Παρατηρήσεις στο βιβλίο Ηλεκτρικές Μηχανές
(Γ΄ Τάξη ΕΠΑ.Λ., Ηλεκτρολογικός Τομέας – Εξεταζόμενο πανελλαδικά μάθημα)
Οι παρατηρήσεις που ακολουθούν, με αναφορά στις σελίδες του βιβλίου «Ηλεκτρικές Μηχανές», έκδοση ΟΕΔΒ των συγγραφέων Γαντζούδη Σ. ? Λαγουδάκου Μ. ? Μπινιάρη Αθ., συντάχθηκαν με τη συνεργασία των σχολικών συμβούλων Ηλεκτρολόγων (κλ. ΠΕ12) της Περιφέρειας Αττικής, Στ. Πάγκαλου, Χ. Ορφανού και Ν. Ζούλη, οι οποίοι έλαβαν υπόψη τους και σχετικές παρατηρήσεις των καθηγητών που διδάσκουν το μάθημα, καθώς και των συγγραφέων του βιβλίου. Στις παρατηρήσεις επισημαίνονται λάθη, ασάφειες στη διατύπωση και παραλήψεις στο κείμενο του βιβλίου, οι οποίες αφορούν την ύλη που εξετάζεται πανελλαδικά.
Προτείνεται, οι παρατηρήσεις να σταλούν στην Κεντρική Επιτροπή των πανελλαδικών εξετάσεων, προκειμένου να τεθούν υπόψη των εισηγητών των θεμάτων του μαθήματος, ώστε να αποφύγουν να βάλουν θέματα τα οποία ενδέχεται να δημιουργήσουν προβλήματα στη διαδικασία των εξετάσεων.
Οι σχολικοί σύμβουλοι:
Σταύρος Πάγκαλος – Χάρις Ορφανός – Νικόλαος Ζούλης
Σελ. 26
Στη σειρά 11 από πάνω:
Στον τύπο Ε2 =Κ?f?W2?Φμ ο συντελεστής Κ δημιουργεί σύγχυση γιατί στη συνέχεια συμβολίζεται με Κ η σχέση μεταφοράς. Σημειωτέον ότι σε κάποιες εκδόσεις του βιβλίου δεν υπάρχει ο αναφερόμενος τύπος.
Σελ. 28
Τελευταία σειρά: uk%=U1K/ U1N 100 % (Να προστεθεί το %)
Σελ. 29
Λύση παραδείγματος: (240 / 6000) ?100 % = 4% (Να προστεθεί το %)
Σελ. 30
Στην ερώτηση 13 αναφέρεται: «Σε ποια περίπτωση ένας Μ/Σ λειτουργεί ουσιαστικά με βραχυκυκλωμένο το δευτερεύον τύλιγμα και γιατί;». Η ερώτηση δεν είναι σωστά διατυπωμένη. Οι συνήθεις Μ/Σ δε λειτουργούν σε συνθήκες βραχυκύκλωσης. Μόνον ειδικοί Μ/Σ όπως οι Μ/Σ που χρησιμοποιούνται στις ηλεκτροκολλήσεις, ή οι Μ/Σ μέτρησης ρεύματος, λειτουργούν με το δευτερεύον σε συνθήκες βραχυκυκλώματος. Μια καλύτερη διατύπωση της ερώτησης είναι η εξής: «Σε ποιες εφαρμογές οι Μ/Σ λειτουργούν ουσιαστικά με βραχυκυκλωμένο το δευτερεύον τύλιγμα; Δικαιολογείστε την απάντησή σας.»
Σελ. 31
Η ερώτηση 21 πρέπει να διαγραφεί. Η υποτιθέμενη σωστή απάντηση (γ) δημιουργεί σύγχυση, σύμφωνα με τη παρατήρηση – διόρθωση στη σελίδα 26, μεταξύ του Κ (σχέση μεταφοράς) και του Κ στον τύπο που δίνει την Ηλεκτρεγερτική Δύναμη Ε2
Σελ. 39
Στο Σχ. 1.13 (β)(ii) ο συμβολισμός των ακροδεκτών του δευτερεύοντος (x, y, z) δημιουργεί σύγχυση, γιατί στο κείμενο (γραμμή 8 από πάνω) αναφέρονται ως u, v, w. Ο συγγραφέας θέλει να ξεχωρίσει την περίπτωση αυτή (φασική απόκλιση 180ο μεταξύ των τάσεων πρωτεύοντος – δευτερεύοντος) από αυτήν του (β)(i) του ίδιου σχήματος, αλλά αυτό δεν επεξηγείται στο κείμενο με το σχετικό συλλογισμό, ώστε να γίνει κατανοητό.
Επίσης οι συμβολισμοί x, y, z, καλό είναι να αντικατασταθούν με x1, x2, x3 ώστε να υπάρχει συμφωνία του Σχ. 1.13 με το κείμενο (ή το αντίστροφο).
Σελ. 41
Στο Σχ.1.14 (β): Στο αριστερό μέρος του σχήματος λείπουν συμβολισμοί (τα γράμματα) άκρων τυλιγμάτων και διακοπτών, ενώ υπάρχουν στο δεξιό.
Επίσης στο αριστερό μέρος του σχήματος εμφανίζεται ουδέτερος αγωγός στη Μέση Τάση (15kV), πράγμα που δεν συμβαίνει στην πράξη. Το σωστό θα ήταν ο κόμβος του αστέρα στο πρωτεύον του Μ/Σ να οδηγείται κατ ευθείαν στη γη (να είναι γειωμένος).
Σελ. 52
Στο Σχήμα 1.18 (β) υπάρχει σχεδιαστικό σφάλμα (Ο ακροδέκτης v αναφέρεται στη ενδιάμεση θέση).
Σελ. 52 ? 53
Αναφέρεται στο τονισμένο (πράσινο) κείμενο, ότι «οι ΑΜ/Σ χρησιμοποιούνται μόνο σε ειδικές περιπτώσεις και κατασκευάζονται για σχέσεις μεταφοράς που πλησιάζουν τη μονάδα (π.χ.1/2)». Στην απέναντι όμως σελίδα (στην αρχή) αναφέρεται ότι «στην πράξη κατασκευάζονται ΑΜ/Σ με δυνατότητα μεταβολής της τάσης του δευτερεύοντος σε πολύ μεγάλα όρια». Πράγμα που σημαίνει ότι η σχέση μεταφοράς τους μπορεί να πάρει τιμές πολύ μεγαλύτερες ή πολύ μικρότερες από τη μονάδα.
Θα πρέπει μάλλον να διευκρινιστεί ότι στην πρώτη περίπτωση αναφερόμαστε σε ΑΜ/Σ με σταθερό λόγο μεταφοράς Κ. Ενώ στη δεύτερη περίπτωση αναφερόμαστε σε ειδικούς ΑΜ/Σ με μεταβλητό λόγο μεταφοράς Κ.
Σελ.54
σειρά 15: Να διορθωθεί η σχέση μεταφοράς Κ=1/50, (αντί του Κ=50)
Σελ. 56
Στο Σχ. 1.24 (α) οι σπείρες του δευτερεύοντος τυλίγματος (σημειώνονται με χρώμα μπλε) να σχεδιαστούν περισσότερες από αυτές του πρωτεύοντος (εφαρμογή της αρχής της εποπτείας).
Σελ. 59
Ερώτηση 13: Η απάντηση (Ι1 = 20Α) είναι λανθασμένη. Το σωστό είναι Ι1= 210 Α
Σελ. 60
Υπάρχει πρόβλημα στις ερωτήσεις αντιστοίχησης στο κάτω μέρος της σελίδας. Δε φαίνεται καθαρά από το σχήμα, πού αντιστοιχεί ο αριθμός 6 και πού ο αριθμός 7 (προφανώς στο Ε δε μπορεί να αντιστοιχούν δύο αριθμοί ). Οι όροι «ακροδέκτες» και «βίδες για σύνδεση» δευτερεύοντος δηλώνουν ουσιαστικά το ίδιο πράγμα. Επίσης στο Ζ) είναι ασαφής η διατύπωση «διπλοί ακροδέκτες για σύνδεση με καλώδιο»που υπονοεί εδώ τους ακροδέκτες του πρωτεύοντος.
Σελ. 77
Στην 5η παράγραφο από την αρχή της σελίδας παραθέτονται δύο εφαρμογές που δεν μπορεί, όποιος το διαβάζει, να κατανοήσει που αναφέρονται: «μικρούς διεγέρτες» και «μηχανές συγχρονισμών».
Στη 4η σειρά από το τέλος, υπάρχει η φράση: «της ταχύτητας (υ=2π.r.n, όπου n: στρ/s) της μεταβολής της κίνησης του αγωγού».Αφ ενός η έκφραση «της μεταβολής της κίνησης του αγωγού» είναι ατυχής και περιττή (μπορεί να θεωρηθεί ως επιτάχυνση), αφ ετέρου πουθενά στο κείμενο ή σε κάποιο σχήμα, δεν αναφέρεται ότι μιλάμε για περιστρεφόμενο πλαίσιο (σπείρα) και τι είναι το r.
Θα μπορούσε να παραλειφθεί η παρένθεση και να μείνει η ταχύτητα υ (σε m/s).Από την άλλη μεριά, ο τύπος υ=2π.r.n , κάπου πρέπει να αναφερθεί, γιατί από αυτόν προκύπτει η τάση στα άκρα στοιχειώδους σπείρας
Σελ. 79
σειρά 3 από το τέλος: η λέξη κόβει σε εισαγωγικά «κόβει»
Σελ.80
σειρά 3: U=E / B? ?? ημα , αντί U=E /B? l? ημα (γιατί το Ι παραπέμπει σε ένταση ρεύματος )
Σελ. 81
Ερώτηση 8 : Η απάντηση έχει σχέση με τον αριθμό των σπειρών και των τομέων (λαμάκια) του συλλέκτη, αλλά δεν εξηγείται πουθενά στο κείμενο, γι? αυτό προτείνεται να παραληφθεί ή να προστεθεί το παρακάτω σχήμα. Πάντως αφού υπάρχει το σχήμα 2.3 που δείχνει πως παράγεται ανορθωμένη τάση με 2 ημιδακτυλίους, υπάρχει δυνατότητα γενίκευσης από τον καθηγητή, να επεξηγήσει δηλαδή το ρόλο του συλλέκτη με περισσότερους από δύο τομείς.