Βρίσκεστε εδώ: HomeΜαθήματαΦυσική

«Ολοκαίνουργια ύλη» δημιουργήθηκε στο CERN

«Ολοκαίνουργια ύλη» δημιουργήθηκε στο CERN


Γενεύη

Οι συγκρούσεις σωματιδίων στον Μεγάλο Επιταχυντή Αδρονίων (LHC) του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Πυρηνικών Ερευνών (CERN) παρήγαγαν μια άγνωστη μέχρι σήμερα μορφή ύλης.

Περισσότερα...

Η θερμότερη δεκαετία τής ιστορίας

Η θερμότερη δεκαετία τής ιστορίας


Η αμερικανική διαστημική εταιρεία, NASA, μελετά και τις κλιματολογικές αλλαγές στον πλανήτη μας. Συγκεντρώνει στοιχεία από 1.000 μετεωρολογικούς σταθμούς, οι οποίοι παρατηρούν τη γήινη ατμόσφαιρα, από δορυφόρους που καταγράφουν τη θερμοκρασία των ωκεανών, αλλά και από ερευνητικούς σταθμούς στην Ανταρκτική, που συλλέγουν στοιχεία τού κλίματος, που είναι αποθηκευμένα στους πάγους, έτσι ώστε να μπορεί να γίνει ιστορική καταγραφή και σύγκριση με το παρελθόν.

Σύμφωνα λοιπόν με τη NASA, την περασμένη δεκαετία σημειώθηκαν θερμοκρασίες ρεκόρ στον πλανήτη, με αποτέλεσμα η δεκαετία αυτή να χαρακτηρίζεται ως η πιο θερμή από τα τέλη τού 19ου αιώνα, οπότε άρχισαν να τηρούνται αρχεία θερμοκρασιών.
Το 2005 κρατάει τα σκήπτρα της πιο θερμής χρονιάς τής δεκαετίας, αλλά και του τελευταίου αιώνα (από το 1880, οπότε και ξεκίνησε η επιστημονική καταγραφή και ανάλυση των θερμοκρασιών).
Το 2008 ήταν η ψυχρότερη χρονιά τής δεκαετίας, εξαιτίας του φαινομένου La Ninia. Όταν όμως η επίδρασή του παρήλθε, τότε η θερμοκρασία ανέβηκε σε επίπεδα-ρεκόρ.

Το 2010 ήταν το δεύτερο θερμότερο έτος και το 2009 το τρίτο θερμότερο έτος από το 1880, παρότι ο Δεκέμβριος είχε ασυνήθιστο κρύο σε μεγάλο μέρος τής Β.Αμερικής.
Πολύ θερμά ήταν και τα έτη 1998, 2002, 2003, 2006 και 2007.Από τη μια χρονιά στην άλλη παρατηρούνται σημαντικές αποκλίσεις, λόγω της εναλλασσόμενης επίδρασης των ρευμάτων τού Ειρηνικού Ωκεανού, του θερμού φαινομένου El Ninio και του ψυχρού La Ninia. Πολλοί και διαφορετικοί παράγοντες όμως καταλήγουν στο ίδιο συμπέρασμα: από τα υψηλότερα στρώματα τής ατμόσφαιρας ως τα βάθη των ωκεανών υπάρχει μια σαφής τάση αύξηση τής θερμοκρασίας. Κατά τα τελευταία 30 χρόνια, έχει διαπιστωθεί μέση αύξηση 0,2 βαθμών Κελσίου περίπου ανά δεκαετία. Από το 1880 η μέση αύξηση τής παγκόσμιας θερμοκρασίας είναι 0,8 βαθμοί Κελσίου.

Οι πάγοι στην Αρκτική μειώνονται και η επιφάνεια που καλύπτουν πλέον έχει την τρίτη μικρότερη έκταση που έχει μετρηθεί μέχρι σήμερα. Παρατηρώντας τις κλιματολογικές αλλαγές που συμβαίνουν σε όλο τον πλανήτη εξαιτίας αυτής τής, πολύ μικρής, αύξησης, ας αναρωτηθούμε τι πρόκειται να συμβεί, αν επιβεβαιωθούν τα σενάρια που προβλέπουν αύξηση τής μέσης θερμοκρασίας τής Γης έως και 6 βαθμούς, κατά τον αιώνα που διανύουμε...
 

Πηγή: https://sites.google.com/site/surfingphysics/science-articles/3

Γιατί δεν βουλιάζουν τα πλοία αφού είναι μεταλλικά;

 

Το κείμενο είναι ήδη αρκετά μεγάλο και λόγω αυτού ορισμένα σημεία δεν τα έχω εξηγήσει στο βαθμό που πιστεύω ότι θα έπρεπε, για να μην γίνει πολύ κουραστικό. Περιμένω απορίες σας στα σχόλια, σε ότι δεν καταλαβαίνεται, για να τα εξηγήσω περεταίρω.Η εμπειρία μας, μας λέει ότι αν ρίξουμε ένα μεταλλικό αντικείμενο στο νερό αυτό θα βουλιάξει, τι κρατάει, λοιπόν, τα πλοία στην επιφάνεια της θάλασσας;

Για να δούμε αν ένα αντικείμενο θα επιπλεύσει ή θα βουλιάξει στο νερό πρέπει να δούμε την πυκνότητα του αντικειμένου και να τη συγκρίνουμε με του νερού. Αν είναι μεγαλύτερη τότε βουλιάζει, αν είναι μικρότερη τότε επιπλέει.

Τα μεταλλικά αντικείμενα έχουν μεγαλύτερη πυκνότητα από το νερό, για αυτό η εμπειρία μας, μας λέει ότι βουλιάζουν. Τα πλοία όμως δεν είναι συμπαγές μέταλλο, είναι "κούφια", μέσα στο πλοίο υπάρχει αέρας. Ο αέρας λοιπόν μειώνει την πυκνότητα του πλοίου και του επιτρέπει να επιπλέει.
Το ερώτημα που γεννάται λοιπόν είναι: πότε μπορούμε να θεωρήσουμε τον αέρα ως μέρος του συστήματος; Το θεωρούμε επειδή το πλοίο κλείνει μέσα του αέρα και δεν είναι ανοιχτό;

Η απάντηση είναι όχι, θα επέπλεε ακόμη κι αν ήταν ανοιχτό από πάνω το πλοίο. Για να το κατανοήσουμε αυτό πρέπει να δούμε πώς ακριβώς δουλεύει η άνωση, αυτό θα μας πει και γιατί η πυκνότητα είναι αυτή που παίζει ρόλο σε αυτό το φαινόμενο.

Όπως πρώτος παρατήρησε ο Αρχιμήδης, τα σώματα που πέφτουν σε ένα υγρό εκτοπίζουν υγρό ίδιας όγκου με το αντικείμενο, ή το μέρος αυτού που έχει μπει μέσα στο νερό αν δεν έχει μπει όλο. Αν, λοιπόν, η πυκνότητα του αντικειμένου είναι μικρότερη εκτοπίζεται υγρό ίσης μάζας αλλά μικρότερου όγκο σε σχέση με το αντικείμενο, το οποίο εξουδετερώνει το βάρος του. Αν η πυκνότητά του είναι μεγαλύτερη εκτοπίζεται υγρό ίσου όγκου με το αντικείμενο αλλά, λόγω της μικρότερης πυκνότητας του νερού, μικρότερης μάζας, έτσι το βάρος του αντικειμένου δεν εξουδετερώνεται πλήρως αλλά μόνο ένα μέρος του, ίσο με το βάρος του νερού που εκτοπίστηκε.

Ένας διαφορετικός τρόπος να το δούμε, και ίσως πιο επιστημονικός, είναι λαμβάνοντας υπ' όψη τις πιέσεις. Η πίεση ισούται με τη δύναμη που ασκείται προς την επιφάνεια. Όσο στις δύο πλευρές ενός σώματος ασκούνται ίσες και αντίθετες πιέσεις τότε το σώμα βρίσκεται σε ισορροπία.

Στο νερό πίεση ασκείτε τόσο από τα μόρια της επιφάνειας στα μόρια που βρίσκονται κάτω από αυτά, όσο και από τα μόρια που βρίσκονται κάτω σε αυτά που βρίσκονται από πάνω τους. Τα μόρια της επιφάνειας είναι εύκολο να δούμε τι πίεση ασκούν, ίση με το βάρος τους προς την επιφάνεια που καλύπτουν. Τα μόρια από κάτω είναι πιο δύσκολο να δούμε τι πίεση ασκούν αλλά μπορούμε να το βρούμε αφού γνωρίζουμε ότι τα μόρια της επιφάνειας βρίσκονται σε ισορροπία. Όπως είπαμε όταν ένα σώμα βρίσκεται σε ισορροπία τότε οι πιέσεις στις δύο πλευρές του είναι ίσες και αντίθετες, άρα η πίεση που ασκούν τα "κάτω" μόρια του νερού είναι ίση και αντίθετη με αυτή που ασκούν τα μόρια της επιφάνειας. Όταν λοιπόν πέσει ένα αντικείμενο στο νερό ασκεί αρχικά μια πίεση στην επιφάνειά του η οποία, αν το αντικείμενο δεν είναι ελαφρύτερο από τον αέρα, θα είναι μεγαλύτερη από την πίεση που ασκείται σε αυτό από το νερό, έτσι αρχίζει και βουλιάζει. Όσο πιο βαθιά όμως πάμε στο νερό τόσο μεγαλύτερη είναι η πίεση που ασκείτε από τα "κάτω" μόρια. Άρα για να δούμε που θα σταματήσει να βυθίζεται το αντικείμενο πρέπει να δούμε που θα εξισορροπηθούν οι πιέσεις. Η πίεση που ασκεί το σώμα είναι εύκολο να δούμε ότι είναι ίση με το βάρος του προς την επιφάνειά του. Ακόμα είναι καλό να σημειώσουμε ότι η πίεση που ασκεί το αντικείμενο όταν ισορροπήσει είναι ίση με την πίεση που ασκούσε το υγρό που εκτόπισε.

Ας δούμε, επιτέλους, πότε ένα σώμα θα επιπλεύσει και πότε θα βουλιάξει. Όταν η πυκνότητά του είναι μικρότερη, καθώς βουλιάζει θα φτάσει σε ένα σημείο όπου το νερό που εκτόπισε έχει ίση μάζα με το ίδιο, άρα σε αυτό το σημείο θα ισορροπήσει. Όταν η πυκνότητα του αντικειμένου είναι μεγαλύτερη τότε όσο όγκο νερού και να εκτοπίσει (το μέγιστο που μπορεί είναι ίσο με τον όγκο του) ποτέ δεν θα είναι η μάζα του ίση με τη μάζα του νερού που εκτόπισε, άρα θα βυθίζεται μέχρι να φτάσει τον πάτο της θάλασσας.

Έτσι μπορούμε να δούμε ότι ο αέρας που είπαμε ότι μείωσε την πυκνότητα του μετάλλου στο πλοίο είναι απλά ένα τέχνασμα. Στην πραγματικότητα σημασία έχει η επιφάνεια που καλύπτει το πλοίο μέσα στο νερό. Για αυτό το λόγο τα ποταμόπλοια από κάτω είναι επίπεδα σε αντίθεση με τα πλοία της θάλασσας, οι ποταμοί είναι πιο ρηχοί άρα το πλοίο δεν έχει τη δυνατότητα να βουλιάξει τόσο όσο στη θάλασσα για να εξισορροπηθούν οι πιέσεις.

Πηγή: http://www.giatimpampa.gr/barythta

Υπουργείο Παιδείας

ΤΟ ΒΗΜΑ

tovima.gr

Καιρός

Ώρες λειτουργίας εργαστηρίου

Ώρες καθημερινά: 6-8