ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

 ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α

Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΣΚΟΠΟΙ ΤΗΣ

1. Η έννοια της Εκπαίδευσης

2. Μεταβλητοί σκοποί της Εκπαίδευσης

3. Διαχρονικοί σκοποί της Εκπαίδευσης

α. Μορφωτικοί σκοποί

β. Κοινωνικοί σκοποί

γ. Πολιτιστικοί σκοποί

4. Παράγοντες που επιδρούν στη διαµόρφωση των σκοπών της Εκπαίδευσης

α. Πολιτικοί παράγοντες

β. Κοινωνικοί παράγοντες

γ. Οικονοµικοί παράγοντες

δ. Πολιτιστικοί παράγοντες

ε. Ρεύµατα, ιδιοµορφίες και ανάγκες της συγκεκριµένης χρονικής, πολιτιστικής ή πολιτι­κής στιγµής  

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β

Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΠΡΑΞΗ

1. Μάθηση και διδασκαλία

1.1. Η διαδικασία της μάθησης

1.2. Στρατηγικές διδασκαλίας

1.3. Μορφές διδασκαλίας και μάθησης

1.4. Το σύγχρονο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (ΑΠΣ) - Curriculum

2. Τρόποι και Στρατηγικές Εφαρμογής

2.1. Στόχοι του σχολείου – Δράσεις

2.2. Στόχοι και τεχνικές διδασκαλίας

2.2.1. Η παιδαγωγική αναπροσαρμογή της διδακτικής

2.2.2. Σύγχρονες Μέθοδοι Διδασκαλίας

2.2.3. Προσδιορισμός των μαθησιακών πεδίων – Διδακτικές και Παιδαγωγικές Απολή­ξεις

2.2.4. Σχεδιασμός – Οργάνωση – Προετοιμασία μαθήματος

                        2.2.5. Το διδακτικό σενάριο

2.2.6. Διδακτικοί και παιδαγωγικοί στό­χοι – Λειτουργικό πλαίσιο και παράμετροι του σεναρίου

2.2.7. Επίπεδα Διδακτικού Σχεδιασμού

               2.2.8. Μέθοδοι διδασκαλίας

α. Διάλεξη

β. Επίδειξη

γ. Προγραμματισμένη Διδασκαλία

δ. Συζήτηση

ε. Ιδεοθύελλα

στ. Υπόδυση Ρόλων

ζ. Μελέτες / Ερευνητικές Εργασίες (Μέθοδος Project)

η. Επίλυση Προβλήματος

                        2.2.9. Ενεργητική μάθηση - Ο ρόλος της «δράσης» στη μάθηση

2.2.10. Συνεργατική μάθηση

α. Τα ουσιώδη στοιχεία της συνεργατικής μάθησης

β. Προγραμματισμός ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας

γ. Κριτήρια ελέγχου ομαδικής εργασίας

δ. Το θέμα

ε. Στάδια διαδικασίας της εργασίας

                                    2.2.11. Βιωματική – Επικοινωνιακή Διδασκαλία

2.2.12. Διερευνητική Μάθηση – Είδη ως προς τη Διαφοροποίηση Βαθμού Καθοδήγησης

                              a. Στρατηγική Δομημένης Διερεύνησης

β. Στρατηγική Κατευθυνόμενης Διερεύνησης

                           γ. Το Διδακτικό Πλαίσιο της Φθίνουσας Καθοδήγησης

2.2.13. Σύνδεση των νέων πληροφοριών µε τις προϋπάρχουσες γνώσεις

                  2.2.14. Εννοιοκεντρική προσέγγιση σε διαθεματικό πλαίσιο

2.2.15. Στρατηγικές  για τη Διδασκαλία Εννοιών και Γενικεύσεων

α. Στρατηγική Επαγωγικής Διδασκαλίας

                           β. Στρατηγική Απαγωγικής Διδασκαλίας

γ. Στρατηγική Επαγωγικο-απαγωγικής Διδασκαλίας

2.2.16. Από την εννοιολογική γνώση στη διαθεματική προσέγγιση

2.2.17. Διαθεματικότητα και Διεπιστημονικότητα

2.2.18. Διαθεµατική Προσέγγιση – Ολιστική προσέγγιση της γνώσης

2.2.19. Διαδικαστική Γνώση

2.2.20. Πολλαπλές Οπτικές

2.2.21. Τεχνικές Θεάτρου στην Εκπαίδευση – Εκπαιδευτικό Δράμα

Τρόποι με τους οποίους οι τεχνικές του θεάτρου αναπτύσσουν τη δημιουργική και κριτική σκέψη

Καθοδηγημένη φαντασία – Δραματοποιημένη Αφήγηση

Αυτοσχεδιασμός    

Παιχνίδι ρόλου – Συνάντηση

Παγωμένη εικόνα – Ανίχνευση της σκέψης και της κοινωνικής κατάστασης     

Συλλογικός Χαρακτήρας   

Γραφή σε Ρόλο   

                        2.2.22. Η επίλυση προβλημάτων

                        2.2.23. Το «λάθος» ως δυναμικό στοιχείο της μαθησιακής διαδικασίας

2.2.24. Ο ρόλος των ερωτήσεων στην απόκτηση μεταγνώσης

2.2.25. Εννοιολογικοί χάρτες

2.2.26. Διδακτική αξιοποίηση της εικόνας

2.2.27. Αξιοποίηση πολυτροπικών κειμένων

2.2.28. Ο «Αλφαβητισμός της εικόνας»

2.2.29. Η «ενσυναίσθηση» ή «συναισθηματική ταύτιση» (empathy)

2.2.30. Η Εκμάθηση αξιοποίησης υπερκειμένου ή υπερμέσου

            α. Ποικιλία δυνατών δρομολογίων

β. Ελευθερία διαδρομής και έλεγχος από τον μαθητευόμενο

2.2.31. Η μεταγνώση (metacognition)

α. Διδασκαλία των βασικών μεταγνωστικών στρατηγικών: Τεχνικές μάθησης κατά τον Wong

β. Γενικές στρατηγικές βελτίωσης των μεταγνωστικών δεξιοτήτων και ικανοτήτων

2.2.32. Αυτορρύθμιση – Αναστοχασμός

2.2.33. Η κοινωνιογνωστική μάθηση

Συστατικά στοιχεία της συνεργατικής μάθησης 

                        2.2.34. Το ψυχολογικό και κοινωνικό κλίμα της τάξης

2.2.35. Συνεργασία εκπαιδευτικών και γονέων

2.2.36. Ευρύτερη συνεργασία 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ γ

Η επικοινωνιακή προσέγγιση της γλώσσας

Εισαγωγή

1. Επικοινωνιακή-Κειμενοκεντρική προσέγγιση

2. Καλλιέργεια του προφορικού λόγου κατά τη μαθησιακή διαδικασία

Ενδεικτικές ασκήσεις καλλιέργειας προφορικού λόγου

3. Θεωρία των Κειμενικών Ειδών και Εγγραμματισμός

3.1. Κείμενο

3.2. Κειμενικά είδη

3.3. Ταξινομήσεις των κειμενικών ειδών

α. Επιχειρηματικός λόγος

β. Περιγραφικά κείμενα

Αντικειμενική περιγραφή

Υποκειμενική περιγραφή

γ. Αφηγηματικός λόγος

3.4. Γραμματική των κειμενικών ειδών

4. Κριτική προσπέλαση κειμένου

5. Η διαφοροποιημένη διδασκαλία στην παραγωγή γραπτού λόγου

6. Δημιουργική Γραφή

7. Η ολιστική προσέγγιση της γλώσσας (whole language approach)

8. Αποτελεσματικότερη κατανόηση ενός κειμένου

8.1. Περιγραφή της αναγνωστικής ικανότητας

8.2. Αναγνωστική διαδικασία από τη βάση προς την κορυφή

8.3. Αναγνωστική διαδικασία από την κορυφή προς τη βάση

9. Στάδια για την αποτελεσματικότερη κατανόηση ενός κειμένου (μητρικής αλλά και ξένης γλώσσας)

9.1. Προ-αναγνωστικό στάδιο (σύνδεση προφορικού - γραπτού λόγου)

9.2. Αναγνωστικό στάδιο

10. Στρατηγικές νοηματικής προσπέλασης ενός κειμένου

α. Ερωτήσεις Περιεχομένου

β. Διευκρινιστικές Ερωτήσεις

γ. Σύνθεση Περίληψης

δ. Διατύπωση Προβλέψεων

ε. Ανάπτυξη λεξιλογίου

στ. Κυριολεκτική κατανόηση

ζ. Ερμηνευτική κατανόηση

η. Κριτική κατανόηση

θ. Αντανάκλαση- Αποτίμηση

ι. Μετα-αναγνωστικό στάδιο

11. Προϋποθέσεις για τον σχεδιασμό δραστηριοτήτων παραγωγής γραπτού λόγου

11.1. Θέμα (topic - content)

11.2. Σκοπός συγγραφής (intentionality)

11.3. Αποδέκτης του μηνύματος

11.4. Καταστασιακότητα (situationality)

11.5. Κειμενικό είδος (genre)

12. Στάδια παραγωγής γραπτού λόγου

12.1. Προσυγγραφικό Στάδιο - Συγγραφή προσχεδίου

α. Φάση Αυθεντικοποίησης Κειμένου

β. Φάση Παραγωγής Ιδεών

γ. Φάση Οργάνωσης Ιδεών

               δ. Συλλογή του υλικού

ε. Οργάνωση του υλικού

12.2. Κυρίως Συγγραφικό Στάδιο - συγγραφή της πρώτης κειμενικής εκδοχής

12.3. Μετασυγγραφικό στάδιο αυτοαξιολόγησης της πρώτης κειμενικής συγγραφής

Αναθεώρηση του προσχεδίου

13. Διδασκαλία του λεξιλογίου

14. Διαισθητική προσέγγιση των γραμματικών δομών

15. Στρατηγικές σύνοψης

Τεχνικές παράφρασης

Τεχνικές πύκνωσης

Περίληψη και έκταση

Περίληψη και διάγραμμα

Περίληψη και πλαγιότιτλοι

16. Η αξιολόγηση παραγωγής γραπτού λόγου

17. Σύγχρονες τεχνολογικές δυνατότητες

19.1. Aξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας

19.2. Wikis και Blogs – Ανάρτηση εγγράφων στο Διαδίκτυο

18. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού

 ΚΕΦΑΛΑΙΟ δ

Διαφοροποίηση Διδασκαλίας – Μάθησης:

Από τη Θεωρία στην Πράξη

Εισαγωγή

1. Διαφοροποιημένη παιδαγωγική και διδασκαλία

2. Θεωρητικό υπόβαθρο

3. Tι είναι διαφοροποίηση

4. Είδη διαφοροποίησης

5. Διαφοροποίηση στην πράξη

 ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε

ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ

ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

1. Το Διαπολιτισμικό Μοντέλο

2. Διαπολιτισμική Παιδαγωγική

3. Διαπολιτισμική Παιδαγωγική και Σχολικά Μαθήματα

4. Διαπολιτισμική Παιδαγωγική και Φιλολογικά Μαθήματα

4.1. Διαπολιτισμική Αγωγή / Εκπαίδευση και Λογοτεχνία

Μέσα και μέθοδοι διαπολιτισμικής προσέγγισης της λογοτεχνίας

4.2. Διαπολιτισμική Αγωγή / Εκπαίδευση και Γλώσσα

α. Γλωσσικό μάθημα και ανομοιογένεια των μαθητών στις τάξεις

β. Διδακτικές δραστηριότητες παραγωγής λόγου

γ. Δραστηριότητες δομής

         4.3. Διαπολιτισμική Αγωγή / Εκπαίδευση και Ιστορία, Τοπική Ιστορία

5. Διαπολιτισμική Αγωγή / Εκπαίδευση: Σχέσεις εκπαιδευτικών – μαθητών

Ο εκπαιδευτικός στην τάξη

 ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ

1. Κοινωνικοποίηση

2. Κοινωνικοποίηση του μαθητή

3. Η κοινωνικοποιητική λειτουργία του σχολείου

4. Ανεπιθύμητη μαθητική συμπεριφορά

4.1. Η αντιπάθεια προς το σχολείο

4.2. Κοινωνική κυριαρχία

4.3. Κοινωνική απομόνωση

4.4. Αντιφατική συμπεριφορά

4.5. Άγνοια κανονισμών

4.6. Αντιφατικοί κανονισμοί

4.7. Μετάθεση

4.8. Άγχος

5. Κατηγορίες Προβληματικής συμπεριφοράς

5.1. Η εικόνα του υπερβολικά ενεργητικού μαθητή

5.2. Η εικόνα του μαθητή με απόσυρση - απομόνωση και παθητικότητα

5.3. Ψυχολογικές στρατηγικές παρέμβασης

6. Ο Δυσλεξικός έφηβος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

6.1. Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες – Δυσλεξία

6.2. Γιατί δυσκολεύονται ιδιαίτερα οι εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

6.3. Ποιό είναι το πρόβλημα

6.4. Πώς μπορεί ο εκπαιδευτικός να βοηθήσει τον δυσλεξικό μαθητή του

6.5. Βασικές  Δεξιότητες  Συναισθηματικής  και  Κοινωνικής  Μάθησης  

6.6. Μέθοδοι για τη βελτίωση της αναγνωστικής κατανόησης

α. Στρατηγικές επεξεργασίας

β. Αποσαφήνιση λέξεων

γ. Ενεργοποίηση νοητικών σχημάτων

δ. Χρήση της δομής του κειμένου

6.7. Αποτελεσματικές πρακτικές διδασκαλίας αναγνωστικής κατανόησης (παραδείγματα)

α. Στρατηγικές ή οργανωμένα σχέδια μελέτης

β. Λεξιλόγιο

γ. Γνωστική και νοηματική χαρτογράφηση

6.8. Οι μέθοδοι και οι στρατηγικές της διδακτικής αξιολόγησης σε περιπτώσεις Μαθησιακών Δυσκολιών

α. Ανάλυση έργου

β. Ανάλυση λαθών

γ. Αξιολόγηση με βάση τη διδασκόμενη ύλη

δ. Φάκελος δειγμάτων εργασίας (portfolio)

ε. Δυναμική αξιολόγηση

στ. Εναλλακτική αξιολόγηση

7. Η σύγχρονη αντίληψη για τη μάθηση και τη διαχείριση της τάξης

8. Διδακτικό στυλ

8.1. «Διεύθυνση» της σχολικής τάξης

8.2. Μορφές συμπεριφοράς του καθηγητή που συμβάλλουν στη δημιουργία θε­τικού κλίματος

8.3. Πότε είναι αναγκαία η λήψη πειθαρχικών μέτρων;

8.4. Μορφές αντιμετώπισης ανεπιθύμητης συμπεριφοράς

8.5. Τρόποι αποτελεσματικής χρήσης της τιμωρίας

8.6. Ποινές που δεν συνιστώνται

8.7. Ποινές που συνιστώνται

8.8. Απειλή ποινής

9. Παραδείγματα διαχείρισης τάξης

9.1. Γνωριμία

9.2. Προσδιορισμός των εννοιών «∆ιαχείριση-Σύγκρουση»           

9.3. Ο κύκλος του λόγου

9.4. Συμβόλαιο

10. Σχολική παραβατικότητα: Αίτια – Αποτελέσματα – Αντιμετώπιση

10.1. Το προφίλ των ανηλίκων παραβατών

10.2. Ο ρόλος της οικογένειας

10.3. Ο ρόλος του σχολείου

10.4. Τα πρότυπα των νέων

10.5. Χρήση ουσιών

10.6. Οι συναναστροφές (παρέες)

10.7. Οι νεανικές συμμορίες

10.8. Οι συνηθέστερες μορφές ανεπιθύμητης του μαθητή στο σχολείο

                       α. Προβλήματα σχετικά με το μάθημα

β. Προβλήματα συμπεριφοράς μέσα στην τάξη

γ. Προβλήματα διαπροσωπικά ή διαπροσωπικών σχέσεων μεταξύ συμμαθητών μέσα και έξω από τη σχολική αίθουσα

10.9. Η σχολική βία διακρίνεται στον εκφοβισμό, στο «bullying», και στη βία

11. Πρωτογενής πρόληψη

11.1. Πώς θα καταλάβουν οι γονείς  αν το παιδί τους έχει πρόβλημα στο σχολείο

11.2. Υποστηρικτικοί παράγοντες της οικογένειας

11.3. Ενίσχυση του ρόλου του σχολείου

12. Δευτερογενής πρόληψη

 ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ

Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ

1. Μοντέλα επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών 

2. Η οικοδόμηση της διδακτικής ικανότητας του εκπαιδευτικού

3. Εξειδίκευση: βασικός παράγων για την οικοδόμηση της διδακτικής ικανότητας

4. Θεωρίες μάθησης και οικοδόμησης της διδακτικής συμπεριφοράς του εκπαιδευτικού 

5. Οικοδόμηση της διδακτικής ετοιμότητας στο πνεύμα των απαιτήσεων του μετανεωτερικού σχολείου

Προϋποθέσεις οικοδόμησης της διδακτικής ετοιμότητας

6. Άξονες και κριτήρια για διδασκαλία με επίκεντρο τον μαθητή

6.1. Χρήση ενεργητικών μεθόδων

6.2. Πρόσβαση στις πηγές της γνώσης

6.3. Κριτική επεξεργασία της γνώσης

6.4. Χρήση εκπαιδευτικής τεχνολογίας

6.5. Η διδασκαλία πρέπει να έχει διδακτικούς στόχους

6.6. Ο διδάσκων πρέπει να κατέχει το αντικείμενο που διδάσκει

7. Τα πεδία στα οποία συντελείται το εκπαιδευτικό έργο

7.1. Μορφές διδακτικής συμπεριφοράς  

7.2. Περιοχές παρατήρησης

8. Αυτοαξιολόγηση εκπαιδευτικού

 ΚΕΦΑΛΑΙΟ η

Η σημασία του διαλόγου των μαθητών

η αξία της συνεργατικής μάθησης

Εισαγωγή

1. Ο σχηματισμός των ομάδων

Σύνθεση και μέγεθος των ομάδων

2. Διδασκαλία των συνεργατικών δεξιοτήτων

3. Το συµβόλαιο συνεργασίας της οµάδας

4. Αντιμετώπιση των προκαταλήψεων και των στερεοτύπων

5. Ο ποιοτικός και ουσιαστικός διάλογος

 ΚΕΦΑΛΑΙΟ θ

H μέθοδος Project – η ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Εισαγωγή

1. Προβληματισμός

2. Προγραμματισμός των διδακτικών δραστηριοτήτων

3. Διεξαγωγή των δραστηριοτήτων

4. Αξιολόγηση

5. Ενδεικτικός διαγραμματικός σχεδιασμός Ερευνητικής Εργασίας

6. Απαντήσεις σε χρήσιμα ερωτήματα

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ι

ο φακελοσ επιτευγματων (Portfolio) ως μέσον ανάπτυξης δεξιοτήτων των μαθητών: Μια πρόταση

1. Τι είναι ο φάκελος επιτευγμάτων του μαθητή (Portfolio)

2. Πώς δημιουργείται το Portfolio

3. Ποια είναι η χρησιμότητα του Portfolio

4. Τα στάδια δημιουργίας ενός Portfolio

 ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΑ

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ / Βαθμολόγηση ΜΑΘΗΤΗ

Εισαγωγή

1. Είδη αξιολόγησης

2. Σχεδιασμός τεστ

2.1. Πότε να αναθέτετε τεστ

2.2. Βασικά στοιχεία θεώρησης κατά την αξιολόγηση ενός τεστ

2.3. Αντικειμενικό τεστ

2.4. Οδηγίες: Συντάσσοντας θέματα αντικειμενικών τεστς

2.5. Αξιολογώντας θέματα αντικειμενικών τεστς

2.6. Tεστ Δοκιμίου (Κειμένου)

2.7. Δημιουργώντας Τεστ Δοκιμίου

2.8. Τεστ: ΝΑΙ ή ΟΧΙ;

2.9. Αυθεντικά τεστς τάξης

2.10. Χαρακτηριστικά των αυθεντικών τεστς

α. Δομή και Λογική

β. Χαρακτηριστικά Διανοητικού Σχεδιασμού

γ. Standards βαθμολόγησης και σκορ

δ. Δικαιοσύνη και Ισότητα

2.11. Απόδοση κάτω από πραγματικές συνθήκες – Φάκελοι Εργασίας και Εκθέσεις/Παρου­σιάσεις

α.  Τι είναι Φάκελος Εργασίας

β. Οδηγίες: Δημιουργώντας Φακέλους Εργασίας

γ. Εκθέσεις/Παρουσιάσεις

2.12. Αυτο-αξιολόγηση και Συν-αξιολόγηση Ομαδικής Μάθησης

 Aξιοπιστία, Eγκυρότητα και Δικαιοσύνη

2.13. Eπιδράσεις των βαθμών και της βαθμολογίας στους μαθητές

α. Επιδράσεις της αποτυχίας

               β. Επιδράσεις της πληροφόρησης

γ. Βαθμοί και Κίνητρα

δ. Οδηγίες: Ελαχιστοποιώντας τις επιζήμιες επιδράσεις της βαθμολογίας

2.14. Βαθμολόγηση και Έλεγχος: Λεπτομέρειες

2.15. Πέρα από τη βαθμολόγηση : Επικοινωνία

 ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΒ

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ

Έννοιες

1. Το Αποτελεσματικό σχολείο

2. Διδακτική – μαθησιακή διαδικασία

2.1. Ποιότητα διδασκαλίας

2.1.1. Διδακτική μεθοδολογία και στρατηγικές οργάνωσης τάξης

                        2.2.2. Ιδιαίτερες απαιτήσεις του περιεχομένου προς διδασκαλία

                        2.2.3. Διοίκηση τάξης

2.2.4. Παιδαγωγική Σχέση

2.2.5. Ανάθεση και αξιοποίηση εργασιών

2.2.6. Σχεδιασμός διδασκαλίας

2.2. Ποιότητα μάθησης

2.3. Λειτουργία αξιολόγησης

3. Πώς μαθαίνουν οι μαθητές

4. Λειτουργία Αξιολόγησης

4.1. Συντηρητική Αξιολόγηση

           4.2. Δυναμική Αξιολόγηση

4.3. Φοίτηση – ροή – διαρροή μαθητών

4.4. Επίδοση – Πρόοδος

5. Μορφές Αξιολόγησης

5.1. Διαμορφωτική

5.2. Συνολική

5.3. Πώς να κάνετε τεστ

5.3.1. Αντικειμενικό τεστ

5.3.2. Τεστ Δοκιμίου

5.3.3. Αυθεντικά τεστς τάξης

5.4. Φάκελος Εργασίας

5.5. Παρουσιάσεις

5.4. Αυτο-αξιολόγηση και συν-αξιολόγηση ομαδικής μάθησης

5.5. Επιδράσεις βαθμών και βαθμολογίας στους μαθητές

5.6. Βαθμολόγηση και έλεγχος

6. Σύγχρονο μοντέλο διδασκαλίας

7. Μέθοδοι Διδασκαλίας 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΓ

Αποτελεσματικό σχολείο:

Χαρακτηριστικά και αντιλήψεις σε μια προσπάθεια αξιολόγησής του

1. Το αποτελεσματικό σχολείο βασίζεται σε τέσσερις αρχές > Οι τέσσερις αρχές του αποτελεσματικού σχολείου

2. Κριτήρια ή μέθοδοι για τον προσδιορισμό χαρακτηριστικών που επηρεάζουν τη βελτί­ωση της ποιότητας της εκπαίδευσης

3. Αποτελεσματικό σχολείο = αποτελεσματικότητα δασκάλου = «εκπαιδευτική αποτε­λεσματικότητα»

3.1. Χαρακτηριστικά του αποτελεσματικού δασκάλου

3.2. Αυτοαντίληψη και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού

3.2.1. Αυτοαντίληψη και αυτοεκτίμηση

3.2.2. Επαγγελματική ικανοποίηση

3.3. Κοινότητες πρακτικής

3.4. Η ενδοσχολική επιμόρφωση

4. Οι τέσσερις ομάδες χαρακτηριστικών που επηρεάζουν τη διδακτική διαδικασία και τη σχολική επιτυχία

4.1. Επαγγελματικά Χαρακτηριστικά

4.2. Διδακτικές Ικανό­τητες

4.3. Σχολικό Κλίμα της τάξης και της σχολικής μονάδας

4.4. Σχέσεις με τους άλλους

4.5. Βασικά χαρακτηριστικά της αποτελεσμα­τικό­τη­τας

5. Oι δείκτες αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου

5.1. Διαχείριση και αξιοποίηση πόρων (υλικών, ανθρώπινων, οργανωτικών και εκπαιδευτικών)

5.1.1. Yλικοτεχνική υποδομή

5.2.2. Aνθρώπινο δυναμικό

5.3.3. Oργάνωση της σχολικής ζωής

5.4.4. Mέσα διδασκαλίας

5.2. Σχέσεις – κλίμα

5.2.1. Φυσιογνωμία σχολικής μονάδας

5.2.2. Σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών

5.2.3. Σχέσεις εκπαιδευτικών–μαθητών

5.2.4. Σχέσεις μαθητών μεταξύ τους

5.2.5. Σχέσεις σχολείου–γονέων

5.2.6. Σχέσεις σχολείου με το θεσμικό του περιβάλλον

5.3. Εκπαιδευτικές διαδικασίες

5.3.1. Διδασκαλία

5.3.2. Mάθηση

5.3.3. Αξιολόγηση

5.3.4. Παράδειγμα αξιολόγησης

5.4. Εκπαιδευτικά αποτελέσματα

5.4.1. Φοίτηση

5.4.2. Επιδόσεις και πρόοδος

5.4.3. Συναισθηματική ανάπτυξη

5.4.4. Επαγγελματική–ακαδημαϊκή εξέλιξη

6. Η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας

7. Δείκτες Ποιότητας του  σχολείου – Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού υλικού

Χαρακτηριστικά του μαθητικού δυναμικού και κοινωνικο-πολιτισμικού πλαισίου

α. Κοινωνικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά Μαθητικού Δυναμικού

β. Χαρακτηριστικά κοινωνικο-πολιτισμικού πλαισίου του σχολείου

 ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΔ

Ποιότητα και Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση

1. Οι έρευνες για το αποτελεσματικό σχολείο

2. Αξιολόγηση της ποιότητας

3. Συνύπαρξη εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης