Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα στη χρήση παρουσιάσεων 
Power Point στη σχολική τάξη

(THE USE OF POWER POINT PRESENTATIONS IN CLASS)

Α. Τρόποι προβολής μιας παρουσίασης στη σχολική τάξη:

Με τη χρήση ενός υπολογιστή
Οι μαθητές συγκεντρώνονται μπροστά σε έναν υπολογιστή -ο οποίος τοποθετείται στην έδρα ή σε άλλο ανάλογο σημείο- και ο καθηγητής παραδίδει το μάθημα "ξεφυλλίζοντας" παράλληλα την παρουσίαση. 

Με τη χρήση πολλών υπολογιστών
Εδώ η τάξη πρέπει να χρησιμοποιήσει το εργαστήριο υπολογιστών. Ο διδάσκων φροντίζει ώστε όλοι οι υπολογιστές να διαθέτουν ένα αντίγραφο της παρουσίασης. Καθώς αυτός παραδίδει το μάθημα, οι μαθητές, κάτω από τις οδηγίες του, "ξεφυλλίζουν" την παρουσίαση στις οθόνες που έχουν μπροστά τους. 

Με τη χρήση προβολέα
'Οπως και στο πρώτο είδος προβολής, ο διδάσκων παραδίδει το μάθημα ενώ "ξεφυλλίζει" την παρουσίαση, αλλά οι μαθητές δεν χρειάζεται να συγκεντρωθούν μπροστά σε έναν υπολογιστή, αφού η παρουσίαση προβάλλεται σε τοίχο ή σε μεγάλη άσπρη οθόνη.

Β. Πλεονεκτήματα χρήσης των παρουσίασεων

Καλύτερη οργάνωση της διδασκαλίας: Ο διδάσκων έχει ετοιμάσει ήδη το υλικό που παρουσιάζει στην τάξη και δεν κάνει χρήση του πίνακα. 'Ετσι εξοικονομεί χρόνο κατά την παράδοση του μαθήματος.

Πολύπλευρη πραγμάτευση του αντικειμένου: Το θέμα δεν αναλύεται μόνο με το λόγο του καθηγητή και τον άχαρο μαυροπίνακα, αλλά και με εικόνες, φωτογραφίες, ήχο, βίντεο κλπ.

Μεγαλύτερο ενδιαφέρον του μαθητή: Τα ποικίλα μέσα που χρησιμοποιούνται σε μία παρουσίαση προκαλούν και διατηρούν το ενδιαφέρον του μαθητή στο μάθημα. Μαθήματα που κατά παράδοση διεξάγονται με το αφηγηματικό μοντέλο διδασκαλίας μπορούν να απαλλαγούν από τον κίνδυνο της ανίας. 

Γ. Δυσκολίες και προβλήματα κατά τη χρήση των παρουσιάσεων

Προβολή σε έναν υπολογιστή
Παρουσιάζει τα περισσότερα μειονεκτήματα και δεν ενδείκνυται. Το στρίμωγμα των μαθητών μπροστά σε μία οθόνη συνήθως προκαλεί αναστάτωση και δυσκολία παρακολούθησης. Προσφέρεται επομένως για ολιγάριθμο ακροατήριο. Είναι όμως μία λύση ανάγκης όταν δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για τις προβολές άλλων τύπων.

Προβολή σε πολλούς υπολογιστές
Είναι σχετικά δύσκολο να επιβάλει ο καθηγητής έναν ενιαίο ρυθμό στο "ξεφύλλισμα" της παρουσίασης. Κάποιοι μαθητές ανυπομονούν να δουν παρακάτω, ενώ κάποιοι άλλοι μπορεί να καθυστερούν να αλλάξουν σελίδα. 'Ετσι συχνά βρίσκονται σε σελίδα της παρουσίασης που είναι άσχετη με το σημείο του μαθήματος που παραδίδει ο καθηγητής. 

Χρήση προβολέα
Είναι η περισσότερο επιθυμητή αλλά σπανίως εφικτή. Η ιδανική περίπτωση θα ήταν ο διδάσκων να διαθέτει φορητό υπολογιστή και προβολέα ούτως ώστε να μπορεί να προβάλει ανά πάσα στιγμή την παρουσίαση στην τάξη του. Φυσικά όλοι γνωρίζουμε ότι τα ελληνικά σχολεία δεν ανταποκρίνονται σε τέτοιες απαιτήσεις εξοπλισμού. 

Σε όλα τα είδη προβολών
'Εχει παρατηρηθεί ότι κατά την προβολή της παρουσίασης, συχνά οι μαθητές θέλγονται από τις εικόνες, τα γραφικά και τα εφέ με αποτέλεσμα να μην δίνουν προσοχή στο περιεχόμενο του μαθήματος.

Δ. Συμβουλές για τη διδασκαλία - αντιμετώπιση προβλημάτων

Στη δημιουργία παρουσιάσεων
Το Power Point προσφέρει πάρα πολλές επιλογές ειδικών εφέ για την εμφάνιση των εικόνων και του κειμένου. Ο δημιουργός μιας εκπαιδευτικής παρουσίασης θα πρέπει να βρει τη χρυσή τομή: να κάνει ελκυστική την παρουσίαση χωρίς να τη φορτώσει με στοιχεία που αποσπούν την προσοχή σε βάρος του περιεχομένου. Εικόνες που ανάβουν, πλαίσια κειμένου που κινούνται κυκλικά πριν σταθεροποιηθούν, ηχητικά εφέ κ.λπ. διασκεδάζουν τον μαθητή αλλά δεν προσφέρουν πολλά στην ουσία του μαθήματος.
Οι εικόνες που θα επιλεγούν θα πρέπει να έχουν άμεση σχέση με το αντικείμενο διδασκαλίας και καλό είναι να σχολιάζονται από τον καθηγητή ή τους μαθητές για να φωτίζεται πολύπλευρα το αντικείμενο.

Στην προβολή παρουσιάσεων
Στην περίπτωση που η παρουσίαση προβάλλεται σε πολλούς υπολογιστές ο καθηγητής πρέπει να κινείται συνεχώς μέσα στην αίθουσα, να παρακολουθεί τις οθόνες των μαθητών και να επιβάλλει έναν ενιαίο ρυθμό στο "ξεφύλλισμα" της παρουσίασης. Στο τέλος καλό είναι να αφήνει τρία-πέντε λεπτά τους μαθητές να ξεφυλλίσουν μόνοι τους την παρουσίαση από την αρχή ως το τέλος και ανάποδα αρκετές φορές, ώστε να την περιεργαστούν "ανενόχλητοι" και να εντοπίσουν σημεία που δεν κατανόησαν. Αυτό μπορεί να γίνει και στην αρχή ώστε να απαλλαγούν από την περιέργεια του "τι έχει παρακάτω" που πιθανότατα θα τους απασχολεί κατά τη διάρκεια της παράδοσης του μαθήματος.
Γενικά σε κάθε τύπο προβολής ο καθηγητής, για να διαπιστώσει ότι η προσοχή των μαθητών δεν έχει αποσπαστεί, θέτει συχνές ερωτήσεις κατανόησης και ζητά την έκφραση αποριών. Προχωρά στην επόμενη σελίδα της παρουσίασης μόνο αφού διαπιστώσει ότι το περιεχόμενο της προηγούμενης έγινε απολύτως κατανοητό. 
Αντιδράσεις απρόσμενες εκ μέρους των μαθητών πρέπει να αντιμετωπίζονται θετικά. Π.χ. ένα επιφώνημα έκπληξης μπροστά σε μία εικόνα μπορεί να δώσει την αφορμή για μία μικρή επεξηγηματική παρένθεση. 

Μετά την προβολή
Αν υπάρχει χρόνος μπορεί ο διδάσκων να δώσει προς συμπλήρωση ερωτηματολόγιο (χωρίς βαθμολόγηση) για να διαπιστώσει το βαθμό στον οποίο οι μαθητές κατανόησαν το αντικειμένο του μαθήματος. Σ' αυτό ο διδάσκων έχει τη δυνατότητα να ζητήσει και τη γνώμη των μαθητών για την παρουσίαση. Αν δεν υπάρχει ο κατάλληλος χρόνος όλα τα παραπάνω μπορούν να πραγματοποιηθούν και υπό μορφή συζήτησης.

Γενικά τα προβλήματα που μπορούν να προκύψουν κατά τη χρήση παρουσιάσεων ποικίλουν ανάλογα με τα τεχνικά μέσα, τη σύνθεση της τάξης, το διαθέσιμο χρόνο κλπ. Ο  διδάσκων θα πρέπει να τα καταγράφει σχολαστικά ούτως ώστε σε μελλοντικά μαθήματα να τροποποιεί τόσο τις ίδιες τις παρουσιάσεις του όσο και τον τρόπο διδασκαλίας.

BACK         HOME PAGE