Πώς να εκτελέσετε ομαδικά μια συνταγή μαγειρικής στην τάξη


Στα πλαίσια της ενότητας του βιβλίου της Γλώσσας της Γ΄ Δημοτικού "Του κόσμου το ψωμί" οι μαθητές εξοικειώνονται με τον παραμυθικό λόγο (λαϊκά παραμύθια, αινίγματα, παροιμίες) και εξασκούνται σε κείμενα κατευθυντικού λόγου (συνταγές, οδηγίες). Βέβαια δεν είναι η μόνη ενότητα και η μόνη τάξη που ασχολείται με τέτοια κείμενα και ειδικά με συνταγές. Παρακάτω σας δίνω την πιο απλή, εύκολη και νόστιμη, κατά τη γνώμη μου, συνταγή ψωμιού, καθώς και οδηγίες για το πώς να εκτελέσετε ομαδικά μια συνταγή μαγειρικής στην τάξη με τα μικρούλια σας.

 
Πώς να εκτελέσετε ομαδικά μια συνταγή μαγειρικής στην τάξη

Τη συγκεκριμένη συνταγή τη βρήκα κάπου στο ίντερνετ και μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι ήταν η πιο εύκολη και η πιο επιτυχημένη συνταγή ψωμιού από όσες έχω χρησιμοποιήσει έως τώρα.

 

ΣΥΝΤΑΓΗ ΤΟΥ ΠΙΟ ΓΛΥΚΟΥ ΨΩΜΙΟΥ

 

Υλικά: 1 κιλό αλεύρι, 2 ποτήρια χλιαρό νερό, 1 κύβος μαγιά, ένα κουταλάκι αλάτι, λίγο λάδι.

Εκτέλεση: Διαλύουμε τη μαγιά στο ένα ποτήρι χλιαρό νερό και τη ρίχνουμε στο αλεύρι. Ζυμώνουμε αρκετά προσθέτοντας και το δεύτερο ποτήρι νερό. Συνεχίζουμε το ζύμωμα ρίχνοντας και το αλάτι. Αφού ζυμώσουμε αρκετά και καλά, αφήνουμε τη ζύμη σε ζεστό μέρος για μισή ώρα για να ξεκουραστεί. Ξαναζυμώνουμε καλά και πλάθουμε δύο φραντζολάκια. Τα τοποθετούμε σε λαδωμένο ταψί χαράζοντας επάνω τους ένα σταυρό. Αφήνουμε τις φραντζόλες μισή ώρα για να φουσκώσουν. Ψήνουμε στους 200 βαθμούς για 45 λεπτά.

ΠΩΣ ΝΑ ΕΚΤΕΛΕΣΕΤΕ ΜΙΑ ΣΥΝΤΑΓΗ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ

Την εκτέλεση συνταγής στην τάξη την οργάνωνω ως εξής:

  • Αρχικά φροντίζω κάθε μαθητής να φέρει από κάτι. Άλλος μια κούπα αλεύρι, άλλος τη μαγιά, άλλος το αλάτι, άλλος το λάδι, άλλος το ταψί, άλλος το σκαφάκι για το ζύμωμα κλπ. Στην προκειμένη περίπτωση, επειδή τα υλικά της συνταγής είναι λίγα, μπορεί να μείνει και κάποιος παραπονεμένος. Πάντως σε άλλες συνταγές που φτιάχνω στην τάξη ζητάω από τα παιδιά να φέρουν επίσης τραπεζομάντιλα, χαρτοπετσέτες, πιάτα, πιρούνια, λαδόκολλες για να στρώσουμε και να μη λερωθούν τα θρανία, κουτάλες κ.ά. Φροντίζω ΠΑΝΤΑ όλοι να φέρουν κάτι. Στην παρακάτω εικόνα φαίνονται τα υλικά για βασιλόπιτα όπως τα ζήτησα από τα παιδιά.
     

  • Έχω φροντίσει εδώ και χρόνια να έχω στην τάξη πάντα δύο τρεις ποδιές μαγειρικής. Βέβαια από την προηγούμενη ζητώ και από τα παιδιά να φέρουν δικές τους, αν και μερικές φορές την ξεχνούν. Ακόμα εδώ και χρόνια έχω φτιάξει με χαρτί γκοφρέ και χαρτόνι λευκούς σκούφους μαγειρικής που αρέσουν πολύ στα μικρούλια.

  • Ζητώ τα υλικά για την επόμενη και εκτελώ τη συνταγή τη μεθεπόμενη, αφού συγκεντρωθούν όλα. Συγκεντρώνοντας τα υλικά πολλές φορές μας δίνεται η δυνατότητα να μιλήσουμε για τις μονάδες βάρους και χωρητικότητας, καθώς και να θυμηθούμε τα κλάσματα, ανάλογα με το επίπεδο των μαθητών.

  • Την ημέρα του μαγειρέματος τα παιδιά φορούν τις ποδιές τους και τους σκούφους βοηθώντας ο ένας τον άλλον και ο καθένας παρουσιάζει τα υλικά που έχει φέρει. Εγώ τα γράφω στον πίνακα και κείνα στο τετράδιο του γραπτού λόγου.  

  • Ύστερα αρχίζει η εκτέλεση με τις οδηγίες μου: Όλοι φυσικά κάνουν από κάτι. Άλλες φορές τα έχω μοιρασμένα σε ομάδες (όταν είναι πολλές οι ενέργειες που πρέπει να γίνουν π.χ. μία ομάδα στύβει πορτοκάλια, άλλη τρίβει μπισκότα κλπ.) και άλλες φορές απλά ο καθένας κάνει κάτι με τη σειρά του.

  • Εάν τα παιδιά εκτελούν τη συνταγή ο καθένας με τη σειρά του, συγχρόνως την κάθε ενέργεια τη συμπληρώνουν στο κείμενό τους.

  • Όταν ετοιμαστεί το φαγητό ή γλυκό το στέλνω στην κουζίνα για ψήσιμο.

  • Όση ώρα το φαγητό γίνεται, εάν δεν έχει γραφτεί ήδη η συνταγή, τη γράφουν στο τετράδιο του γραπτού λόγου με τα δομικά στοιχεία της (υλικά – εκτέλεση – ευχή). Ακολουθεί η διαδικασία της αυτοδιόρθωσης (εκτός και αν έχουν γράψει το συγκεκρμένο κειμενικό είδος πολλές φορές και έχουν μεγάλη εμπειρία) και της ανάγνωσης. Ανάλογα με το επίπεδο στο οποίο βρίσκονται οι μαθητές μου, ζητώ να γράψουν την εκτέλεση χρησιμοποιώντας συνοπτική προστακτική και σε δεύτερο στάδιο τους ζητώ να την γράψω σε α΄πρόσωπο οριστικής ενεστώτας. Άλλες φορές τους ζητώ το αντίθετο, δηλ. να γράψουν την εκτέλεση σε  α΄πρόσωπο οριστικής ενεστώτας και μετά να τη γυρίσουν σε προστακτική κλπ.

 

  • Όταν το φαγητό γίνει, τα πάντα μπαίνουν κάτω από το θρανίο, τα παιδιά φτιάχνουν τις τραπεζαρίες (έχω πάντα τα θρανία σε ομάδες, οπότε είναι πάντα δύο-δύο και όταν στρώνονται με τραπεζομάντιλο.....) και απολαμβάνουν τη δημιουργία τους. 

 
Πρέπει να πω ότι η εκτέλεση συνταγής είναι μια από τις πιο αγαπημένες δραστηριότητες των παιδιών. Φτιάχνω συνταγή πάντα όταν υπάρχουν στα κείμενα των βιβλίων της Γλώσσας, καθώς και ευκαιριακά μία συνήθως τα Χριστούγεννα, μία τις απόκριες και μία με τη λήξη του διδακτικού έτους, όχι όμως περισσότερες από τρεις μέσα στη χρονιά.
 
Τα οφέλη της εκτέλεσης συνταγής στην τάξη είναι ποικίλα:
  • Αναλαμβάνουν να φέρουν τα ζητούμενα.

  • Κατανοούν μονάδες βάρους και χωρητικότητας, και κλάσματα.

  • Μαθαίνουν βιωματικά να γράφουν μία συνταγή.

  • Εξασκούνται στη χρήση της προστακτικής.

  • Εξασκούνται στην εναλλαγή ανάμεσα σε προστακτική αορίστου, οριστική ενεστώτα και οριστική μέλλοντα συνοπτικού.

  • Μαθαίνουν να εκτελούν οδηγίες.

  • Μαθαίνουν να κάνουν υπομονή και να περιμένουν τη σειρά τους.

  • Μαθαίνουν να σέβονται και να υποστηρίζουν τον συμμαθητή που εκτελεί τις οδηγίες.

  • Αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες.

  • Κάθονται όλα μαζί στο τραπέζι και ενδυναμώνονται οι σχέσεις μεταξύ τους.

 

Για την ολοκλήρωση όλων των δράσεων (συνταγή+παραγωγή γραπτού λόγου) απαιτούνται περίπου τρεις διδακτικές ώρες.
 
Δείτε επίσης:
Μικρομαγειρέματα Γ΄ τάξη ΕΔΩ.
Γλυκό ψυγείου Ε΄ τάξη ΕΔΩ.
 

Δημιουργός Copyright © 2019-2020,
Μυλωνάκη Δήμητρα, δασκάλα

All Rights Reserved.

Τελευταία ενημέρωση 14/01/2024

counter free