Δοκιμές Διδασκαλίας
Νεοελληνική Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου
Ενότητα: 11, Έκφραση - Έκθεση: Επίσκεψη σ’ ένα μουσείο
Ε) ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΛΕΞΙΛΟΓΙΟΈπειτα τοποθέτησε το δείκτη του ποντικιού πάνω στον (κόκκινο) σύνδεσμο που το συνοδεύει και κάνε κλικ (με το αριστερό πλήκτρο του ποντικιού), για να μεταφερθείς στην ιστοσελίδα του μουσείου και να γνωρίσεις μερικά από τα εκθέματά του.
Μπορείς να επισκεφθείς τα παρακάτω μουσεία:
http://www.culture.gr/4/42/421/42101/42101o/g42101o1.html
http://www.culture.gr/2/21/212/21209m/g212im03.html
http://www.culture.gr/4/42/421/42101/42101o/g42101o1.html
http://www.culture.gr/4/42/421/42103/42103e/g42103e1.html
http://www.culture.gr/4/42/421/42103/42103m/g42103m1.html(Μουσείο Ασιατικής Τέχνης, Κερκύρας)
http://www.culture.gr/2/21/211/21108m/g211hm02.html
http://www.culture.gr/4/42/422/42202/42202o/g42202o1.html
http://www.vrellis.org/gr/homegr.html http://www.vrellis.org/gr/naypl.htmlΜουσείο κέρινων ομοιωμάτων "Μαντάμ Τυσό"
http://www.madame-tussauds.com/
http://www.culture.gr/4/42/421/42106/42106b/g42106b1.htmlΜουσείο Φυσικής Ιστορίας Λονδίνου
http://www.nhm.ac.uk http://www.nhm.ac.uk/museum/lifegalleries/around/lgq1.html
http://www.moma.org http://moma.org/collection/collection_highlights.html
http://www.culture.gr/2/21/214/21406m/g21406m.html http://www.culture.gr/2/21/214/21406m/g214061m.html
http://www.louvre.fr/img/movies/ 17rc17_l.mov
Α. Τάσσος, Ψαράδες, ξυλογραφία, Μουσείο Χαρακτικής και Γραφικών Τεχνών
http://www.culture.gr/4/42/422/42202/42202i/00/lk02i003.jpgΆλμπρεχτ Ντύρερ, Η μάχη του Αγίου Μιχαήλ εναντίον του δράκου, WM-Web Museum (Δικτυακό Μουσείο)
. http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/durer/st-michel/st-michel.jpg
Ποια (ποιες) από τις ερμηνείες που προτείνει το λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής (Ιδρύματος Μ. Τριανταφυλλίδη) του Ηλεκτρονικού Κόμβου νομίζεις πως αντιστοιχεί /ούν καλύτερα στη σημασία της λέξης “φόρμα”, όταν αυτή χρησιμοποιείται ως όρος στις καλές τέχνες; Προσπάθησε να αντιστοιχίσεις τις δύο στήλες.
Λήμμα: “φόρμα” |
|
Σημασίες |
Παραδείγματα |
|
|
“El Espolio” (Ο διαμελισμός των ιματίων του Χριστού) http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/greco/spoliation.jpg,
“Η Αγία Τριάδα” http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/greco/holy-trinity.jpg
“Η προσκύνηση των βοσκών” http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/greco/shepherds.jpg
"Ο Ιησούς διώχνει τους εμπόρους από το ναό" http://www.kfki.hu/~arthp/art/g/greco_el/1596-600/08trader.jpg
"Λαοκόων" http://www.kfki.hu/~arthp/art/g/greco_el/1606-10/10laokoo.jpg
http://www.culture.gr/2/21/211/21119m/00/lk19m01b.jpg
[(έφιππος) του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, στο μέγαρο της Παλαιάς Βουλής]
http://www.culture.gr/2/21/213/21301n/g213an21.html(του Λεωνίδα, στο μνημείο των Θερμοπυλών)
http://www.culture.gr/2/21/211/21114n/g211nn01.html
Ανάκτορο της Κνωσού: http://www.culture.gr/2/21/211/21123n/g211wn01.html
(δελφίνια) http://www.culture.gr/2/21/211/21123n/00/lk23n01a.jpg
(ταυροκαθάψια) http://www.culture.gr/2/21/211/21123n/00/lk23n016.jpg
Ακρωτήρι Θήρας:
http://www.culture.gr/2/21/211/21121a/g211ua08.html(τοιχογραφία των ψαράδων) http://www.culture.gr/2/21/211/21121a/00/lk21a08f.jpg
(τοιχογραφίες με τις αντιλόπες) http://www.culture.gr/2/21/211/21121a/00/lk21a083.jpg
(τοιχογραφία της άνοιξης) http://www.culture.gr/2/21/211/21121a/00/lk21a085.jpg
Εθν. Αρχ. Μουσείο Αθηνών (τοιχογραφία από το Ακρωτήρι της Θήρας
) http://www.culture.gr/2/21/214/21405m/00/lm05m054.jpgΤοιχογραφίες από τάφους του αρχαιολογικού χώρου της Βεργίνας (κλικ στις συνδέσεις Βασιλικοί τάφοι, ο τάφος του Φιλίππου, ο τάφος του πρίγκιπα, ο κιβωτιόσχημος τάφος).
) http://www.akalanthis.gr/arxaiologikos_tourismos.htm
Μονή Δαφνίου, Αττική http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/g212aa03.html
http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/00/lb01a032.jpg http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/00/lb01a034.jpg http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/00/lb01a037.jpg http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/00/lb01a033.jpgΜονή Οσίου Λουκά, Στειρίου Βοιωτίας:
http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/g212aa02.html http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/00/lb01a025.jpg http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/00/lb01a024.jpg http://www.culture.gr/2/21/212/21201a/00/lb01a028.jpg
[Ιερά Μητρόπολη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας, Λάβαρο Επανάστασης Αγίας Λαύρας]
http://www.im-ka.gr/Pages/Mones/AgiasLavras.htm[Μουσείο Μπενάκη]
http://www.benaki.gr/collections/greece/heirlooms/gr/
Πληροφορίες από το διαδίκτυο σχετικές με μερικές από τις ασκήσεις του βιβλίου.
Άσκηση παραγωγής λόγου για το σπίτι ή για το σχολείο:
Συνεργαστείτε με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας σου, για να συγκεντρώσετε πληροφορίες σχετικά με τον καθηγητή Μ. Ανδρόνικο και την ανακάλυψή του, η οποία θεωρήθηκε από τις σημαντικότερες (αρχαιολογικές) του περασμένου αιώνα.
Ένα μέλος της ομάδας μπορεί να συγκεντρώσει πληροφορίες για τη ζωή του και άλλος για μερικά από τα αρχαιολογικά ευρήματα που έφερε στο φως η σκαπάνη του.
Τέλος, προσπαθήστε, καθένας από την ομάδα χωριστά, να περιγράψει από ένα από τα ευρήματα της ομάδας του καθηγητή (έτσι όπως αυτά παρουσιάζονται σε διάφορους δικτυακούς τόπους ή όπως μπορεί να τα γνωρίσατε σε κάποια επίσκεψή σας σε αρχαιολογικό χώρο ή μουσείο).
Μη ξεχάσεις σε κάθε περίπτωση να αναφέρεις τις πηγές των πληροφοριών που συνέλεξες (να σημειώσεις, δηλαδή, πού τις βρήκες). Οι πληροφορίες αυτές μπορεί να προέρχονται από το διαδίκτυο ή από αλλού (π.χ. εγκυκλοπαίδεια).
Άσκηση 1: (2) Η αποκάλυψη τον βασιλικών τάφων της Βεργίνας έγινε από τον καθηγητή της αρχαιολογίας Μανόλη Ανδρόνικο.
http://www.culture.gr/2/21/211/21117a/g211qa04.htmlΓια τις ανασκαφές στη Βεργίνα και τις Αιγές και την αποκάλυψη των βασιλικών τάφων της Μεγάλης Τούμπας (και του Φιλίππου Β΄), από τις μεγαλύτερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις του 20ου αιώνα.
http://www.culture.gr/2/21/211/21117a/00/lk17a04i.jpgΤρισδιάστατη αναπαράσταση (μακέτα) του χώρου ανασκαφής και του εξωτερικού των τάφων.
Στις παραπάνω διευθύνσεις μπορεί να βρει κάποιος ενδιαφέρουσες φωτογραφίες των τάφων και του υπόγειου κτιρίου που δημιουργήθηκε για τη διαφύλαξη των τοιχογραφιών και άλλων ευρημάτων...
http://www.akalanthis.gr/arxaiologikos_tourismos.htm Τοιχογραφίες από τάφους του αρχαιολογικού χώρου της Βεργίνας (κλικ στις συνδέσεις Βασιλικοί τάφοι, ο τάφος του Φιλίππου, ο τάφος του πρίγκιπα, ο κιβωτιόσχημος τάφος. http://www.ancientgr.com/Unknown_Hellenic_History/Bergina1.htm Βασικές πληροφορίες για τις ανασκαφές στη Μεγάλη Τούμπα και τη σημασία της ανακάλυψης των ευρημάτων. http://www.enet.gr/past/1997/03/30/on-line/keimena/art/art3.htm Άρθρο της Εφημερίδας “Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία” (30-3-1997) για τα πέντε χρόνια (τότε) από το θάνατό του καθηγητή αρχαιολογίας Μανόλη Ανδρόνικου.
Ξέρεις σε ποιο μουσείο του εξωτερικού φυλάσσεται;
Γνωρίζεις άλλα περίφημα εκθέματα αυτού του μουσείου από τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό;
Άσκηση 4: (2) Η Τζοκόντα του Λεονάρντο ντα Βίντσι...
http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/vinci/joconde/joconde.jpg Τι άλλα εκθέματα μπορεί να παρατηρήσει κανείς συνήθως σε ένα μουσείο φυσικής ιστορίας; Άσκηση 4: (5) Στο μουσείο φυσικής ιστορίας υπάρχουν...Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Λονδίνου
http://www.nhm.ac.uk http://www.nhm.ac.uk/museum/lifegalleries/around/lgq1.html Συζήτησε με τους συμμαθητές σου για τα έργα τέχνης που βρίσκονται σε ξένα μουσεία. Τι γνωρίζεις για τα “Μάρμαρα του Παρθενώνα;” Κείμενο 4: Ελληνικοί θησαυροί σε ξένα μουσεία http://www.culture.gr/6/68/682/index_gr.htmlΤο επίσημο site του Υπουργείου Πολιτισμού.
http://www.damon.gr/marmara http://www.greece.org/parthenon/marmara/index.htm Μπορείς να βρεις πληροφορίες σχετικά με το θέμα των “Μαρμάρων του Παρθενώνα” και πιο κάτω, στην εικονική περιήγηση Γ. Εκεί επιπλέον παρουσιάζεται η “άλλη άποψη” γι’ αυτά (στα αγγλικά). Μερικοί ονομάζουν τον Τζόρτζιο ντε Κίρικο Βολιώτη. Στην πραγματικότητα είναι ζωγράφος ιταλικής καταγωγής. Έζησε όμως μεγάλο μέρος της παιδικής του ηλικίας στο Βόλο, όπου ο μηχανικός πατέρας του Ερνέστο κατασκεύασε το τρενάκι του Πηλίου [διάβασε και το απόσπασμα κειμένου του στο βιβλίο (κείμενο 6, σ. 211)]. Το σίγουρο είναι πως διακρίνει κανείς εύκολα τις επιρροές του ελληνικού πολιτισμού (και μάλιστα του κλασικού) στις δημιουργίες του. Μπορείς να τις εντοπίσεις κι εσύ σε κάποιο έργο του (πίνακα ή γλυπτό) κι έπειτα να προσπαθήσεις να το περιγράψεις στους συμμαθητές σου; Κείμενο 6: Μια έκθεση ζωγραφικής, του Τζόρτζιο ντε Κίρικο http://www.mcs.csuhayward.edu/~malek/Chirico.html Εννιά ενδεικτικά ζωγραφικά έργα του. http://www.artchive.com/artchive/D/de_chirico.html Δεκατέσσερις πίνακες. http://www.dechirico.org/ το επίσημο site του καλλιτέχνη (στα ιταλικά)· παρουσιάζονται μικρές φωτογραφίες έργων του (και γλυπτών). Εικονικές επισκέψεις σε δικτυακούς τόπους διάσημων μουσείων.Επίλεξε μια απ’ αυτές που προτείνονται παρακάτω ή οργάνωσε τη δική σου επίσκεψη στο μουσείο που επιθυμείς εσύ να γνωρίσεις.
Μπορείς να ψάξεις για τη δικτυακή διεύθυνσή του σε μια μηχανή αναζήτησης πληροφοριών στο διαδίκτυο (π.χ. www.google.com - www.alltheweb.com - www.in.gr), αν πληκτρολογήσεις (στα αγγλικά συνήθως) το όνομά του στο “ενεργό πεδίο” που θα υπάρχει σε εμφανές σημείο της ιστοσελίδας.
Καταλόγους των μουσείων της Ελλάδας μπορείς να βρεις στη διεύθυνση του δικτυακού τόπου του Υπουργείου Πολιτισμού www.culture.gr και συγκεκριμένα: αλφαβητικό κατάλογο στη διεύθυνση http://www.culture.gr/2/21/toc/museums_gr.html και θεματικό στο http://www.culture.gr/2/21/toc/katalog_gr.html .
Μετά από την επίσκεψη γράψε τρία πλεονεκτήματα και τρία μειονεκτήματα μιας τέτοιας εικονικής περιήγησης. Στη συνέχεια συζητήστε στην τάξη με τις υπόλοιπες ομάδες γι’ αυτό το θέμα.
Α. Μουσείο Λούβρου (Παρίσι, Γαλλία):
Β. Μουσείο Ερμιτάζ (Αγία Πετρούπολη, Ρωσική Ομοσπονδία):
Γ. Βρετανικό Μουσείο (Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο):
Δ. Μητροπολιτικό Μουσείο (Νέα Υόρκη, Η.Π.Α.):
Ε. Web Museum (Διαδικτυακό – Ηλεκτρονικό Μουσείο):
ΣΤ. Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (Ίδρυμα Γουλανδρή, Αθήνα):
Ζ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (Αθήνα):
Η. Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης:
Θ. Εκπαιδευτικό λογισμικό “Ηρόδοτος” (Ι.Ε.Λ.):
Στον προορισμό “Δελφοί” (από “τα Ταξίδια του Ηροδότου” υπάρχει ένα εικονικό μουσείο, με εκθέματα από τον αρχαιολογικό χώρο (και το μουσείο) των Δελφών.
Ι. CD-rom “Αρχαιομανία” (περιοδικό ROM, έκδ. Λαμπράκη):
Μπορεί κάποιος να επιλέξει περιηγήσεις σε διάφορα εικονικά ελληνικά μουσεία.
Συνεργαστείτε με άλλες ομάδες συμμαθητών σας, για να συγκεντρώσετε υλικό που σας ενδιαφέρει από το διαδίκτυο (π.χ. καλλιτεχνικά έργα) με σκοπό να δημιουργήσετε, ως τμήμα, το δικό σας δικτυακό μουσείο, το οποίο θα μπορεί να επισκεφθεί κανείς με κατάλληλο σύνδεσμο από την ιστοσελίδα του σχολείου σας. Φυσικά μπορείτε να φωτογραφίσετε ή να σαρώσετε (σκανάρετε) ή ακόμη να δημιουργήσετε εσείς οι ίδιοι το υλικό που θα αποτελέσει τα εκθέματα της συλλογής σας.
Πρώτα πρέπει να επιλέξετε το θέμα της συλλογής. Μπορεί να είναι σχετικό με την πόλη ή το χωριό σας, με κάποιο μάθημα ή με κάποιον καλλιτέχνη που αποδέχεστε από κοινού...
Έπειτα θα πρέπει να οργανώσετε αυτό το υλικό (πώς θα το παρουσιάσετε, σε ποιες κατηγορίες θα κατατάξετε τα εκθέματα που συλλέξατε, θα πρέπει να συντάξετε τα κείμενα που θα τα συνοδεύουν) και να σχεδιάσετε τον δικτυακό σας τόπο.
Τέλος, μάλλον θα χρειαστείτε τη βοήθεια του καθηγητή του μαθήματος της πληροφορικής (ή κάποιου άλλου) για να δημιουργήσετε μαζί του την ιστοσελίδα όπου θα δημοσιεύσετε την εργασία σας.
Καλή επιτυχία!