ΆνοιξηΔιδακτικό σενάριο:
1) Τίτλο: Η Άνοιξη στην τέχνη, με χρήση των νέων τεχνολογιών.
2) 1 διδακτικό δίωρο
3) Μάθημα Εικαστικά και Πληροφορική, από προσχολική ηλικία μέχρι Β΄Δημοτικού (5-7). Μπορεί να εφαρμοστεί και σε ειδικό σχολείο, σε μαθητές δημοτικού μέσης ή ανώτερης βαθμίδας (νοητικής ηλικίας 6-7 ετών).
Σκοπός: Να προσεγγίσουν μουσικά και εικαστικά το θέμα της Άνοιξης χρησιμοποιώντας τις νέες τεχνολογίες.
Στόχοι:
α) Να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους χρησιμοποιώντας το tux-paint.
β) Να εξοικειωθούν με έργα τέχνης και να τα αγαπήσουν.
γ) Να χρησιμοποιούν μηχανή αναζήτησης προκειμένου να βρουν ένα μουσικό κομμάτι ή ένα πίνακα ζωγραφικής.
δ) Να αναγνωρίζουν οπτικά και να διαβάζουν με την ολική μέθοδο λέξεις που συνδέονται με ονόματα συγκεκριμένων καλλιτεχνών καθώς και τη λέξη Άνοιξη.
Υλικοτεχνική υποδομή: γωνιά υπολογιστή με σύνδεση στο internet και windows 2007 (ή νεότερης έκδοσης).
Δραστηριότητες:
Οι μαθητές βρίσκουν, με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού, στο διαδίκτυο το ορχηστρικό κομμάτι από τις 4 εποχές του Βιβάλντι που έχει θέμα την Άνοιξη.
Το ακούν και ψάχνουν να εντοπίσουν σε αυτό ήχους που θυμίζουν Άνοιξη. Βλέπουν το όνομα του μουσικοσυνθέτη γραμμένο, το διαβάζουν όλοι μαζί. Διαβάζουν όλοι μαζί τη λέξη Άνοιξη.
Αναζητούν, με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού στο διαδίκτυο 4 πίνακες γνωστών ζωγράφων που έχουν ως θέμα την Άνοιξη (Μποτιτσέλλι, Πήτερ Μαξ, Αρτσιμπόλτο, Τσαρούχη). Βρίσκουν την τοιχογραφία της Άνοιξης (κυκλαδική τέχνη). Περιγράφουν τους πίνακες αναφέροντας τα χρώματα που κυριαρχούν, αν υπάρχουν ή όχι περιγράμματα και να εντοπίζουν τα φωτεινά και σκοτεινά σημεία. Εντοπίζουν τη σημαντικότερη διαφορά ανάμεσα σε μια τοιχογραφία και σε ένα πίνακα ζωγραφικής. Αντιστοιχίζουν τον κάθε πίνακα στο ζωγράφο που τον δημιούργησε.
Με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού μετατρέπουν τους πίνακες σε παζλ 20-30 κομματιών (www.jigsawplanet.com) και τα συναρμολογούν.
Δημιουργούν ένα δικό τους ανοιξιάτικο πίνακα με tux-paint. Τον μετατρέπουν σε παζλ 15 κομματιών και παίζουν με αυτό.
Φτιάχνουμε με τα έργα των μαθητών, με τα 5 έργα ζωγραφικής που δουλέψαμε και με το μουσικό κομμάτι spring of life (Σπανουδάκης) ένα μουσικό βίντεο χρησιμοποιώντας το photoshow και το αναρτούμε στην ιστοσελίδα ή στο ιστολόγιο του σχολείου.
Στο πλαίσιο μιας αξιολόγησης, ανάλογα με την ηλικία στην οποία απευθυνόμαστε, μπορούμε να τους ζητήσουμε:
- αντιστοιχίσουν τους πίνακες στους καλλιτέχνες,
- να περιγράφουμε ένα από τα έργα που μελετήσαμε και να τους ζητήσουμε να βρουν το έργο και ποιος το έκανε,
- να ακούσουν τις 4 εποχές του Βιβάλντι και να σηκωθούν να χορέψουν όταν ακούγεται το κομμάτι «άνοιξη».
Οι παραπάνω δραστηριότητες δε χωράνε σε φύλλο εργασίας και αν τα παιδιά δεν γνωρίζουν ανάγνωση και γραφή, καλό είναι να γίνουν προφορικά με χρήση διαδραστικού πίνακα.
Για τις ανάγκες της παρούσης εργασίας και για παιδιά Β΄τάξης και άνω παραθέτω το ακόλουθο Φύλλο εργασίας.
Για τη δημιουργία του φύλλου εργασίας μου φάνηκε πολύ χρήσιμο το υλικό που πήρα από την 13η και 14η εβδομάδα του σεμιναρίου Κουίζ και αυτοαξιολόγηση στο μάθημα πρακτικής (3)- Εκπαιδευτικά παιχνίδια στο μάθημα πρακτικής, καθώς και από την προαιρετική εβδομάδα 37 Εργαλεία WEB 2.0 – Ψηφιακές εκδόσεις. H διάθεση μιας πλατφόρμας moodle θα μου έδινε άλλες δυνατότητες.
Σκοπός του φύλλου εργασίας που ακολουθεί είναι να αξιολογήσει την επίτευξη μερικών από τους στόχους που είχα θέσει στο διδακτικό σενάριο. Συνοπτικά:
α) να διακρίνουν τα παιδιά μια τοιχογραφία από ένα ζωγραφικό πίνακα (ορολογία),
β) να αναγνωρίζουν συγκεκριμένα ζωγραφικά έργα (που σχετίζονται με την άνοιξη) σε ποιο καλλιτέχνη ανήκουν,
γ) να συναρμολογούν κομμάτια για να σχηματίσουν τα έργα αυτά (παζλ),
δ) να αναγνωρίζουν ακουστικά το έργο «ΑΝΟΙΞΗ» από τις 4 εποχές του Βιβάλντι
ε) να εντοπίζουν και να αναγνωρίζουν ολικά τη λέξη ΑΝΟΙΞΗ και τη λέξη ΒΙΒΑΛΝΤΙ (οι συγκεκριμένες λέξεις σχετίζονται με τα 2 πρώτα γράμματα της αλφαβήτου).
Στο συγκεκριμένο διδακτικό σενάριο θα μπορούσα να εμπλέξω δραστηριότητες σχετικές με όλα τα εκπαιδευτικά αντικείμενα (μαθηματικά, περιβαλλοντική εκπαίδευση λαογραφία?). Όμως δεν είναι αυτός ο στόχος της παρούσας εργασίας
Η Άνοιξη στην τέχνη, με χρήση των νέων τεχνολογιών
Ενδεικτικό Φύλλο εργασίας
Το έργο που βλέπετε τι είναι;
Διαλέξτε το σωστό.
- ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΑ
- ΠΙΝΑΚΑΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ
- ΚΟΛΛΑΖ
- Το έργο που ακολουθεί είναι του Τσαρούχη; Υπογράμμισε τη λέξη σωστό ή λάθος.
Σωστό Λάθος
- Το έργο που ακολουθεί είναι του Μποτιτσέλλι; Υπογράμμισε τη λέξη σωστό ή λάθος.
Σωστό Λάθος
- Το έργο που ακολουθεί είναι του Μποττιτσέλλι; Υπογράμμισε τη λέξη σωστό ή λάθος.
Σωστό Λάθος
5) Κάνετε κλικ στις παρακάτω διευθύνσεις και φτιάξτε τα παζλ. Θα μου λέτε ποιος ζωγράφος έφτιαξε το καθένα:
Α) http://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=38dde4bd6fd3 (αρχαίοι Κυκλαδίτες)
Β) http://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=20c83f79efb7 (Πήτερ Μαξ)
Γ) http://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=08270f78522b&authkey=aaced4cec664165e0520df3b4e9d4b5f
(Μποττιτσέλλι)
Δ) http://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=289365feee54 (Αρτσιμπόλτο)
- Ακούστε το κομμάτι και απαντήστε μου προφορικά:
https://www.youtube.com/watch?v=jTxiZ6epXP0
α) Ποιος είναι ο μουσικοσυνθέτης;
β) Πώς ονομάζετε το έργο;
γ) Από ποιο μεγαλύτερο έργο είναι;
- Στο κρυπτόλεξο που ακολουθεί βάλτε σε κύκλο τις λέξεις ΑΝΟΙΞΗ και ΒΙΒΑΛΝΤΙ. Είναι μόνο οριζόντιες λέξεις.
Ν | Ο | Ι | Ξ | Α | Β | Ο | Β | Υ | Σ |
Α | Ν | Ο | Ι | Ξ | Η | Σ | Π | Ρ | Ψ |
Σ | Β | Ι | Β | Α | Λ | Ν | Τ | Ι | Χ |
Π | Τ | Α | Ν | Ο | Ι | Ξ | Η | Ρ | Ν |
Α | Ν | Ο | Ι | Ξ | Η | Λ | Ο | Α | Γ |
Α | Ν | Β | Ι | Β | Α | Λ | Ν | Τ | Ι |
Α | Β | Ι | Β | Α | Λ | Ν | Τ | Ι | Ξ |
Β | Ι | Β | Α | Λ | Ν | Τ | Ι | Ξ | Ο |
Α | Ν | Ι | Β | Α | Τ | Λ | Ν | Τ | Ι |
Α | Ν | Ε | Τ | Ξ | Ι | Α | Α | Ν | Ο |
Μη διστάζετε να υποβάλετε τα σχόλια σας, τις παρατηρήσεις σας ή ακόμη και τις εντυπώσεις σχετικά με το διδακτικό σενάριο που διαβάσατε! Θα βοηθούσατε πολύ στο να βελτιωθεί.