Η Άνοιξη στην τέχνη, με χρήση των νέων τεχνολογιών

ΆνοιξηΔιδακτικό σενάριο:

1) Τίτλο: Η Άνοιξη στην τέχνη, με χρήση των νέων τεχνολογιών.

2) 1 διδακτικό δίωρο

3) Μάθημα Εικαστικά και Πληροφορική, από προσχολική ηλικία  μέχρι Β΄Δημοτικού (5-7). Μπορεί να εφαρμοστεί και σε ειδικό σχολείο, σε μαθητές δημοτικού μέσης ή ανώτερης βαθμίδας (νοητικής ηλικίας 6-7 ετών).

Σκοπός: Να προσεγγίσουν μουσικά και εικαστικά το θέμα της Άνοιξης χρησιμοποιώντας τις νέες τεχνολογίες.

Στόχοι:

α) Να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους χρησιμοποιώντας το tux-paint.

β) Να εξοικειωθούν με έργα τέχνης και να τα αγαπήσουν.

γ) Να χρησιμοποιούν μηχανή αναζήτησης προκειμένου να βρουν ένα μουσικό κομμάτι ή ένα πίνακα ζωγραφικής.

δ) Να αναγνωρίζουν οπτικά και να διαβάζουν με την ολική μέθοδο λέξεις που συνδέονται με ονόματα συγκεκριμένων καλλιτεχνών καθώς και τη λέξη Άνοιξη.

Υλικοτεχνική υποδομή: γωνιά υπολογιστή με σύνδεση στο internet και windows 2007 (ή νεότερης έκδοσης).

Δραστηριότητες:

Οι μαθητές βρίσκουν, με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού, στο διαδίκτυο το ορχηστρικό κομμάτι από τις 4 εποχές του Βιβάλντι που έχει θέμα την Άνοιξη.

Το ακούν και ψάχνουν να εντοπίσουν σε αυτό ήχους που θυμίζουν Άνοιξη. Βλέπουν το όνομα του μουσικοσυνθέτη γραμμένο, το διαβάζουν όλοι μαζί.  Διαβάζουν όλοι μαζί τη λέξη Άνοιξη.

Αναζητούν, με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού στο διαδίκτυο 4 πίνακες γνωστών ζωγράφων που έχουν ως θέμα την Άνοιξη (Μποτιτσέλλι, Πήτερ Μαξ, Αρτσιμπόλτο, Τσαρούχη). Βρίσκουν την τοιχογραφία της Άνοιξης (κυκλαδική τέχνη). Περιγράφουν τους πίνακες αναφέροντας τα χρώματα που κυριαρχούν, αν υπάρχουν ή όχι περιγράμματα  και να εντοπίζουν τα φωτεινά και σκοτεινά σημεία. Εντοπίζουν τη σημαντικότερη διαφορά ανάμεσα σε μια τοιχογραφία και σε ένα πίνακα ζωγραφικής.  Αντιστοιχίζουν τον κάθε πίνακα στο ζωγράφο που τον δημιούργησε.

Με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού μετατρέπουν τους πίνακες σε παζλ 20-30 κομματιών (www.jigsawplanet.com) και τα συναρμολογούν.

Δημιουργούν ένα δικό τους ανοιξιάτικο πίνακα με tux-paint. Τον μετατρέπουν σε παζλ 15 κομματιών και παίζουν με αυτό.

Φτιάχνουμε με τα έργα των μαθητών, με τα 5 έργα ζωγραφικής που δουλέψαμε και με το μουσικό κομμάτι spring of life (Σπανουδάκης) ένα μουσικό βίντεο χρησιμοποιώντας το photoshow και το αναρτούμε στην ιστοσελίδα ή στο ιστολόγιο του σχολείου.

Στο πλαίσιο μιας αξιολόγησης, ανάλογα με την ηλικία στην οποία απευθυνόμαστε, μπορούμε  να τους ζητήσουμε:

  • αντιστοιχίσουν τους πίνακες στους καλλιτέχνες,
  • να περιγράφουμε ένα από τα έργα που μελετήσαμε και να τους ζητήσουμε να βρουν το έργο και ποιος το έκανε,
  • να ακούσουν τις 4 εποχές του Βιβάλντι και να σηκωθούν να χορέψουν όταν ακούγεται το κομμάτι «άνοιξη».

Οι παραπάνω δραστηριότητες δε χωράνε σε φύλλο εργασίας και αν τα παιδιά δεν γνωρίζουν ανάγνωση και γραφή, καλό είναι να γίνουν προφορικά με χρήση διαδραστικού πίνακα.

Για τις ανάγκες της παρούσης  εργασίας και για παιδιά Β΄τάξης και άνω παραθέτω το ακόλουθο Φύλλο εργασίας.

Για τη δημιουργία του φύλλου εργασίας μου φάνηκε πολύ χρήσιμο το υλικό που πήρα από την 13η και 14η εβδομάδα του σεμιναρίου Κουίζ και αυτοαξιολόγηση στο μάθημα πρακτικής (3)- Εκπαιδευτικά παιχνίδια στο μάθημα πρακτικής, καθώς και από την προαιρετική εβδομάδα 37 Εργαλεία WEB 2.0 – Ψηφιακές εκδόσεις.  H διάθεση μιας πλατφόρμας moodle θα μου έδινε άλλες δυνατότητες.

Σκοπός του φύλλου εργασίας που ακολουθεί είναι να αξιολογήσει την επίτευξη μερικών από τους στόχους που είχα θέσει στο διδακτικό σενάριο. Συνοπτικά:

α) να διακρίνουν τα παιδιά μια τοιχογραφία από ένα ζωγραφικό πίνακα (ορολογία),

β) να αναγνωρίζουν συγκεκριμένα ζωγραφικά έργα (που σχετίζονται με την άνοιξη) σε ποιο καλλιτέχνη ανήκουν,

γ) να συναρμολογούν κομμάτια για να σχηματίσουν τα έργα αυτά  (παζλ),

δ) να αναγνωρίζουν ακουστικά το έργο «ΑΝΟΙΞΗ» από τις 4 εποχές του Βιβάλντι

ε) να εντοπίζουν και να αναγνωρίζουν ολικά τη λέξη ΑΝΟΙΞΗ και τη λέξη ΒΙΒΑΛΝΤΙ (οι συγκεκριμένες λέξεις σχετίζονται με τα 2 πρώτα γράμματα της αλφαβήτου).

Στο συγκεκριμένο διδακτικό σενάριο θα μπορούσα να εμπλέξω δραστηριότητες σχετικές με όλα τα εκπαιδευτικά αντικείμενα (μαθηματικά, περιβαλλοντική εκπαίδευση λαογραφία?). Όμως δεν είναι αυτός ο στόχος της παρούσας εργασίας

Η Άνοιξη στην τέχνη, με χρήση των νέων τεχνολογιών

Ενδεικτικό Φύλλο εργασίας

Το έργο που βλέπετε τι είναι;

Διαλέξτε το σωστό.

  • ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΑ
  • ΠΙΝΑΚΑΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ
  • ΚΟΛΛΑΖ

 

  • Το έργο που ακολουθεί είναι του Τσαρούχη; Υπογράμμισε τη λέξη σωστό ή λάθος.

Σωστό                               Λάθος

 

 

 

  • Το έργο που ακολουθεί είναι του Μποτιτσέλλι; Υπογράμμισε τη λέξη σωστό ή λάθος.

Σωστό                                       Λάθος

 

 

 

  • Το έργο που ακολουθεί είναι του Μποττιτσέλλι; Υπογράμμισε τη λέξη σωστό ή λάθος.

 

 

 

 

 

 

Σωστό                                    Λάθος

5) Κάνετε κλικ στις παρακάτω διευθύνσεις και φτιάξτε τα παζλ. Θα μου λέτε ποιος ζωγράφος έφτιαξε το καθένα:

Α) http://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=38dde4bd6fd3 (αρχαίοι Κυκλαδίτες)

Β) http://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=20c83f79efb7 (Πήτερ Μαξ)

Γ) http://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=08270f78522b&authkey=aaced4cec664165e0520df3b4e9d4b5f

(Μποττιτσέλλι)

Δ) http://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=289365feee54 (Αρτσιμπόλτο)

 

  • Ακούστε το κομμάτι και απαντήστε μου προφορικά:

https://www.youtube.com/watch?v=jTxiZ6epXP0

α) Ποιος είναι ο μουσικοσυνθέτης;

β) Πώς ονομάζετε το έργο;

γ) Από ποιο μεγαλύτερο έργο είναι;

 

  • Στο κρυπτόλεξο που ακολουθεί βάλτε σε κύκλο τις λέξεις ΑΝΟΙΞΗ και ΒΙΒΑΛΝΤΙ. Είναι μόνο οριζόντιες λέξεις.
Ν Ο Ι Ξ Α Β Ο Β Υ Σ
Α Ν Ο Ι Ξ Η Σ Π Ρ Ψ
Σ Β Ι Β Α Λ Ν Τ Ι Χ
Π Τ Α Ν Ο Ι Ξ Η Ρ Ν
Α Ν Ο Ι Ξ Η Λ Ο Α Γ
Α Ν Β Ι Β Α Λ Ν Τ Ι
Α Β Ι Β Α Λ Ν Τ Ι Ξ
Β Ι Β Α Λ Ν Τ Ι Ξ Ο
Α Ν Ι Β Α Τ Λ Ν Τ Ι
Α Ν Ε Τ Ξ Ι Α Α Ν Ο

 

Μη διστάζετε να υποβάλετε τα σχόλια σας, τις παρατηρήσεις σας ή ακόμη και τις εντυπώσεις σχετικά με το διδακτικό σενάριο που διαβάσατε! Θα βοηθούσατε πολύ στο να βελτιωθεί.

 

Μια εικόνα… χίλιες λέξεις – ΑΥΤΙΣΜΟΣ

01 03 02 ΕΓΚΕΦΑΛΟΣ ASPERGER 12573030 1666714610283367 4405248240698426168 n AUTISM ACCEPTANCE

Ο αυτισμός στον κινηματογράφο…

Οι παρακάτω ταινίες έχουν ως κεντρικό θέμα τον αυτισμό.
  • «Το μαύρο μπαλόνι» (Οικογένεια με παιδί με αυτισμό)
  • «Temple Grandin» (Η βιογραφία της πιο διάσημης γυναίκας με αυτισμό-Temple Grandin)
  • «Ο άνθρωπος της βροχής» (Η σχέση με έναν αυτιστικό αδερφό)
  • «Ο μικρός μου αδελφός από το φεγγάρι»
  • «Ο Mozzart και η φάλαινα» (Αυτισμός)
  • «Εxtremely loud and incredibly close» (Αναπτυξιακές Διαταραχές)
  • «The Boy Inside-Το αγόρι Εντός» (Σύνδρομο Άσπεργκερ)
  • «Snow Cake»  (Αυτισμός)
  • «Adam» (Σύνδρομο Asperger)
  • «Molly» (1999) (Νεαρή κοπέλα με αυτισμό που θα αναλάβει την κηδεμονία της ο ανήξερος αδερφός της)
  • «The special need» (H Ειδική Ανάγκη) Μία καταπληκτική ταινία-ντοκυμαντέρ.
Μη διστάζετε να υποβάλλετε τα σχόλια σας, τις παρατηρήσεις σας ή ακόμη και τις εντυπώσεις για κάποιες από τις ταινίες που έχετε δει!

Όταν η ποίηση εμπνέει …

ΜΙΚΡΟΣ ΝΑΥΤΙΛΟΣ – ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ

……………………………………………………………….

…………………………………………………..

II

ΚΑΤΟΙΚΗΣΑ ΜΙΑ ΧΩΡΑ που ‘βγαινε από την άλλη, την

πραγματική, όπως τ’ όνειρο από τα γεγονότα της ζωής μου.

Την είπα κι αυτήν Ελλάδα και τη χάραξα πάνω στο χαρτί

να τηνε βλέπω. Τόσο λίγη έμοιαζε’ τόσο άπιαστη.

………………………………………………………………………….

Κι έπιασα σιγά – σιγά να δένω λόγια σαν διαμαντικά να την

καλύψω τη χώρα που αγαπούσα. Μην και κανείς ιδεί το κάλλος.

‘Η κι υποψιαστεί πως ίσως δεν υπάρχει.

……………………………………………………………………………………………..

X

ΟΤΙ ΜΠΟΡΕΣΑ Ν’ ΑΠΟΧΤΗΣΩ μια ζωή από πράξεις ορατές

για όλους, επομένως να κερδίσω την ίδια μου διαφάνεια, το

χρωστώ σ’ ένα είδος ειδικού θάρρους που μου ‘δωκεν η Ποίηση:

να γίνομαι άνεμος για το χαρταετό και χαρταετός για

τον άνεμο, ακόμη και όταν ουρανός δεν υπάρχει.

………………………………………………………………

XIV

Τ’ ΑΝΩΤΕΡΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΜΟΥ τα έκανα στο Σχολείο

της θάλασσας. Διαβάστε περισσότερα «Όταν η ποίηση εμπνέει …»