα μετρώντας την ένταση του ηλεκτρικού ρεύματος με ένα αμπερόμετρο όπως φαίνεται στο παρακάτω κύκλωμα. Όσο μεγαλύτερο είναι το ρεύμα που μετράμε τόσο μεγαλύτερη και η αγωγιμότητα του νερού. Το καθαρό νερό έχει μηδενική σχεδόν αγωγιμότητα. Επειδή όμως το οποιοδήποτε πόσιμο νερό περιέχει άλατα, η αγωγιμότητά του είναι τόσο μεγαλύτερη όσο περισσότερα άλατα περιέχει. Άρα όσο μικρότερη αγωγιμότητα μετράμε τόσο καλύτερο είναι το νερό, αφού αυτό δηλώνει ότι περιέχει λιγότερα άλατα. Συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα. Α/α Είδος Νερού pH Σκληρότητα σε mgr/l και σε dH Αντίσταση σε ΜΩ/cm 1 Απεσταγμένο νερό 2 Νερό της βρύσης 3 Εμφιαλωμένο νερό 4 Νερό αντίστροφης ώσμωσης ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1 1. ΑΝΑΛΥΣΗ ΝΕΡΟΥ ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΜΕΡΟΥΣ ΤΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: Το νερό είναι το πολυτιμότερο συστατικό μετά τον αέρα για τη ζωή του ανθρώπου. Ο σκοπός του πρώτου μέρους της δραστηριότητας είναι να μετρήσουμε μερικούς από τους παράγοντες που καθορίζουν την ποιότητα του νερού και συγκεκριμένα να μετρήσουμε την ολική σκληρότητα και την αγωγιμότητά του. Τα δείγματα που θα εξετάσουμε είναι: Νερό της βρύσης και νερό εμφιαλωμένο. ΛΙΓΗ ΘΕΩΡΙΑ: Η ολική σκληρότητα του νερού έχει να κάνει με τα άλατα του ασβεστίου και του μαγνησίου που είναι διαλυμένα στο νερό και η αγωγιμότητά του έχει να κάνει με οτιδήποτε αλάτι ή άλλο ηλεκτρολύτη είναι διαλυμένο στο νερό. Όσο μικρότερη ολική σκληρότητα και αγωγιμότητα έχει το νερό τόσο πιο μαλακό είναι. Εξάλλου το νερό γίνεται αγώγιμο αν μέσα σε αυτό διαλύσουμε κάποιο οξύ, βάση ή αλάτι. Όσο λιγότεροι ηλεκτρολύτες είναι διαλυμένοι στο νερό, τόσο μικρότερη θα είναι η αγωγιμότητά του, αρά και το ρεύμα που το διαρρέει. Η σκληρότητα αναφέρεται σε πόσα mg Ανθρακικού Ασβεστίου και Μαγνησίου υπάρχουν σε ένα λίτρο νερού. Όσο λιγότερα υπάρχουν τόσο πιο μαλακό χαρακτηρίζεται το νερό και τόσο καλύτερο είναι. Το σκληρό νερό δημιουργεί βλάβες στο δίκτυο στις οικιακές συσκευές και είναι και βλαβερό για τον άνθρωπο. ΕΡΓΑΣΙΑ: ?Μέτρηση σκληρότητας: Βάλτε 1ml δείγματος στο μικρό ογκομετρικό σωλήνα και προσθέστε σταγόνες από το ειδικό αντιδραστήριο μέχρι να αλλάξει το χρώμα ώστε από κοκκινωπό να γίνει μπλέ. Προσθέτοντας τη κάθε σταγόνα κλείστε με τον αντίχειρά σας το σωλήνα και ανακινήστε Η κάθε σταγόνα που προσθέτετε αντιστοιχεί σε 35mg/l. Συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα. ?Μέτρηση ηλεκτρικής αγωγιμότητας: Η μέτρηση της αγωγιμότητας γίνεται έμμεσα μετρώντας την ένταση του ηλεκτρικού ρεύματος με ένα αμπερόμετρο όπως φαίνεται στο παρακάτω κύκλωμα. Όσο μεγαλύτερο είναι το ρεύμα που μετράμε τόσο μεγαλύτερη και η αγωγιμότητα του νερού. Το καθαρό νερό έχει σχεδόν μηδενική αγωγιμότητα. Νερό της βρύσης Νερό εμφιαλωμένο Σκληρότητα σε mg/l Αγωγιμότητα ? ένταση ρεύματος Μονάδες 7 Από όσα αναφέρονται παραπάνω ποιο από τα παρακάτω νερά έχει λιγότερα διαλυμένα άλατα και είναι πιο μαλακό; Α/α ΕΜΦΙΑΛΩΜΕΝΟ ΝΕΡΟ Αγωγιμότητα Σκληρότητα 1 ΚΟΡΠΗ 470 256 2 ΑΥΡΑ 392 183 3 ΖΑΓΟΡΙ 395 187 4 ΓΑΡΓΑΡΟ 402 210 ??????????????????????????????????. Μουρούζης Παναγιώτης 1η Δραστηριότητα - ΦΥΣΙΚΗ Μετρώντας την αντίσταση του νερού?? Σκοπός: Σκοπός της δραστηριότητας αυτής είναι πάρετε διάφορες μετρήσεις ώστε να υπολογίσετε την ηλεκτρική αντίσταση μιας ποσότητας νερού. Με τον υπολογισμό αυτό θα βγάλετε κάποια συμπεράσματα σε σχέση με την ποιότητα του νερού της βρύσης και διαφόρων εμφιαλωμένων νερών του εμπορίου. Σκεύη και συσκευές που σας δίνονται: Πάνω στον πάγκο σας θα βρείτε. 1. νερό της βρύσης καθώς και νερά 3 εταιρειών 2. δύο πολύμετρα 3. μπαταρία 4. κυπελάκια - κροκοδειλάκια 5. ένα κομμάτι ξύλο με δύο καρφιά που θα χρησιμοποιηθούν ως ηλεκτρόδια 6. κομπιουτεράκι ?) Μετρήσεις: Ρυθμίστε το ένα πολύμετρο ώστε να μετράει σταθερή τάση μέχρι 20V και το άλλο να μετράει σταθερό ρεύμα μέχρι 20mA. Συνδέστε τα όργανα όπως στο σχήμα, ώστε να μετράτε την τάση στα άκρα των ηλεκτροδίων και το ρεύμα που περνάει από το νερό. Καλέστε τον υπεύθυνο ώστε να ελέγξει την σύνδεση. 3+4 Μονάδες ?) Αφού ελεγχθεί η συνδεσμολογία σας μπορείτε να γεμίσετε ένα κυπελάκι με το νερό της βρύσης μέχρι τη χαραγή, να βάλετε από πάνω το ξύλο με τα ηλεκτρόδια, ώστε να μετρήσετε την τάση και το ρεύμα που εμφανίζονται στα όργανα. Αλλάζοντας το νερό μετρήστε την τάση και το ρεύμα για τα νερά του εμπορίου και συμπληρώστε τις 3 πρώτες στήλες του παρακάτω πίνακα. Με τη βοήθεια του κομπιούτερ που σας δίνεται συμπληρώστε και την τέταρτη στήλη. ΕΙΔΟΣ ΝΕΡΟΥ ΤΑΣΗ ΣΕ ?? ΡΕΥΜΑ ΣΕ ?. ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΣΕ??. 1) 2) 3) 4) 4+3 Μονάδες ?) Συμπεράσματα: Που πιστεύετε ότι οφείλεται η διαφορετική αντίσταση που παρουσιάζει το κάθε νερό;. Αν ένας από τους πολλούς δείκτες ποιότητας του νερού είναι και η αντίστασή του ( όσο μεγαλύτερη είναι τόσο πιο μαλακό χαρακτηρίζεται το νερό και τόσο πιο καλό είναι ) κατατάξτε τα νερά που εξετάσατε από το καλύτερο προς το χειρότερο. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3 ????????????ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ: Στόχος αυτής της δραστηριότητας είναι να βρούμε την πυκνότητα της πλαστελίνης και να προσδιορίσουμε αν μια σφαίρα αποτελείται από σκέτη πλαστελίνη ή περιέχει κάποιο άλλο υλικό. ΜΕΣΑ ΠΟΥ ΔΙΑΘΕΤΟΥΜΕ: 1. Ένα κομμάτι πλαστελίνης 2. Μια ηλεκτρονική ζυγαριά 3. Έναν ογκομετρικό κύλινδρο 4. Λίγο νήμα 5. Ένα κομπιουτεράκι ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: Πάρτε το κομμάτι της πλαστελίνης και χωρίστε το σε τρία μέρη που να μην είναι ίσα. Πχ ένα μικρό ένα μεγαλύτερο και ένα ακόμη μεγαλύτερο. Ζυγίστε το κάθε κομμάτι και ογκομετρήστε το. Συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα. Α/Α Μάζα σε g Όγκος σε ml Πυκνότητα σε g/ml 1 2 3 Από τις τρεις πυκνότητες που βρήκατε υπολογίστε τη μέση πυκνότητα. ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΠΥΚΝΟΤΗΤΑΣ:?????????????.. Μονάδες 7 Στη συνέχεια σας δίνεται μια σφαίρα από πλαστελίνη η οποία μπορεί να είναι συμπαγής πλαστελίνη, να περιέχει ένα κομμάτι φελιζόλ, πολύ ελαφρύτερο από την πλαστελίνη ή ένα βαρύδι από μόλυβδο πολύ βαρύτερο από την πλαστελίνη. Χωρίς να μεταβάλλετε το σχήμα τις πλαστελίνης προσοχή: ? όποια ομάδα μεταβάλλει το σχήμα τις πλαστελίνης χάνει αυτή την ερώτηση κάντε τις κατάλληλες μετρήσεις ώστε να αποφανθείτε τι περιέχει η πλαστελίνη. Η πλαστελίνη είναι συμπαγής ? Η πλαστελίνη περιέχει ένα κομμάτι φελιζόλ ? Η πλαστελίνη περιέχει ένα βαρίδι από μόλυβδο ? Μονάδες 3 Στη συνέχεια πάρτε την αρχική πλαστελίνη και στηρίξτε την από ένα νήμα. Βυθίστε την πλαστελίνη μέσα στο νερό χωρίς να ακουμπάει στον πυθμένα και να είναι βυθισμένη όλη στο νερό. 1. Σχεδιάστε τις δυνάμεις που ασκούνται στην πλαστελίνη στο παρακάτω σχήμα. Μονάδες 2 Η άνωση ασκείται από το νερό στην πλαστελίνη. Λόγω της αρχής δράσης ? αντίδρασης και η πλαστελίνη θα ασκεί στο νερό μια αντίθετη δύναμη προς την άνωση. Έτσι μολονότι η πλαστελίνη δεν ακουμπάει στον πάτο, θα παρατηρήσουμε ότι η ένδειξη της ζυγαριάς αλλάζει. 2. Βρείτε την αύξηση της ένδειξης της ζυγαριάς. Μονάδες 2 3. Βρείτε τον όγκο της πλαστελίνης. Μονάδες 2 4. Τι σχέση λέτε να υπάρχει ανάμεσα στην αύξηση της ένδειξης της ζυγαριάς σε gr και στον όγκο της πλαστελίνης σε ml. Αιτιολογείστε την απάντησή σας; 1η Δραστηριότητα - ΦΥΣΙΚΗ Ανανεώσιμες μορφές ενέργειας-Φωτοβολταϊκά Σκοπός: Ο σκοπός της δραστηριότητας αυτής είναι να ανακαλύψετε ορισμένα βασικά χαρακτηριστικά ενός φωτοστοιχείου-πάνελ και να διερευνήσετε τις δυνατότητες που έχει αυτή η τεχνολογία στη λύση του ενεργειακού μας προβλήματος. Υπενθυμίζουμε ότι ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ R=V/I και ΙΣΧΥΣ P=V.I Υλικά και όργανα που σας δίνονται: φωτοστοιχείο λεντάκι -Led πολύμετρο χάρακας κομπιουτεράκι οδηγός λειτουργίας του πολύμετρου Εργασίες: 1. Συνδέστε το λεντάκι με τη σωστή πολικότητα με το φωτοστοιχείο (το άκρο με την ετικέτα μαύρο συνδέστε το με το μαύρο καλώδιο). Θα δείτε το λεντάκι να ανάβει. 2. Διαβάζοντας τις οδηγίες για τη λειτουργία του πολύμετρου ( αν το θεωρείτε απαραίτητο) τοποθετείστε σωστά το δρομέα και τους ακροδέκτες του οργάνου ώστε να μετρήσετε την τάση στα άκρα του Led. Καλέστε τον υπεύθυνο καθηγητή. Βγείτε έξω στον ήλιο (αν ο ήλιος μπαίνει στο εργαστήριο δεν χρειάζεται να βγείτε) για να πάρετε τη μέτρηση της τάσης. ΤΑΣΗ V =??????. 3. Μπείτε στη τάξη. Τοποθετείστε σωστά το δρομέα και τους ακροδέκτες του οργάνου ώστε να μετρήσετε το ρεύμα που διαρρέει το Led και καλέστε τον υπεύθυνο καθηγητή. Βγείτε έξω στον ήλιο για να πάρετε τη μέτρηση της έντασης του ρεύματος. ΕΝΤΑΣΗ ΡΕΥΜΑΤΟΣ Ι =????????. 4. Μπείτε στην τάξη. Από τις δύο παραπάνω μετρήσεις υπολογίστε την αντίσταση που παρουσιάζει το λεντάκι. ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ LED R = ???????.. 5. Από τις παραπάνω μετρήσεις υπολογίστε την ισχύ που παράγει το φωτοστοιχείο με το συγκεκριμένο φωτισμό που δέχεται από τον ήλιο. ΙΣΧΥΣ P = ??????? 6. Μετρήστε τις διαστάσεις του φωτοστοιχείου σας και υπολογίστε το εμβαδόν του σε cm2 ΕΜΒΑΔΟΝ S = ???????. 7. Η ισχύς που παράγει ένα φωτοστοιχείο με δεδομένο φωτισμό είναι ανάλογη του εμβαδού του φωτοστοιχείου. Κάποια στιγμή οι ανάγκες ενός σπιτιού σε ενέργεια είναι 3KW. Αν για να καλυφθούν οι ενεργειακές ανάγκες του συγκεκριμένου σπιτιού χρησιμοποιούσαμε φωτοστοιχεία σαν και αυτά που έχετε μπροστά σας και ο φωτισμός ήταν ο ίδιος με αυτόν του πειράματος, πόσα τετραγωνικά μέτρα έπρεπε να είχαν τα φωτοστοιχεία-πάνελ για καλύψουν τις ανάγκες του συγκεκριμένου σπιτιού;?????????????????

Joomla templates by a4joomla