Home
Lifelong education in Greece: recent developments and current trends
INT. J. OF LIFELONG EDUCATION, VOL. 23, NO. 2 (MARCH?APRIL 2004), 179?189
Thanassis Karalis is a Lecturer in Lifelong Learning at the Early Childhood Education Department, University of Patras. Dimitris Vergidis is an Associate Professor in Adult Education and Educational Policy at the Department of Education, University of Patras.
Lifelong education in Greece: recent developments and current trends
THANASSIS KARALIS and DIMITRIS VERGIDIS University of Patras, Greece
This article concerns recent developments and current trends in lifelong education in Greece, specifically those related with funding from European Social Fund (ESF). The analysis undertaken focuses mainly on (a) the expansion of continuing training activities in Greece during the past ten years and the development of new training organizations as a result of ESF funding, (b) the establishment and operation of the Open University and (c) the establishment of Institutes of Lifelong Learning in Greek universities.
Ο ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑΣ.
Ο ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑΣ.
Ανάγνου, Β. & Βεργίδης, Δ.
Το Βήμα των Κοινωνικών Επιστημών, Τόμος ΙΓ, τχ. 52, 2008
1.ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η ηγεσία και διοίκηση του σχολείου αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα εκπαιδευτικά ζητήματα εδώ και περίπου μία εικοσαετία (Bush,1998 σελ.321). Ιδιαίτερα στο εξωτερικό, η έρευνα για τον αποτελεσματικό διευθυντή έχει οδηγήσει στη δημιουργία εθνικών επαγγελματικών περιγραμμάτων (nationalprofessionalqualifications) προγραμμάτων εκπαίδευσης και επιμόρφωσης των διευθυντών, ακόμη και σχετικών μεταπτυχιακών σπουδών. Στις Η.Π.Α. μάλιστα η επιτυχής παρακολούθηση ενός μεταπτυχιακού στη Διοίκηση της Εκπαίδευσης είναι προϋπόθεση για την υποβολή αίτησης για θέση διευθυντή ή υποδιευθυντή (Bush, 1998 σελ.325).
Στην εργασία αυτή παρουσιάζονται τα ευρήματα έρευνας, η οποία διεξήχθη το 2004 στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ), σχετικά με τα χαρακτηριστικά και τις δεξιότητες-ικανότητες που οι διευθυντές και διευθύντριες των ΣΔΕ θεωρούν ότι είναι απαραίτητες για την αποτελεσματική επιτέλεση του έργου τους.
Η μελέτη των απόψεων των διευθυντών/τριών των ΣΔΕ για τα χαρακτηριστικά του αποτελεσματικού διευθυντή ΣΔΕ παρουσιάζει, κατά τη γνώμη μας, ενδιαφέρον καθώς τα ΣΔΕ είναι ένας νέος θεσμός στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα, με καινοτομικά στοιχεία. Διατυπώσαμε την εικασία ότι απαιτείται ένας διαφορετικός τύπος διευθυντή σε αυτά τα σχολεία, σε σύγκριση με τους διευθυντές των ημερησίων σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Στην πρώτη ενότητα της εργασίας αναπτύσσεται η προβληματική και το εννοιολογικό πλαίσιο της έρευνας. Η δεύτερη ενότητα αναφέρεται στη μεθοδολογία της έρευνας και στην τρίτη ενότητα περιλαμβάνονται τα ευρήματα και η ανάλυση-συζήτηση. Στην τελευταία ενότητα παρατίθενται οι διαπιστώσεις και τα συμπεράσματα στα οποία καταλήξαμε.
Adult student assessment in second chance schools in Greece: teachers? views
INT. J. OF LIFELONG EDUCATION, VOL. 30, NO. 2 (MARCH?APRIL 2011), 249?270
International Journal of Lifelong Education ISSN 0260-1370 print/ISSN 1464-519X online © 2011 Taylor & Francis
http://www.tandf.co.uk/journals
DOI: 10.1080/02601370.2010.547618
Adult student assessment in second chance schools in Greece: teachers? views
KONSTANTINA KOUTROUBA, MALVINA VAMVAKARI,THEODORA MARGARA and EVAGGELOS ANAGNOU
The present study aims at presenting the views of second chance school (SCS) teachers, seconded from formal education schools. Firstly, on the positive outcomes resulting from project and portfolio assessment and student self evaluation in SCSs, secondly, the difficulties experienced during the assessment process and, thirdly, the combined use of descriptive and numerical assessment in SCSs. Two hundred and seventeen teachers, working in SCSs in Greece, filled in questionnaires with 21 close-ended questions, and provided relevant information.
Data elaboration and statistical analysis were performed. Factor analysis was used to pinpoint the main factors that influence the attitude of teachers towards assessment in SCSs. The results of the survey showed, among others, that teachers, in principle, express a positive attitude towards the above-mentioned forms of assessment, but they find it difficult to cope firstly, with the students? poor understanding of assessment purposes, criteria and description terminology; secondly, with the lack of an officially organized plan/list of proposed projects and forms of different assessment techniques; and thirdly, with student stigmatization caused by numerical grades. In the discussion section suggestions have been put forward to enhance adult students? understanding, to boost teachers? official support during assessment procedures and, finally, to reform assessment methods implemented in formal education, so that assessment becomes more stimulating, credible, integrated and fair for all students, adult and non-adult ones.