το ψάρι που προσπαθεί

"Το ψάρι που προσπαθεί"

ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα συναισθηματικής αγωγής για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας , της κ Αγγελικής Γ.Θάνου.

(το πρόγραμμα στηρίζεται στο βιβλίο της κ.Θάνου όμως δεν θα εφαρμοστεί "πιστά")

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

η ψυχική ενδυνάμωση του παιδιού και ειδικότερα

  • Nα γνωρίσουν τα συναισθήματά τους.

  • Να κατανοήσουν το ρόλο των συναισθημάτων στη συμπεριφορά τους ,αλλά και στις κοινωνικές τους επαφές .

  • Να γνωρίσουν τον κύκλο της συμπεριφοράς (λειτουργικό- δυσλειτουργικό).

  • Να εντοπίσουν τις αυτόματες σκέψεις τους και να τις αλλάξουν , αν είναι αρνητικές .

  • Να μυηθούν σε τεχνικές μάθησης και σε τεχνικές επίλυσης προβλημάτων.

  • Να ασκηθούν στο θετικό εσωτερικό μονόλογο.

  • Να μάθουν να διαχειρίζονται τα αρνητικά συναισθήματά τους εποικοδομητικά.

 

 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ

 

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ (4 συναντήσεις 30 ? 45 λεπτά η κάθε μία)

«Μιλώντας για τα συναισθήματα Ι » «Μιλώντας για τα συναισθήματα ΙΙ »

«Παίρνω πόζα» «Το σώμα μου νιώθει»

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ (4 συναντήσεις 30 ? 45 λεπτά η κάθε μία)

«Τίποτα δεν είναι τυχαίο» «Το τριπλό παιχνίδι»

«Του κύκλου τα γυρίσματα» «Τα ο μυαλό μου μπογιατζής»

ΜΑΡΤΙΟΣ (4 συναντήσεις 30 ? 45 λεπτά η κάθε μία)

«Ένα χαλί αλλιώτικο απ΄τα άλλα» «Μικροί επιστήμονες»

«Τραγουδώντας μπορώ» «Τα μαγικά μολύβια και οι μαγικές γόμες»

ΑΠΡΙΛΙΟΣ (4 συναντήσεις 30 ? 45 λεπτά η κάθε μία)

«Το σοφό ψάρι» «Ένα πρωτότυπο σταυροδρόμι»

«Το μυαλό μου και εγώ» «Ο Γριβαδούλης θυμάται»

Εξέλιξη του προγράμματος

1η συνάντηση (27/1) Μιλώντας για συναισθήματα Ι - παρόντα 6 από τα 8 παιδιά -

στόχος:εντοπισμός βασικών συναισθημάτων

μέθοδοι:αφήγηση,διάλογος,εργασία σε ζευγάρια

υλικά :10 κάρτες,φύλλο εργασίας

γνωστικό αντικείμενο:παιδί και γλώσσα,παιδί και περιβάλλον

Σήμερα βρήκαμε ένα φάκελο δίπλα στο παρουσιολόγιο διαβάσαμε τον παραλήπτη ,ήταν το Νηπ/γείο μας.Τον ανοίξαμε και βρήκαμε 10 κάρτες (5 κορίτσια και 5 αγόρια)τις παρατηρήσαμε και είδαμε πως μπορεί να έμοιαζαν όμως είχαν άλλη έκφραση προσώπου (χαρούμενοΚ-Α, λυπημένοΚ-Α,έκπληκτοΚ-Α,θυμωμένοΚ-Α,ανέκφραστοΚ-Α).

1.Κάναμε ομαδοποιήσεις(αγόρια -κορίτσια).

2.Γράψαμε το πρώτο γράμμα της χαράς,λύπης,έκπληξης,θυμού,αδιαφορίας.

3.Σκόρπισα τις κάρτες στο πάτωμα.Τα παιδιά έτρεχαν και με το στοπ πήραν μια κάρτα από το πάτωμα.Πήραν την έκφραση του προσώπου της κάρτας.

4.Ήρθαμε στον κύκλο,τα παιδιά ήταν 6 και μοίρασα ,αφού ανακάτεψα 6 κάρτες ανά δύο όμοιες.Σχηματίστηκαν τρία ζευγάρια.Παρουσιάστηκαν:"Είμαστε το ζευγάρι της χαράς","Είμαστε το ζευγάρι του θυμού","Είμαστε το ζευγάρι της έκπληξης". 

5.Τα παιδιά κάθονται στον κύκλο.Να σηκωθεί το ζευγάρι της χαράς,να χτυπήσει παλαμάκια.Να σηκωθεί το ζευγάρι του θυμού,να πει "φέρε μου ένα ποτήρι νερό" με θυμό.Να σηκωθεί το ζευγάρι της έκπληξης και να πει "πω πω !!!"με γουρλωμένα μάτια.Ξαναπαίξαμε το παιχνίδι με τις κάρτες της χαράς(2), της ουδετερότητας(2),του φόβου(2).

6.Το κάθε ζευγάρι παίρνει ένα φύλλο εργασίας με ένα κενό πρόσωπο ο ένας  αποτυπώνει την εικόνα της κάρτας που έχει , ο άλλος γράφει σε ένα καρτελάκι την σωστή λέξη (χαρά,θυμός,φόβος,έκπληξη,κανένα συναίσθημα)

7.Φέραμε τις κάρτες και τις ζωγραφιές  στη γωνιά της συζήτησης.Ανακατέψαμε τις κάρτες με τις λέξεις ,τις διαβάσαμε και μετά τις  βάλαμε δίπλα στο πρόσωπο που εκφράζει αυτό το συναίσθημα.Κολλήσαμε τις λέξεις στις ζωγραφιές.

8.Είδαμε μία μία τις ζωγραφιές "γιατί είναι χαρούμενο το παιδάκι;","γιατί άραγε είναι θυμωμένο;"....το κάθε παιδί έδωσε τη δική του εκδοχή.

9.Κάνουνε τις εικόνες βιβλίο.

10.Αλήθεια ποιος μας έστειλε τον φάκελο;Διαβάσαμε τον αποστολέα κ.Βίδρα Λίμνη Κάρλα.Πήγαμε στον υπολογιστή ,πληκτρολογήσαμε στη μηχανή αναζήτησης τις λέξεις βίδρα και λίμνη Κάρλα,πήραμε πληροφορίες.Στο google map,είδαμε την τεχνητή  λίμνη Κάρλα.