Το να γράψει η ομάδα της τάξης ένα εικονογραφημένο παραμύθι είναι μια δημιουργική δραστηριότητα με πολλαπλά οφέλη. Οι μαθητές χρησιμοποιούν τη φαντασία τους τόσο όσο, παράγουν προφορικό και γραπτό λόγο, εκφράζουν το χιούμορ τους, δημιουργούν μαζί κάτι κοινό που μαθαίνουν να το μοιράζονται, ζωγραφίζουν και διασκεδάζουν. Στο τέλος έχουν στα χέρια τους το δικό τους εικονογραφημένο παραμύθι που μπορούν να το διαβάσουν, να θαυμάσουν τη δική τους σελίδα, να δουν και να σχολιάσουν τις σελίδες των συμμαθητών τους και να το δανειστούν και στο σπίτι για να καμαρώσουν μαζί με τους γονείς τους.
Στην παρακάτω περίπτωση δούλευα πρόγραμμα στοματικής υγιεινής
στην Α΄ δημοτικού, γι' αυτό και το παραμύθι έχει θέμα τα χαλασμένα δόντια.
Πριν ξεκινήσουμε τη γραφή ενός παραμυθιού πρέπει να συζητηθούν και να
αποφασιστούν με την ομάδα τα παρακάτω:
- Πόσους
ήρωες-πρωταγωνιστές θέλετε να έχει η ιστορία μας;
- Θα είναι άνθρωποι
ή ζώα; Ή κάτι άλλο;
- Θα είναι φίλοι ή
εχθροί;
- Πού θα ζουν; Σε τι
χρόνο;
- Ποιο πρόβλημα θα
αντιμετωπίσουν;
- Πώς θα το λύσουν;
Με την εξυπνάδα τους ή με τα σωματικά τους προσόντα;
Ο πρώτος μαθητής λοιπόν ξεκινά την αφήγηση λέγοντας μία πρόταση για τον κεντρικό ήρωα. Από κει και πέρα κάθε άλλο παιδί μπορεί να σηκώσει το χέρι του και να πει μια δική του πρόταση πλέκοντας το παραμυθάκι.
Επειδή σε αυτή την ηλικία τα παιδιά συχνά βιάζονται να κλείσουν την ιστορία και επειδή εγώ θέλω μέσα στο παραμύθι να υπάρχουν προτασούλες από όλα τα παιδιά, όταν χρειάζεται, με ερωτήσεις τα καθοδηγώ ώστε να μην κλείσει νωρίς η αφήγηση.
Κάθε παιδί που λέει την προτασούλα του τη γράφει σε ένα χαρτάκι για να μην την ξεχάσει και για να τη διορθώσουμε στην περίπτωση που είναι δυσανάγνωστη. Ύστερα τη γράφει στο πάνω μέρος της σελίδας του και από κάτω εικονογραφεί.
Παραμυθάκι γραμμένο από πρωτάκια σε εξ' αποστάσεως
διδασκαλία
Σύνδεσμος
ΕΔΩ
Σχετικά με την εικονογράφηση στην αρχή απλώς διδάσκω τα συννεφάκια και επιμένω οι ζωγραφιές τους να "μιλάνε". Αργότερα διδάσκω και τη
ζωγραφική αγοριού και κοριτσιού για να βοηθήσω εκείνα τα παιδάκια που δεν έχουν ξεπεράσει το επίπεδο των σχημάτων.
Όταν ολοκληρωθεί η εικονογράφηση των
εσωτερικών σελίδων, αποφασίζουμε όλοι μαζί τον τίτλο του παραμυθιού.
Τέλος παρατηρούμε το εξώφυλλο ενός
βιβλίου, επικεντρωνόμαστε στα δομικά χαρακτηριστικά του (τίτλος, συγγραφέας,
εκδόσεις, εικόνα) και στη θέση που καταλαμβάνει το καθένα. Αποφασίζουμε όλοι
μαζί τι θα περιλαμβάνει το δικό μας εξώφυλλο και σε ποια θέση και ένα παιδί ή
μια μικρή ομάδα παιδιών αναλαμβάνει να το δημιουργήσει.
Η ίδια δουλειά γίνεται και με το
οπισθόφυλλο.
Παραμυθάκι γραμμένο στην τάξη από δευτεράκια
Σύνδεσμος
ΕΔΩ
Συνήθως η όλη διαδικασία δεν ξεπερνά την πρώτη φορά τα
εξήντα λεπτά ενώ τις επόμενες φορές ο χρόνος που απαιτείται γίνεται αρκετά μικρότερος. Όταν όλες οι σελίδες είναι έτοιμες, τις δένω σε βιβλιαράκι
και το διαβάζουμε. Τα παιδιά πάντα χαίρονται και καμαρώνουν με αυτό. Τα
εικονογραφημένα παραμύθια τους τα δανείζω στο σπίτι όπως κάνει και μια δανειστική βιβλιοθήκη.
Σύνδεσμος
ΕΔΩ
Περισσότερα για το
εικονογραφημένο παραμύθι
ΕΔΩ.