Τα κεφάλαια της ύλης της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας που διδάσκονται στο MOOC ακολουθούν μια εποικοδομητική πορεία μάθησης κατά την οποία οι εκπαιδευόμενοι οικοδομούν τη νέα γνώση πάνω στην πρότερή τους γνώση, καθώς η ύλη ξεκινάει από την παρουσίαση των φθόγγων και των γραμμάτων, που αποτελούν τις λέξεις, και καταλήγει σταδιακά, μέσα από την αναλυτική γραμματικο-συντακτική παρουσίαση των όρων της πρότασης, στην επισταμένη δημιουργία προτάσεων και στη σύνδεσή τους, ώστε να αποτελέσουν το μεγαλύτερο τμήμα του λόγου με ολοκληρωμένο νόημα, δηλαδή την περίοδο.

Το εν λόγω  MOOC έχει ως σκοπό την εξοικείωση των εκπαιδευόμενων με τους τύπους, τις καταλήξεις και το λεξιλόγιο της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Οι περισσότεροι από τους επιμέρους στόχους στοχεύουν στην αναγνώριση, την κατανόηση, τη μετάφραση και την εξοικείωση με τις μορφές των λέξεων, όπως επίσης και την απόκτηση γνώσεων σχετικών με τον αρχαιοελληνικό τρόπο ζωής. Ο βαθμός, στον οποίο τα παραπάνω μπορούν να επιτευχθούν, δεν είναι ο μέγιστος δυνατός, αλλά ήδη ο εκπαιδευόμενος αναμένεται να έχει αποκτήσει μια καλή γνώση του αρχαιοελληνικού πολιτισμού και μία μέτρια έως καλή γνώση της αρχαιοελληνικής γλώσσας.

Ως εκ τούτου οι τέσσερις πρώτες ενότητες κάθε διδακτικής εβδομάδας χρησιμοποιούν τις βιντεο-διαλέξεις, προκειμένου να καταστήσουν σαφές και εύληπτο το περιεχόμενο της ύλης της εκάστοτε ενότητας, μέσω σχηματικών αναπαραστάσεων και επεξεργασμένων παραδειγμάτων. Προτείνεται φυσικά οι εκπαιδευόμενοι να ανατρέχουν στα αντίστοιχα αρχεία PDF ώστε να έχουν μια πιο ολοκληρωμένη και πανοραμική εικόνα του γλωσσικού φαινομένου που εξετάζεται στην εκάστοτε  διδακτική ενότητα. Στο τέλος της κάθε διδακτικής ενότητας οι εκπαιδευόμενοι καλούνται να συμπληρώσουν ειδικά διαμορφωμένα τέστ αξιολόγησης της αποκτηθείσας γνώσης, τα οποία παρέχουν αυτόματα ανατροφοδότηση στις απαντήσεις των εκπαιδευομένων.

Εκτός αυτού είναι απαραίτητη η συμμετοχή στων εκπαιδευομένων στο φόρουμ του MOOC για την επίλυση οποιασδήποτε απορίας σε κάθε στιγμή της μαθησιακής του πορείας και η χρήση της φόρμας επικοινωνίας για την αίτηση βοήθειας από τους ειδικούς του MOOC.

Τέλος, σε κάθε διδακτική εβδομάδα, στην 5η ενότητα, υπάρχουν αποσπάσματα αρχαίων ελληνικών κείμενων, τα οποία δεν είναι διασκευασμένα, αλλά προέρχονται από το πρωτότυπο κάθε φορά έργο. Τα κείμενα αυτά είναι αντιπροσωπευτικά της αρχαίας ελληνικής γραμματείας και εκπροσωπούν τα βασικά γραμματειακά είδη (επιγράμμα, τραγωδία, κωμωδία, ιστοριογραφία, φιλοσοφία, ρητορικός λόγος). Παρατίθενται χρονολογικά ανάλογα με την περίοδο γέννησης του κάθε γραμματειακού είδους στο οποίο ανήκουν. Στη συνέχεια, ακολουθούν μετάφραση και πραγματολογικά σχόλια για κάθε απόσπασμα, τα οποία ο εκπαιδευόμενος καλείται να μελετήσει και να τα αξιοποιήσει στις ομαδοσυνεργατικές ερωτήσεις που θα απαντήσει. Στις ερωτήσεις αυτές, είναι απαραίτητο να εκφράσει δημόσια στο φόρουμ την άποψή του πάνω στο ζητούμενο της κάθε ερώτησης και να συζητήσει μαζί με τους συνεκπαιδευόμενούς του τις απαντήσεις όλων. Έτσι, δίνεται η ευκαιρία στον κάθε εκπαιδευόμενο να αλληλεπιδράσει με τους υπόλοιπους, να ασκήσει κριτική στις απόψεις των άλλων, να δεχθεί ο ίδιος την κριτική των άλλων, να εξασκηθεί στη διατύπωση επιχειρημάτων και να γίνει κοινωνός διαφορετικών οπτικών και προσεγγίσεων πάνω σε ένα ζήτημα.

 

Βιβλιογραφία

Γεωργουσόπουλος, Κ. (1993). Αριστοφάνης, Λυσιστράτη. Αθήνα: Κάκτος.

Κουρτεσίδης, Η. Δ. (1993). Θουκυδίδου Ξυγγραφής (II 34-36): Ο Περικλέους Επιτάφιος Λόγος. Θεσσαλονίκη: Δημήτριου Σαλονικίδη.

Κυρτάτας, Δ. Ι. (2005). Λουκιανός: Αλέξανδρος ή Ψευδόμαντις – Ανώνυμος: Μοντανός ή Ψευδοπροφήτης. (Α. Σιδέρη, Μεταφρ.) Αθήνα: Άγρα.

Λαζανάς, Β. Ι. (1990). Αρχαία Ελληνικά Επιγράμματα. Αθήνα: Παπαδήμας.

Ξάνθου, Μ. Γ. (2001). Ισοκράτης Περί ειρήνης, Κατά των σοφιστών,Επιστολαἰ προς Φίλιππον και Αλέξανδρον. Αθήνα: Ζήτρος.

Παπαθωμάς, Α. (2013). Το πρώτο βιβλίο των Ιστοριών του Ηροδότου: Μνήμες, θρύλοι και γεγονότα από τη Μ. Ασία και την Ελλάδα της αρχαϊκής εποχής. Αθήνα.

Ράπτης, Γ. Α. (Επιμ.). (2002). Λυσίας. Οι υπερασπιστικοί λόγοι. (Γ. Α. Ράπτης, Μεταφρ.) Θεσσαλονίκη: Ζήτρος.

Σακαλής, Ι. (2000). Σοφοκλέους Αντιγόνη (1η εκδ.). Αθήνα: Πατάκη.

Σκουτερόπουλος, Ν. Μ. (2012). Πλάτων, Πολιτεία. Αθήνα: Πόλις.

Φιλολογική Ομάδα Κάκτου. (1993). Αριστοτέλης Άπαντα (1η Έκδοση εκδ.). Αθήνα: Κάκτος.