ΥΛΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

– Η Χάρτα Βελιγραδίου του Βελιγραδίου
– Η Διακήρυξη της Τιφλίδας
– Η Διάσκεψη της Μόσχας
– Ατζέντα 21 (UNCED 1992)
– Διακήρυξη της Θεσσαλονίκης, 1997
– Αναπτυξιακοί Σκοποί της Χιλιετίας (Millennium Development Goals), 2000
Πλαίσιο Δράσης για την Εκπαίδευση για Όλους, Ντακάρ, 2000
– Διεθνής Διάσκεψη για την Αειφόρο Ανάπτυξη,  Γιοχάνεσμπουργκ, 2002
– Το μέλλον που θέλουμε («Τhe future we want»), (Ρίο + 20) 2012

– Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Κανέλλα Νταρζάνου, πτυχ. εργασία, Αθήνα 2004
Η δια-επιστημονικότητα που μεταφράστηκε  ως «διαθεματικότητα», Ν. Ζούκης

– Αγροτικές περιοχές – Βιολογικές καλλιέργειες – Παραδοσιακά επαγγέλματα και παραδοσιακέςτέχνες (Πρόγραμμα «ΚΑΛΛΙΣΤΩ»)
Αναγνώριση των βασικών χαρακτηριστικών των ΚΠΕ (Β. Κοντάρας, Διπλ. εργασία, Τμήμα Περιβάλλοντος, Μυτιλήνη, 2004)
Ανθρωπογενές Περιβάλλον (Πρόγραμμα «ΚΑΛΛΙΣΤΩ»)
– Από την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία(Γεώργιος Κούσουλας, Χριστίνα Παπαζήση, 2009)
– Ατμοσφαιρική Ρύπανση: Οδηγός Εκπαιδευτικών (Μελάς Δ., Αλεξανδροπούλου Α., Αμοιρίδης Β., Κακαρίδου Μ., Σουλακέλλης Ν., ΥΠ.Ε.Π.Θ 2000)
– Βασικές αρχές της Οικολογίας από τη σκοπιά της διαχείρισης» και «Η επιστήμη της Οικολογίας & η διαχείριση ? προστασία του περιβάλλοντος» (Σ. Σφενδουράκη – Κ. Κορφιάτη, Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς – Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, 2002)

– Διαχείριση και προστασία οικοσυστημάτων
– Έδαφος : Διάβρωση ? Ερημοποίηση ? Ρύπανση (Πρόγραμμα «ΚΑΛΛΙΣΤΩ»)
– Εκπαίδευση για την αειφορία και περιβαλλοντική εκπαίδευση (Γ. Φαραγγιτάκης, 2010)
– Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη: Από τη θεωρία στην πράξη (Επιμέλεια: Ευγενία Φλογαΐτη και Γεωργία Λιαράκου, ΚΠΕ ΑΡΧΑΝΩΝ, ΑΡΧΑΝΕΣ 2009)
– Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη ως πλαίσιο εκπαίδευσης Νεοδιορισθέντων Εκπαιδευτικών(πληροφορίες για τις τεχνικές διδασκαλίας που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί για το σχεδιασμό και τη διδασκαλία των δραστηριοτήτων)
– Εκπαίδευση για βιώσιμο τουρισμό: Εκπαιδευτικές δραστηριότητες (Κ. Ταμουτσέλη, έκδ. ΚΠΕ Αρχάνων,  2009)
– Εκπαιδευτικό υλικό που του μαθήματος ?Η Χρήση των Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη, Πανεπιστημίου Frederick.
– Εκτίμηση οικολογικού κινδύνου (ecological risk assessment)
– Κλιματική Αλλαγή: Οδηγός Εκπαιδευτικών (Μελάς, Δ., Ασωνίτης, Γ., Αμοιρίδης, Β., ΥΠ.Ε.Π.Θ 2000)
Λεξικό Οικολογικών Όρων
Οδηγός Ανάπτυξης Διαθεματικών Δραστηριοτήτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Γεωργία Φέρμελη, Μαρία Ρουσσομουστακάκη ? Θεοδωράκη Κλεοπάτρα Χατζηκώστα, Μαρτίνος Γκαίτλιχ, ΟΕΔΒ)
– Οδηγός Εφαρμογής Προγράμματος Σπουδών Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ? Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη, Υπ. Παιδείας & Πολιτισμού Κύπρου, 2012.
– Οικολογία: Βασικές έννοιες οικολογικών παραμέτρων και οργάνωση οικοσυστημάτων (Αθ. Βαλαβανίδης και Θ. Βλαχογιάννη, Περιβαλλοντική Χημεία και Οικοτοξικολογία: Διαχείριση Οικοσυστημάτων-Εκτίμηση Οικολογικού Κινδύνου, κεφ. 8, Αθήνα 2008)
 Ο?αδικές περιβαλλοντικές δραστηριότητες, σχέδια εργασίας και συνεργασία (M. Μιχαηλίδης, Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς – Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, 2003)
– Περιβάλλον και Ανάπτυξη: Κοινωνικές αναπαραστάσεις των Εκπαιδευτικών (Βάιος Κώτσιος, Διπλ. εργασία, Εθν. Μετσόβιο Πολυτεχνείο, 2009,
– Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (Οδηγός Εφαρμογής του Προγράμματος Σπουδών για το Γυμνάσιο, Αθήνα 2011)
– Περιβαλλοντικά Προβλήματα και Δίκαιο (Θ. Λαζαρέτου, Υπουργείο Περιβάλλοντος – Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς – Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, 2002)
– Περιβαλλοντικά Προγράμματα στη Δ/θμια Εκπαίδευση Ν. Μεσσηνίας: Η Εκπαίδευση στο δρόμο για την αειφόρο ανάπτυξη (Συλλογική συγγραφή, ΚΠΕ Καλαμάτας 2009)
– Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (ΠΕ) στις Προστατευόμενες Περιοχές υπό το πρίσμα της αειφορίας
– Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Μερικά Κομβικά Ζητήματα/Προκλήσεις Μπροστά στον 21ο αιώνα
– Περιβαλλοντικές Μελέτες: Οδηγοί ?ράσης/Βοήθη?α για Νέους (Γ. Βαβίζος, Β. Κ. Ζαννάκη, Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς – Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, 2006)
– Περιοχές με ιδιαίτερη βιοποικιλότητα (Χλωρίδα ? Πανίδα) (Πρόγραμμα «ΚΑΛΛΙΣΤΩ»)
– Η Περιβαλλοντική εκπαίδευση ως εργαλείο υποστήριξης της τοπικής οικονο?ίας. Οδηγός οργάνωσης προγρα??άτων (Χρ. Καλαθά)
–  Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης: Σύντομος Οδηγός για την Υλοποίηση Προγραμμά-των Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ. Ταμουτσέλη, έκδ. Γραφείο Π.Ε. – Δ/νση Δ.Ε. Δυτικής Θεσσαλονίκης,
– Προσέγγιση στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Γ. Κούσουλας 2008)
– Προστατευόμενες περιοχές στην Ελλάδα, το Δίκτυο NATURA 2000, παραδείγματα διαχείρισης οικοσυστημάτων στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες
– «Προστατευόμενες Φυσικές Περιοχές» και «Προδιαγραφές μελετών διαχείρισης περιβάλλοντος οικολογικά ευαίσθητων περιοχών» (Θ. Λαζαρέτου – Γ. Καρέτσου, Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς – Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, 2002)
– Το φυσικό περιβάλλον στην Eλλάδα. Τα σημαντικότερα προβλήματα ρύπανσης του περιβάλλοντος

– Πύλη Παιδαγωγικού Υλικού Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
– Στρατηγική για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη
– Το πλαίσιο του προβληματισμού μας και η περιβαλλοντική εκπαίδευση (ΠΕΕΚΠΕ Αττικής, 2009)

– Αειφόρος ανάπτυξη
– Η Ευθύνη προς το Περιβάλλον και τη Φύση (Κίμων Χατζημπίρος)

ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ

– Βιολογική Ποικιλότητα (Γ. Κόκκορης,  Π. Δημητρακόπουλος, Π. Ντάλιας, Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., 2005)
Βιοποικιλότητα – Δημιουργία Αφίσας (Διδακτική πρόταση της Σόνιας Σαχανίδου)
– Βιοποικιλότητα – Το Εργαστήρι της Ζωής, Εκπαιδευτικό Υλικό του ΚΠΕ Καστοριάς
Παιχνίδι ρόλων για τη μείωση της βιοποικιλότητας και την εξαφάνιση των ειδών (Διδακτική πρόταση της Σόνιας Σαχανίδου)

– Φύση και Βιοπ0ικιλότητα

– World Atlas of Biodiversity (Groombridge, B., Jenkins, M.D., 2002)

– Ενέργεια και Περιβάλλον, Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα του ΚΠΕ Καστοριάς

ΔΑΣΟΣ

Άγρια βλάστηση στην Οίτη (ΚΠΕ Υπάτης)
– Δασικά Οικοσυστήματα (Πρόγραμμα «ΚΑΛΛΙΣΤΩ»)
Δασικά Οικοσυστήματα & Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, ΚΠΕ Νεάπολης Κρήτης, 2008
– Τα μυστικά του δάσους, Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα του ΚΠΕ Καστοριάς για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας
– Το δασικό περιβάλλον της Οίτης (ΚΠΕ Υπάτης)
– Το Δάσος, Βιωματική μελέτη του δασικού κόσμου  (ΚΠΕ Μακρινίτσας, 2003)
Το Δάσος, Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα του ΚΠΕ Καστοριάς
– Το δάσος του Βερτίσκου, ΚΠΕ Βερτίσκου, 2011
Το αγριόγιδο των βουνών της Στερεάς (ΚΠΕ Υπάτης)

Υδατικά Οικοσυστήματα

– Υδατικά Οικοσυστήματα (Λιμναία, Θαλάσσια) (Πρόγραμμα «ΚΑΛΛΙΣΤΩ»)
– Υδατικά (ποτάμια) Οικοσυστήματα (Πρόγραμμα «ΚΑΛΛΙΣΤΩ»)

ΘΑΛΑΣΣΑ (Θαλάσσια θηλαστικά, βλάστηση – Ρύπανση) 

– Είδη μικροφυκών των Ελληνικών θαλασσών
– Η θάλασσα κοινό μας σπίτι (MOm ? Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την Αλιεία)
Θαλάσσια Βλάστηση: μακροφύκη και θαλάσσια αγγειόσπερμα
Θαλάσσια ζωή και Αλιεία στο Σαρωνικό (ΚΠΕ Δραπετσώνας 2008)
– Θαλάσσια θηλαστικά των ελληνικών θαλασσών (Μ. Λιβανού, Β. Παράβας, WWF Ελλάς)
Θαλάσσια ρύπανση
Θαλάσσιες μεταφορές & θαλάσσια ρύπανση στη Μεσόγειο (Κ. Διαμαντη, 2010)
– Καθαρές θάλασσες. Τα φύκη ξέρουν?
Οδηγός για την Αλιεία (ΜOm ? Εκπαιδευτικά Προγράμματα για την Αλιεία)
– Το νερό – η θάλασσα: μεθοδολογική και εννοιολογική ανάλυση του εκπαιδευτικού προγράμματος του ΚΠΕ Αργυ-ρούπολης

– Μια βουτιά, μια ματιά στους κήπους του νερού. Γνωρίζοντας τα Φύκη
– Προτάσεις για εκπαιδευτικές δραστηριότητες (συμπληρωματικό του φυλλαδίου με τίτλο «Μια βουτιά, μια ματιά στους κήπους του νερού»)
– Ρύπανση θαλασσών
– Ρύπανση των υδάτων (Διδακτική πρόταση Μ. Κανέλλου – Κ. Γρηγορόπουλο)
Ταξιδεύοντας με τους ψαράδες (MOm – Πρόγραμμα καταγραφής παραμυθιών)
– World Atlas of Seagrasses (Green, E.P., Short, F.T., 2003)

Φύση & Πολιτισμός στις ορεινές περιοχές
Μια μέρα στο μουσείο λαϊκής τέχνης & ιστορίας του Πηλίου (ΚΠΕ Μακρινίτσας)

ΛΙΜΝΕΣ

Τα μυστικά της λίμνης Βιστωνίδας, Οδηγός του ΚΠΕ Βιστωνίδας, 2009
– Οι δρόμοι του νερού – η λίμνη της Καστοριάς, Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα του ΚΠΕ Καστοριάς

ΠΟΤΑΜΙΑ

Ακολουθώντας τον ποταμό Κόσυνθο, Οδηγός του ΚΠΕ Βιστωνίδας, 2009
– Σπερχειός: Το πρόσωπο του ποταμού (ΚΠΕ Υπάτης)

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ως χώρος ζύμωσης παραδειγματικών αλλαγών: Παιδαγωγική και Ηθική θεωρία (Αλ. Γεωργόπουλος, Στ. Καραγεωργάκης & Λ. Λιθοξοΐδου)
– Όταν η Περιβαλλοντική Ηθική συναντά την Πολιτική Οικολογία (Σ. Καραγεωργάκης – Αλ. Γεωργόπουλος)
– Περιβαλλοντική Ηθική και στο σχολείο (Στ. Καραγεωργάκης, Λ. Λιθοξοΐδου, Φ. Αραμπατζίδου, Κ. Κουράκης, Αλ. Γεωργόπουλος)
Νομικός Οδηγός για το Περιβάλλον, Συνήγορος του πολίτη & WWF Ελλάς, Αθήνα 2009

ΥΛΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

– ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
– Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη: Από τη θεωρία στην πράξη
– Πύλη Παιδαγωγικού Υλικού Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
– Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (ΠΕ) στις Προστατευόμενες Περιοχές υπό το πρίσμα της αειφορίας

Περιοδικά

– Για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (τεύχη 1-45)