Η Αντιδήμαρχος Gloria Lisi υποδέχεται μια αντιπροσωπεία από Έλληνες εκπαιδευτές ενηλίκων από τη Λέσβο

Τα εκπαιδευτικά συστήματα, η υποδοχή και η ένταξη των μεταναστών, η αποκατάσταση των σχολείων: αυτά είναι τα θέματα που βρίσκονται στο επίκεντρο μιας επίσκεψης αντιπροσωπείας Ελλήνων εκπαιδευτικών από τη Λέσβο προς το Δήμο Rimini.
Οι δάσκαλοι, που έλαβαν μέρος στο πρόγραμμα διακρατικής ανταλλαγής, πήγαν το Palazzo Garampi ως μέρος ενός διεθνούς σχεδίου για εκπαιδευτικά συστήματα για την ανάκαμψη των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.

«Η επανένταξη στο σχολείο – εξήγησε η Γκλόρια Λίζι – των ατόμων με χαμηλή εκπαίδευση και προσφύγων, είναι πράγματι πολύ διαφορετικές καταστάσεις. Δεν έχουμε προβλήματα στον τόπο μας όπως εκείνα των ομολόγων μας στη Λαμπεντούσα ή στη Λέσβο, αλλά αυτό δεν αποκλείει τη δυσκολία διαχείρισης μιας κατάστασης που είναι συχνά μεγαλύτερη από εμάς, όπου δεν έχουμε πλήρη επιτυχία στην διαχείριση. Πέρα από το θέμα των προσφύγων, εργαζόμαστε εδώ και χρόνια για την ευημερία χωρίς αποκλεισμούς, όπως το διαπολιτισμικό σπίτι, τα μαθήματα αλφαβητισμού και την υποστήριξη για τους νέους εκπαιδευόμενους που προέρχονται από οικογένειες με άλλες μητρικές γλώσσες. Πρόκειται για ταξίδια παράλληλα αλλά ενσωματώνονται σε όλες τις άλλες υπηρεσίες κοινωνικής πρόνοιας που ενεργοποιούμε για αυτό το είδος έκτακτης ανάγκης και οι οποίες κάνουν τη διαφορά στην οικονομία μιας σοβαρής και διαρθρωμένης διαδικασίας διαχείρισης».

Αντιμετώπιση προσφυγικού από το Rimini της Ιταλίας

Άρθρο της Μιχαλίτσας Χίου

CENTRO PROVINCIALE PER l’ISTRUZIONE DEGLI ADULTI

Το συγκεκριμένο σχολείο είναι σχολείο ενηλίκων και φοιτούν άτομα άνω των 16 ετών. Χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από το Κράτος και ξεκίνησε να λειτουργεί το 2014 με αφορμή τη διεξαγωγή μιας έρευνας η οποία έδειξε ότι 27 εκατομμύρια πολίτες της Ιταλίας δεν έχουν αποκτήσει κάποιο πτυχίο/πιστοποιητικό. Η ίδρυση του σχολείου στόχευε στην μείωση του ποσοστού των ατόμων αυτών και στη παροχή δυνατότητας και ευκαιρίας να αποκτήσουν ένα πτυχίο.

Στο εν λόγω σχολείο διδάσκονται μαθήματα ιταλικής γλώσσας (γλωσσομάθεια) και τα αντίστοιχα μαθήματα Γυμνασίου τα πιο σημαντικά (Αγγλικά, Μαθηματικά, Ιταλικά και Τεχνολογία). Κυρίως όμως πραγματοποιούνται μαθήματα εντατικά γλώσσας και αυτό διότι για να αποκτήσει κάποιος αλλοδαπός στη Ιταλία άδεια παραμονής μακράς διαρκείας πρέπει να έχει βεβαίωση γνώσης ιταλικής γλώσσας (επίπεδο Α2) . Το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών είναι χαμηλότατου μορφωτικού επιπέδου, δηλαδή δεν έχουν πάει σχολείο ούτε στη χώρα τους.

Στο Rimini της Ιταλίας εκπαιδευτές από το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Μυτιλήνης

Το προσφυγικό δεν είναι υποχρεωτικό αλλά πρέπει να γίνεται διαχειρίσιμο”

Αυτή είναι η έκφραση που χρησιμοποιεί η Ιταλία προκειμένου να αντιμετωπίσει το προσφυγικό. Από τις 19 έως τις 26 Νοεμβρίου 2017, ο υποδιευθυντής Θεόδωρος Σέντας και οι εκπαιδεύτριες ενηλίκων  Μιχαλίτσα Χίου, Στρατούλα Αρναούτη και Μυρσίνη Καρακλά επισκέφτηκαν το Rimini της  Ιταλίας, στα πλαίσια του προγράμματος  Erasmus+ με θέμα: “Επιμόρφωση εκπαιδευτών ενηλίκων σε μια πολυπολιτισμική πραγματικότητα: Το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Μυτιλήνης».

Η αντιπροσωπεία μας επισκέφτηκε ένα αντίστοιχο σχολείο αρχικής εκπαίδευσης ενηλίκων και εκμάθησης Ιταλικών, (Centro Provinciale per I’Istruzione degli Adulti C.P.I.A. 1 Rimini) όπου διαπίστωσε πολλά κοινά σημεία στην δουλειά μας και κατέγραψε ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις αυτοβελτίωσής μας.

Οι επισκέψεις συνεχίστηκαν στο δημαρχείο του Rimini, με την θερμή υποδοχή από την αντι-δήμαρχο Gloria Lisi, αλλά και σε Κέντρο Εύρεσης Εργασίας (Centro di Solidarieta Rimini), όπου αντίστοιχα οι επισκέπτες ενημερώθηκαν για την αντιμετώπιση του προσφυγικού.

Ως πολύ ενδιαφέρουσες πτυχές στην αντιμετώπιση του προβλήματος καταγράψαμε τις αναπτυγμένες έννοιες: εθελοντισμός, κοινωνική εργασία, κοινωνική ευθύνη, follow up  ευπαθών ομάδων αλλά και την έμπρακτη συμμετοχή της εκκλησίας στην βοήθεια ευάλωτων ομάδων.

Στην συνέχεια, η ερευνήτρια του προσφυγικού Maddalena Cammelli μας ανέλυσε τις διαστάσεις του προβλήματος στην Ιταλία, αλλά και τους τρόπους που έχουν επιλέξει για την αντιμετώπιση του. Κατανοήσαμε ότι παρόλο που η τάξη μεγέθους του προβλήματος είναι ασύγκριτα μεγάλη στο νησί μας, κατ’ αναλογία, πολλές από τις εκπαιδευτικές (ή μη) προτάσεις είναι εφαρμόσιμες και ενδιαφέρουσες.

Το ΣΔΕ Μυτιλήνης κατανοώντας την ιστορική πρόκληση στην εκπαίδευση ενηλίκων, ντόπιων και μεταναστών, συνεχίζει την επιστημονική ενημέρωση και επικαιροποίηση τακτικών και μεθόδων για την εκπαίδευσή τους, με επόμενη επίσκεψη αντιπροσωπείας μας στο Ηνωμένο Βασίλειο για αντίστοιχη επιμόρφωση, αλλά και με την παροχή βοήθειας σε όσους έχουν ανάγκη, μέσα και έξω από το Σχολείο.

Τέλος θέλουμε να ευχαριστήσουμε δημόσια την συντονίστρια της επίσκεψης, Βασιλική Καραγκούνη εκπρόσωπο της Sistema Turismo, για την άψογη συνεργασία που είχαμε μαζί της.  

Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα  http://sderasmus.blogspot.gr/2017/ 

Το ΣΔΕ Μυτιλήνης στη Μάλαγα της Ισπανίας!

Τη δεύτερη εβδομάδα του Μαΐου ταξιδέψαμε στη Μάλαγα της Ισπανίας, για να εκπαιδευτούμε περαιτέρω σε θέματα που αφορούν το προσφυγικό ζήτημα, μέσω του Προγράμματος Erasmus+ «Επιμόρφωση Εκπαιδευτών Ενηλίκων σε μια πολυπολιτισμική πραγματικότητα» (Νο 017-1-ELO1-KA104-035529). Η επίσκεψή μας είχε ως στόχο

  • την παρακολούθηση της δουλειάς φορέων (κρατικών ή ιδιωτικών) που εμπλέκονται με το προσφυγικό στην Μάλαγα και στην ευρύτερη περιοχή της Ανδαλουσίας,
  • ώστε να αντλήσουμε χρήσιμες μεθόδους και πρακτικές που εφαρμόζονται σε μια χώρα που συνορεύει πολύ στενά με την Αφρικανική Ήπειρο.
Σύνορα Ισπανίας-Αφρικής

Μερικές φωτογραφίες από τους φορείς που επισκεφτήκαμε:

Δείτε τη συνέντευξη των συμμετεχόντων εδώ:

Για το αναλυτικό δελτίο τύπου, δείτε εδώ:

Εξετάσεις Ελληνομάθειας


Στην Ελλάδα παρατηρείται σημαντική αύξηση του αριθμού των ατόμων που διδάσκονται την ελληνική ως ξένη/δεύτερη γλώσσα εξαιτίας και της πολυεθνικής, πολυγλωσσικής και πολυπολιτισμικής σύνθεσης της ελληνικής κοινωνίας. Μαθήματα ελληνικής γλώσσας προσφέρονται σήμερα σε όλα σχεδόν τα πανεπιστήμια της χώρας, από ιδιωτικούς φορείς σε διάφορα μέρη της Ελλάδας, από τις Νομαρχιακές Επιτροπές Λαϊκής Επιμόρφωσης (Ν.Ε.Λ.Ε.) καθώς και στα κέντρα υποδοχής των ομογενών. Η ελληνική διδάσκεται ως δεύτερη γλώσσα και σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα οποία φοιτούν παιδιά ομογενών και αλλοδαπών. Επιπλέον,διάφορες Μ.Κ.Ο. δραστήρια εμπλέκονται στην οργάνωση δωρεάν μαθημάτων για μετανάστες.

Με το Π.Δ. 60/30-6-2010 ΦΕΚ Α’ 98 θεσμοθετήθηκαν τα 2 νέα γλωσσικά επίπεδα Α1(Α1 για παιδιά από 8 έως 12 ετών και Α1 για εφήβους και ενηλίκους) και Γ2 και μετονομάστηκαν τα ισχύοντα επίπεδα ως εξής: Α=Α2, Β=Β1, Γ=Β2, Δ=Γ1.

Με τη θεσμοθέτηση των επιπέδων Α1 και Γ2 τα επίπεδα του Πιστοποιητικού Ελληνομάθειας αντιστοιχίζονται πλήρως με τα επίπεδα που περιγράφει το Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς για τις Γλώσσες (ΚΕΠΑ).

Το πιστοποιητικό επάρκειας ελληνομάθειας χρειάζεται:

  • για την αντικειμενική και ειδική αξιολόγηση των γνώσεων στην ελληνική γλώσσα ως ξένη/δεύτερη
  • δίνει τη δυνατότητα στο χρήστη της ελληνικής να έχει τη γνώμη ενός πιο ειδικού και αντικειμενικού κριτή για το επίπεδο των γνώσεών του

Το Τμήμα Στήριξης και Προβολής της Ελληνικής Γλώσσας έχει τη συνολική εποπτεία και ευθύνη της εξεταστικής διαδικασίας μέσω της οποίας χορηγείται το πιστοποιητικό ελληνομάθειας.