Γραφή συνταγής
Παραγωγή γραπτού λόγου, Γ΄ τάξη


To κειμενικό είδος της συνταγής το συναντούμε πρώτη φορά στη Γλώσσα της Γ΄ δημοτικού στην 9η ενότητα "Έλα στην παρέα μας", κεφάλαιο "Μικρομαγειρέματα". Εκεί αναφέρονται τα δομικά χαρακτηριστικά του είδους, η χρήση της προστακτικής των ρημάτων και η χρήση χρονικών και τροπικών προσδιορισμών. Για να διδάξω τη συνταγή ακολουθώ τον εξής τρόπο:

Γραφή συνταγής

Αρχικά διαβάζουμε τη συνταγή "Τρουφομπαλίτσες" και συζητάμε με τους μαθητές σχετικά με τους αποδέκτες του κειμένου. Εάν το κείμενο απευθύνεται σε κάποιον μεγάλο ή ξένο, χρησιμοποιούμε πληθυντικό ευγενείας, εάν απευθύνεται σε κάποιον μικρό ή δικό μας άνθρωπο χρησιμοποιούμε ενικό.

Σε επόμενο στάδιο στη συνταγή αυτή βρίσκουμε τις προστακτικές των ρημάτων και αναφέρουμε κι άλλα ρήματα σχετικά με το είδος που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε. Με τον ίδιο τρόπο δουλεύουμε για τις λέξεις χρόνου και τις λέξεις τρόπου. Σχετικές ασκήσεις είναι οι 3 και 4 του βιβλίου του μαθητή.

Έπόμενη εμπεδωτική άσκηση είναι η 4 του Τετραδίου Εργασιών. Διδάσκω αυτή την άσκηση ομαδικά. Οι μαθητές αναφέρουν τα υλικά και τα γράφουν και μετά σιγά σιγά γράφουμε την Εκτέλεση της συνταγής. Φροντίζουμε τα ρήματα να είναι σε προστακτική ενικού και να γίνει χρήση λέξεων χρόνου και τρόπου. Κατεβάστε τα αρχεία από ΕΔΩ.

 

Σε επόμενο χρόνο εκτελώ μια συνταγή στην τάξη. Την παρακάτω συνταγή την εκτελέσαμε Τσικνοπέμπτη με πολύ ευχάριστα αποτελέσματα. Στο αρχείο που μπορείτε να κατεβάσετε από ΕΔΩ μπορείτε να δείτε πώς αναθέτω τα υλικά στους μαθητές και τη συνταγή του γλυκού για μένα. Παρατηρήστε ότι έχω ζητήσει από όλα τα παιδιά το ποτήρι, την ποδιά, από μία λαδόκολλα ανά ομάδα για να μην λερωθούν τα θρανία και από ένα τραπεζομάντιλο ανά ομάδα. Με αυτά εξασφαλίζουμε στρωμένα τραπέζια, ειδικά την Τσικνοπέμπτη που στα μικρούλια μοιράζουμε και σουβλάκια.

 

Στον παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να βρείτε περισσότερες οδηγίες εκτέλεσης μιας συνταγής:

Αφού εκτελέστηκε η συνταγή, οι μαθητές έγραψαν το κείμενο χρησιμοποιώντας πληθυντικό ευγενείας, προστακτικές, λέξεις χρόνου και τρόπου.

 

Όταν το γλυκό μας ήταν έτοιμο, τα τραπέζια στρώθηκαν και τα μικρούλια το απόλαυσαν με μεγάλη χαρά.

Συνολική διάρκεια εκτέλεσης συνταγής και συγγραφής της 2 διδακτικές ώρες συνήθως.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Εδώ μπορείτε να δείτε τη συνταγή για Λαζαράκια που έφτιαξαν τα παιδιά στα πλαίσια της 7ης ενότητας Θρησκευτικών. Ζητήθηκε από τους μαθητές να χρησιμοποιήσουν αντί Προστακτικές α΄ πρόσωπο πληθυντικού Ενεστώτα και λέξεις χρόνου και τρόπου. Επίσης τους δόθηκαν σχετικές φωτογραφίες και έπρεπε να γράψουν και λεζάντες.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

Εδώ μπορείτε να δείτε τη συνταγή του Ορεογλυκού (με μπισκότα ΟΡΕΟ) που έφτιαξαν τα παιδιά πριν τις διακοπές του Πάσχα. Ζητήθηκε από τους μαθητές να χρησιμοποιήσουν αντί Προστακτική α΄ πρόσωπο πληθυντικού Ενεστώτα και φυσικά λέξεις χρόνου και τρόπου. Επίσης τους δόθηκαν σχετικές φωτογραφίες και έπρεπε να γράψουν λεζάντες.

 

Δημιουργός Copyright © 2018-2019,
Μυλωνάκη Δήμητρα, δασκάλα

All Rights Reserved.

Τελευταία ενημέρωση 15/04/2024

counter free