|
Δοκιμές Διδασκαλίας
Σενάριο Μαθήματος
Ιστορία Γ΄ Γυμνασίου
Κεφάλαιο Ε΄, Τα γράμματα, οι
επιστήμες, και η τέχνη από το 15ο ως τις αρχές του 17ου αιώνα, (σσ. 33 - 43)
Η Αναγέννηση [La Renaissance (γαλλικά) - La Rinascente (ιταλικά)]
1. Με κλικ στις παρακάτω
συνδέσεις (υπογραμμισμένο κείμενο) θα δείτε μερικά από τα σημαντικότερα έργα
ζωγραφικής της περιόδου της Αναγέννησης.
[Κάθε σύνδεση θα ανοίγει σε καινούριο
παράθυρο, γι' αυτό μη ξεχνάτε να κλείνετε όσα παράθυρα δε χρειάζεστε.]
·
Τζοκόντα
(Μόνα Λίζα) http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/vinci/joconde/joconde.jpg
http://www.mos.org/leonardo/artist.html
·
Καπέλα
Σιξτίνα [Παρεκκλήσι του πάπα Σίξτου Δ΄] http://www.christusrex.org/www1/sistine/0-Tour.html
·
Η Σχολή
των Αθηνών http://www.christusrex.org/www1/stanzas/S2-Segnatura.html
http://www.christusrex.org/www1/stanzas/Aw-Athens.jpg
http://www.christusrex.org/www1/stanzas/Bbc-Atene.jpg
·
El Espolio
(Ο Διαμελισμός των Ιματίων του Ιησού) http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/greco/spoliation.jpg
Έργο |
Καλλιτέχνης |
[I] |
α.
Δομήνικος Θεοτοκόπουλος Κρης (El
Greco) |
|
β.
Λεονάρντο Ντα Βίντσι (Leonardo
Da Vinci) |
γ.
Μιχαήλ Άγγελος (Michelangelo
Buonarroti) |
|
|
δ.
Ραφαήλ (Raffaello
Santi ή Sanzio) |
|
ε. Μπραμάντε (Bramante,
Donato D'Angelo) |
|
στ.
Μποτιτσέλι (Sandro
Boticcelli) |
|
|
|
|
|
|
|
|
[I] |
|
|
|
[I] |
|
[I]
|
|
[I]
|
|
[I]
|
|
|
Έργο |
Τόπος
και (σύγχρονοι) Χάρτες |
[Ι] |
α. Κράτος
Βατικανού [χάρτης I] |
[Πληροφορίες για
την παράσταση του ΔΗΠΕΘΕ Κερκύρας , Ο Δον Κιχώτης
του Πικάσο] |
β. Παρίσι,
Γαλλία |
[Πορτρέτο] |
γ.
Ισπανία |
|
δ. Άμστερνταμ,
Ολλανδία |
[Ι , II Κατάλογος των Σκηνών του
έργου (αγγλικά)] |
ε. Ιταλία [Χάρτης με τα
ιταλικά κράτη της εποχής , πολιτικός
χάρτης II] |
|
στ. Πολωνία |
|
ζ. Φλωρεντία,
Ιταλία [Χάρτης με τα
ιταλικά κράτη της εποχής , πολιτικός
χάρτης II] |
[βίντεο με
άποψη του Λούβρου, |
η. Πορτογαλία |
[Βιογραφία (αγγλικά) , Il Principe: Περιεχόμενα
και κείμενο (αγγλικά)] |
θ. Γερμανία |
[Πορτρέτο] |
ι. Αγγλία |
[διάφορα τμήματα
των τοιχογραφιών, η οροφή, άποψη
του παρεκκλησίου] |
|
|
Ή
αναζητήστε το μέρος που ψάχνετε στην παρακάτω διεύθυνση: |
|
|
i.
Απελευθέρωση
από τους εκκλησιαστικούς περιορισμούς.
Ο άνθρωπος --> Αρχή και κατάληξη της λειτουργίας του
έργου. Η πρόοδος ξεκινάει από τον άνθρωπο και καταλήγει σ' αυτόν. Δεν υπάρχει
τίποτα θαυμασιότερο από τον άνθρωπο για τους δημιουργούς αυτής της περιόδου.
ii.
Ζωγράφοι
και γλύπτες υπενθυμίζουν ότι το ον άνθρωπος έχει σώμα και το παρουσιάζουν με
όλες του τις λεπτομέρειες και με αισθησιακό αποτέλεσμα. Επιδεικνύουν το ανδρικό
και γυναικείο γυμνό σώμα αποδίδοντάς τους ιδιαίτερη ομορφιά, σε αντίθεση με το
μεσαίωνα, που θεωρούσε το γυμνό σώμα σύμβολο του πειρασμού και της αμαρτίας.
Γιατί ζωγράφοι όπως ο Λεονάρντο Νταβίντσι και
ο Μιχαήλ Άγγελος ασχολούνται με τη μελέτη της ανατομίας του ανθρώπινου σώματος;
(βλ. άσκηση 3, στήλη 1)
iii.
Άνοιγμα
προς τη φύση και ένταξη δρώντων και δρωμένων στο φυσικό τους περιβάλλον.
iv.
Δίνεται
προσοχή στην προοπτική, δηλαδή στην τρίτη διάσταση, που
απουσίαζε από τη μεσαιωνική και ιδιαίτερα από τη βυζαντινή τέχνη.
Η (γραμμική) προοπτική στη ζωγραφική είναι
ένα μαθηματικό σύστημα που έχει σκοπό τη δημιουργία της ψευδαίσθησης απόστασης
(μιας τρίτης διάστασης, του βάθους) σε μια επίπεδη επιφάνεια δύο διαστάσεων
(ύψος και πλάτος) όπως ο πίνακας ζωγραφικής, ώστε η εικόνα να φαίνεται
περισσότερο φυσική και ρεαλιστική.
Βασικά σημεία της προοπτικής στη ζωγραφική είναι α) η γραμμή του ορίζοντα, β) το σημείο φυγής και γ) οι συγκλίνουσες (στο σημείο φυγής) γραμμές.
Δείτε
μια παρουσίαση του MS-PowerPoint™ με τίτλο "Η γραμμική προοπτική όπως εφαρμόστηκε σε
έργα της Αναγέννησης" (796 Kb).
Κοιτάξτε στην παρακάτω σύνδεση ένα παράδειγμα προοπτικής
εφαρμοσμένο στον πίνακα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι "Ευαγγελισμός" και
μια σπουδή (σχέδιο) για το έργο "Η Προσκύνηση των Μάγων" όπου ο
καλλιτέχνης έχει χαράξει τις γραμμές που χρειαζόταν να χρησιμοποιήσει:
http://www.mos.org/sln/Leonardo/ExploringLinearPerspective.html
v.
Σύνδεση
με την αρχαιότητα.
Μπορείτε να υποστηρίξετε την παραπάνω άποψη αναφέροντας
συγκεκριμένα παραδείγματα από τα έργα τέχνης που παρουσιάζονταν στις
προηγούμενες συνδέσεις;
vi.
Τα
παραπάνω χαρακτηριστικά δεν υποδεικνύουν αντιθεϊκές ή αντιεκκλησιαστικές
τάσεις. Ο αναγεννησιακός άνθρωπος παρέμενε πιστός.
Συσχετίστε την παραπάνω παρατήρηση με τα θέματα
των περισσοτέρων έργων τέχνης που είδατε παραπάνω.
6. Ομαδική εργασία: Συλλέξτε πληροφορίες (από
έντυπες ή διαδικτυακές πηγές) για τους εξής δημιουργούς της Αναγέννησης:
α) Μιχαήλ Άγγελος Μπουοναρότι
(Michelangelo Buonarroti),
β) Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (El Greco),
γ) Λεονάρντο Ντα Βίντσι (Leonardo Da Vinci),
δ) Ουίλιαμ Σαίξπηρ (William Shakespeare).
Τις πληροφορίες που θα συγκεντρώσετε (κείμενο
και χαρακτηριστικές εικόνες) να τις οργανώσετε σε ένα ηλεκτρονικό έγγραφο (500
έως 600 λέξεων), το οποίο θα αποτελείται από τρεις ενότητες (Η Ζωή - Το Έργο -
Πηγές) και θα πρέπει να το δημιουργήσετε χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα
επεξεργασίας κειμένου Microsoft Word. Σκοπός της σύνταξης του εγγράφου θα είναι
η παρουσίαση των πληροφοριών στις υπόλοιπες ομάδες συμμαθητών σας.
Στην 3η ενότητα (Πηγές) που θα βρίσκεται στο
τέλος του εγγράφου θα πρέπει να αναφέρετε τις πηγές από τις οποίες αντλήσατε
τις πληροφορίες και θα την οργανώσετε σε δυο κατηγορίες: 1) Εκδόσεις και 2)
Διαδίκτυο.
|