Αρχική Σελίδα / Home
Περιεχόμενα / Contents
Κάτω / Down
   Φύλλο Εργασίας

Δοκιμές Διδασκαλίας

Σενάριο Μαθήματος

Νεοελληνική Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου

Ενότητα: 11, Έκφραση - Έκθεση: Επίσκεψη σ’ ένα μουσείο

Α) ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ

 

Β) ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

Νεοελληνική Γλώσσα, τεύχος Α΄, Ενότητα 11, Έκφραση-Έκθεση (σσ. 201 - 211).

  1. Λεξιλόγιο· σε συνδυασμό με την παρουσίαση δικτυακών τόπων μουσείων.
  2. Επεξεργασία επιλεγμένων ασκήσεων και κειμένων του βιβλίου και επιλεγμένων παρατηρήσεων του φύλλου εργασίας.
  3. ’σκηση παραγωγής γραπτού λόγου (σε μία ή δύο ώρες).

Θα ήταν δυνατό να χρησιμοποιηθεί η μία από τις δύο ώρες της έκθεσης για τις “εικονικές περιηγήσεις”.

 

Γ) ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

Γ1) ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ (παρακολουθεί την οργάνωση του υλικού του σχολικού εγχειριδίου)

Στην ενότητα Γ1 της Διδασκαλίας γίνεται προσπάθεια να ακολουθηθεί η δομή του σχολικού εγχειριδίου.

ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ 1

1Α) Οι μαθητές επισκέπτονται τους δικτυακούς τόπους διαφόρων τύπων μουσείων απ’ αυτά που αναφέρονται ως ποικιλίες μουσείων στο λεξιλόγιο.

Η δυνατότητα αυτή που παρέχει το διαδίκτυο μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα χρήσιμη για τους μαθητές σχολείων της επαρχίας (όχι μόνο απομακρυσμένων περιοχών).

’λλωστε είναι πολύ πιθανό πως στα περισσότερα παιδιά αυτής της ηλικίας (ακόμη και των αστικών κέντρων) δεν έχει δοθεί η ευκαιρία να επισκεφτούν αρκετά μουσεία και μάλιστα διαφορετικών τύπων.

Συγκεκριμένα (προτεινόμενες “εικονικές επισκέψεις” 2, 3 ):

http://www.culture.gr/4/42/421/42101/42101o/g42101o1.html

http://www.culture.gr/2/21/212/21209m/g212im03.html

http://www.culture.gr/4/42/421/42101/42101o/g42101o1.html

http://www.culture.gr/4/42/421/42103/42103e/g42103e1.html

http://www.culture.gr/4/42/421/42103/42103m/g42103m1.html

(Μουσείο Ασιατικής Τέχνης, Κερκύρας)

http://www.culture.gr/2/21/211/21108m/g211hm02.html

http://www.culture.gr/4/42/422/42202/42202o/g42202o1.html

http://www.vrellis.org/gr/homegr.html

http://www.vrellis.org/gr/naypl.html

Μουσείο κέρινων ομοιωμάτων "Μαντάμ Τυσό"

http://www.madame-tussauds.com/

http://www.culture.gr/4/42/421/42106/42106b/g42106b1.html

Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Λονδίνου

http://www.nhm.ac.uk

http://www.nhm.ac.uk/museum/lifegalleries/around/lgq1.html 4

http://www.moma.org

http://moma.org/collection/collection_highlights.html

http://www.culture.gr/2/21/214/21406m/g21406m.html

http://www.culture.gr/2/21/214/21406m/g214061m.html

http://www.louvre.fr/img/movies/ 17rc17_l.mov

Α. Τάσσος, Ψαράδες, ξυλογραφία, Μουσείο Χαρακτικής και Γραφικών Τεχνών

http://www.culture.gr/4/42/422/42202/42202i/00/lk02i003.jpg

’λμπρεχτ Ντύρερ, Η μάχη του Αγίου Μιχαήλ εναντίον του δράκου, WM-Web Museum (Δικτυακό Μουσείο).

www.ibiblio.org/wm/paint/auth/durer/st-michel/st-michel.jpg

http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/greco/

“El Espolio” (Ο διαμελισμός των ιματίων του Χριστού) http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/greco/spoliation.jpg,
“Η Αγία Τριάδα” http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/greco/holy-trinity.jpg  
“Η προσκύνηση των βοσκών”
http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/greco/shepherds.jpg
"Ο Ιησούς διώχνει τους εμπόρους από το ναό" http://www.kfki.hu/~arthp/art/g/greco_el/1596-600/08trader.jpg
"Λαοκόων" http://www.kfki.hu/~arthp/art/g/greco_el/1606-10/10laokoo.jpg  

http://www.culture.gr/2/21/211/21119m/00/lk19m01b.jpg

[(έφιππος) του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, στο μέγαρο της Παλαιάς Βουλής]

http://www.culture.gr/2/21/213/21301n/g213an21.html

(του Λεωνίδα, στο μνημείο των Θερμοπυλών)

http://www.culture.gr/2/21/211/21114n/g211nn01.html

Ανάκτορο της Κνωσού: http://www.culture.gr/2/21/211/21123n/g211wn01.html

(δελφίνια) http://www.culture.gr/2/21/211/21123n/00/lk23n01a.jpg

(ταυροκαθάψια) http://www.culture.gr/2/21/211/21123n/00/lk23n016.jpg

Ακρωτήρι Θήρας: http://www.culture.gr/2/21/211/21121a/g211ua08.html

(τοιχογραφία των ψαράδων) http://www.culture.gr/2/21/211/21121a/00/lk21a08f.jpg

(τοιχογραφίες με τις αντιλόπες) http://www.culture.gr/2/21/211/21121a/00/lk21a083.jpg

(τοιχογραφία της άνοιξης) http://www.culture.gr/2/21/211/21121a/00/lk21a085.jpg

Μονή Δαφνίου, Αττική http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/g212aa03.html

http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/00/lb01a032.jpg

http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/00/lb01a034.jpg

http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/00/lb01a037.jpg

http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/00/lb01a033.jpg

Μονή Οσίου Λουκά Στειρίου Βοιωτίας: http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/g212aa02.html

http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/00/lb01a025.jpg

http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/00/lb01a024.jpg

http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/00/lb01a028.jpg

[Ιερά Μητρόπολη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας, Λάβαρο Επανάστασης Αγίας Λαύρας]

http://www.im-ka.gr/Pages/Mones/AgiasLavras.htm

[Μουσείο Μπενάκη]

http://www.benaki.gr/collections/greece/heirlooms/gr/

 

1Β) Οι παρακάτω σύνδεσμοι (links) ίσως φανούν χρήσιμοι, αν οι μαθητές δυσκολεύονται να κατανοήσουν το (νοηματικό) περιεχόμενο μερικών από τις λεξιλογικές ασκήσεις. Συνεπώς, μπορούν να αξιοποιηθούν κατά περίσταση και αν το επιτρέπει ο χρόνος διδασκαλίας ή απλώς να τη συνοδεύσουν και να την εμπλουτίσουν.

 

’σκηση 1: (παράδειγμα) Η απεικόνιση της φύσης είναι έργο των λαϊκών ζωγράφων.

http://www.culture.gr/4/42/421/42107/42107g/00/lk07g001.jpg Θεόφιλος: Οδός Μυτιλήνης επί Τουρκοκρατίας το 1888.

 

’σκηση 1: (2) Η αποκάλυψη τον βασιλικών τάφων της Βεργίνας έγινε από τον καθηγητή της αρχαιολογίας Μανόλη Ανδρόνικο.

http://www.culture.gr/2/21/211/21117a/g211qa04.html

 

Για τις ανασκαφές στη Βεργίνα και τις Αιγές και την αποκάλυψη (1977) των βασιλικών τάφων της Μεγάλης Τούμπας (και του Φιλίππου Β΄), από τις μεγαλύτερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις του 20ου αιώνα.

http://www.culture.gr/2/21/211/21117a/00/lk17a04i.jpg

 

Τρισδιάστατη αναπαράσταση (μακέτα) του χώρου ανασκαφής και του εξωτερικού των τάφων.

Στις παραπάνω διευθύνσεις μπορεί να βρει κάποιος ενδιαφέρουσες φωτογραφίες των τάφων και του υπόγειου κτιρίου που δημιουργήθηκε για τη διαφύλαξη των τοιχογραφιών και άλλων ευρημάτων...

http://www.akalanthis.gr/arxaiologikos_tourismos.htm Τοιχογραφίες από τάφους του αρχαιολογικού χώρου της Βεργίνας (κλικ στις συνδέσεις Βασιλικοί τάφοι, ο τάφος του Φιλίππου, ο τάφος του πρίγκιπα, ο κιβωτιόσχημος τάφος).

http://www.ancientgr.com/Unknown_Hellenic_History/Bergina1.htm Βασικές πληροφορίες για τις ανασκαφές στη Μεγάλη Τούμπα και τη σημασία της ανακάλυψης των ευρημάτων.

http://www.enet.gr/past/1997/03/30/on-line/keimena/art/art3.htm Ένα αρκετά “συναισθηματικό” άρθρο της Εφημερίδας “Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία” (30-3-1997) για τα πέντε χρόνια (τότε) από το θάνατό του.

Βέβαια, μπορεί να είναι “ουσιαστικότερη” μια γνωριμία των μαθητών με τον Μανόλη Ανδρόνικο η οποία θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί μέσα από την ανάγνωση του κειμένου του που παραθέτει το σχολικό εγχειρίδιο (κείμενο 3 του βιβλίου).

 

’σκηση 4: (2) Η Τζοκόντα του Λεονάρντο ντα Βίντσι...

http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/vinci/joconde/joconde.jpg  

’σκηση 4: (5) Στο μουσείο φυσικής ιστορίας υπάρχουν...

Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Λονδίνου

http://www.nhm.ac.uk

http://www.nhm.ac.uk/museum/lifegalleries/around/lgq1.html

[τρισδιάστατη απεικόνιση (γυροσκοπικό -360μοιρών- βίντεο QuickTime) της κεντρικής αίθουσας του μουσείου, όπου εκτίθεται ο εντυπωσιακός σκελετός ενός δεινόσαυρου]

 

Κείμενο 4: Ελληνικοί θησαυροί σε ξένα μουσεία

Συζήτησε με τους συμμαθητές σου για τα έργα τέχνης που βρίσκονται σε ξένα μουσεία.

Συμπληρωματικά μπορεί να γίνει αναφορά στο πάντα επίκαιρο θέμα των Μαρμάρων του Παρθενώνα (“Ελγινείων μαρμάρων”).

Οι μαθητές μπορούν να επισκεφθούν δικτυακούς τόπους αφιερωμένους σ’ αυτό το θέμα:

http://www.culture.gr/6/68/682/index_gr.html

Το επίσημο site του Υπουργείου Πολιτισμού.

http://www.damon.gr/marmara

http://www.greece.org/parthenon/marmara/index.htm

’λλο ένα site για τα μάρμαρα του Παρθενώνα, με αρκετά mirror sites [εναλλακτικές διευθύνσεις σε διάφορους εξυπηρέτες (servers)].

Πληροφορίες για το θέμα των “Μαρμάρων του Παρθενώνα” και πιο κάτω, στην εικονική περιήγηση Γ. Εκεί επιπλέον παρουσιάζεται η “άλλη άποψη” γι’ αυτά.

 

Κείμενο 6: Μια έκθεση ζωγραφικής, του Τζόρτζιο ντε Κίρικο

Γνωριμία με τον ιταλό ζωγράφο (και γλύπτη) που έζησε στην Ελλάδα (Βόλος) και εμπνεύστηκε απ’ την ιστορία της. [1888-1978, από τους ιδρυτές της “μεταφυσικής ζωγραφικής”].

http://www.mcs.csuhayward.edu/~malek/Chirico.html Εννιά ενδεικτικά ζωγραφικά έργα του.

http://www.artchive.com/artchive/D/de_chirico.html Δεκατέσσερις πίνακες.

http://www.dechirico.org/ το επίσημο site του καλλιτέχνη (στα ιταλικά)· παρουσιάζονται μικρές φωτογραφίες έργων του (και γλυπτών).

 

Γ2) ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ (Διδακτικές προσεγγίσεις εκτός του σχολικού εγχειριδίου)

Εικονικές επισκέψεις σε δικτυακούς τόπους διάσημων μουσείων.

Το διαδίκτυο δίνει τη δυνατότητα επίσκεψης πάρα πολλών διάσημων (ή λιγότερο γνωστών) μουσείων. Στις προτάσεις που ακολουθούν αρχικά παρουσιάζονται μερικοί μόνο δικτυακοί τόποι μουσείων που διαθέτουν και εικονικές περιηγήσεις (virtual tours) εντυπωσιακές κάποιες φορές (Α και Β).

Έπειτα παρατίθενται λίγες ακόμη διευθύνσεις δικτυακών τόπων μουσείων (από τις απίστευτα πολλές που υπάρχουν).

Όμως, σε μια μηχανή αναζήτησης [όπως αυτή του Google www.google.com, η οποία με κάποιες εύκολες ρυθμίσεις αναγνωρίζει και τα ελληνικά, η Fast www.alltheweb.com (επίσης υποστηρίζει ελληνικά), αυτή του IN.gr www.in.gr] δεν έχετε παρά να πληκτρολογήσετε το όνομα του Μουσείου που ψάχνετε, και το αποτέλεσμα συχνότατα είναι πολύ ικανοποιητικό 6.

 

Τέλος γίνονται δύο προτάσεις εικονικών επισκέψεων σε ψηφιακά μουσεία εκτός διαδικτύου (CD-rom).

 

Α. Μουσείο Λούβρου (Παρίσι, Γαλλία):

[τρισδιάστατη απεικόνιση (γυροσκοπικό -360 μοιρών- βίντεο QuickTime) της Αίθουσας της Αθηνάς (συλλογή γλυπτών)]

[τρισδιάστατη απεικόνιση (γυροσκοπικό -360 μοιρών- βίντεο QuickTime) του αγάλματος της Αφροδίτης της Μήλου]

 

Β. Μουσείο Ερμιτάζ 8 (Αγία Πετρούπολη, Ρωσική Ομοσπονδία):

 

Γ. Βρετανικό Μουσείο (Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο):

 

Δ. Μητροπολιτικό Μουσείο (Νέα Υόρκη, Η.Π.Α.):

 

Ε. Web Museum (Διαδικτυακό – Ηλεκτρονικό Μουσείο):

 

ΣΤ. Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (Ίδρυμα Γουλανδρή, Αθήνα):

 

Ζ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (Αθήνα):

 

Η. Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης:

 

Στον δικτυακό τόπου του Υπουργείου Πολιτισμού www.culture.gr διατίθενται αλφαβητικός http://www.culture.gr/2/21/toc/museums_gr.html και θεματικός http://www.culture.gr/2/21/toc/katalog_gr.html κατάλογος των μουσείων της Ελλάδας· μπορείτε εκεί να αναζητήσετε σύνδεση προς το μουσείο που σας ενδιαφέρει.

 

Θ. Εκπαιδευτικό λογισμικό “Ηρόδοτος” (Ι.Ε.Λ. 10):

Στον προορισμό “Δελφοί” (από “τα Ταξίδια του Ηροδότου” υπάρχει ένα εικονικό μουσείο, με εκθέματα από τον αρχαιολογικό χώρο (και το μουσείο) των Δελφών 11.

 

Ι. CD-rom “Αρχαιομανία” (περιοδικό ROM, έκδ. Λαμπράκη):

Μπορεί κάποιος να επιλέξει περιηγήσεις σε διάφορα εικονικά ελληνικά μουσεία 12.

 

                        Γ3) ΕΡΓΑΣΙΕΣ

  1. Καλό είναι στις εργασίες (και στις παρατηρήσεις των φύλλων εργασίας, όπου αυτό είναι δυνατό) οι μαθητές να εργάζονται κατά ομάδες (όπως χρησιμοποιούν τους σταθμούς εργασίας).
  2. Για άλλη μια φορά αναφέρεται πως οι παρατηρήσεις του φύλλου εργασίας συνοδεύουν, εμπλουτίζουν και μερικές επεξηγούν (συμπληρώνουν) τις ασκήσεις του βιβλίου στις οποίες αναφέρονται.
  3. Η ολοκλήρωση των εκτενέστερων από τις παρατηρήσεις του φύλλου εργασίας (8, 12, 13, 14) μπορεί να δοθεί ως εργασία στο σπίτι, αν φυσικά υπάρχει τέτοια δυνατότητα. Κάποιες απ’ αυτές (ή μέρη τους) μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως άσκηση παραγωγής γραπτού κειμένου (έκθεσης). Η ομαδική δραστηριότητα 15 θα μπορούσε να είναι το θέμα μιας συνθετικής εργασίας (project).
  4. Το θέμα της έκθεσης, εφόσον το επιτρέπει το επίπεδο της τάξης, μπορεί να είναι σχετικό με την παρατήρηση 12 και τον συνδυασμό της με το κείμενο 4 του βιβλίου (“Ελληνικοί θησαυροί σε ξένα μουσεία”) και την άσκηση που εν συνεχεία προτείνει το βιβλίο.
  5. Η παρατήρηση 3 ίσως φανεί δύσκολη στους μαθητές (Α΄ Γυμνασίου). Θα μπορούσε να συνδυαστεί με την παρατήρηση 4 (El Greco), η οποία μπορεί να φανεί πιο χρήσιμη για την κατανόηση της έννοιας “φόρμα”.

 

Δ) ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ:

  1. Πρόγραμμα Πλοήγησης στο Διαδίκτυο (browser: Internet Explorer ή Netscape Navigator) με δυνατότητα Java (διατίθεται σε όλες τις εκδόσεις του Internet Explorer των σχολικών εργαστηρίων (βλ. και υποσημείωση 7 παραπάνω).
  2. Το πρόγραμμα αναπαραγωγής βίντεο Quick Time της Apple. Συνήθως εγκαθίσταται μαζί με τον Internet Explorer (plug in). Για δωρεάν νεότερες εκδόσεις – αναβαθμίσεις: http://www.apple.com/quicktime/ (βλ. υποσημείωση 6 παραπάνω).
  3. Το πρόγραμμα Flash της Macromedia. Εγκαθίσταται (ως plug in –πρόσθετο) μαζί με τον Internet Explorer. Δωρεάν διατιθέμενες αναβαθμίσεις και νεότερες εκδόσεις στη διεύθυνση http://www.macromedia.com/downloads/ (βλ. υποσημείωση 8 παραπάνω).
  4. Τα λογισμικά “Ηρόδοτος” (παραγωγή Ι.Ε.Λ.) και “Αρχαιομανία” (παραγωγή Δημοσιογραφικού Οργανισμού Λαμπράκη), αν η τάξη ασχοληθεί με τις δραστηριότητες Θ και Ι των εικονικών περιηγήσεων που προτείνονται στο φύλλο εργασίας.
  5. Επεξεργαστής Κειμένου (MS-Word), αν υπάρχει η σκέψη – δυνατότητα οι μαθητές να παραγάγουν τα κείμενά τους σε ηλεκτρονική μορφή.
  6. Πρόγραμμα κατασκευής ιστοσελίδων (π.χ. Microsoft Front Page), αν υπάρχει η διάθεση (και η δυνατότητα) μεταξύ των ομάδων της τάξης, να ασχοληθούν με τη δραστηριότητα 15 του φύλλου εργασίας.

 

Ε) ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ 13:

  1. 1η ώρα: Λεξιλόγιο (σχολικού εγχειριδίου)
  1. Σε μία διδακτική ώρα παρουσιάζεται, αναλύεται και επεξηγείται το λεξιλόγιο, με την υποστήριξη των προτεινόμενων συνδέσεων, όπου κρίνεται σκόπιμο.
  2. Διδάσκεται στην τάξη μέρος των ασκήσεων του βιβλίου που επιλέχθηκαν (σε συνδυασμό με τις σχετικές παρατηρήσεις – προτάσεις του φύλλου εργασίας).
  1. 2η ώρα: Ασκήσεις βιβλίου
  1. Αυτή την ώρα μπορούν να ολοκληρωθούν οι ασκήσεις και οι σχετικές παρατηρήσεις (κατ’ επιλογήν).
  2. Κείμενα: επεξεργασία (μαζί με τις συναφείς παρατηρήσεις) και εικονικές περιηγήσεις. Η παρατήρηση 8 του φύλλου εργασίας θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί στην τάξη ή να δοθεί ως εργασία για το σπίτι.
  3. Αν υπάρχει η σκέψη να υλοποιηθεί το σχετικό με την παραγωγή γραπτού λόγου τμήμα της (περιγραφή αρχαιολογικού ευρήματος) ως γραπτή έκθεση στην τάξη προϋποτίθεται πως η προετοιμασία θα γίνει στην τάξη αυτή την ώρα [ή και την επόμενη, εφόσον υπάρχει η δυνατότητα να διατεθούν τέσσερις ώρες συνολικά, ώστε την 4η ώρα να γράψουν οι μαθητές το σχετικό κείμενο (βλ. παρακάτω)].

  4. Εικονικές περιηγήσεις. Αν η προηγούμενη παρατήρηση (8) γίνει προφορικά μόνο ή ως εργασία στην τάξη (ή δεν γίνει καθόλου), θα ήταν καλό οι μαθητές να επιλέξουν τουλάχιστον μία (ανά ομάδα) εικονική περιήγηση, η οποία προφανώς θα ήταν χρήσιμη για την έκθεση που θα γράψουν την επόμενη (επόμενες) ώρες.
  1. 3η ώρα: Συγγραφή έκθεσης.
  2. 3η – 4η ώρες: Συγγραφή έκθεσης. Αλλιώς μπορεί η 3η ώρα να χρησιμοποιηθεί για την εικονική περιήγηση (ή την παρατήρηση 8, αν αυτό είναι το θέμα της έκθεσης) και ή έκθεση να γραφεί μόνο κατά την 4η ώρα.

Φυσικά, αν πραγματοποιηθεί η δραστηριότητα 15, θα γίνει με τη μορφή “project” (συνθετικής εργασίας) και δεν θα σχετίζεται χρονικά με τις διδακτικές ώρες που θα διατεθούν γι’ αυτή τη διδασκαλία.

Καλή Επιτυχία!

Πάνω / Top            Φύλλο Εργασίας

 

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

  1. Νεοελληνική Γλώσσα για το Γυμνάσιο, τεύχος Α΄, ΟΕΔΒ, σ. 201:

“ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ: Επίσκεψη σ’ ένα μουσείο.

αρχαιολογικό μουσείο, βυζαντινό μουσείο, λαογραφικό μουσείο, εθνολογικό μουσείο, θεατρικό μουσείο, μουσείο κέρινων ομοιωμάτων, μουσείο φυσικής ιστορίας, μουσείο μοντέρνας τέχνης, πινακοθήκη...”Προηγούμενο / Previous

 

 

 

 

  1. σύμφωνα με τη σειρά του “Λεξιλογίου” του σχολικού εγχειριδίου.Προηγούμενο / Previous

     

     

     

     

  2. Καλό είναι να έχουμε ανοίξει από πριν (από την προηγουμένη ή την ίδια μέρα, αν είναι δυνατό) τις διάφορες ιστοσελίδες· επειδή έχουν πολλές εικόνες, αργούν πολύ να φορτώσουν. Αν τις έχουμε ανοίξει από πριν είναι διαθέσιμες σε συντομότερο χρόνο, εφόσον έχουν αποθηκευτεί (στις περισσότερες περιπτώσεις) στον proxy server (server του σχολικού εργαστηρίου).Προηγούμενο / Previous

     

     

     

     

  3. Χρήση Quick Time της Apple· βλ. και υποσημείωση 7, παρακάτω.Προηγούμενο / Previous

     

     

     

     

  4. Δείτε και την άσκηση που υπάρχει στο φύλλο εργασίας των μαθητών.Προηγούμενο / Previous

     

     

     

     

  5. Βέβαια, εκτός από τα μουσεία της Ελλάδος, (και τις δύο τελευταίες προτάσεις για τους δίσκους οπτικής ακτίνας – CD-rom) κανένα άλλο μουσείο δεν προσφέρει τις ιστοσελίδες του και στην ελληνική γλώσσα. Και στην πραγματικότητα όμως (όχι την εικονική) σε πόσα απ’ τα μουσεία του εξωτερικού υπάρχει η δυνατότητα ξενάγησης στα ελληνικά; (και πόσα διαθέτουν οδηγούς στα ελληνικά;)

Παρόλ’ αυτά, μια πολύ ενδιαφέρουσα παρατήρηση (που δεν αφορά τα μουσεία μόνο) είναι πως στη διεύθυνση http://www.music.gr/systran/index.htm δίνεται η δυνατότητα αυτόματης ηλεκτρονικής μετάφρασης ιστοσελίδων (και ηλεκτρονικού κειμένου γενικά) από τα αγγλικά και τα γαλλικά προς τα ελληνικά και αντίστροφα. Όμως η ηλεκτρονική μετάφραση ποτέ δε θεωρείται (ούτε είναι) ολοκληρωμένη και σωστή μετάφραση. Χρειάζεται αρκετή έως πάρα πολλή επεξεργασία και τα αποτελέσματά πρέπει να γίνονται δεκτά με μεγάλη επιφύλαξη πάντα. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο ενδεικτικά και βοηθητικά.Προηγούμενο / Previous     Επιστροφή στην ενότητα Απαιτούμενο Λογισμικό

 

 

 

 

  1. Αν δεν έχετε εγκατεστημένο το Quicktime [από τα πιο διαδεδομένα προγράμματα αναπαραγωγής video (της Apple)] ή θέλετε κάποια νεότερη έκδοσή του, μπορείτε να το κατεβάσετε (δωρεάν) από τη διεύθυνση http://www.apple.com/quicktime/ Αν σκοπεύετε να το χρησιμοποιήσετε, πρέπει να εγκατασταθεί ξεχωριστά σε κάθε σταθμό εργασίας. Καλό είναι να έχετε ανοίξει από πριν τα αρχεία βίντεο. Έτσι επιπλέον θα ελέγξετε αν υπάρχει διαθέσιμο το αναγκαίο για την αναπαραγωγή τους πρόγραμμα.

Υπάρχει η δυνατότητα (εικονικής - virtual μόνο) εστίασης (ζουμ) με τη χρήση του πλήκτρου Shift [και του πλήκτρου Ctrl (Control) για αντίστροφη κίνηση], χωρίς όμως να μεγαλώνει και η ανάλυση της εικόνας.Προηγούμενο / Previous     Επιστροφή στην ενότητα Απαιτούμενο Λογισμικό

 

 

 

 

 

 

  1. Δεν απαιτείται για τις εικονικές περιηγήσεις αυτού του μουσείου να “κατεβάσετε” ειδικό λογισμικό, παρά μόνο το πρόγραμμα πλοήγησης (browser, π.χ. ο Internet Explorer) να διαθέτει Java (υποστηρίζεται σταθερά από όλες τις μετά την 4η εκδόσεις του IE και σ’ αυτές που διαθέτουν τα εργαστήρια της Οδύσσειας)· το site χρησιμοποιεί την εφαρμογή Java “HotMedia” της IBM.Προηγούμενο / Previous      Επιστροφή στην ενότητα Απαιτούμενο Λογισμικό

     

     

     

     

     

     

     

  2. Εγκαθίσταται (ως plug in –πρόσθετο) μαζί με τον Internet Explorer. Αναβαθμίσεις και νεότερες εκδόσεις διατίθενται δωρεάν στη διεύθυνση http://www.macromedia.com/downloads/ Προηγούμενο / Previous

     

     

     

     

     

     

  1. Ινστιτούτο Επεξεργασίας Λόγου http://www.ilsp.gr - http://www.xanthi.ilsp.gr/ Προηγούμενο / Previous

     

     

     

     

     

     

  2. Απαιτείται ένας δίσκος οπτικής ακτίνας (CD-rom) για κάθε σταθμό εργασίας, όπου θα χρησιμοποιηθεί.Προηγούμενο / Previous

     

     

     

     

     

     

  3. Το CD-rom μπορεί να χρησιμοποιηθεί από όλους τους σταθμούς εργασίας, αν διαμοιραστεί (file sharing) η συσκευή ανάγνωσης των δίσκων οπτικής ακτίνας (CD-rom drive), όπως γίνεται με το εκπαιδευτικό λογισμικό “’21 εν πλω” και άλλα.Προηγούμενο / Previous

     

     

     

     

     

     

  4. Κατά την κρίση του διδάσκοντα.Προηγούμενο / Previous

     

     

     

     

     

     

 

  1. Κοιτάξτε και την ερμηνεία του ηλεκτρονικού λεξικού του Ιδρύματος Μανόλη Τριανταφυλλίδη στον Ηλεκτρονικό Κόμβο. Ενδιαφέρουν περισσότερο οι ερμηνείες I1 και I2.

φόρμα

ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ: [ιταλ. forma (στις σημ. š, šš, šV) < λατ. forma (πρβ. ελνστ. φόρμα `καλαπόδι΄ < λατ. forma, ίσως < αρχ. μορφή μέσω των ετρουσκικών)· φόρμ(α) -ίτσα]

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ: η , [fσrma] O25

ΣΗΜΑΣΙΕΣ:
0.
I1. η εξωτερική μορφή, το σχήμα με το οποίο εμφανίζεται κτ.

Παραδείγματα: Tο καπέλο τσαλακώθηκε κι έχασε τη φόρμα του. Tα μαλλιά της πήραν με το κούρεμα μια καινούρια φόρμα.

I2. το σύνολο των εκφραστικών μέσων ενός πνευματικού, καλλιτεχνικού έργου

Παραδείγματα: Kαλλιτεχνική / εικαστική / ποιητική / πλαστική / γλωσσική φόρμα. H αφηρημένη ζωγραφική έσπασε τις παλιές εκφραστικές φόρμες. Nέες μουσικές φόρμες.

II. καλή σωματική (αλλά και πνευματική και ψυχική) κατάσταση, διάθεση, που επιτρέπει υψηλό βαθμό απόδοσης

Παραδείγματα: O αθλητής / η ομάδα είναι / βρίσκεται σε φόρμα. ’σε αυτή την κουβέντα γι’ άλλη φορά, σήμερα δεν είμαι σε φόρμα.

III1. ειδική ενδυμασία (μονοκόμματη ή όχι) που φοριέται κατά τη διάρκεια γυμναστικών ασκήσεων ή προπονήσεων από αθλητές αλλά και γενικότερα

Παραδείγματα: O αναπληρωματικός παίκτης έβγαλε τη φόρμα του και ετοιμάστηκε να μπει στο παιχνίδι. Φορέσαμε τις φόρμες μας κι αρχίσαμε το τρέξιμο.

III1-1.

Παραδείγματα: φόρμα αδυνατίσματος.

III2. ειδική ενδυμασία εργαζομένων, συνήθ. μονοκόμματη, κατάλληλη ώστε να αντέχει στις φθορές και στο λέρωμα που συνεπάγονται ορισμένες δουλειές

Παραδείγματα: Eργατική φόρμα.

III3.

Παραδείγματα: (στρατ.) Στολή / φόρμα αγγαρείας*.

III4. ολόσωμο βρεφικό ρούχο. IV. ειδικό σκεύος το οποίο δίνει σε ένα υλικό όγκο και συγκεκριμένο σχήμα

Παραδείγματα: φόρμα του κέικ / του ψωμιού. Προηγούμενο / Previous

Γράψτε μου τη γνώμη σας / Any comments?

Αρχική Σελίδα / Home
Περιεχόμενα / Contents
Πάνω / Top
   Φύλλο Εργασίας                12.II.2001 Αναθεώρηση: 17.III.2003- Ανέστης Α. Σταυρίδης