Εκπαιδευτική επίσκεψη στην Αρχαία Ολυμπία
Τάξη Γ2

 

Η επίσκεψή μας στην Αρχαία Ολυμπία εξελίχτηκε σε τρία χρονικά στάδια. Στο σχολείο, στο πεδίο, στο σχολείο.

Εκπαιδευτική επίσκεψη στην Αρχαία Ολυμπία

ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Στόχοι: Ολυμπιακοί αγώνες, ιερή εκεχειρία, μυκηναϊκός πολιτισμός.

Αρχικά συζητήσαμε με τα παιδιά για τους Ολυμπιακούς Αγώνες και είδαν άφθονο εποπτικό υλικό για τους αγώνες, αλλά και για τον αρχαιολογικό χώρο.

 

Δείτε στο πιο κάτω βίντεο μια αρχαία ολυμπιακή διοργάνωση

 

Δείτε παρακάτω πώς ήταν η Αρχαία Ολυμπία τότε.

 

Αθλήματα: Οι γυμναστές ανέλαβαν να εξηγήσουν στα παιδιά πώς γίνονταν εκείνη την εποχή τα βασικά αθλήματα των ολυμπιακών αγώνων.

ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ - ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στόχοι: εκεχειρία, χώροι, αθλήματα, αρχιτεκτονική ναών (περίπτερος ναός, κίονες, αναθήματα), πρώτη επαφή με τον Φειδία, κανόνες, όρκοι, η σημασία της νίκης, παραπτώματα και τιμωρίες αθλητών.

Την ημέρα της εκδρομής επισκεφτήκαμε αρχικά τον αρχαιολογικό χώρο όπου ξενάγησα τους μικρούς μαθητές στους πιο σημαντικούς χώρους. Πρώτη μας στάση το Γυμνάσιο όπου γυμνάστηκαν και τα ίδια στο τρέξιμο, το ακόντιο και τη δισκοβολία.

 

Δεύτερη στάση η παλαίστρα όπου και τα ίδια προπονήθηκαν στην πάλη και την πυγμαχία.

 

Ακολούθησαν το Πρυτανείο, το Φιλίππειον, ο ναός της Ήρας, ο ναός του Δία, το εργαστήριο του Φειδία. Εκεί εξήγησα το έργο και την κατάληξη του γνωστού γλύπτη. Ύστερα κάναμε μια μικρή δραματοποίηση, Συνέντευξη με τον Φειδία.

Συνεχίσαμε στο Λεωνιδαίον και στο Βουλευτήριο όπου τα μικρούλια, όπως και οι πρόγονοί μας έδωσαν τον όρκο των αθλητών. Κατόπιν κάναμε μία στάση στην τριγωνική βάση του αγάλματος της Νίκης του Παιωνίου όπου συζητήσαμε τη σημασία της και περνώντας μπροστά από την Ποικίλη Στοά φτάσαμε στην κρύπτη.

Μέσω της κρύπτης οι μαθητές εισήρθαν στο στάδιο και πήραν μέρος στο πρώτο άθλημα των ολυμπιακών αγώνων, το στάδιο.

 

Μετά τη στέψη του ολυμπιονίκη μας διασκεδάσαμε και λιγάκι.

 

Αποχωρήσαμε περνώντας μπροστά από τις βάσεις όπου στέκονταν οι Ζάνες (τα μικρούλια τις μέτρησαν μία μία) και πήραμε τον δρόμο για το Μουσείο.

Η διαδρομή που ακολουθήσαμε μέσα στον αρχαιολογικό χώρο φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία την οποία τύπωσα σε Α3, την πλαστικοποίησα και την έδειχνα στα παιδιά για να ξέρουν πού βρισκόμαστε κάθε φορά.

Επίσκεψη στην Αρχαία Ολυμπία

Για την ξενάγηση στον αρχαιολογικό χώρο χρησιμοποίησα έντυπο υλικό το οποίο έδειχνα σε κάθε στάση μας στα παιδιά. Ήταν τυπωμένο μπρος πίσω και στα παιδιά έδειχνα την εικόνα του κάθε μνημείου όπως ήταν τότε, ενώ από πίσω μπορούσα να διαβάζω τις βασικές πληροφορίες που το αφορούσαν σε περίπτωση που ξεχνούσα κάτι.

ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ - ΜΟΥΣΕΙΟ

Για την επίσκεψή μας στο Μουσείο της Αρχαίας Ολυμπίας προγραμμάτισα μερικές εύκολες, σύντομες και αρκετά ενδιαφέρουσες όπως αποδείχτηκε δράσεις. Άλλες ήταν ομαδικές και άλλες ατομικές. Οι ομαδικές ήταν για τα παιδιά κάτι σαν το κυνήγι του κρυμμένου θησαυρού και μάζευαν πόντους και οι ατομικές τους έδωσαν την ευκαιρία να ξεδιπλώσουν τη φαντασία και το ταλέντο τους. Οι τουρίστες μάλιστα θαύμασαν πραγματικά τα έργα τους!

 

Στην αίθουσα 1 το κυνήγι των αγγείων:

Αρχικά συζητήσαμε για τα κτερίσματα και τη χρήση τους, αφού η αίθουσα είναι αφιερωμένη στα κτερίσματα που βρέθηκαν στον τύμβο του Πέλοπα. Ύστερα κάθε ομάδα πήρε το δικό της φύλλο εργασίας όπου εικονίζονταν κάποια είδη αγγείων, τα οποία έπρεπε να εντοπίσει στην αίθουσα και να τα απαριθμήσει.

Στόχοι: η έρευνα, η σύγκριση και η κατανόηση της χρήσης των αγγείων.

Εάν συνοδεύει κανείς πολλούς μαθητές και το μουσείο είναι γεμάτο από τουρίστες καλό θα είναι να μη γίνει αυτή η δραστηριότητα, γιατί η συγκεκριμένη αίθουσα είναι μικρή και οι μαθητές χρειάζεται να περιφέρονται στις προθήκες, πράγμα που αγχώνει τους φύλακες.

Εκπαιδευτική επίσκεψη στην Aρχαία Ολυμπία      Εκπαιδευτική επίσκεψη στην Aρχαία Ολυμπία

Εκπαιδευτική επίσκεψη στην Aρχαία Ολυμπία       Εκπαιδευτική επίσκεψη στην Aρχαία Ολυμπία

Εκπαιδευτική επίσκεψη στην Aρχαία Ολυμπία       Εκπαιδευτική επίσκεψη στην Aρχαία Ολυμπία

 

Στην αίθουσα 2 τα ειδώλια και ο οπλισμός των Αρχαίων Ελλήνων

Εδώ μπαίνοντας μπορεί να δει κανείς πλήθος μικρών ειδωλίων που παριστάνουν κυρίως ζώα, αναθήματα στον ναό του Δία. Συζητήσαμε με τα παιδιά για τον σκοπό τους και τον τρόπο κατασκευής τους. Αργότερα σε δεύτερο χρόνο σε μία στάση μας στην Κουρούτα έφτιαξαν και τα ίδια τα δικά τους ειδώλια με πλαστελίνη, δραστηριότητα που τα ενθουσίασε.

 

Στη συνέχεια δόθηκε στους μαθητές φύλλο εργασίας όπου καθισμένα στο πάτωμα του μουσείου, έπρεπε να καταγράψουν κυρίως τον αμυντικό οπλισμό που χρησιμοποιούσαν οι Αρχαίοι Έλληνες (ομαδική δραστηριότητα).

 

Στόχος: η έρευνα και καταγραφή αντικειμένων.

 

Στην αίθουσα 3 ξενάγηση

Επαφή με τον θησαυρό των Μεγαρέων και των Γελώων.

Στόχοι: Τι είναι θησαυρός, αετώματα, τρίγλυφα, μετώπες;

 

Στην αίθουσα 4: Οι σκέψεις των αγαλμάτων

Μπαίνοντας στην πρώτη προθήκη βλέπουμε το σύμπλεγμα Δία-Γανυμήδη. Εξιστόρησα τον σχετικό μύθο στα παιδιά και μετά εκείνα συμπλήρωσαν ατομικά ένα κόμικ.

 

Στη συνέχεια σταθήκαμε όλοι μπροστά στη Νίκη του Παιωνίου και τη θαυμάσαμε. Είπα λίγα λόγια στα παιδιά για την ιστορία της και την ανακάλυψή της από τους αρχαιολόγους. Ύστερα τα έβαλα να κάτσουν μπροστά στα πόδια της και έχοντας συνέχεια οπτική επαφή με το περίφημο άγαλμα τους μοίρασα το επόμενο φύλλο εργασίας, στο οποίο τους ζητούσα να φανταστούν ότι είναι ζωντανό και να αφηγηθούν τις σκέψεις του (ατομική εργασία).

 

Στόχος: η αφήγηση από τον ρόλο του άλλου και η χρήση σχετικών πληροφοριών.

Εδώ σε μια προθήκη βρίσκεται και ένα άλλο πολύ σημαντικό έκθεμα: το κράνος του Μιλτιάδη όμως τα περισσότερα παιδιά σε αυτήν την ηλικία δεν τον γνωρίζουν και έτσι δεν στάθηκα ιδιαίτερα.

 

Στην αίθουσα 5 το κυνήγι της μετόπης:

Η αίθουσα είναι αφιερωμένη στον ναό του Δία. Παρουσιάζονται εδώ τα δύο αετώματα του. Εξήγησα στα παιδιά τις μορφές και αφηγήθηκα τον μύθο του Πέλοπα.

Στην ίδια αίθουσα παρουσιάζονται και οι μετώπες του ναού που αναπαριστούν τους άθλους του Ηρακλή. Έδωσα στους μαθητές από ένα φύλλο εργασίας όπου εικονιζόταν από μία μετώπη και αυτοί έπρεπε να ψάξουν μέσα στην αίθουσα , να ανακαλύψουν τη μετώπη τους, να την παρατηρήσουν προσεχτικά, να αντλήσουν πληροφορίες από τις ετικέτες του Μουσείου και να γράψουν σχετικά (ομαδική εργασία).

 

Στόχοι δραστηριότητας: να μάθουν να παρατηρούν, να ανακαλούν μνήμες κοιτώντας τα εκθέματα, να αντλούν πληροφορίες από τις ετικέτες ενός μουσείου, να συμπεριφέρονται σωστά μέσα στο μουσείο (να μην τρέχουν, να μη φωνάζουν, να σέβονται τον χώρο).

 

Στην αίθουσα 6: η ζωγραφική του Ερμή του Πραξιτέλη:

Αφού μιλήσαμε για τον σχετικό μύθο που αναπαριστά το σύμπλεγμα, για τον τρόπο που είναι κατασκευασμένο το άγαλμα και την εύρεσή του και αφού το θαυμάσαμε από όλες τις γωνίες, οι μικροί μου ζωγράφοι έβγαλαν τα εργαλεία τους και ζωγράφισαν το δημιούργημα του μεγάλου γλύπτη. Πριν ξεκινήσουν έκαναν μόνο μία ερωτήση: "Θα τα ζωγραφίσουμε όλα, κυρία;".

Στόχοι: η τελειότητα ενός αγάλματος, η εργασία ενός γλύπτη, μυθολογία, η σιωπηρή εργασία μέσα στο μουσείο.

 

 

Στην αίθουσα 7: Μόνο μία στάση

Η κούπα του Φειδία.

Στόχοι: η εργασία του αγγειοπλάστη και του αγγειογράφου, ο Φειδίας, η επιγραφή στον πάτο, η σχέση των Αρχαίων Ελλήνων με το κρασί.

Επίσκεψη στην Αρχαία Ολυμπία

Για την ξενάγηση στο μουσείο χρησιμοποίησα έντυπο υλικό το οποίο έδειχνα σε κάθε στάση μας στα παιδιά. Ήταν τυπωμένο μπρος πίσω και στα παιδιά έδειχνα την εικόνα του κάθε εκθέματος όπως ήταν τότε, ενώ από πίσω μπορούσα να διαβάζω τις βασικές πληροφορίες που το αφορούσαν σε περίπτωση που ξεχνούσα κάτι.

Βόλτα στην Κουρούτα

Μετά το τέλος των εργασιών μας πήγαμε στην Κουρούτα όπου φάγαμε σε ένα όμορφο εστιατόριο και βολτάραμε στον πεζόδρομο. Εκεί έχοντας ελεύθερο χρόνο καθίσαμε στην πλατεία και τα μικρούλια έφτιαξαν τα δικά τους ειδώλια.

 

 

ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Στην τάξη λύσαμε σχετικά προβλήματα μαθηματικών και αξιολόγησαν την εκδρομή.

 

Στο εργαστήριο πληροφορικής έφερα τα παιδιά σε επαφή με τρία βασικά προγράμματα.

1. Excel: στόχος να καταγράφουν δεδομένα και να χρησιμοποιούν το άθροισμα (Σ).

Εκπαιδευτική επίσκεψη στην Αρχαία Ολυμπία

 

2. Ίντερνετ + Word: στόχοι να μάθουν να αναζητούν εικόνες, να χρησιμοποιούν την Αντιγραφή και Επικόλληση, να χρησιμοποιούν αυτόματα σχήματα.

Εκπαιδευτική επίσκεψη στην Αρχαία Ολυμπία

 

3. Google maps: στόχοι να μάθουν να τους ανοίγουν, να αναζητούν έναν τόπο, να βλέπουν βασικές πληροφορίες, να ανοίγουν εικόνες, να χρησιμοποιούν χάρτη και δορυφόρο, να χρησιμοποιούν τις τρισδιάστατες φωτογραφίες. Ήταν και η δραστηριότητα που πραγματικά ενθουσίασε τα παιδιά.

Εκπαιδευτική επίσκεψη στην Αρχαία Ολυμπία

 

Ακολουθεί αξιολόγηση της επίσκεψης από τους μαθητές:

 

Δείτε τις εργασίες των μαθητών μου του σχολ. έτους 2012-2013 ΕΔΩ .

 

 

Δημιουργός Copyright © 2018-2019,
Μυλωνάκη Δήμητρα, δασκάλα

All Rights Reserved.

Τελευταία ενημέρωση 16/09/2023

 
 
counter free