Επαγγέλματα STEM
Θεματική: Δημιουργώ και καινοτομώ
Υποθεματική: Γνωριμία με τα επαγγέλματα
Στ
΄ τάξη

Δεξιότητες στόχευσης των εργαστηρίων: Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα, Πρωτοβουλία, Οργανωτική ικανότητα, Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση προβλημάτων

ΠΡΟΣΟΧΗ: Παρακάτω παρουσιάζω τον τρόπο που δούλεψα εγώ το πρόγραμμα "Μηχανικός Μανιταριού και Ηλεκτρολόγος Παγωτού", το οποίο είναι δημιουργία του δάσκαλου κ. Νεκτάριου Φαρασόπουλου και το βρήκα ΕΔΩ.

 

1ο εργαστήριο: «Τι είναι STEM»

Στόχοι: Να διαπιστώσουν οι μαθητές/τριες ότι τα επαγγέλματα αλλάζουν με την πάροδο των ετών, να κατανοήσουν την έννοια STEM, να γνωρίσουν μερικά από τα επαγγέλματα STEM που υπάρχουν σήμερα και να εντοπίσουν τα χαρακτηριστικά που έχει ένας/μία επαγγελματίας του STEM.

Δραστηριότητες:

Παρουσίαση STEM και σχετικών επαγγελμάτων - Καταγραφή απαραίτητων δεξιοτήτων: Ξεκινήσαμε τη συζήτηση ρωτώντας τα παιδιά αν πιστεύουν ότι στο μέλλον θα υπάρχουν τα επαγγέλματα: Μηχανικός Μανιταριού και Ηλεκτρολόγος Παγωτού. Αφού είπαν τις απόψεις τους συνέχισα τη δραστηριότητα σύμφωνα με την παρακάτω παρουσίαση:

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Συζητήσαμε λεπτομερώς για το STEM, τα επαγγέλματα που περιλαμβάνει και κυρίως τις δεξιότητες που πρέπει να έχουν οι επαγγελματίες αυτοί. Ποιες από τις δεξιότητες έχουν ήδη αποκτήσει τα ίδια. Σε ποιες χρειάζονται ακόμη δουλειά; Τέλος τους ζήτησα να σκεφτούν ένα επάγγελμα που μπορεί να υπάρχει το 2123 και να φτιάξουν την επαγγελματική του κάρτα.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

 

2ο εργαστήριο: ενίσχυση δεξιότητας συνεργασίας

Ένας/μία επαγγελματίας στο χώρο στου STEM είναι σημαντικό να έχει αναπτυγμένες δεξιότητες συνεργασίας.

Στόχοι: Να κατανοήσουν τους τρόπους με τους οποίους επιτυγχάνεται η συνεργασία και να συμμετάσχουν τα παιδιά σε βιωματικές δράσεις και παιχνίδια προκειμένου να ενισχύσουν τις δεξιότητες συνεργασίας.

Δραστηριότητες:

 

Για την ενίσχυση της δεξιότητας της συνεργασίας παίξαμε δύο παιχνίδια:

  • Μαρκαδόρος στο μπουκάλι: Σε έναν μαρκαδόρο έδεσα ένα λαστιχάκι και στο λαστιχάκι τόσα κομμάτια σπάγκου όσα ήταν και τα παιδιά της κάθε ομάδας. Χρησιμοποιώντας τους σπάγκους οι μαθητές προσπαθούν να βάλουν τον μαρκαδόρο μέσα στο μπουκάλι και μάλιστα να τον αφήσουν μέσα. Αυτό το τελευταίο απαιτούσε οι παίχτες να τεντώσουν αρκετά το λαστιχάκι, ώστε να απελευθερωθεί ο μαρκαδόρος και να πέσει στο μπουκάλι.

 

  • Μεταφέροντας το μπαλάκι: οι ομάδες μεταφέρουν σε συγκεκριμένη απόσταση ένα μπαλάκι με τη βοήθεια "αυλακιών".

 

 

3ο εργαστήριο: ενίσχυση δεξιότητας κριτικής σκέψης

Ένας/μία επαγγελματίας στο χώρο στου STEM είναι σημαντικό να έχει δεξιότητες κριτικής σκέψης.

Στόχοι: Να κατανοήσουν τις ακριβώς είναι η κριτική σκέψη και να συμμετάσχουν σε βιωματικές δράσεις και παιχνίδια προκειμένου να ενισχύσουν τη δεξιότητα κριτικής σκέψης.

Δραστηριότητες:


Σύνδεσμος ΕΔΩ

 

Για την ενίσχυση της δεξιότητας της κριτικής σκέψης δόθηκε στους μαθητές ο παρακάτω προβληματισμός:

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Κατεβάστε το αρχείο των μαθητών από ΕΔΩ.

Το εργαστήριο αυτό επεκτάθηκε και στο μάθημα των εικαστικών όπου δόθηκε στους μαθητές ο εξής προβληματισμός: Με τα δέκα υλικά που σου παρέχονται φτιάξε μια κατασκευή. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις όλα τα υλικά ή μερικά από αυτά. Παρουσίασε στην τάξη την κατασκευή σου. Οι συμμαθητές σου θα τη βαθμολογήσουν με άριστα το 5. Κριτήρια βαθμολόγησης: πρωτοτυπία, εξυπνάδα, εμφάνιση, λειτουργικότητα, προσπάθεια. 

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

 

4ο εργαστήριο: ενίσχυση δεξιότητας επικοινωνίας

Ένας/μία επιτυχημένος/η επαγγελματίας στο χώρο του STEM θα πρέπει να μπορεί να επικοινωνεί ουσιαστικά με άλλους ανθρώπους για την επίτευξη του επιθυμητού αποτελέσματος.

Στόχοι: Να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες πώς μπορεί κανείς να επικοινωνεί ουσιαστικά με τους άλλους για την επίτευξη ενός στόχου και να συμμετάσχουν σε βιωματικές δράσεις και παιχνίδια προκειμένου να ενισχύσουν τις δεξιότητες επικοινωνίας.

Δραστηριότητες:

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Για την ενίσχυση της δεξιότητας της επικοινωνίας παίξαμε δύο παιχνίδια:

Το πλέγμα των τυφλών: Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες. Ο ένας έχει δεμένα τα μάτια με μαντίλι. Πρέπει να κάνει μία διαδρομή στο πλέγμα ακολουθώντας τις οδηγίες που του δίνει η ομάδα του. Περισσότερα για το πλέγμα ΕΔΩ.

 

Διώξτε τον δράκο!: Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες. Κάθε ομάδα αντιπροσωπεύει ένα χωριό, που δέχεται την επίθεση του δράκου και τα παιδιά πρέπει να τρομάξουν τον δράκο για να γλυτώσει το χωριό τους. Οι χωρικοί με  δεμένα τα μάτια τακτοποιούνται στη σωστή σειρά με βάση την οδηγία που δίνει ο δράκος-εκπαιδευτικός:

  • Από τον ψηλότερο στον κοντύτερο.
  • Από εκείνον με τα μεγαλύτερα παπούτσια προς εκείνον με τα μικρότερα.
  • Από εκείνον με τη μακρύτερη μπλούζα προς εκείνον με την κοντύτερη
  • Από εκείνον με τα μακρύτερα μαλλιά προς εκείνον με τα κοντύτερα.
  • Από εκείνον με το μακρύτερο παντελόνι προς εκείνον με το κοντύτερο.
  • Από τον μεγαλύτερο ηλικιακά προς τον μικρότερο.
  • Ή και το αντίθετο αυτών των περιπτώσεων.

Τα παιδιά πρέπει να επικοινωνήσουν μεταξύ τους λεκτικά να μπορέσουν εντέλει να τοποθετηθούν. Μόλις μπουν στη σωστή σειρά, οι χωρικοί φωνάζουν "Μπου!" για να τρομάξει ο δράκος και να φύγει μακριά. Κάθε ομάδα που ολοκληρώνει τη δραστηριότητα και λέει "Μπου!" στον δράκο κερδίζει έναν πόντο.

5ο εργαστήριο: ενίσχυση δεξιότητας προσαρμογής

Ένας/μία επιτυχημένος/η επαγγελματίας στο χώρο του STEM θα πρέπει να μπορεί να προσαρμόζεται σε κάθε αλλαγή και σε οποιαδήποτε συνθήκη προκειμένου να φτάσει στο προσδοκώμενο αποτέλεσμα.

Στόχοι: Να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες πόσο σπουδαία είναι η ικανότητα της προσαρμογής στον άνθρωπο και να συμμετάσχουν σε βιωματικές δράσεις και παιχνίδια προκειμένου να ενισχύσουν τις δεξιότητες προσαρμογής και διαχείρισης των αλλαγών.

Δραστηριότητες:


Σύνδεσμος ΕΔΩ

Προσαρμόσου!: Ο εκπαιδευτικός κρατώντας ένα αντικείμενο στο χέρι του, εγώ κρατούσα ένα αρκουδάκι,  εκτελεί κινήσεις με αυτό και οι μαθητές τις ίδιες με το σώμα τους. Οι εναλλαγές ανάμεσα στις ασκήσεις πρέπει να είναι γρήγορες και οι μαθητές να προσαρμόζονται άμεσα.

 

Τι να κάνω με τη μουτζούρα μου;: Σε μια λευκή κόλλα χαρτί με τον μαύρο μαρκαδόρο οι μαθητές κρατώντας κλειστά τα μάτια και χρησιμοποιώντας το ανάποδο χέρι από αυτό που γράφουν φτιάχνουν μία μουτζούρα. Γιατί το κάναμε αυτό; Κλείσαμε τα μάτια και χρησιμοποιήσαμε το άλλο χέρι, γιατί τα λάθη καμιά φορά δεν τα βλέπουμε, δεν καταλαβαίνουμε τα προβλήματα που δημιουργούνται, δεν ξέρουμε πώς να τα αντιμετωπίσουμε.

Ανοίγουν τα μάτια, παρατηρούν για λίγο την μουτζούρα τους και χρησιμοποιώντας τους χρωματιστούς μαρκαδόρους τους φτιάχνουν ένα έργο τέχνης στο οποίο έχουν εντάξει τη μουτζούρα, ώστε να είναι χρήσιμη και λειτουργική. Τι δείχνει η προσπάθεια αυτή; Θετική διάθεση να ξεπεραστούν οι δυσκολίες, να χρησιμοποιηθούν τα λάθη ως εμπειρίες, να προσαρμοστούμε.

Τέλος κάθε μαθητής παρουσιάζει τη μουτζούρα του και το τελικό του προϊόν. 

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Τη δραστηριότητα της μουτζούρας τη βρήκα ΕΔΩ.

6ο εργαστήριο: Γνωριμία και συνέντευξη με έναν/μία επαγγελματία στον χώρο του stem

Στόχοι: Να έρθουν οι μαθητές και οι μαθήτριες πιο κοντά στα επαγγέλματα που σχετίζονται με το STEM και να αναπτύξουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες.

Δραστηριότητες:

Γνωριμία με έναν χειριστή drone: Επισκέφτηκε την τάξη μας ο κ. Δημ. Κουκούτσης, χειριστής drone και μέλος του εκπαιδευτικού κέντρου Patras Drone Academy με έδρα την Πάτρα.

Η επαφή των μαθητών και του επαγγελματία ακούμπησε τα εξής θέματα: Τον λόγο για τον οποίο ασχολήθηκε με το επάγγελμα του χειριστή drone, ποιες σπουδές απαιτήθηκαν, ποιες δεξιότητες απαιτούνται, με τι ακριβώς ασχολείται,  ποια προβλήματα αντιμετωπίζει, ποιες θέσεις εργασίας μπορεί να λάβει ένας χειριστής drone, μπορεί ο καθένας να πετάει drone και τι drone, αν υπάρχει σχετική νομοθεσία, πώς λειτουργούν τα drone, τι είδη υπάρχουν, γιατί αποφάσισε να ανοίξει σχολή, τι ακριβώς διδάσκει, αν υπάρχει ενδιαφέρον από το κοινό, ποιο πιστεύει ότι θα είναι το μέλλον του συγκεκριμένου επαγγέλματος, ποιες συμβουλές μπορεί να δώσει, στα παιδιά που θα ήθελαν να ακολουθήσουν το επάγγελμα αυτό κ.ά.

Μετά την πολύ όμορφη και εποικοδομητική συζήτηση κατεβήκαμε στην αυλή όπου  ο κ. Κουκούτσης μας έκανε μια μικρή επίδειξη.

 
Σύδνεσμος ΕΔΩ

Στην τάξη οι μαθητές συμπλήρωσαν το προφίλ του επαγγέλματός του. Κατεβάστε το αρχείο από ΕΔΩ.

 

6ο εργαστήριο: Γνωριμία και συνέντευξη με έναν/μία επαγγελματία στον χώρο του stem

Στόχοι: Να αντιληφθούν οι μαθητές τον βαθμό στον οποίο επιτεύχθηκαν οι στόχοι του προγράμματος.

Δραστηριότητες:

Ανασκόπηση προγράμματος: Δόθηκαν στους μαθητές φωτογραφίες από το εργαστήριο και τους να τις σχολιάσουν και να τις "κομικοποιήσουν". Κατά τη δραστηριότητα έγινε συζήτηση για τα σημερινά και τα επαγγέλματα του μέλλοντος, αλλά και για τις δεξιότητες που μπορεί να είναι χρήσιμες και κατά πόσο αυτές είναι απαραίτητες.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Αυτοαξιολόγηση: Αξιολόγησαν τη συμμετοχή τους στο εργαστήριο.

Κατεβάστε το αρχείο από ΕΔΩ.

 

Δημιουργός Copyright © 2023-2024,
Μυλωνάκη Δήμητρα, δασκάλα

All Rights Reserved.

Τελευταία ενημέρωση 26/08/2024

counter free