Δοκιμές Διδασκαλίας
Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία Α΄ και Γ΄ Λυκείου
[Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και Έκφραση – Έκθεση]
Κ.Π. Καβάφης
Εικόνα από το Σπουδαστήριο Νέου ΕλληνισμούΑ) ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ (ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ):
ΤΟΠΟΙ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟΙ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗ
Προσπάθησε να αναζητήσεις πληροφορίες σχετικά με τον ποιητή Κ.Π. Καβάφη στο διαδίκτυο.
Αν ανοίξεις τον Internet Explorer και
Τα αποτελέσματα που θα σου επιστραφούν μπορεί να φτάνουν και τις 20 χιλιάδες (ανάλογα με τον όρο που πληκτρολόγησες στο πεδίο αναζήτησης, π.χ. "Καβάφης", "Cavafy", "Kavafy" ή "Kavafis").
Προσπάθησε να σκεφτείς γιατί τα αποτελέσματα που δίνει η αναζήτηση στοιχείων σχετικών με τον Καβάφη στο διαδίκτυο είναι πολύ περισσότερα απ’ όσα θα έδινε η αναζήτηση για κάποιον άλλο Έλληνα ποιητή.
Αν τοποθετήσεις το δείκτη του ποντικιού πάνω στον (υπογραμμισμένο) σύνδεσμο και κάνεις κλικ (με το αριστερό πλήκτρο του ποντικιού), θα μεταφερθείς στην ιστοσελίδα του Σπουδαστηρίου Νέου Ελληνισμού (Σ.Ν.Ε.).
Στα πιο σημαντικά περιεχόμενα αυτού του δικτυακού τόπου ανήκουν το Αρχείο Καβάφη, η Ψηφιακή Βιβλιοθήκη του Σπουδαστηρίου και το Ηλεκτρονικό Ανθολόγιο Κειμένων της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Θα ασχοληθούμε αυτή τη φορά με το πρώτο.
Διάβασε το βιογραφικό σημείωμα για τον Κ.Π. Καβάφη που υπάρχει στο δικτυακό τόπο του Σ.Ν.Ε.
ώς τεκμηριώνεται η παρατήρηση «Aν κάτι εντυπωσιάζει στη ζωή του, είναι ότι αφοσιώθηκε απόλυτα στο έργο του. Tούτη η προσήλωση εκφράζεται ποικιλότροπα –όπως λόγου χάρη, δραματικά καταγράφεται στο ακόλουθο σημείωμα του ποιητή»;
- Τι διαφορές διακρίνεις, όταν το συγκρίνεις με το βιογραφικό σημείωμα που περιέχεται στο βιβλίο σου;
- Π
Φωτογραφίες
από τη ζωή του Καβάφη
(Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού).
O Παύλος Kαβάφης (1860-1920), σε φωτογραφία βγαλμένη στην Πόλη, πιθανώς το 1885. |
O Aριστείδης Kαβάφης (1853-1902). |
O Kωνσταντίνος Kαβάφης, σε φωτογραφία βγαλμένη στην Aλεξάνδρεια, πιθανώς το 1890. |
Το διαβατήριο του Κωνσταντίνου Καβάφη (“Επάγγελμα: Ποιητής”), με διπλή χρονολογία γέννησης (και οι δύο λανθασμένες!). |
Εικόνες από την ταινία "ΚΑΒΑΦΗΣ"
Σκηνοθεσία: Γιάννης
Σμαραγδής
Σενάριο: Γιάννης Σμαραγδής
Ηθοποιοί: Γιώργος Μοσχίδης, Αλέξης
Δαμιανός, Βασίλης Διαμαντόπουλος
Παραγωγή: Ελληνικό Κέντρο
Κινηματογράφου, Ελληνική Τηλεόραση - ΕΤ-1 (1996)
Άλλοι δικτυακοί τόποι αφιερωμένοι στον Κ.Π. Καβάφη:
Μεταφράσεις ποιημάτων του από τους Edmund Keeley και Philip Sherrard:
Ποιήματα και αγγλικές μεταφράσεις:
Στο σπίτι του Αλεξανδρινού Κ. Καβάφη:
Ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στην "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία", το 1996.
Κείμενο: Ελένη Γκρούη, Αλέξης Πετίδης
Φωτογραφίες: Αλέξης Πετίδης
Φωτογραφίες: Αλέξης Πετίδης
Β) ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (ΕΚΦΡΑΣΗ - ΕΚΘΕΣΗ)
Στα εισαγωγικά σημειώματα των ποιημάτων του Κ.Π. Καβάφη που ανθολογούνται στο σχολικό εγχειρίδιο Κειμένων της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Α΄ Λυκείου αναφέρονται οι παρακάτω πληροφορίες σχετικά με τη διαίρεση των ποιημάτων του:
ΚΝΛ Β΄ Λυκείου, ΟΕΔΒ, σσ. 122 κ.εξ./σ. 123: «Από την άποψη του περιεχομένου τα ποιήματα χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: φιλοσοφικά, ερωτικά και ιστορικά».
ΚΝΛ Γ΄ Λυκείου, ΟΕΔΒ, σσ. 25 κ.εξ./σ. 25: «Συνήθως τα ποιήματά του χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: τα ιστορικά, τα φιλοσοφικά και τα ερωτικά. Ο χωρισμός αυτός είναι βέβαια σχηματικός και γίνεται με βάση το θέμα ή τον τόνο που κυριαρχεί…».
Ποια διαίρεση ακολουθεί το Σ.Ν.Ε.;
Με ποια κριτήρια έχει γίνει αυτή η διαίρεση;
Ποιος από τους δύο τρόπους κατάταξης των ποιημάτων του Κ. Π. Καβάφη σου φαίνεται περισσότερο υποκειμενικός; Γιατί;
Τι εξυπηρετεί η κατάταξη που προτείνει το σχολικό βιβλίο;
Προσπάθησε να εντοπίσεις σε ποια κατηγορία (σύμφωνα με τη διαίρεση του Σ.Ν.Ε) ανήκει κάθε ποίημα από αυτά που περιλαμβάνονται στα σχολικά βιβλία.
Ανθολογούμενα Ποιήματα στα σχολικά εγχειρίδια Κ.Ν.Λ:
Α΄ Λυκείου
Α΄ Λυκείου
- Περιμένοντας τους Βαρβάρους
- Η Σατραπεία
- Ιθάκη
- Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον
- Αλεξανδρινοί βασιλείς
- Ηγεμών εκ Δυτικής Λιβύης
- Νέοι της Σιδώνος 400 μ.Χ.
Β΄ Γυμνασίου
Γ΄ Γυμνασίου
- Ποσειδωνιάται
- Το πρώτο σκαλί
- Στα 200 π.Χ.
- Υπέρ της Αχαϊκής Συμπολιτείας Πολεμήσαντες
- 27 Ιουνίου 1906, 2 μ.μ.
ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ:
Θα πρέπει να συνεργαστείτε όλα τα μέλη της ομάδας σου.
Να επιλέξετε ένα ποίημα του Κ.Π. Καβάφη το οποίο, κατά τη γνώμη σας, είναι αντιπροσωπευτικό δείγμα μιας (μόνο) από τις κατηγορίες των ποιημάτων του Κ.Π. Καβάφη, όπως αυτές παρουσιάζονται στο βιβλίο σας.
Το ποίημα αυτό μπορείτε να το αναζητήσετε στα σχολικά εγχειρίδια ή σε διευθύνσεις του διαδικτύου. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να αναφέρετε την πηγή του.
Έπειτα να συντάξετε ένα σύντομο κείμενο (300 - 350 λέξεις) με το οποίο θα παρουσιάσετε το ποίημα που επιλέξατε στις υπόλοιπες ομάδες των συμμαθητών σας.
Στο κείμενο –που θα αναφέρεται κυρίως στο (νοηματικό) περιεχόμενο του ποιήματος– θα πρέπει να δώσετε βαρύτητα στα σημεία εκείνα που δυσκόλεψαν και εσάς να το κατανοήσετε, όταν το διαβάζατε για πρώτη φορά.
Η παρουσίαση του ποιήματος θα πρέπει είτε να δημοσιευτεί σε ιστοσελίδα του δικτυακού τόπου του σχολείου σας, η διεύθυνση της οποίας θα ανακοινωθεί στους συμμαθητές σας με ηλεκτρονικό μήνυμα, είτε να αποσταλεί μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προς όλους τους συμμαθητές σας (του τμήματός σας).
Η δημοσίευση / ανακοίνωση θα πρέπει να γίνει το αργότερο 24 ώρες πριν από τη συζήτηση που θα διεξαχθεί στην τάξη.
Τέλος, στη διάρκεια μιας ηλεκτρονικής "σε πραγματικό χρόνο" συζήτησης, θα πρέπει να ελέγξετε (με την ανάλογη επιχειρηματολογία) αν τα ποιήματα που επέλεξαν οι άλλες ομάδες θα μπορούσαν να ενταχθούν και σε διαφορετική κατηγορία (φιλοσοφικά, ερωτικά, ιστορικά) από εκείνη που θεώρησαν οι συμμαθητές σας πως ανήκουν.
Με τον ίδιο τρόπο θα πρέπει να υποστηρίξετε, έναντι των άλλων ομάδων, ότι το ποίημα που επέλεξε η δική σας ομάδα πράγματι δε θα ταίριαζε να ενταχθεί σε άλλη κατηγορία.
Τα κείμενα απ' αυτές τις εικονικές συζητήσεις θα μπορούσαν, μαζί με τα κείμενα παρουσίασης των ποιημάτων, να δημοσιευθούν σε ιστοσελίδα του δικτυακού τόπου του σχολείου.
Καλή επιτυχία!