Αρχική Σελίδα / Home
Περιεχόμενα / Contents
Κάτω / Down

Δοκιμές Διδασκαλίας

Σενάριο Μαθήματος

Νεοελληνική Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου

Ενότητα: 11, Έκφραση - Έκθεση: Επίσκεψη σ’ ένα μουσείο

Ε) ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:

ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ

  1. Αν δεν καταλαβαίνεις τι ακριβώς είναι κάποιο από τα μουσεία που αναφέρονται στο Λεξιλόγιο (“Επίσκεψη σ’ ένα μουσείο) του βιβλίου (σ. 201), ψάξε να βρεις το αντίστοιχό του σ’ αυτά που ακολουθούν.

Έπειτα τοποθέτησε το δείκτη του ποντικιού πάνω στον (κόκκινο) σύνδεσμο που το συνοδεύει και κάνε κλικ (με το αριστερό πλήκτρο του ποντικιού), για να μεταφερθείς στην ιστοσελίδα του μουσείου και να γνωρίσεις μερικά από τα εκθέματά του.

Μπορείς να επισκεφθείς τα παρακάτω μουσεία:

http://www.culture.gr/4/42/421/42101/42101o/g42101o1.html

http://www.culture.gr/2/21/212/21209m/g212im03.html

http://www.culture.gr/4/42/421/42101/42101o/g42101o1.html

http://www.culture.gr/4/42/421/42103/42103e/g42103e1.html

http://www.culture.gr/4/42/421/42103/42103m/g42103m1.html

(Μουσείο Ασιατικής Τέχνης, Κερκύρας)

http://www.culture.gr/2/21/211/21108m/g211hm02.html

http://www.culture.gr/4/42/422/42202/42202o/g42202o1.html

http://www.vrellis.org/gr/homegr.html

http://www.vrellis.org/gr/naypl.html

Μουσείο κέρινων ομοιωμάτων "Μαντάμ Τυσό"

http://www.madame-tussauds.com/  

http://www.culture.gr/4/42/421/42106/42106b/g42106b1.html

Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Λονδίνου

http://www.nhm.ac.uk

http://www.nhm.ac.uk/museum/lifegalleries/around/lgq1.html

http://www.moma.org

http://moma.org/collection/collection_highlights.html

http://www.culture.gr/2/21/214/21406m/g21406m.html

http://www.culture.gr/2/21/214/21406m/g214061m.html

http://www.louvre.fr/img/movies/ 17rc17_l.mov

  1. Τι είναι η χαρακτική; Αν κάνεις κλικ στις (κόκκινες) συνδέσεις που ακολουθούν θα δεις δύο χαρακτικά έργα (ή γκραβούρες), μια ξυλογραφία και μια χαλκογραφία.

Α. Τάσσος, Ψαράδες, ξυλογραφία, Μουσείο Χαρακτικής και Γραφικών Τεχνών

http://www.culture.gr/4/42/422/42202/42202i/00/lk02i003.jpg

Άλμπρεχτ Ντύρερ, Η μάχη του Αγίου Μιχαήλ εναντίον του δράκου, WM-Web Museum (Δικτυακό Μουσείο).

http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/durer/st-michel/st-michel.jpg

  1. Τι θα πει φόρμα στις τέχνες;

Ποια (ποιες) από τις ερμηνείες που προτείνει το λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής (Ιδρύματος Μ. Τριανταφυλλίδη) του Ηλεκτρονικού Κόμβου νομίζεις πως αντιστοιχεί /ούν καλύτερα στη σημασία της λέξης “φόρμα”, όταν αυτή χρησιμοποιείται ως όρος στις καλές τέχνες; Προσπάθησε να αντιστοιχίσεις τις δύο στήλες.

Λήμμα: “φόρμα”

Σημασίες

Παραδείγματα

  1. ειδική ενδυμασία (μονοκόμματη ή όχι) που φοριέται κατά τη διάρκεια γυμναστικών ασκήσεων ή προπονήσεων από αθλητές αλλά και γενικότερα
  2. ειδική ενδυμασία εργαζομένων, συνήθ. μονοκόμματη, κατάλληλη ώστε να αντέχει στις φθορές και στο λέρωμα που συνεπάγονται ορισμένες δουλειές
  3. η εξωτερική μορφή, το σχήμα με το οποίο εμφανίζεται κάτι
  4. καλή σωματική (αλλά και πνευματική και ψυχική) κατάσταση, διάθεση, που επιτρέπει υψηλό βαθμό απόδοσης
  5. ολόσωμο βρεφικό ρούχο.
  6. ειδικό σκεύος το οποίο δίνει σε ένα υλικό όγκο και συγκεκριμένο σχήμα
  7. το σύνολο των εκφραστικών μέσων ενός πνευματικού, καλλιτεχνικού έργου

Α. Άσε αυτή την κουβέντα γι’ άλλη φορά, σήμερα δεν είμαι σε φόρμα

Β. H αφηρημένη ζωγραφική έσπασε τις παλιές εκφραστικές φόρμες

Γ. Nέες μουσικές φόρμες

Δ. Tα μαλλιά της πήραν με το κούρεμα μια καινούρια φόρμα

Ε. Φορέσαμε τις φόρμες μας κι αρχίσαμε το τρέξιμο

ΣΤ. (στρατ.) Στολή / φόρμα αγγαρείας

Ζ. Eργατική φόρμα

Η. Kαλλιτεχνική / εικαστική / ποιητική / πλαστική / γλωσσική φόρμα

Θ. O αθλητής / η ομάδα είναι / βρίσκεται σε φόρμα

Ι. O αναπληρωματικός παίκτης έβγαλε τη φόρμα του και ετοιμάστηκε να μπει στο παιχνίδι

ΙΑ. Tο καπέλο τσαλακώθηκε κι έχασε τη φόρμα του

ΙΒ. φόρμα αδυνατίσματος

ΙΓ. φόρμα του κέικ / του ψωμιού

  1. Στις παρακάτω διευθύνσεις θα βρεις τρία γνωστά έργα του διάσημου κρητικού ζωγράφου Δομίνικου Θεοτοκόπουλου (El Greco). Πρόσεξε το σχήμα του σώματος στις μορφές που απεικονίζει. Μπορείς να κάνεις κάποια παρατήρηση σχετικά με τη φόρμα (σχήμα) τους και έπειτα γενικότερα για τη φόρμα των μορφών που ζωγραφίζει ο καλλιτέχνης;
  2. http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/greco/

“El Espolio” (Ο διαμελισμός των ιματίων του Χριστού) http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/greco/spoliation.jpg,
“Η Αγία Τριάδα” http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/greco/holy-trinity.jpg   
“Η προσκύνηση των βοσκών” http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/greco/shepherds.jpg
"Ο Ιησούς διώχνει τους εμπόρους από το ναό" http://www.kfki.hu/~arthp/art/g/greco_el/1596-600/08trader.jpg
"Λαοκόων" http://www.kfki.hu/~arthp/art/g/greco_el/1606-10/10laokoo.jpg  

  1. Η προτομή και ο ανδριάντας είναι και τα δύο είδη γλυπτών. Ποια είναι η διαφορά τους;

http://www.culture.gr/2/21/211/21119m/00/lk19m01b.jpg

[(έφιππος) του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, στο μέγαρο της Παλαιάς Βουλής]

http://www.culture.gr/2/21/213/21301n/g213an21.html

(του Λεωνίδα, στο μνημείο των Θερμοπυλών)

http://www.culture.gr/2/21/211/21114n/g211nn01.html

  1. Οι τοιχογραφίες και τα μωσαϊκά χρησιμοποιούνται για τη διακόσμηση τοίχων· σε τι διαφέρουν όμως; Πώς αλλιώς λέγεται το μωσαϊκό; Ποιο από τα δύο είδη μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για τη διακόσμηση δαπέδων;

Ανάκτορο της Κνωσού: http://www.culture.gr/2/21/211/21123n/g211wn01.html

(δελφίνια) http://www.culture.gr/2/21/211/21123n/00/lk23n01a.jpg

(ταυροκαθάψια) http://www.culture.gr/2/21/211/21123n/00/lk23n016.jpg

Ακρωτήρι Θήρας: http://www.culture.gr/2/21/211/21121a/g211ua08.html

(τοιχογραφία των ψαράδων) http://www.culture.gr/2/21/211/21121a/00/lk21a08f.jpg

(τοιχογραφίες με τις αντιλόπες) http://www.culture.gr/2/21/211/21121a/00/lk21a083.jpg

(τοιχογραφία της άνοιξης) http://www.culture.gr/2/21/211/21121a/00/lk21a085.jpg

Εθν. Αρχ. Μουσείο Αθηνών (τοιχογραφία από το Ακρωτήρι της Θήρας) http://www.culture.gr/2/21/214/21405m/00/lm05m054.jpg

Τοιχογραφίες από τάφους του αρχαιολογικού χώρου της Βεργίνας (κλικ στις συνδέσεις Βασιλικοί τάφοι, ο τάφος του Φιλίππου, ο τάφος του πρίγκιπα, ο κιβωτιόσχημος τάφος).) http://www.akalanthis.gr/arxaiologikos_tourismos.htm

Μονή Δαφνίου, Αττική http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/g212aa03.html

http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/00/lb01a032.jpg

http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/00/lb01a034.jpg

http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/00/lb01a037.jpg

http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/00/lb01a033.jpg

Μονή Οσίου Λουκά, Στειρίου Βοιωτίας: http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/g212aa02.html

http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/00/lb01a025.jpg

http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/00/lb01a024.jpg

http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/00/lb01a028.jpg

[Ιερά Μητρόπολη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας, Λάβαρο Επανάστασης Αγίας Λαύρας]

http://www.im-ka.gr/Pages/Mones/AgiasLavras.htm

[Μουσείο Μπενάκη]

http://www.benaki.gr/collections/greece/heirlooms/gr/

 

Πληροφορίες από το διαδίκτυο σχετικές με μερικές από τις ασκήσεις του βιβλίου.

  1. Επισκέψου την παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση. Ποια άσκηση του βιβλίου σου θα μπορούσε να συνοδεύεται μ’ αυτή την εικόνα;
  2. http://www.culture.gr/4/42/421/42107/42107g/00/lk07g001.jpg Θεόφιλος: Οδός Μυτιλήνης επί Τουρκοκρατίας το 1888.

  3. Παρακάτω θα βρεις μερικές πληροφορίες για τον καθηγητή αρχαιολογίας Μανόλη Ανδρόνικο, που αποκάλυψε τους βασιλικούς τάφους της Βεργίνας. Διάβασε και το απόσπασμα απ’ το κείμενό του που παραθέτει το βιβλίο (σσ. 207-8)
  4. Άσκηση παραγωγής λόγου για το σπίτι ή για το σχολείο:

    Συνεργαστείτε με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας σου, για να συγκεντρώσετε πληροφορίες σχετικά με τον καθηγητή Μ. Ανδρόνικο και την ανακάλυψή του, η οποία θεωρήθηκε από τις σημαντικότερες (αρχαιολογικές) του περασμένου αιώνα.

    Ένα μέλος της ομάδας μπορεί να συγκεντρώσει πληροφορίες για τη ζωή του και άλλος για μερικά από τα αρχαιολογικά ευρήματα που έφερε στο φως η σκαπάνη του.

    Τέλος, προσπαθήστε, καθένας από την ομάδα χωριστά, να περιγράψει από ένα από τα ευρήματα της ομάδας του καθηγητή (έτσι όπως αυτά παρουσιάζονται σε διάφορους δικτυακούς τόπους ή όπως μπορεί να τα γνωρίσατε σε κάποια επίσκεψή σας σε αρχαιολογικό χώρο ή μουσείο).

    Μη ξεχάσεις σε κάθε περίπτωση να αναφέρεις τις πηγές των πληροφοριών που συνέλεξες (να σημειώσεις, δηλαδή, πού τις βρήκες). Οι πληροφορίες αυτές μπορεί να προέρχονται από το διαδίκτυο ή από αλλού (π.χ. εγκυκλοπαίδεια).

    Άσκηση 1: (2) Η αποκάλυψη τον βασιλικών τάφων της Βεργίνας έγινε από τον καθηγητή της αρχαιολογίας Μανόλη Ανδρόνικο.

    http://www.culture.gr/2/21/211/21117a/g211qa04.html

    Για τις ανασκαφές στη Βεργίνα και τις Αιγές και την αποκάλυψη των βασιλικών τάφων της Μεγάλης Τούμπας (και του Φιλίππου Β΄), από τις μεγαλύτερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις του 20ου αιώνα.

    http://www.culture.gr/2/21/211/21117a/00/lk17a04i.jpg

    Τρισδιάστατη αναπαράσταση (μακέτα) του χώρου ανασκαφής και του εξωτερικού των τάφων.

    Στις παραπάνω διευθύνσεις μπορεί να βρει κάποιος ενδιαφέρουσες φωτογραφίες των τάφων και του υπόγειου κτιρίου που δημιουργήθηκε για τη διαφύλαξη των τοιχογραφιών και άλλων ευρημάτων...

    http://www.akalanthis.gr/arxaiologikos_tourismos.htm Τοιχογραφίες από τάφους του αρχαιολογικού χώρου της Βεργίνας (κλικ στις συνδέσεις Βασιλικοί τάφοι, ο τάφος του Φιλίππου, ο τάφος του πρίγκιπα, ο κιβωτιόσχημος τάφος.

    http://www.ancientgr.com/Unknown_Hellenic_History/Bergina1.htm Βασικές πληροφορίες για τις ανασκαφές στη Μεγάλη Τούμπα και τη σημασία της ανακάλυψης των ευρημάτων.

    http://www.enet.gr/past/1997/03/30/on-line/keimena/art/art3.htm Άρθρο της Εφημερίδας “Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία” (30-3-1997) για τα πέντε χρόνια (τότε) από το θάνατό του καθηγητή αρχαιολογίας Μανόλη Ανδρόνικου.

  5. Πότε ξεκίνησαν οι ανασκαφικές εργασίες από την ομάδα του καθηγητή Μ. Ανδρόνικου; Πότε ήρθαν στο φως τα σημαντικότερα ευρήματα; (Μπορείς εύκολα να βρεις την απάντηση σε κάποιον από τους παραπάνω συνδέσμους).

     

  6. Ποιο στοιχείο του προσώπου της Τζοκόντα στο πορτρέτο που ζωγράφισε ο Λεονάρντο ντα Βίντσι σε εντυπωσιάζει περισσότερο;
  7. Ξέρεις σε ποιο μουσείο του εξωτερικού φυλάσσεται;

    Γνωρίζεις άλλα περίφημα εκθέματα αυτού του μουσείου από τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό;

    Άσκηση 4: (2) Η Τζοκόντα του Λεονάρντο ντα Βίντσι...

    http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/vinci/joconde/joconde.jpg

  8. Τι άλλα εκθέματα μπορεί να παρατηρήσει κανείς συνήθως σε ένα μουσείο φυσικής ιστορίας;
  9. Άσκηση 4: (5) Στο μουσείο φυσικής ιστορίας υπάρχουν...

    Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Λονδίνου

    http://www.nhm.ac.uk

    http://www.nhm.ac.uk/museum/lifegalleries/around/lgq1.html

  10. Συζήτησε με τους συμμαθητές σου για τα έργα τέχνης που βρίσκονται σε ξένα μουσεία.
  11. Τι γνωρίζεις για τα “Μάρμαρα του Παρθενώνα;”

    Κείμενο 4: Ελληνικοί θησαυροί σε ξένα μουσεία

    http://www.culture.gr/6/68/682/index_gr.html

    Το επίσημο site του Υπουργείου Πολιτισμού.

    http://www.damon.gr/marmara

    http://www.greece.org/parthenon/marmara/index.htm

    Μπορείς να βρεις πληροφορίες σχετικά με το θέμα των “Μαρμάρων του Παρθενώνα” και πιο κάτω, στην εικονική περιήγηση Γ. Εκεί επιπλέον παρουσιάζεται η “άλλη άποψη” γι’ αυτά (στα αγγλικά).

  12. Μερικοί ονομάζουν τον Τζόρτζιο ντε Κίρικο Βολιώτη. Στην πραγματικότητα είναι ζωγράφος ιταλικής καταγωγής. Έζησε όμως μεγάλο μέρος της παιδικής του ηλικίας στο Βόλο, όπου ο μηχανικός πατέρας του Ερνέστο κατασκεύασε το τρενάκι του Πηλίου [διάβασε και το απόσπασμα κειμένου του στο βιβλίο (κείμενο 6, σ. 211)].
  13. Το σίγουρο είναι πως διακρίνει κανείς εύκολα τις επιρροές του ελληνικού πολιτισμού (και μάλιστα του κλασικού) στις δημιουργίες του. Μπορείς να τις εντοπίσεις κι εσύ σε κάποιο έργο του (πίνακα ή γλυπτό) κι έπειτα να προσπαθήσεις να το περιγράψεις στους συμμαθητές σου;

    Κείμενο 6: Μια έκθεση ζωγραφικής, του Τζόρτζιο ντε Κίρικο

    http://www.mcs.csuhayward.edu/~malek/Chirico.html Εννιά ενδεικτικά ζωγραφικά έργα του.

    http://www.artchive.com/artchive/D/de_chirico.html Δεκατέσσερις πίνακες.

    http://www.dechirico.org/ το επίσημο site του καλλιτέχνη (στα ιταλικά)· παρουσιάζονται μικρές φωτογραφίες έργων του (και γλυπτών).

    Εικονικές επισκέψεις σε δικτυακούς τόπους διάσημων μουσείων.

  14. Το διαδίκτυο δίνει τη δυνατότητα επίσκεψης σε πάρα πολλά διάσημα ή λιγότερο γνωστά μουσεία του κόσμου.

Επίλεξε μια απ’ αυτές που προτείνονται παρακάτω ή οργάνωσε τη δική σου επίσκεψη στο μουσείο που επιθυμείς εσύ να γνωρίσεις.

Μπορείς να ψάξεις για τη δικτυακή διεύθυνσή του σε μια μηχανή αναζήτησης πληροφοριών στο διαδίκτυο (π.χ. www.google.com - www.alltheweb.com - www.in.gr), αν πληκτρολογήσεις (στα αγγλικά συνήθως) το όνομά του στο “ενεργό πεδίο” που θα υπάρχει σε εμφανές σημείο της ιστοσελίδας.

Καταλόγους των μουσείων της Ελλάδας μπορείς να βρεις στη διεύθυνση του δικτυακού τόπου του Υπουργείου Πολιτισμού www.culture.gr και συγκεκριμένα: αλφαβητικό κατάλογο στη διεύθυνση http://www.culture.gr/2/21/toc/museums_gr.html και θεματικό στο http://www.culture.gr/2/21/toc/katalog_gr.html .

Μετά από την επίσκεψη γράψε τρία πλεονεκτήματα και τρία μειονεκτήματα μιας τέτοιας εικονικής περιήγησης. Στη συνέχεια συζητήστε στην τάξη με τις υπόλοιπες ομάδες γι’ αυτό το θέμα.

Α. Μουσείο Λούβρου (Παρίσι, Γαλλία):

 

Β. Μουσείο Ερμιτάζ (Αγία Πετρούπολη, Ρωσική Ομοσπονδία):

 

Γ. Βρετανικό Μουσείο (Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο):

 

Δ. Μητροπολιτικό Μουσείο (Νέα Υόρκη, Η.Π.Α.):

 

Ε. Web Museum (Διαδικτυακό – Ηλεκτρονικό Μουσείο):

 

ΣΤ. Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (Ίδρυμα Γουλανδρή, Αθήνα):

 

Ζ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (Αθήνα):

 

Η. Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης:

 

Θ. Εκπαιδευτικό λογισμικό “Ηρόδοτος” (Ι.Ε.Λ.):

Στον προορισμό “Δελφοί” (από “τα Ταξίδια του Ηροδότου” υπάρχει ένα εικονικό μουσείο, με εκθέματα από τον αρχαιολογικό χώρο (και το μουσείο) των Δελφών.

 

Ι. CD-rom “Αρχαιομανία” (περιοδικό ROM, έκδ. Λαμπράκη):

Μπορεί κάποιος να επιλέξει περιηγήσεις σε διάφορα εικονικά ελληνικά μουσεία.

  1. ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Συνεργαστείτε με άλλες ομάδες συμμαθητών σας, για να συγκεντρώσετε υλικό που σας ενδιαφέρει από το διαδίκτυο (π.χ. καλλιτεχνικά έργα) με σκοπό να δημιουργήσετε, ως τμήμα, το δικό σας δικτυακό μουσείο, το οποίο θα μπορεί να επισκεφθεί κανείς με κατάλληλο σύνδεσμο από την ιστοσελίδα του σχολείου σας. Φυσικά μπορείτε να φωτογραφίσετε ή να σαρώσετε (σκανάρετε) ή ακόμη να δημιουργήσετε εσείς οι ίδιοι το υλικό που θα αποτελέσει τα εκθέματα της συλλογής σας.

Πρώτα πρέπει να επιλέξετε το θέμα της συλλογής. Μπορεί να είναι σχετικό με την πόλη ή το χωριό σας, με κάποιο μάθημα ή με κάποιον καλλιτέχνη που αποδέχεστε από κοινού...

Έπειτα θα πρέπει να οργανώσετε αυτό το υλικό (πώς θα το παρουσιάσετε, σε ποιες κατηγορίες θα κατατάξετε τα εκθέματα που συλλέξατε, θα πρέπει να συντάξετε τα κείμενα που θα τα συνοδεύουν) και να σχεδιάσετε τον δικτυακό σας τόπο.

Τέλος, μάλλον θα χρειαστείτε τη βοήθεια του καθηγητή του μαθήματος της πληροφορικής (ή κάποιου άλλου) για να δημιουργήσετε μαζί του την ιστοσελίδα όπου θα δημοσιεύσετε την εργασία σας.

Καλή επιτυχία!

Γράψτε μου τη γνώμη σας / Any comments?

Αρχική Σελίδα / Home
Περιεχόμενα / Contents
Πάνω / Top
               12.II.2001 Αναθεώρηση: 17.III.2003- Ανέστης Α. Σταυρίδης