Χριστούγεννα στο Ειδικό Σχολείο

Χριστουγεννιάτικη γιορτή

Η Χριστουγεννιάτικη γιορτή του Ειδικού Νηπιαγωγείου και Ειδικού Δημοτικού Σχολείου

Λειτουργία Ειδικών Νηπιαγωγείων και Ειδικών Δημοτικών Σχολείων

Από το σχολικό έτος 2017-18 στα Ειδικά Δημοτικά Σχολεία θα εφαρμόζεται 6ωρο υποχρεωτικό πρόγραμμα διδασκαλίας και οι μαθητές θα σχολάνε στις 13:15 αντί 12:25 που σχολούσαν έως τώρα.

Επίσης, σε όλα τα Ειδικά Νηπιαγωγεία και Ειδικά Δημοτικά Σχολεία προσφέρεται η δυνατότητα λειτουργίας ολοήμερου προγράμματος, το οποίο διαρκεί έως τις 16:00.

Έτσι, με τον καθορισμό νέων ωρολογίων προγραμμάτων των Ειδικών Νηπιαγωγείων και των Ειδικών Δημοτικών Σχολείων της χώρας, τα σχολεία αυτά προσαρμόζουν τις ώρες λειτουργίας τους με τα αντίστοιχα της γενικής εκπαίδευσης.

Δείτε τις υπουργικές αποφάσεις πατώντας εδώ.

Διδακτική Διαφοροποίηση

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΗ

Του Κωνστάνταρου Μανόλη

 

Πρόκειται για ανοιχτή, πολυδιάστατη και ανακαλυπτική διαδικασία και όχι για συγκεκριμένη στρατηγική ή μέθοδο. Στηρίζεται στην αρχή, ότι τα παιδιά είναι διαφορετικά και επομένως έχουν διαφορετικές ικανότητες και ανάγκες.

Σαν έννοια συνδέεται με την αποδοτική διδασκαλία και την ικανότητα του εκπαιδευτικού να συνδέσει τη διδασκαλία με τη μάθηση (Visser, 1993).

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι διπλός. Πρέπει πρώτα να ανιχνεύσει τις στρατηγικές που χρησιμοποιούν οι μαθητές για να μάθουν και ύστερα να επιλέξει τις κατάλληλες διδακτικές μεθόδους που ανταποκρίνονται στις στρατηγικές μάθησης που χρησιμοποιεί ο κάθε μαθητής και που τον βοηθούν να βελτιώσει τις επιδόσεις του (Dickinson and Wright, 1993).

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Tomlinson (2001), σε μια τάξη που υπάρχει διαφοροποίηση της διδασκαλίας, προσφέρονται διαφορετικοί τρόποι

  • στην απόκτηση του περιεχομένου της μάθησης,
  • στη διαδικασία της διδασκαλίας,
  • και το μαθησιακό αποτέλεσμα,

έτσι ώστε ο μαθητής να μάθει πιο αποδοτικά.

Αυτοί οι διαφορετικοί τρόποι θα επιλεγούν με βάση:

  • τη μαθησιακή ετοιμότητα
  • τα ενδιαφέροντα
  • το μαθησιακό στυλ1

 Διαφοροποιημένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα μπορεί να περιλαμβάνει και προσαρμογές σε:

  • μαθησιακό περιβάλλον και μαθητικό δυναμικό
  • μαθησιακές δραστηριότητες και διδακτικό υλικό2

 Διαφοροποίηση δεν είναι

  • εξατομικευμένη διδασκαλία
  • να έχω πάντα τις ίδιες ομάδες εργασίας
  • να δίνω εύκολες δραστηριότητες στους αδύναμους και δύσκολες στους προχωρημένους3 

Η διαφοροποίηση δίνει τη δυνατότητα στο μαθητή τόσο του γενικού όσο και του ειδικού σχολείου να συμμετέχει σε πρόγραμμα σπουδών που είναι κατάλληλο και αντίστοιχο των δυνατοτήτων του, των ενδιαφερόντων του, της πολιτισμικής του ταυτότητας, του μαθησιακού του στυλ.

Προϋποθέσεις:

Καλή γνώση του αναλυτικού προγράμματος, προσαρμογή μαθησιακών στόχων και υλικού, ευελιξία διδακτικών προσεγγίσεων και αναθεώρηση του υπάρχοντος μοντέλου υποστηρικτικής βοήθειας.

Αρχές:

Ο εκπαιδευτικός γνωρίζει τα ουσιώδη σημεία του γνωστικού αντικειμένου, κατανοεί, σέβεται και χτίζει πάνω στις διαφορές των μαθητών, η αξιολόγηση και η διδασκαλία συνδέονται δυναμικά, ο εκπαιδευτικός προσαρμόζει  με ευελιξία το περιεχόμενο, τη διαδικασία και το αποτέλεσμα της διδασκαλίας στην ετοιμότητα, τα ενδιαφέροντα και το μαθησιακό προφίλ των μαθητών.

  1. Στρογγυλός, Β.(2006). «Διαφοροποίηση» (Σημειώσεις Μαρασλείου Τμήμα Ειδικής Αγωγής).
  2. Παπαδόπουλος, Α. (2006). Σημειώσεις μαθήματος «Παιδαγωγική και Διδακτική της ένταξης». Μ.Δ.Δ.Ε. Τμήμα Ειδικής Αγωγής. Αθήνα.
  3. 3. Στρογγυλός, Β.(2006). «Διαφοροποίηση» (Σημειώσεις Μαρασλείου Τμήμα Ειδικής Αγωγής).